Der Hauptmann (2017)

Duitsland / Frankrijk / Polen / China / Portugal
Drama / Historisch

geregisseerd door Robert Schwentke
met Max Hubacher, Frederick Lau en Alexander Fehling

De laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. Anarchie en willekeurige moorden nemen de overhand als de gedemoraliseerde Wehrmacht elke soldaat opjaagt die gescheiden is van zijn eenheid en bestempeld wordt als een potentiële deserteur en verrader. Ternauwernood ontsnapt aan de patrouilles in het sombere Emsland, vindt de 19-jarige korporaal Willi Herold een verlaten uniform van een kapitein van de Duitse Luchtmacht. Vermomd als 'Hauptmann Herold' verzamelt Willi soldaten om een denkbeeldige opdracht uit te voeren die hij persoonlijk van Hitler zelf zou gekregen hebben.

avatar van atropine
Wat de vormgeving betreft is de 'roodfilter' zwart/wit fotografie van een adembenemende schoonheid. Ook vinden er enkele verbluffend mooie verschuivingen van scherpte naar onscherpte plaats. De visualisatie van het verhaal is dik in orde.

Max Hubacher speelt de rol van de 19 jarige soldaat Herold waarvan we weten dat deze reeds al 17 jarige aan het front vocht. Een kind nog. Hubacher maakt goed gebruik van dat gegeven door hem neer te zetten als een onzekere jongeling maar die ook medogenloos en zonder geweten is.
Wat precies Herold tot de massamoorden heeft gevoerd wordt niet uit de doeken gedaan, maar dat we hier te maken hebben met een psychopaat met megalomane inslag zal niet ver naast de waarheid zijn.

Het is een fraai geschoten en indrukwekkende film over overleven in de laatste dagen van een oorlog die het einde nadert en waar iedereen zijn hachje probeert te redden. Het slot van de film is een moraliserende verrassing die totaal out of touch is met het voorgaande en afbreuk doet aan deze op waarheid gebaseerde film.

avatar van Don Homer
Gitzwarte anti-oorlogsfilm van Robert Schwentke. Met een ongekende visuele pracht en camerawerk gruwelijke extremiteiten in beeld brengen en haar gevolgen. Ze bezorgden mij als kijker een zeer ongemakkelijke kijkervaring. De andere soldaten/officieren hadden ook in meer of mindere mate moeite met de gruwelijkheden. De kracht van de film zit hem in de aandacht die hiervoor is en hoe er met al die ellende op zoveel verschillende manieren wordt omgegaan (meelopen, afzonderen, vermijden, veranderen, wegdrinken, afreageren, totaal hysterisch worden en zelfmoord plegen).

Wat ik me oprecht afvraag is of bij zo'n heftige, realitische, waargebeurde film zulke gelikte beelden horen met een slow-motion camera en meer visuele hoogstandjes. Ik weet het niet.

shrink schreef:
Maar welke deserteur gaat nu andere deserteurs massaal afslachten?

Dit mechanisme is bekend uit de psychologie/psychoanalyse. Een afweermechanisme genaamd: 'projectie'. Het is reëel. Adolf Eichmann deed iets soortgelijks. Hij werd in elkaar geslagen door nazi's omdat hij eruit zag als een Jood. Later was hij de spil achter de Joodse genocide van de nazi's.

avatar van des1
Grotendeels naar waarheid, dit verhaal van schoorsteenveger tot Hauptmann. Willi Herold | De beul van het Emsland – Holland Magazine - holland-magazine.nl De suggestie in de film werd gewekt dat de gevangenen merendeels Duitse deserteurs waren. Dat is niet zo, Herold liet gevangengenomen geallieerde soldaten vermoorden. Reden waarom hij ook door de Britten is berecht en opgehangen. Knappe verfilming van dit nare verhaal.

avatar van The Brain
Zeer intrigerende film, erg bijzonder. Het feit dat het een verfilming is van een waargebeurd verhaal maakt het heel bijzonder. Anti oorlogsfilms laten de waanzin van oorlog zien. Velen vragen zich af hoe het mogelijk is dat Willi Herold tot zijn daden kwam. Je kunt je ook afvragen hoe een heel volk er toekomt een ander volk uit te roeien. Genocide vindt over de hele wereld plaats waarbij je buurman ineens je vijand kan zijn. Hoe is het mogelijk dat ogenschijnlijk normale mensen onder bepaalde omstandigheden tot gruwel daden overgaan? Deze film laat zien dat de lijn tussen goed en slecht flinter dun is. Een uniform geeft macht en eigenbelang is een grote drijfveer.

