ad

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 18 juli 2019

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Ballon

"One of the most daring escapes of the Cold War."

Zomer 1979 in Thüringen. De families Strelzyk en Wetzel hebben een gewaagd plan. Ze willen met een zelfgemaakte luchtballon vluchten van de DDR naar het Westen. Zelfs wanneer de ballon gebouwd is, blijft de vader Günter Wetzel tegen de ontsnapping. Hij is bang dat de ballon te klein is. Met vier mensen begint de familie Strelzyk aan het levensbedreigende avontuur. Kort voor de grens begint de ballon echter plots te dalen als gevolg van technische problemen en begint een zenuwslopende race tegen de klok.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Oberstleutnant Tornow

avatar van mirjo 2

mirjo 2

Noodless schreef:

Het komt ook allemaal zeer overtuigend over en dat is te danken dat iedereen Duits praat

Lijkt me nogal logisch. Het is immers een Duitse film....

avatar van mirjo 2

mirjo 2

vranque schreef:

Mooi gedaan. Ik kom uit een dorp waar het ook beklemmend kan zijn de sociale controle maar hoe begrijpelijk ook in deze situatie, eenmaal in die omstandigheden, laat dan zien waarom het leven ondraaglijk is daar en dat gebeurt niet. Dat vind ik zwaar teleurstellend. Vandaar slechts 2*

Het lijkt mij niet dat je de situatie in jouw dorp kunt vergelijken met de situatie in de voormalige DDR of van andere Oostbloklanden in de tijd van het IJzeren Gordijn. Dat is werkelijk naïef.

avatar van vranque

vranque

mirjo 2 schreef:

Naïef is ook maar enig moment in je eigen onzin te geloven. Serieus??

avatar van clubsport

clubsport

• 2036 berichten

Na night crossing kort geleden nu ook deze duitse versie gezien waarin het verhaal wat later word gestart

want de 1e ballon was hier reeds klaar .

Verder niet echt wezelijk veel verschil , wel viel op dat de buurman een heel wat vrolijker type was en dat er een klein liefdes plotje werd opgebouwd tussen zijn dochter en de zoon van de vluchters .

Het hoofd van de stasi die hen op de hielen zit is in deze versie wat jonger en ook een stuk achterbakser lijkt het .

Hierboven werd vermeld dat er vrijwel geen aandacht is geschonken aan de kwaadaardige en de onderdrukkende aspecten van het ddr systeem , dat klopte wel enigsins al zijn er wel scenes waarin de hardheid van het systeem aan de oppervlakte komen maar dat blijft ook in oppervakkigheid hangen .

verder een Goede versie ook wel, maar komt soms wat gehaast over , zeker in de introductie van de karakters .

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een film over de Koude Oorlog, ik blijf het een fascinerende tijd vinden en het leven achter de Berlijnse muur. Misschien dat het anders is als je er in opgegroeid bent, maar het lijkt me een verschrikkelijke tijd. Heel de tijd paranoia, geen recht op privacy en iedereen is verdacht tot het tegendeel bewezen is. In Ballon wil een familie naar het westen vluchten, ook mooi dat dit echt gebeurd is. Ze waren niet de enige, maar met een luchtballon was toch wel uniek.

De film gaat er ook meteen voor bij de start en weet al snel de aandacht te vatten. Zelfs als je het einde zou kennen, blijft het toch spannend. Het heeft veel weg van een oorlogsfilm, gemixt met een spionagethriller en achtervolging. Heerlijk in de eenvoud, maar vooral boeiend om te zien. Want een leuke anekdote levert niet altijd een leuke film op, maar met Ballon is dat wel het geval.

Film Pegasus schreef:

ik blijf het een fascinerende tijd vinden en het leven achter de Berlijnse muur. Misschien dat het anders is als je er in opgegroeid bent, maar het lijkt me een verschrikkelijke tijd...

Het mooie aan de film vind ik juist dat het laat zien dat het met die verschrikkelijke tijd wel meeviel.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Redlop schreef:

Ik zou er toch niet willen leven. Het is er (als ik op de film af ga) alleen maar mooi als je je braaf het regime volgt en de schijn hoog op kan houden. Maar het blijft oordelen op basis van een film natuurlijk.

Redlop

De vraag is of ze er op vooruit gegaan zijn. Niet voor niets verlangen miljoenen voormalige Oost-Duitsers weemoedig terug naar die tijd.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Dit is in alle opzichten een goede remake van de Disneyfilm Night Crossing, in ware blockbuster modus. Is veel spannender gebracht met de paranoide sfeer om voortdurend bespied te worden door de Stasi en met een officier (Kretschmann) die hen dicht op de hielen zit. Na de eerste mislukte vluchtpoging komt Ballon vlug op kruissnelheid. Voor het gezinnetje wordt de ontsnappingpoging uit de DDR een race tegen de klok. Dat de film door Duitsers gemaakt werd en geen Disney stempel heeft maakt het authentieker en meer thriller-achtig, waardoor Night Crossing de prullenmand in mag.

Redlop schreef:

Wie verlangt terug naar die tijd denk je? De gewone burgers die het regime ondergingen of degenen die volgzaam meewerkten met het staatsapparaat? De DDR was echt geen pretje om in te leven en het lijdt geen twijfel dat je in West-Duitsland beter af was.

Filmkriebel schreef:

Het leven in de DDR was zeker geen pretje dat laat de film ook duidelijk zien. De vraag is echter of ze nu - anno 2021 - beter af zijn in het vrije westen. Welk land is een veiligere plek om je kinderen te laten opgroeien bijvoorbeeld? Want de film laat ook zien dat de DDR ontegenzeggelijk een veilig land was voor Duitse gezinnen. De term Ostalgie is niet voor niets ontstaan.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Redlop schreef:

De vraag die zich vanuit de film eigenlijk stelt is : welk land is een vrijere plek? Ja, veilig zal het wel geweest zijn in de DDR. Als je onderdrukt wordt hou je je koest.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Hele mooie film over de Oost Duitse familie die met een zelfgemaakte luchtballon naar het westen wil vluchten. Heb me totaal geen minuut verveeld bij deze film. Een aanrader zou ik zeggen.

avatar van Hereistom

Hereistom

Genoten van deze mooie film, spannend van begin tot eind.

Te zien op o.a. Prime Video.