Der Hauptmann (2017)
Genre: Drama / Historisch
Speelduur: 118 minuten
Alternatieve titel: The Captain
Oorsprong:
Duitsland / Frankrijk / Polen / China / Portugal
Geregisseerd door: Robert Schwentke
Met onder meer: Max Hubacher, Frederick Lau en Alexander Fehling
IMDb beoordeling: 7,3 (21.445)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 19 april 2018
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Der Hauptmann
"Follow the leader"
De laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. Anarchie en willekeurige moorden nemen de overhand als de gedemoraliseerde Wehrmacht elke soldaat opjaagt die gescheiden is van zijn eenheid en bestempeld wordt als een potentiële deserteur en verrader. Ternauwernood ontsnapt aan de patrouilles in het sombere Emsland, vindt de 19-jarige korporaal Willi Herold een verlaten uniform van een kapitein van de Duitse Luchtmacht. Vermomd als 'Hauptmann Herold' verzamelt Willi soldaten om een denkbeeldige opdracht uit te voeren die hij persoonlijk van Hitler zelf zou gekregen hebben.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,3 / 21445)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- iTunes: € 7,99 / huur € 3,99
Social Media
Acteurs en actrices
Herold
Freytag
Kipinski
Junker
Gerda
Hansen
Corporal Paul
Brockhoff
Schnabel Wirt
Sichner
Video's en trailers
Reviews & comments
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
het is volstrekt onduidelijk waardoor Herold transformeerde in 'de beul van Emsland'.
Ik vond dat niet zo onduidelijk. De situatie was er een dat de Duitse legerofficieren probeerden de orde en de discipline (en 'de moraal') te handhaven of te herstellen door op deserteurs en misdadigers te jagen c.q. hen geen genade te geven toen het land aan het einde van de oorlog was gedemoraliseerd en uitgehongerd en dus in chaos en misdaad verviel. Herold was zo'n deserteur en dief en dus de opgejaagde, maar zag zijn redding in het officiersuniform waardoor hij zelf de officier kon - en om te overleven: moest - spelen en dus ook zelf op deserteurs en misdadigers moest gaan jagen, d.w.z. die moest laten ombrengen om geloofwaardig te blijven. Juist omdat zijn valse identiteit makkelijk te achterhalen was, zodat hij alsnog de doodstraf zou krijgen, was zijn enige overlevingskans te bluffen en de rol van orde-herstellende officier heel overtuigend te spelen. Een echte officier kon nog iets van menselijkheid tonen: als die zou worden gewantrouwd kon hij immers bewijzen dat hij echt officier was zodat niemand hem iets kon maken. Maar Herold had die luxe niet: hij moest door zijn kordate en genadeloze optreden 'bewijzen' dat hij een echte vaderlandslievende officier was zodat niemand hem zou dwingen zijn papieren te tonen.
Herold walgde in de film overigens van de moorden die hij moest plegen maar was geraffineerd genoeg om zijn handlangers ook te laten moorden zodat ook zij bloed aan hun handen hadden en Herold na de val van nazi-Duitsland niet alsnog door hen zou worden verraden. Een van de andere deserteurs die zich bij Herold aansloot genoot juist zichtbaar van deze buitenkans om straffeloos te kunnen moorden en plunderen, nu hij in deze werd aangemoedigd en beschermd door Herold.
badfans69
-
- 3026 berichten
- 5276 stemmen
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Sorry, ben ik niet met je eens. Deze man handelde niet uit lijfsbehoud, maar 'om de moraal hoog te houden' (zo zegt hij zelf tijdens het verhoor aan het eind van de film). In de tweede helft is er geen enkele wroeging waar te nemen. Sterker nog: hij geniet van zijn autoritaire rol. Die transformatie motiveert het scenario totaal niet en daar zit 'm de zwakte van de film.
