FisherKing schreef:
Oke de camerabeelden zijn oke, maar hier zit elke boodschap van het filmcomitee van Stalin in.
Ik blijf me verbazen over de zelfverzekerdheid waarmee mensen praten over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben. Tegenwoordig hoef je alleen maar je mond open te doen en de wijsheid giet eruit als de wateren van de Niagara, lijkt het wel.
Deze film komt uit 1959, terwijl Stalin in maart van 1953 was vernikkeld en enkele jaren later kwam de destalinisatie aan de gang. Basisgeschiedenis van Rusland, wijsneus.
Films als deze laten juist de individuele, menselijke kant van de oorlog zien. Het gaat over de romantische liefde tussen twee mensen en de liefde van een moeder voor haar zoon, terwijl in het stalinisme alles draaide om het opofferen van je eigen leven aan de ideologie.
"The film tells the story of orphan boy Ivan and his experiences during World War II. Ivan's Childhood was one of several Soviet films of the late 1950s, such as The Cranes Are Flying and Ballad of a Soldier, that looked at the human cost of war and did not glorify the war experience as did films produced before the Khrushchev Thaw."
Vida T. Johnson
Verder was het stalinisme enorm preuts, onseksueel en stond voor een hecht familieleven, dus om te laten zien hoe vrouwen hun mannen bedriegen, is juist on-stalinistisch.
Het afbeelden van het leed van de soldaten en burgers tijdens WO2 was in de hele Sovjet-geschiedenis bijna taboe. Je kreeg alleen maar dingen te horen over de heldendaden en de briljantie van de leiders, weinig over de lotgevallen van de gewone man.
Kortom, je ziet dingen die er niet zijn. Maar ga zo door als je daarvan geniet.