Nebel im August (2016)

3,83

Duitsland / Oostenrijk

geregisseerd door Kai Wessel
met Sebastian Koch, Fritzi Haberlandt en Ivo Pietzcker

Zuid-Duitsland, 1940. De halfwees Ernst Lossa is 13 jaar oud en wordt als onopvoedbaar beschouwd. De zoon van een handelsreiziger is niet dom, maar kan zeer moeilijk integreren in de normale sociale structuren, waardoor hij iedere keer weer weggestuurd wordt uit de internaten. Om de kleine tiran een les te leren wordt hij uiteindelijk naar een psychiatrisch ziekenhuis gestuurd, waar veel mensen met lichamelijke en geestelijke handicaps verblijven. Ze liggen allemaal onder de knoet van directeur Dr. Veit, die zijn faciliteit beheert als een gevangenis. Voor Ernst is het al gauw duidelijk dat er hier iets mis is. Altijd opnieuw sterven er 'ongewenste' patiënten, wat voor de nationaalsocialisten, die Duitsland regeren, een goede zaak blijkt te zijn om hun 'Arische ras' te beschermen.

2 BERICHTEN 1 MENING
Schokkend drama met een Sebastian Koch als Dr. Werner Veithausen die langzaam maar zeker in een harteloos monster veranderd. We wisten allemaal van deze Nazi praktijken maar dat maakt het niet makkelijk deze schanddaden te moeten aanschouwen...

Volgens mij de eerste film die de euthanasiepraktijk van de nazi's op mensen met een beperking als thema kent. Anders dan het boek volgt de film de hoofdpersoon alleen tijdens zijn verblijf in de laatste instelling. Ook op andere onderdelen wijkt de film van het boek af, zonder daarbij overigens afbreuk te doen aan de kern van het waargebeurde verhaal.