Ballon (2018)

Duitsland
Thriller / Historisch

geregisseerd door Michael Herbig
met Friedrich Mücke, Karoline Schuch en David Kross

Zomer 1979 in Thüringen. De families Strelzyk en Wetzel hebben een gewaagd plan. Ze willen met een zelfgemaakte luchtballon vluchten van de DDR naar het Westen. Zelfs wanneer de ballon gebouwd is, blijft de vader Günter Wetzel tegen de ontsnapping. Hij is bang dat de ballon te klein is. Met vier mensen begint de familie Strelzyk aan het levensbedreigende avontuur. Kort voor de grens begint de ballon echter plots te dalen als gevolg van technische problemen en begint een zenuwslopende race tegen de klok.

• Vanaf 18 juli in de bioscoop

Remake van Night Crossing (1982)

Vanaf 28 maart 2019 in de bioscoop (Cinéart Nederland)
EDIT: release verplaatst naar 18 juli 2019

avatar van Éiredruantia
Ik heb ooit, toen ik op de basisschool zat, het boek "Een rode ster aan de hemel" van Hans van de Berkt gelezen. Dat jeugdboek behandelde hetzelfde thema als deze film. Ik ben benieuwd naar de verfilming.

prachtige film beetje jammer dat het duits is kon het niet verstaan omdat het duits is en dat kan ik niet

Ah, leuk. Mooi verhaal voor een remake.

Night crossing vond ik toch beter ondanks dat deze geheel Duits gesproken was. Maar toch zeer onderhoudend en de moeite waard

avatar van vranque
Mooi gedaan. Ik kom uit een dorp waar het ook beklemmend kan zijn de sociale controle maar hoe begrijpelijk ook in deze situatie, eenmaal in die omstandigheden, laat dan zien waarom het leven ondraaglijk is daar en dat gebeurt niet. Dat vind ik zwaar teleurstellend. Vandaar slechts 2*

avatar van Diederik58
In Berlijn is een museum waar ze allerlei voorbeelden laten zien hoe Oostduiters probeerden te vluchten naar het westen. De ballon was er één van. Zeer spannend verfilmd. De jaren 70 sfeer, de trabantjes, Stati, verraad. Het heeft al deze ingrediënten. De acteurs deden het prima.
Natuurlijk zijn er mser films over de vlucht naar het wezten gemaakt. Deze film vind ik niet enorm indringend. Het blijft een opsomming van gebeurtenissen en daardoor oppervlakkig.

avatar van Hollywood-west36
naomiannamaria schreef:

Ooit van ondertiteling gehoord, vriend?

avatar van Basto
Degelijke koude oorlogsthriller waarbij de paranoia goed voelbaar wordt gemaakt. Nu vind ik ballonvaren sowieso a-relaxt, dus dat droeg goed bij aan de spanning.