Der Hauptmann (2017)

Duitsland / Polen / Portugal / Frankrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Robert Schwentke
met Max Hubacher, Frederick Lau en Alexander Fehling

De laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. Anarchie en willekeurige moorden nemen de overhand als de gedemoraliseerde Wehrmacht elke soldaat opjaagt die gescheiden is van zijn eenheid en bestempeld wordt als een potentiële deserteur en verrader. Ternauwernood ontsnapt aan de patrouilles in het sombere Emsland, vindt de 19-jarige korporaal Willi Herold een verlaten uniform van een kapitein van de Duitse Luchtmacht. Vermomd als 'Hauptmann Herold' verzamelt Willi soldaten om een denkbeeldige opdracht uit te voeren die hij persoonlijk van Hitler zelf zou gekregen hebben.

Topfilm, heerlijke zwarte humor ook

avatar van Brabants
Heerlijke Hollywood loze film die de zucht naar macht en de moeite met het loslaten van laat zien van de Duitsers in de nadagen van de tweede wereldoorlog. De film is expliciet en weet er duidelijk mee te schokken. Niets is minder waar en het is wat het is dat is zeker de kracht van de film. De niet Amerikaanse cast en de zwart/wit beelden werpen duidelijk vruchten af. Erg sterke en geloofwaardige film!

avatar van McSavah
Brabants schreef:
Heerlijke Hollywood loze film

De regisseur heeft hiervoor wel vrijwel alleen in Hollywood gewerkt, maar dat is er inderdaad niet echt aan af te zien.

avatar van Baldur
Intense film, erg mooi geschoten.

(ook mijn 1945ste stem zie ik nu)

Ondanks dat ik al bijna een half jaar geen recensie meer geschreven heb over een film, is deze waargebeurde eind Tweede Wereldoorlog film dat zeker wel waard en deze film is eigenlijk ook één van de weinige films die me in 2018 nog wist te boeien, te interesseren en te vermaken en dat van de eerste tot de laatste minuut. Deze film zet je eigenlijk ook aan het denken, want wat zou jij hebben gedaan in die situatie ?

Dat deze film het aankijken meer dan waard is, komt ook door de glansrol van de Zwitserse acteur Max Hubacher als de jong Duitse deserteur Willi Herold, die alles doet om te overleven in de laatste chaotische dagen van het Derde rijk en waarbij een verlaten uniform van een kapitein (oftewel "Hauptmann" op zijn Duits) van de Duitse Luchtmacht hem de helpende hand biedt tot zijn besluiten en die besluiten bepalen uiteindelijk ook zijn lot.

Ondanks dat deze film eigenlijk helemaal geschoten is in Zwart/Wit, werd alles prachtig in beeld gebracht en ook zijn er een aantal heftige beelden te zien, waarvan de meest heftige zich afspelen in een gevangenkamp. Ook zit er inderdaad wat zwarte humor in en ook is er wat bloot te bewonderen op het einde en met name van de best mooie Eugenie Anselin.

Het einde van het verhaal mocht er ook best zijn en hetzelfde geldt voor de aftiteling met o.a. de rijdende Tweede Wereldoorlog auto, met de geverfde tekst "Schnellgericht Herold" erop (deed me denken aan de aftiteling van de film "Er Ist Wieder Da (2015)", door de straten van een stad in de huidige tijd.

avatar van Rodger
De setting is prima, Duitse taal, zwart wit beeld, en een grauwe stemming.
Het blijft een aparte film, maar toch prima.
3.5 ***

T'is een bijzondere film en dat is ie!