Ik vond dat niet zo onduidelijk. De situatie was er een dat de Duitse legerofficieren probeerden de orde en de discipline (en 'de moraal') te handhaven of te herstellen door op deserteurs en misdadigers te jagen c.q. hen geen genade te geven toen het land aan het einde van de oorlog was gedemoraliseerd en uitgehongerd en dus in chaos en misdaad verviel. Herold was zo'n deserteur en dief en dus de opgejaagde, maar zag zijn redding in het officiersuniform waardoor hij zelf de officier kon - en om te overleven: moest - spelen en dus ook zelf op deserteurs en misdadigers moest gaan jagen, d.w.z. die moest laten ombrengen om geloofwaardig te blijven. Juist omdat zijn valse identiteit makkelijk te achterhalen was, zodat hij alsnog de doodstraf zou krijgen, was zijn enige overlevingskans te bluffen en de rol van orde-herstellende officier heel overtuigend te spelen. Een echte officier kon nog iets van menselijkheid tonen: als die zou worden gewantrouwd kon hij immers bewijzen dat hij echt officier was zodat niemand hem iets kon maken. Maar Herold had die luxe niet: hij moest door zijn kordate en genadeloze optreden 'bewijzen' dat hij een echte vaderlandslievende officier was zodat niemand hem zou dwingen zijn papieren te tonen.
Herold walgde in de film overigens van de moorden die hij moest plegen maar was geraffineerd genoeg om zijn handlangers ook te laten moorden zodat ook zij bloed aan hun handen hadden en Herold na de val van nazi-Duitsland niet alsnog door hen zou worden verraden. Een van de andere deserteurs die zich bij Herold aansloot genoot juist zichtbaar van deze buitenkans om straffeloos te kunnen moorden en plunderen, nu hij in deze werd aangemoedigd en beschermd door Herold.
demonski
-
- 144 berichten
- 168 stemmen
wat een heerlijke discussie hier over Nu moet ik die film zien !!Lachend of niet
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4697 stemmen
Onevenwichtige en teleurstellend oppervlakkige reconstructie van de gruwelijkheden begaan door een Duitse militaire eenheid onder leiding van Willi Herold [Max Hubacher], een deserteur die weet te ontsnappen aan een groepje stomdronken soldaten die (erg letterlijk) naar hem op jacht waren. Wanneer hij in het wrak van een legervoertuig een kapiteinsuniform vindt, ziet hij zijn kans schoon en doet zich voor als Nazi-kapitein. In die hoedanigheid weet hij verschillende plukjes andere deserteurs onder zijn bevel te krijgen.
Regisseur/scenarist Robert Schwentke weet zich zelf blijkbaar ook weinig raad met het bizarre verhaal. Het begint als een zwart-komische variant op The Inspector General, waarin Herold moet improviseren om zijn valse identiteit te beschermen, maar het is volstrekt onduidelijk waardoor Herold transformeerde in 'de beul van Emsland'. Daardoor is de tweede helft eigenlijk niet meer dan een serie gruwelijkheden die, ondanks het feit dat er enkele fraai gefilmde momenten zijn, nauwelijks dramatisch effect hebben.
Ik volg De filosoof hier toch ook in. Film deed me in dat opzicht ook wat denken aan Das Experiment waarbij macht ook transformeert. Het is net het kostuum en de macht die erachter schuilt dat Herold doet transformeren als was dat aanvankelijk niet de bedoeling. Het kostuum was een vermomming om te ontsnappen. Al besefte ijdele Herold wel dat zijn haveloze zelve wel prachtig stond in het charismatische kostuum. Prachtige wisselwerking met de autospiegel trouwens.
