Ballon (2018)

Duitsland
Thriller / Historisch

geregisseerd door Michael Herbig
met Friedrich Mücke, Karoline Schuch en David Kross

Zomer 1979 in Thüringen. De families Strelzyk en Wetzel hebben een gewaagd plan. Ze willen met een zelfgemaakte luchtballon vluchten van de DDR naar het Westen. Zelfs wanneer de ballon gebouwd is, blijft de vader Günter Wetzel tegen de ontsnapping. Hij is bang dat de ballon te klein is. Met vier mensen begint de familie Strelzyk aan het levensbedreigende avontuur. Kort voor de grens begint de ballon echter plots te dalen als gevolg van technische problemen en begint een zenuwslopende race tegen de klok.

• vanaf 15 november te koop op dvd

Remake van Night Crossing (1982)

Vanaf 28 maart 2019 in de bioscoop (Cinéart Nederland)
EDIT: release verplaatst naar 18 juli 2019

avatar van Éiredruantia
Ik heb ooit, toen ik op de basisschool zat, het boek "Een rode ster aan de hemel" van Hans van de Berkt gelezen. Dat jeugdboek behandelde hetzelfde thema als deze film. Ik ben benieuwd naar de verfilming.

prachtige film beetje jammer dat het duits is kon het niet verstaan omdat het duits is en dat kan ik niet

Ah, leuk. Mooi verhaal voor een remake.

Night crossing vond ik toch beter ondanks dat deze geheel Duits gesproken was. Maar toch zeer onderhoudend en de moeite waard

avatar van vranque
Mooi gedaan. Ik kom uit een dorp waar het ook beklemmend kan zijn de sociale controle maar hoe begrijpelijk ook in deze situatie, eenmaal in die omstandigheden, laat dan zien waarom het leven ondraaglijk is daar en dat gebeurt niet. Dat vind ik zwaar teleurstellend. Vandaar slechts 2*

avatar van Diederik58
In Berlijn is een museum waar ze allerlei voorbeelden laten zien hoe Oostduiters probeerden te vluchten naar het westen. De ballon was er één van. Zeer spannend verfilmd. De jaren 70 sfeer, de trabantjes, Stati, verraad. Het heeft al deze ingrediënten. De acteurs deden het prima.
Natuurlijk zijn er mser films over de vlucht naar het wezten gemaakt. Deze film vind ik niet enorm indringend. Het blijft een opsomming van gebeurtenissen en daardoor oppervlakkig.

avatar van Hollywood-west36
naomiannamaria schreef:

Ooit van ondertiteling gehoord, vriend?

avatar van Basto
Degelijke koude oorlogsthriller waarbij de paranoia goed voelbaar wordt gemaakt. Nu vind ik ballonvaren sowieso a-relaxt, dus dat droeg goed bij aan de spanning.

avatar van Redlop
Eén van de sterke punten van Ballon vind ik, dat het laat zien dat het leven in de voormalige DDR helemaal niet zo verkeerd was. Achter de vlucht en de zucht naar het westen ademt de film ostalgie en enig cynisch realisme uit, want in welk westers paradijs zijn ze nu terechtgekomen, zoals het personage van Thomas Kretschmann opmerkt. Je zou ze haast een ballonvlucht terug naar de oude DDR gunnen.

Erg fijn is ook dat het tempo er vanaf het begin lekker in zit. Geen loze opvullingen. Late jaren ´70 sfeertje is perfect. Een onbedoeld Tampert-moment wanneer de Stasi overbuurman naar de westerse TV wilt kijken vanwege...

Drei Engel für Charlie.

Spannend van begin tot eind .

avatar van de grunt
manecas36 schreef:
Spannend van begin tot eind .

avatar van Walter S.
Prima spannende film die fraai een tijdsbeeld schetst, das war einmal. Verhaal vol vaart en spanning. De twee uur vlogen voorbij.

avatar van Mark de Jong
Geweldige film. Mooi tijdsbeeld. Spannend ook al weet je hoe het eindigt. Ontroerend ook.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
vranque schreef:
Laat dan zien waarom het leven ondraaglijk is daar en dat gebeurt niet.
Voor mij is het niet zwaar teleurstellend, maar ik ben het hier wel gedeeltelijk mee eens. De personages zijn boeiend en goed neergezet en de beelden doen realistisch aan. Maar inderdaad, ik had persoonlijk ook best wat meer over het dorp en gebied zelf willen zien, het had het verhaal in mijn optiek misschien nog net dat beetje beter gemaakt.
Wat overblijft is gelukkig nog steeds meer dan de moeite waard hoor! Fijn bioscoop filmpje die ondanks het onderwerp nog redelijk "luchtig" gebracht wordt. (No pun intented )

Goede verfilming naar een waar gebeuren, die de onverzettelijke wil van twee families die de DDR wilden ontvluchten stelt tegenover de harde, fanatieke inzet om dit te verhinderen.
Er zitten wel wat clichés in de ontwikkeling van de vlucht maar niettemin bezorgt de film ons een nagelbijtend slot.
Een ode aan de drang naar vrijheid.

Prima en goed onderhoudende film over de miraculeuze ontsnapping van 2 families van oost naar west Duitsland. Dat deze "Ballon" duits gesproken is maakt het zenuwslopende verhaal enkel realistischer. De dikke 2 uur die de film totaal in beslag neemt vliegen voorbij. Uiteindelijk zelfs letterlijk. 4*

Er zijn bij mijn weten niet heel veel films gemaakt over de pogingen om te ontsnappen aan het Oostblok ten tijde van het IJzeren Gordijn. Het handjevol dat ik ken, kan steevast rekenen op een hoge waardering mijnerzijds. Ook deze poging om de voormalige DDR te ontvluchten per luchtballon trok mij regelmatig naar het puntje van mijn stoel. Geen absolute topper, maar wel een onderhoudende film met veel spannende momenten.

avatar van fred1946
Mooie film goed geacteerd.
Eigenlijk een soort docu hoe die mensen daar leefde in die tijd.
De spanning nam je de hele film mee.
Ik kroop niet in de film maar de film in mij.
Af en toe een 40-45 gevoel betreft de stasi.
In een woord geweldig.