Er Ist Wieder Da (2015)

Alternatieve titel: Look Who's Back

Duitsland

geregisseerd door David Wnendt
met Michael Kessler, Oliver Masucci en Stephan Grossmann

De voormalige Duitse leider Adolf Hitler wordt versuft wakker ergens in het midden van Berlijn. Verward probeert hij te reconstrueren wat er gebeurd is en hij ontdekt al snel dat er sinds de Tweede Wereldoorlog 70 jaar zijn verstreken. Maar wat is er gebeurd met Duitsland in de tussentijd? Overal buitenlanders, er is democratie en men betaalt met de euro, wat Hitler helemaal niet bevalt. Omdat de mensen denken dat hij een komiek en imitator is, belandt hij al snel in een tv-programma als komische act.

avatar van Girl IstKrieg
Het Hitler personage is best aardig. Zijn visie op het Duitsland waarin hij is ontwaakt/geteleporteerd is redelijk goed verwoord. Dat maakt de 1e helft van de film grappig en onderhoudend, irrelevant wat je van de visie vindt. Het keerpunt komt als 1 van de hoofdpersonen, de reporter die hem heeft gevonden, op de bank ligt te vozen met de receptioniste van de tv maatschappij. Er valt een joodse kandelaar uit een kast. Vanaf die scene verwordt de film van komedie tot propagandafilm van de politiek correcte linkse kliek.

Persoonlijk een zeer goede film. Al denk ik dat menig mensen hem niet goed begrijpen.
Op een ironische toon wordt er een stuk geschiedenis weergegeven waar ook een beetje de spot mee word gedreven. Vandaar dat deze film onder de categorie komedie valt. Het einde daarentegen is een fantastische ontknoping over het feit hoe de haat nooit uit de wereld zal gaan.
Hoe zelfs de dag van vandaag nog steeds haat en oorlog bestaat in de wereld, terwijl zoveel mensen zeggen, zo een tijd mag er nooit meer komen, de geschiedenis mag zich nooit herhalen....
Deze film opend de ogen.

TornadoEF5 schreef:
Toont deze film eigenlijk op een humoristische wijze aan dat bepaalde mensen een figuur zoals Hitler gewoon echt willen?

Amai,
Volgens mij heb jij het einde van de film niet goed begrepen !!!

avatar van Fisico
Op zich is Er ist wieder da een interessant experiment. Nog steeds wordt vandaag de vraag gesteld hoe het komt dat Hitler in 1933 democratisch verkozen is kunnen worden. Nog steeds is men verbaasd hoe trouw zijn apparaat en de Duitse bevolking nog was in 1945 nadat het Derde Rijk in absoluut verval was.
Er ist wieder da is echter meer een parodie dan een serieuze film met een speciaal concept, jammer, want het potentieel was zeker aanwezig. Nu gaat de boodschap een beetje verloren in de onnozelheid van het gebeuren, niet in het minst van de vertolking van het personage zelf (al deed Masucci het wel goed).

Het brede draagvlak voor Hitler dat de film laat uitschijnen kan voor de ene zorgwekkend zijn, maar echte conclusies zou ik er toch niet aan verbinden. Ik ben trouwens niet op de hoogte welk doel David Wnendt voor ogen stelde met deze film. Iemand? De film is en blijft luchtig entertainment met een vleugje maatschappijkritiek die verloren gaat in het geheel.

Leuk om eens gezien te hebben, maar dat is het dan ook. Net voldoende.

avatar van Zwolle84
Lnyhn schreef:
Al denk ik dat menig mensen hem niet goed begrijpen.

Zoveel valt er niet aan te begrijpen, toch? De boodschap wordt zonder al teveel subtiliteit door de strot geramd. De kritiek richt zich volgens mij vooral op de uitvoering, die beneden alle peil is. Totaal niet-grappige humor, tenenkrommend acteerwerk, clichématig, filmisch oninteressant; erg nikserige film.

avatar van Corcicus
Schitterende film. Gewaagd origineel en goed uitgewerkt. Kon de humor wel smaken en de boodschap nam ik er maar bij voor lief. Gelukkig dreven ze het niet te fel door, die "opgepast voor hedendaagse populisten"-boodschap. Ondertussen is populist meer een geuzennaam dan een belediging.

Stuk leuker verwacht.

't Is een film geworden zonder veel lijn in. Een film met véél ideeën, waarvan er maar een paar echt werken en vooral een hoop maar half. Dat maakt dat je wel enigszins geïnteresseerd blijft kijken, maar eigenlijk altijd weer teleurgesteld wordt.

De opzet van Hitler in onze tijd wordt tijdens het eerste uur tamelijk flauw uitgewerkt. Het idee is zeker niet nieuw (of het nu holbewoners, samurai of historische figuren als Hitler zijn), vooral jammer dat er met het concept "Hitler" niet zo bijster veel gedaan werd. Daar had ik toch iets scherpers verwacht.

Het tweede deel wordt dan iets maatschappijkritischer, maar ook dat is allemaal redelijk plat en inhoudsloos. Veel meer dan wat losse doemflodders zijn het niet, als je dan al zoiets wil doen (en zeker in een comedy), doe het dan ook goed.