Pas bij de ontmoeting met de soldaat begint hij te beseffen dat hij ook gezag en respect uitstraalt. Om dat gezag hoog te houden pleegt hij zijn eerste moord/executie net omdat iedereen daadkracht van hem verwachtte. Toen al besefte Herold dat hij zijn spel moest blijven spelen om niet ontmaskerd te worden. Bluf is één ding (bij die pantserelite), actie een andere (in het kamp) mede doordat de andere Hauptmann hem dreigde te ontmaskeren omdat hij zijn gezicht niet kon thuisbrengen. Zijn transformatie leverde hem naast zijn misdaden ook plezier op (de braspartij in het kamp of die in het stadje). Hij moest alles doen om zijn nieuwe identiteit te behouden, hij transformeerde letterlijk in een Hauptmann. Er was gren weg meer terug.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Overduidelijk is wel waar het idee van Herold's vermomming (en deze film) oorspronkelijk vandaan komt, zelfs de titel (deels): "Der Hauptmann von Köpenick ".
Iedere Duitser kende dat (waargebeurde) verhaal destijds (1931 op schrift gezet door Carl Zuckmayer en als toneelstuk opgevoerd, en verfilmd)
Dat was wel een heel wat verkwikkelijker humoristisch verhaal dan deze bizarre bloederige versie natuurlijk.
JanLo
-
- 282 berichten
- 960 stemmen
Film is waargebeurd de regisseur heeft zo nauwkeurig mogelijk het ware verhaal verfilmd.
Dus heeft niks met Duitse humor te maken!
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
interressant verhaal wat me niet bekend was . deze wil ik zeker zien .
Dr.Strangelove
-
- 332 berichten
- 3845 stemmen
Dat kan idd.
De Filmkrant :: Robert Schwentke over Der Hauptmann
De beweegredenen van de regisseur om deze film te maken.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Geweldige film. Er zit zeker (zwarte/"farcical") humor in en ook directe humor al was het alleen maar bij het optreden van de artiesten in het kamp die een grap maken over relatief beter af zijn.
Prima casting van acteurs: Freytag is de ideale Jan Soldaat die in vredestijd waarschijnlijk knecht is/zou zijn geweest en sowieso al bevelen wilde opvolgen terwijl Herold de opportunist is die doorheeft dat het bij het uitoefenen van macht/gezag vooral gaat om keeping up appearances.
4,5* en voer voor de eindejaarslijst.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Zeer beklemmende film die de hele tijd maar door mijn hoofd blijft spoken. Hoe ver wil de mens gaan om te overleven. Heel ver dus in het geval van Willi Herold die transformeerde naar het einde toe in het absolute kwaad. Het had natuurlijk allemaal anders kunnen zijn. Als die Wehrmacht soldaten die Herold in het begin achtervolgden niet stomdronken waren dan hadden ze zeker raak geschoten en dan was het einde Herold. Tja, en dan het vinden van zo'n officiersuniform, ook zo'n stom toeval. Herold toonde in ieder geval wel over een goede tegenwoordigheid van geest te beschikken en bovendien een uitstekend acteur te zijn. Voor hem pure noodzaak om niet ontmaskerd te worden, iets wat hem toch angst aanjoeg als we afgaan van zijn gezichtsuitdrukkingen, die niet altijd zekerheid uitstraalden. Toch zou deze film als het verhaal niet op feiten was gebaseerd maar puur fictie was door mij als volkomen ongeloofwaardig af zijn geserveerd. Tja, wie bedenkt zo iets. Maar ja, ook de meest onwerkelijk geachte situaties kunnen werkelijkheid worden. Dat is wel gebleken.
Oh ja, niet mag natuurlijk onvermeld blijven het geweldige acteerwerk van Max Hubacher die de rol van Willi Herold voortreffelijk vertolkte. Ook de decadente beelden in het stadje aan het einde die het morele verval van Nazi Duitsland uitstekend symboliseerden vond ik een lust voor het oog. Zeer goede keuze verder van de producenten deze film in zwart/wit te schieten. Dat kwam de sfeer in deze indrukwekkende oorlogsfilm zeer ten goede.
4.5*
Cinsault
-
- 243 berichten
- 516 stemmen
Dat geldt ook voor mij. Klinkt aannemelijk, gezien de omstandigheden destijds
Enige toelichting zou gewaardeerd worden
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Dat geldt ook voor mij. Klinkt aannemelijk, gezien de omstandigheden destijds
Enige toelichting zou gewaardeerd worden
Heb een uitgebreide toelichting gegeven, maar daar zitten spoilers in...