***

avatar van notoirefilmhater
Intrigerende film.

avatar van james_cameron
Geweldige film met een plot dat zo bizar is dat het wel waargebeurd moet zijn. Prachtig geschoten in zwart/wit is dit een langzaam escalerende absurdistische nachtmerrie, bijzonder goed gespeeld en zeer overtuigend in beeld gebracht. De film begint goed en wordt vervolgens alleen maar beter. Ik kende regisseur Robert Schwentke slechts van zijn nogal doorsnee amerikaanse films, maar terug in eigen land bewijst hij een filmmaker van formaat te zijn.

avatar van Kondoro0614
Zo, wat een fantastische film was dit zeg. Het is nog net niet de beste film die ik over de tweede wereld oorlog heb gezien maar met zo’n best klein verhaal wist Robert Schwentke hier toch wat neer te zetten. De film voelde duister aan, en zag er door zijn zwart-wit beeld ook zo uit maar wat heb ik toch in eigenlijk volle spanning gekeken naar deze film, onder het genot van een hapje en drankje kwam ik hier de vrijdagavond heel makkelijk mee door. Ik ben zelf groot fan van films die over de tweede wereld oorlog gaan, ik verdiep mij er altijd héél erg in en ik was vrij enthousiast toen ik hoorde dat er een verfilming was na het waargebeurde leven van Willi Herold die een vrij absurd leven heeft gehad zeker op het einde! Één en twintig jaar was deze jongeman nog maar (net een jaartje ouder dan mij) en hij werd geëxecuteerd door de Britten dankzij zijn daden, een jaar na de oorlog.

Nogmaals, Robert Schwentke heeft hier een uitstekende film geleverd met een prachtig verhaal. We volgen hier Willi Herold, een 19-jarige Fallschirmjäger ook wel de paratroepers van de Nazi’s destijds, een elite-eenheid. Willy Herold werd fantastisch gespeeld door Max Hubacher die opzich best een gezicht had voor zo’n koele kikker als Herold blijkbaar ooit was. Voor de rest was de cast prima, maar ik vond Hubacher er wel het beste uitspringen.

Het verhaal was erg mooi. Het is eigenlijk zo vreemd allemaal, en het verloopt allemaal zo raar dat je eigenlijk niet kan bevatten dat het allemaal echt was gebeurd. Zoals ik al zei volgen we de 19-jarige Willi Herold die vlucht voor zijn leven (volgens mij was hij ook een deserteur). Na zijn vlucht komt hij een verlaten auto tegen waarin een kledingkoffer ligt met daarin een pak van een Duitse kapitein van de ‘Luftwaffe’. Herold trekt dit aan en kan zo door het leven als kapitein en behandeld hem ook zo, iedereen is bang voor de beste jonge terwijl hij alles uit zijn duim zuigt. Herold vertrekt met zijn leger ‘Team Herold’ richting een gevangenkamp om daar een opdracht uit te voeren, en vermoord hier zo’n honderd man. Deze mensen waren allemaal verraders van het leger, kijk dan naar voornamelijk dieven, verkrachters, moordenaars en deserteurs. Waarom Herold dit nou allemaal gedaan heeft is mij nooit duidelijk geworden en ik kon dat ook niet makkelijk uit de film halen, dat het wreed en best bruut was is maar gebleken!

Herold, ook wel ‘Der Henker vom Emsland’ genoemd, was in 1946 voor het gerecht gezet en veroordeeld tot de doodstraf om oorlogsmisdaden. Hij werd eind ’45 ook al opgepakt door de Duitsers zelf als hij een burgemeester neer schiet van een bepaald dorpje en ze er achter komen dat het maar een ‘Private’ is. Ik kende het verhaald van deze beste jongen al wel maar heb me er nooit veel in verdiept tot zover ik kon, dus de informatie wat ik hier zo’n beetje kan geven (natuurlijk achteraf nog wel hier en daar wat research gedaan). Het blijft een waanzin hoe sommige jongen dachten, vreselijk destijds. Wel mooi om te zien hoe het derde rijk eigenlijk in elkaar zakte, en dat de film dit ook weet te brengen. Men deinst minder terug van de uniformen in de publieke ruimtes en langzamerhand gaat het allemaal ten onder. Het verhaal speelt zich dan ook nog maar af zo’n 2 weken voor het einde van de oorlog, dat hij dit dan nog geflikt heeft is een hele kunst.