Regizeur Robert Schwenkte geeft een perfect beeld hoe zoiets ontstaat. Macht is een politiek spel. Willi Herold wordt per toeval door het vinden van een uniform een leider. Zijn na volgelingen spelen zijn spel mee. Heel duidelijk is dat de soldaat die zich als eerste bij hem voegt "Freytag" door heeft dat Herold een oplichter is en gruwelt van zijn daden. Let op de te lange broek van Herold. Ook Freytag zwijgt en speelt het spel mee voor lijfsbehoud en doet uiteindelijk mee aan de moordpartijen. En dan heb je idiote agressievelingen die het leuk vinden om anderen te kleineren en in dit geval af te slachten. Waarschijnlijk geloven ook zij hun leider niet maar grijpen ze de mogelijkheid aan om hun oerdriften de vrije gang te laten gaan. De slachtoffers laten zich behandelen als makke schapen, hoewel ze in aantal in grote meerderheid zijn verzet niemand zich en zien ze hun lot met lede ogen tegemoet.

Aan het eind van de film rijden Herold en zijn mannen door het hedendaagse Duitsland. Misschien om de vraag op te roepen aan welke kant jij zou staan in tijd van oorlog. Iedereen denkt van zichzelf dat hij/zij nooit zoiets zou doen. Als dat zo was dan zou er nergens oorlog op de wereld zijn!

avatar van ILDIB
Is het nou een absolute lul of een slimmerik. Hoe dan ook is t behoorlijk indrukwekkend en weerzinwekkend soms. Herold speelt iig fantastisch evenzo freytag. De beelden en muziek voegen echt wat toe.

Deed me soms toch denken aan er ist wieder da vreemd genoeg.

avatar van Shadowed
Goed.

Maar de film heeft wel gemengde gevoelens van mijn kant. Voornamelijk omdat de film uiteindelijk omslaat en ik als kijker niet helemaal wist hoe ik daarmee om moest gaan. Uiteindelijk neemt dat niet weg dat het eindresultaat een zeer solide productie is.

En van een saai regisseur zelfs, die me met Red en Insurgent goed wist te vervelen. Dat hij nu met een intrigerend en meeslepend product binnen komt stormen laat een positieve indruk op me achter. Misschien kan hij dan ook beter in Duitsland blijven.

De film laat me in de eerste scenes meeleven en duimen voor Hubacher. In de eerste scenes wordt er namelijk meelij voor hem gecreëerd. Een jong, fris gezicht die veel ellende over zich heen gegoten krijgt. Ik vind persoonlijk dat het een beetje de verkeerde toon zet voor wat komen gaat.

Het zwart-wit kon me op het eerste gezicht niet overtuigen. Voelde vooral als excuus aan om het allemaal wat rauwer te brengen. Met rauwe cinematografie in kleur had je hetzelfde resultaat kunnen bereiken, maar uiteindelijk laat Schwentke wel mooie dingen zien op visueel vlak met het kleurgebruik.

Hubacher doet het goed, net als een hoop andere bijrollen. Overtuigend geacteerd, maar wel erg onrealistisch. Dat is dan ook het grootste probleem van de film, Schwentke blijft half in Hollywood hangen. Misschien niet qua beelden en verhaal, maar wel qua personages. Iedereen is behoorlijk stereotiep en ik geloof niet dat die types daadwerkelijk hebben bestaan.

Zodra de film wat gruwelijker wordt vergeet ik even geschokt te zijn vanwege de eerste 30 minuten. Ik was nog steeds aan het duimen voor Hubacher om niet ontdekt te worden. Zodra de gevangenen afgemaakt worden besefte ik pas wat voor persoon Hubacher was. Ik hoorde geschokt te zijn, maar dit was ik echter deels vanwege de toon die de film eerder zette.

Maar de film is wel erg pakkend en de beelden zijn vaak heftig. Ik zie dat sommige er humor uithalen, maar die kan ik persoonlijk niet ontdekken. Enkel in het aparte uiterlijk van Peschel misschien. Maar het buitensporige geweld dat op serieuze toon gebracht wordt doen geen glimlachjes bij me naar boven komen. Maar bon, iedereen kan er wat anders inzien.

Het laatste kwartier had ook wel geschrapt mogen worden overigens, voegde niet al te veel toe behalve wat extra biografiemateriaal. De film had makkelijk zonder dit gedeelte gekund. Voor de rest soms erg pakkend en intrigerend. Sterk cameragebruik, energieke en meeslepende regie. Der Hauptmann is een geslaagde oorlogsfilm. Kwam er erg goed doorheen.