KingJ
-
- 347 berichten
- 483 stemmen
best wel goede film over de waanzin van/ tijdens het einde van de tweede wereldoorlog
goed acteerwerk zeker!
bizar echt gebeurd verhaal maar ik vind persoonlijk dat de film er te weinig mee doet: het is teveel een aaneenschakeling van gruwelijkheden
toch wel goed
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
De film toont heel goed de waanzin van de oorlog, en meer bepaald het uitzichtloze waarin de Duitsers op het einde van de oorlog verkeren.
Maar of het verhaal echt is gebeurd, daar heb ik toch zo mijn twijfels over.
Het scenario kwam me niet helemaal overtuigend over en er wordt soms nogal wat in overdreven.
Mooie aan de film is dat hij volledig in zwart-wit is opgenomen wat de sfeer van het verhaal ten goede komt.
Maar al bij al had ik wel veel meer van deze prent verwacht.
TronMan
-
- 325 berichten
- 512 stemmen
Verwacht geen actie film maar een drama ww2 film, welke een thema belicht, wat we zo nog nooit gezien hebben. Met een paar heftige scenes. Als kijker probeer je een band met Der Hauptmann op te bouwen, maar hij geeft je daarbij nou niet bepaald een fijn gevoel. Goed geacteerd en fraai in zwart wit gebracht. Met zo af en toe een soundtrack van vreemde 'electro' geluiden.
Bekijk ook even de beelden van de aftiteling.
Diederik58
-
- 704 berichten
- 1323 stemmen
Herold laat zien hoe de Duitsers slaafs gedragen als het om rangen gaat.
De waanzin van de oorlog wordt in deze film van een andere onbekende kant belicht.
Het verhaal is ook totaal waanzinnig. Je gelooft het niet dat Herold er mee weg komt. Toch lukt het hem.
Uitstekend geacteerd.
De zwartwitbeelden benadrukken de grimmige sfeer.
Enkele gruwelijke misdaden zijn op nog redelijk discrete manier gefilmd.
De aftiteling is bijzonder. Deed mij een beetje denken aan "Er ist wieder da".
knusse stoel
-
- 3142 berichten
- 3751 stemmen
Prachtfilm met nu en dan helaas wel wreedheden er in voorkomen. Vooral de kapitein van de MP zijn einde is nogal spectaculair. Een van de betere verhalen over de 2e wereldoorlog van Duitse origine van de laatste jaren. Het schijnt dat het een waar gebeurd verhaal is, aan het einde van de film komt namelijk een uitleg over de strafmaat van de groep die in de film speelt. Waargebeurd of niet, Herald komt er mee weg door de film heen. Ondanks dat hij in het geheel niet als een commanderende Duitse brulboei overkomt! En de lengte van de film? Deze is met bijna 2 uur echt niet aan de lange kant. Humor (zie de foto) en spanning wisselen elkaar goed af met een mooie regelmaat.
Een 8!
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Robert Schwentke die reeds zijn strepen verdiende in de States met "Flightplan" e.a., zet hier vanuit de heimat een toch wel heel bijzondere film neer, naar een waar gebeuren, naar verluidt, wat het verhaal des te straffer maakt.
Chaos op het einde van WO II in het Duitse kamp en meteen een schets tot hoe laag de mens kan afdalen in zijn (on)waardigheid.
Hauptmann Herold redt zijn hachje en gaat daarvoor onmenselijk ver wat een pak gruwelijke scènes oplevert die ge niet voor mogelijk acht en die meteen het beest in de mens volop wakker maakt.
Een rauwe, grauwe, vaak onbehaaglijke film die nu eens de waanzin van de oorlog van uit een ongeziene hoek belicht.