Zelf vond ik de aftitelingsscene- ook erg leuk waarin ze door de huidige tijd bewegen als nazi’s. Haalt toch weer een soort komisch aspect naar boven na een best gruwelijk verhaal. Ja, ik heb me zeker erg vermaakt met deze film al is het toch dat ik niet helemaal geloof dat het precies is gegaan zoals de film zegt. Ook was het allemaal vrij abrupt soms en werkt Schwentke het soms te mooi af met alleen maar tekst om informatie te geven, dat voelde toch aan alsof hij de einde een beetje afkapte. Afijn, je kunt niet alles hebben helaas.

avatar van JoeCabot
Je hebt mensen die op hun CV liegen over hun talenkennis, en dan heb je “Hauptmann Herold”.

Aanvankelijk had ik het gevoel naar een licht-absurde oorlogsfilm te kijken. Maar die stemming slaat vrij vlug om: onze Hautpmann ontpopt zich in een mum van tijd - en zonder het zelf goed te beseffen - tot een oorlogsmisdadiger. Uniek aan dit verhaal is dat er zowaar verzachtende omstandigheden worden ingeroepen. Want hoe je het ook draait of keert, iedere bevel van de Hauptmann - hoe barbaars ook - vertrekt vanuit een vlaag van overlevingsdrang. Zelden werd de waanzin van de oorlog zo gevat in beeld gebracht.

Het siert Schwentke dat hij zijn kijkers niet als kleuters behandelt. Verwacht dus geen makkelijke antwoorden of hapklare moraallessen. Wel krijg je een ondraaglijk dilemma voor de kiezen - doden of gedood worden - waardoor je haast begrip krijgt voor het hoofdpersonage. Al is dat natuurlijk ook de verdienste van Max Hubacher, die met veel charisma in de huid kruipt van de moreel geteisterde nep-kapitein.

En dan was ik bijna vergeten te vermelden dat “Der Hauptmann” ook een van de knapst geschoten films is van de laatste jaren. Vooral de (bijna) surrealistische shots op het einde van de film - van Duitse soldaten die het noodlot tegemoet feesten - spreken tot de verbeelding.

NRT
Na een uur twijfelde ik om de film af te zetten. Er gebeurde niet heel veel. Daarna beterde het wel. Enkele gruwelijke beelden. Je houdt niet voor mogelijk dat dit allemaal echt gebeurd is. Vooral dat stuk dat ze die deserteurs allemaal afknallen in die kuil is gruwelijk. Gooien ze ook nog even die put toe, terwijl sommigen van die mensen in die put nog ademen. Ook het contrast tussen die feestende oorlogsmisdadigers en de mensen die ze martelen en uiteindelijk doodschieten zijn gruwelijk. Hoe bedenk je het om 4 mensen aan elkaar te binden, ze te laten lopen voor hun leven en ze toch een voor een af te knallen. Jezus! Wat haatte ik dat wijf met haar mooie bondmantel die eventjes ging schieten. Nadat ze uit het kamp verdwijnen gaan ze ook nog even doorfeesten. Ik moet wel zeggen dat ik een stel goede tieten heb gezien in de film op het einde. Is misschien bijzaak, maar dat zie ik toch altijd wel graag. Je mag het misschien niet meer zeggen in deze #MeToo-tijden, maar daar geef ik geen moer om. Prima film. Het eerste uur even doorbijten en daarna is het zeker de moeite waard.

Nog een vraag: van wie waren die skeletten op het einde in dat bos? Waren dat van mensen die Herold zelf heeft afgemaakt?

Prachtige film over een soldaat op de vlucht die de identiteit van een kapitein aanneemt als hij een uniform vindt. Een ongelooflijk, maar waargebeurd verhaal dat zich afspeelt net voor het einde van de tweede wereldoorlog en een paar sterke scenes bevat. Niet bepaald een doorsnee oorlogsfilm die de bereidwilligheid toont van de mens om de autoriteit te volgen. Deze terugkeer van regisseur Robert Schwentke naar zijn thuisland levert zijn beste film op.

avatar van Filmkriebel
Schaap in wolfskleren ...