De film oogt verder redelijk goedkoop, maar niet zo heel vreemd als je er ook wat verborgen camera pranks tussenmonteert. Clasht alleen wel met de rest van de film. Acteerwerk is ook niet om naar huis te schrijven, Masucci doet het dan nog wel goed, maar Fabian Busch deed mij teveel denken aan de onuitstaanbare Joris Linssen en de rest van de cast voegt ook niet veel toe.

Ergens in deze film zit een leuke comedy, gebaseerd op een leuk concept. Maar er zit zoveel troep overheen dat het uiteindelijk niet veel meer voorstelt. Toch wel een gemiste kans, misschien de volgende keer een wat betere regisseur uitzoeken voor dit soort projecten.

avatar van sinterklaas
Heerlijke film.

De regisseur van Kriegerin en Vochtige Streken komt nu aan met Er ist Wieder Da... Een boekverfilming van een boek wat ik nog niet gelezen heb. (hehe)

Wat had ik er eigenlijk van verwacht? Tsja... eigenlijk een soort sketch of droge komedie over Hitler die na 70 jaar weer tot leven komt in het hedendaagse Berlijn. Maar uiteraard moet je je wel bedenken dat je nu een keer niet naar zo'n slappe Amerikaanse komedie zit te kijken. Nou, afijn... Hitler wordt hier in ieder geval erg leuk neergezet en je zou de kwade man uit de Tweede Wereldoorlog er haast niet meer uit terug kunnen halen. De man voelt zich vervreemd... zo kort na zijn ontwaking. Berlijn zit barstensvol buitenlanders en toeristen... ze hebben allemaal van die vreemde schermpjes in hun handen... denken dat ze met een een of andere prank te maken hebben als ze Hitler daar zo zien lopen... en wanneer de man erachter komt dat er al 70 jaar zijn verstreken.

Hitler wordt echter wel opgemerkt door een presentator die op het punt staat om ontslagen te worden. Hierbij is Hitler een prima icoon om zijn werk te kunnen behouden. Ze trekken door heel het land om bronnen te verzamelen voor een zo goed mogelijk programma. Alle mensen denken dat het slechts een figurant is.

Dat de film eens met de wereld van de sociale media aan de stok gaat wordt steeds duidelijker. Hitler wordt met zijn nieuwe ideeën een waar cultheld... En waar zijn de ideeën op gebaseerd? Juist... Daar hoef ik verder niks over te zeggen.

En uiteindelijk is deze film gewoon een fikse doodschop naar het hedendaagse rechtse fascisme. Ook leuk om eventjes Geert tegen te komen.

Wel een gedurfde actie ook... Want volgens mij is elk grapje of spot over Hitler, SS, of de Tweede Wereldoorlog strafbaar in Duitsland...

avatar van Lord Flashheart
sinterklaas schreef:
Met andere woorden: een vervelende linkse propagandafilm.

avatar van Left4Dead
Lord Flashheart schreef:
Met andere woorden: een vervelende linkse propagandafilm.

Volgens mij had de film de gek met zowel rechtse partijen -als domme boeren- als linkse partijen -naïefelingen en denkend dat rechts bijna niets voorsteld-. Volgens mij is dat ook de boodschap van de prent, hoevaak we ook zeggen dat we geleerd hebben van het verleden -WWII- het in de praktijk wel eens anders blijkt.

avatar van sinterklaas
Fuck links... Als ik het op een SP manier mag zeggen.

avatar van Gang_Star
Flinke tegenvaller. Had er vooraf wel het één en ander van verwacht. Het idee dat Hitler in de moderne tijd zou terugkeren, leek me op voorhand wel grappig. Probleem was dan ook dat de film uiteindelijk compleet anders was dan ik had gedacht. Hoopte op een film waarin hij constant in hilarische situaties kwam dankzij de moderne technologie maar dat ging net even wat anders. Die situaties zijn er wel, zoals met de telefoons en dergelijke maar het is helaas niet op een grappige manier uitgewerkt. Het begon nog redelijk grappig toen Hitler bij die winkel met de krantenrek onderuit ging, maar al gauw werd duidelijk dat Er Ist Wieder Da geen standaard komedie is. Het hele gebeuren dat het puur om politiek ging werd me heel snel al zat en met een ruime 110 minuten is dit dan ook een veel te lange film.

avatar van JeroenFR08
Sjonge jonge wat een drama was dit zeg. De eerste 20 minuten doorgekomen al denkend dat ik in een soort Borat, the Dictator zat. Met hier en daar nog een paar aardige grappen.

Maar wat vergaat dit al gauw zeg. In plaats van de toch al niet al te geslaagde grappen (Duitsers zijn niet vaak grappig) komen er cliché verhaallijnen, politieke statements en kabbelt het maar voort. En dat wel 2 uur lang... man man man..

avatar van mjk87
Het boek vond ik aardig, maar inhoudelijk niet overal even geslaagd. De film is duidelijk wel minder hoewel die kritiekpunten minder naar voren komen omdat de film een wat andere invalshoek geeft. Af en toe mooi commentaar op massamedia en de vraag of stelling dat er nu zo weer een Hitler kan opstaan door de bevolking gekozen, maar dat zijn slechts momenten. Verder was het een wat tam geheel dat nooit over de volle lengte boeit. Verder vond ik deze Hitler ook niet echt geslaagd, de acteur lijkt er gewoon niet genoeg op om mee te gaan met de film dat hij zo levensecht lijkt. 2,5*.