Er Ist Wieder Da (2015)

Duitsland
Komedie / Mockumentary

geregisseerd door David Wnendt
met Oliver Masucci, Fabian Busch en Katja Riemann

De voormalige Duitse leider Adolf Hitler wordt versuft wakker ergens in het midden van Berlijn. Verward probeert hij te reconstrueren wat er gebeurd is en hij ontdekt al snel dat er sinds de Tweede Wereldoorlog 70 jaar zijn verstreken. Maar wat is er gebeurd met Duitsland in de tussentijd? Overal buitenlanders, er is democratie en men betaalt met de euro, wat Hitler helemaal niet bevalt. Omdat de mensen denken dat hij een komiek en imitator is, belandt hij al snel in een tv-programma als komische act.

een beetje teleurgesteld dacht dat het iets was om te lachen weet wel zo komedie maar neen gewoon saai die film. geef mij maar liever de film met charlie chaplin de great dictator dat was grappig om te zien maar deze neen ben benieuwd wat die nieuwe zal zijn

Vond hem verrassend grappig. Werd alleen wel wat moe van Sawatski na verloop van tijd, dat karakter had best wat interessanter en scherper geschreven mogen worden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had gehoopt dat de film een maatschappelijk relevante film zou zijn. Hoe een figuur als Hitler in deze tijd groot zou worden. Eerst met een clash tussen de oude ideeën en de moderne tijd, wat voor humor kan zorgen. Om dan gaandeweg vast te stellen dat sommige dingen misschien wel van alle tijden zijn. En populisme ook een kwestie is van de media te bespelen.

De film is te luchtig en vrij stuurloos. Oliver Masucci is niet bepaald grappig. Het volstaat niet om Hitler's tics over te nemen en hem in een moderne wereld te zetten. Het mag wel wat meer zijn dan dat. De rest van de cast is ook weinig inspirerend. Het concept is op zich wel goed, dus ik ga er vanuit dat - nog meer dan ooit - het boek veel beter zal zijn.

avatar van Aazhyd
Film Pegasus schreef:

Volgens mij is dat precies wat deze film doet, toch? Een beetje op een prekerige manier, vooral naar het eind toe.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Aazhyd schreef:

Dat is het probleem wel. Een beetje zus, een beetje zo en pas tegen het einde aan. De film moest zoeken naar de juiste toon en wat mij betreft niet altijd geslaagd.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Het plot klinkt heel dwaas en dat is hetgeen mij aansprak om te kijken. En dat absurde is ook wel een tijd echt leuk. De film is niet heel grappig, maar wel gewoon absurd en dwaas. De acteur die Hitler vertolkt doet dat fantastisch en hij levert enkele geweldige scènes af.
Echter neemt de film dan te zeer een statement in en die politieke vingertjes mogen van mij in welke situatie dan ook achterwege gelaten worden. Het kon wellicht niet anders, maar het doet voor mij afbreuk aan een film die goed begon als satire, maar dan helaas een lesje wordt

avatar van b00ts
Knappe film hoor. Heel heel erg ‘niet-Duits’. De moeite waard!

avatar van ILDIB
De opening is al geweldig. Bij de stomerij hilarisch. Borat in adolf kleren.

Magistraal.

avatar van Mrs. Donut
'Superfilm' staat er in de televisiegids, komedie! Hoe kun je nu een komedie over Hitler maken? Uit nieuwsgierigheid opgenomen, wil de dag erna, op mijn gemak bekijken.

Ik begrijp niet wie de film het predicaat 'super' heeft gegeven. Na drie kwartier verwijderd.

Het doel van deze film is om de hoofdpersonage super belachelijk te maken in al zijn aspecten, de acteur Oliver Masucci en de voltallige productie zijn daar zeer terecht in geslaagd

Het was inderdaad de bedoeling het hoofdpersonage belachelijk te maken. Echter, de logica en de eenvoud van de boodschappen achter de “grappen” maakte de film onbedoeld populair bij een geheel ander publiek. Verder klopt het wel dat het verhaal als geheel een beetje vlak is.

Behalve dat deze hilarische film af en toe buitengewoon grappig is met een verrukkelijke
herboren Hitler die zich hogelijk verbaast omtrent de huidige wereld en die al gauw naar
buiten komt met zijn onverminderd onverkwikkelijke gedachtengoed, anticipeert de film
geraffineerd komisch maar ook schrijnend op een sluimerend nog altijd aanwezig nationalisme,
en Hitler zelfs op den duur via de t.v. al de ruimte krijgt om zijn verderfelijke ideeen te kunnen
ventileren. Een clown a la Trump in de Verenigde Staten, met een groeiende populariteit en
wanneer het einde van de film helemaal niet grappig meer je koude rillingen bezorgt.
Met veel grappige situaties waarbij in ieder geval eentje wat over the top maar zodanig
prompt dat je er ook toch van in de lach schiet. De regisseur lijkt in ieder geval een loep te
willen leggen op de invloed van de media voor bedenkelijke, opruiende politici. Het resultaat
is in ieder geval bij deze film een ronduit vermakelijke en idiote kijkbeurt die je op de koop
toe aan het nadenken zet.

avatar van jippie2010
Tenenkrommend humorloos. De maatschappelijke boodschap begrijp ik, maar is gehuld in een lelijk jasje. *1,5