Het echtgebeurde verhaal van Willi Herold, een deserteur die de identiteit van een SS kapitein aanneemt en gaat beweren dat hij rechtstreeks in opdracht van Hitler werkt. Hij richt daarna een bloedbad aan in een gevangenenkamp. Der Hauptmann is vooral een psychologisch portret van een man, die dronken wordt van macht en wreedheden begaat als overlevingsstrategie. Ook een redelijke lafaard eigenlijk want hij voegt zelf bijna nooit de daad bij het woord. Ik vond hem een schaap in wolfskleren. Met heel wat geluk komt hij er op een absurde manier voortdurend mee weg . Echter werd hij in 1946 toch geklist en geëxecuteerd.

De film is erg goed geacteerd en het zwart-wit maakt er een vrij deprimerende film, die ook satirisch uit de hoek komt (eindaftiteling... ook Willi ist wieder da!), maar humoristisch vond ik het zeker niet. Tenzij men de drankorgieën bedoelt, symptomen van de afbrokkelende droom van het Dritte Reich. Een aparte film.

Goede film, had wel meer verwacht..vond het na 1,5 uur zelfs wat saai aan het worden.

avatar van Humphrey
Zoals hier al vermeld werd, is de film net iets te lang om te blijven boeien. God allemachtig, maa rdat die film initieel boeit, dat is een understatement. Wat een ellende. Bovenop de verschrikkelijke jaren van oorlog en wreedheden, nota bene gebaseerd op waar gebeurde feiten, is het opnieuw opjagen van mensen die ten einde van hun krachten en uithoudingsvermogen zomaar willekeurig de dood ingejaagd worden, dagelijkse kost geworden in het doodbloedende nazi rijk.

Dat wit/zwart in beeld brengen van die wreedheden en zwarte humor, deed mij even denken aan de film "Schindler's List", maar eigenlijk hebben die niets met elkaar gemeen.
Glansrijke acteerprestatie van een Max Hubacher. Een heel erg positieve evolutie in de Duitse film productie. Gelijkaardig acteur zoals een Volker Bruch in "Babylon Berlin" en "Unsere Mütter, Unsere Väter", weer-ga-lo-ze series overigens.
Wat een heerlijke evolutie in die Duitse film en serie produktie.
Zoiets kun je alleen maar toejuichen.

De film werd bijzonder mooi in beeld gebracht met goede acteurs. Maar naarmate de film vorderde wist ik niet meer wat ik met deze film aan moest.
Ik begrijp dan ook werkelijk niet wat de bedoeling is van deze film. Het is gewoon triest wat er gebeurt en dan probeert men daar ook nog een komisch sausje over te gieten. De humor heb ik overigens niet kunnen ontdekken, laat staan een moraal. Zelden zo’n vreemde film gezien.

avatar van Lovelyboy
Bijzonder bevreemdende kijk op de laatste dagen van het Duitse leger. Wat mij persoonlijk opvalt; het krampachtige volhouden aan opdrachten en structuur, het volhouden van een systeem dat allang gefaald heeft. Orde is er al niet meer, en op deze manier krijg je het niet terug. Orde ontstaat slechts door massaal het bijltje er bij neer te leggen.

De jonge Herold wordt als een stuk wild opgejaagd in de beginscene, de details daarvan geven al aan dat het een doorgeslagen beeld gaat worden van iets dat qua hardheid lijkt op Das weisse band, en qua schokkende grofheid Come and see benadert. De jongen ontkomt en bemachtigt zoals gezegd een kapiteinsuniform en plotseling, mits overtuigend genoeg gespeelt, luisteren mensen, volgen mensen, is hij degene die bepaald en is hij van opgejaagd verandert in de jager. Die vrijheid en macht brengt gevaren met zich mee. Zonder al te veel te zeggen ontaard en slaat Herold door, bijna zoals de gemiddelde in een Duits uniform in de tweede wereldoorlog. Is het afstomping? Is het een beschadigde ziel? Is het een manier van overleven? Eat or be eaten? Of kunnen mensen toch gewoon niet met macht omgaan? Het is een interessant psychologisch vraagstuk die niet direct beantwoord kan worden en wellicht ook nooit zal.