Hoofdrolspeler Max Hubacher is toch wel merkwaardig in zijn rol gaande van doodsangstige deserteur tot monsterachtige bevelvoerder, maar daarnaast zitten er nog overtuigende acts in, zoals de officieren voor wie een bevel een bevel is tot de figuur van Freytag, geschrokken en onthutst, maar slaafs en de kapiteinsvrouw, Gerda, die dwaas-naïef meedoet met de brutale pret maar toch maar mee in de wreedheden stapt.
Af en toe verzacht een humoristische beeld het gebeuren en op die ogenblikken van even geen geweld, lijkt Herold een triomferend, maar potsierlijk, onbenullig ventje. Helaas, niemand weet hoever hij kan gaan...
jeroentje
-
- 162 berichten
- 3062 stemmen
@Basto, wat is er in vredesnaam grappig aan een executie?
Ik vond het zelf pure waanzin, walgelijk.
WW2 begint een beetje in de vergetelheid te raken, en misschien is dat maar goed ook, maar toch, juist dit soort 'kleine' verhalen uit die afschuwelijke periode moeten uitgelicht blijven worden vind ik. Als het met Duitse humor moet, dan moet het maar, maar blijf herhalen tot welke gruwelen mensen in staat zijn.
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
@Basto, wat is er in vredesnaam grappig aan een executie?
Ik vond het zelf pure waanzin, walgelijk.
WW2 begint een beetje in de vergetelheid te raken, en misschien is dat maar goed ook, maar toch, juist dit soort 'kleine' verhalen uit die afschuwelijke periode moeten uitgelicht blijven worden vind ik. Als het met Duitse humor moet, dan moet het maar, maar blijf herhalen tot welke gruwelen mensen in staat zijn.
Niks zo geestig als van dichtbij met een punt 50 op mensen schieten. #Loveit ?
grandpa
-
- 274 berichten
- 504 stemmen
Eigenlijk bestemd voor een regenachtige dag/avond, maar toch eerder gekeken omdat het gewoon lekker weer blijft, de film boeide eigenlijk al vanaf het begin en liet meer los.
Waar toe ben je allemaal in staat om je eigen vege lijf te redden?
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Waarom wordt in vele berichten hierboven de clou van deze film al weggegeven ?????
Basto
-
- 10063 berichten
- 6817 stemmen
Waarom wordt in vele berichten hierboven de clou van deze film al weggegeven ?????
Omdat die in de openingsscene al duidelijk is.
Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Basto, ik heb de film net bekeken en zo zou je dat inderdaad kunnen zien.
De 1e 40 minuten vond ik erg goed, en daarna werd het meer dan 1 uur 'goedkoop Kampmartelen'.
Meestal eet ik mijn avondmaaltijd zo tegen half 9- 9 uur en dan kijk ik - als draaiend - een film rustig door.
Dat heb ik bij deze film niet gedaan.
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
Hij viel me toch wat tegen , het begin was nog best wel goed maar na verloop van tijd begon het op mij wat rommelig over te komen , de transformatie van vluchteling naar dader vond ik wel sterk gedaan .
Gerelateerd nieuws
WOII-film 'Der Hauptmann' van Robert Schwenkte vrijdagavond te zien op televisie
Vier ijzersterke 'roadmovies' gesitueerd in de Tweede Wereldoorlog
Vijf sterke films op Amazon Prime Video die je wellicht gemist hebt
Vijf goede onbekende titels op streamingdiensten in Nederland
Bekijk ook
Werk ohne Autor
Drama / Thriller, 2018
74 reacties
Under Sandet
Oorlog / Drama, 2015
112 reacties
Den 12. Mann
Oorlog, 2017
43 reacties
Ballon
Thriller / Historisch, 2018
51 reacties
Nebel im August
Drama, 2016
35 reacties
Journal 64
Misdaad / Mystery, 2018
67 reacties
Gerelateerde tags
gevangenedesertionimpersonatornazi officerzwart en witarmy captain third reich (iii reich 1933-45)jaren 40
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.