Herold geraakt in een neerwaartse spiraal van geweld en macht die hem uiteindelijk niet onderscheid van de mannen die hem in het begin achterna zaten. Met de nodige fatalistische volgelingen die nog wreder zijn, is de neerwaartse gang bijna niet te stuiten en bijna op het apocalyptische af vooral met de vertraagde dronkenmansscene in de barak. Later in het stadje volgen nog enkelen van dat soort bijna onwerkelijke en ongemakkelijk makende beelden, totale gekte. Het einde laat zich dan ook raden en doet niet onder voor de waanzin in Der Untergang.

De sfeer is geweldig met de keuze voor zwart/wit, de muziek is onheilspellende en maakt je gewoon ongemakkelijk en prima prestaties van de alle acteurs. De film is rauw, realistisch, het grenst aan het waanzinnige en het intrigeert. Zonder meer een bijzondere plaat.

avatar van Antonev
Wunderbar

Fraaie prent over de chaotisch verlopende nadagen van de oorlog in Duitsland. Hoewel het op alle vlakken een kwaliteitsproductie is en het verhaal zorgt voor kippenvel, heb ik toch vooral gekeken naar de historische context.

Er is relatief weinig bevredigend materiaal dat een inkijk geeft op de laatste paar weken van de oorlog gezien vanuit het Duitse perspectief. De propagandamakers hadden hun camera’s al voorgoed opgeborgen (heel Duitsland was immers al op de hoogte van de naderende nederlaag) en de Wehrmacht had andere prioriteiten dan het vastleggen van de laatste gevechtshandelingen.

Het bestuur en de strijdkrachten hadden hun blik verlegd van oorlogvoeren naar de dagen die na de oorlog zouden gaan komen. Op z’n smalst zou je kunnen zeggen dat men het laatste flardje orde wilde handhaven en totale chaos wilde voorkomen.

Goed camerawerk, sterke acteurs, een snijdende sfeer, een huiveringwekkend verhaal én historische context smelten hier samen. Het gebruik van zwart/wit maakt het geheel dramatischer en realistischer.

Wat ik ook sterk vond zijn de historische details. In de openingsscène zie je dat Willi aardig wat onderscheidingen op zijn Luftwaffe uniform draagt. Deze heeft hij ook daadwerkelijk behaald en het zijn ook nog eens niet de minste onderscheidingen. Zo draagt hij de nahkampfspange (zo ongeveer het hoogst haalbare voor infanterie en later Luftwaffe soldaten) in het brons op zijn borst. Hij is tevens onderscheiden met de nahkampfspange in het zilver. Deze verkreeg je alleen door het deelnemen aan dagenlange close combat gevechten of het persoonlijk uitschakelen van vijandelijke tanks. In het zilver zijn er minder dan 10.000 uitgereikt op een leger dat miljoenen soldaten telde. Laat je zijn misdaden even buiten beschouwing, dan kun je stellen dat hij een oorlogsheld was.

avatar van maxcomthrilla
Ontluisterend knap!

Vrij origineel gegeven wordt zowel komisch als dramatisch gebracht in een zinderende rit. Alhoewel het voor mij dus vooral komisch uitpakte hoe een sloeber/opgeschoten wild zich omhoog werkt en om iedere vorm van verdenking tegen te gaan, zelf nog gruwelijker gaat handelen dan de zo gevreesde nazi`s destijds.

De tijd waarin dit verhaal zich afspeelt was het chaos en dat heeft de regisseur keurig over weten te brengen in zijn film. Alle realiteitszin lijkt verloren te zijn bij de personages, met die prachtige, haast surrealistische bijna laatste scene in de stad als hoogtepunt waarin iedereen van gekkigheid niet meer lijkt te weten wat ze doen. Dik 4*