
Manchester by the Sea (2016)
Verenigde Staten
Drama
137 minuten
geregisseerd door Kenneth Lonergan
met Casey Affleck, Michelle Williams en Lucas Hedges
Na het plotselinge overlijden van zijn oudere broer wordt Lee Chandler aangesteld als voogd voor diens zoon. Lee keert terug naar zijn geboortedorp om voor hem te zorgen. Daar moet hij om zien te gaan met zowel zijn ex-vrouw Randi als de gemeenschap van North Shore.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=T1OAdv4DiSY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,8 / 249325)trailer (YouTube, ondertiteld)filmscore (MusicMeter)kijk op NetflixiTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 7,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 6,99 / huur € 2,99Normaal trek ik dit soort films wat moeilijker. Het heeft echt kracht in de regie nodig om deze bij mij tot een goed einde te brengen. Gelukkig is Lonergan zo'n regisseur, die een redelijk standaard plotje toch nog goed kan afleveren in een film van 137 minuten.
Ik keek van tevoren al tegen de speelduur op van 137 minuten. Dat zijn meestal van die films die heel erg potentieel willen zijn en daarom een zwaar verhaal vertellen en daar dan vervolgens uitgebreid de tijd voor nemen. Manchester by the Sea is gelukkig niet zo'n film, die dat soort zaken niet prominent in beeld brengt.
Affleck in een erg sterke rol. Ik heb hem al eerder sterk zien acteren, maar hier overtreft hij zichzelf echt volledig. Ik moet toch echt wat meer met Afflech gaan kijken, want hij laat hier op een indrukwekkende wijze zien dat hij dit soort films goed kan spelen.
Qua regie is het allemaal ook best sterk. De uitvoering dan, want bij vlagen laat het visuele gedeelte van de film het wat afweten. Maar Lonagan weet een groot deel van de film interessant te houden. De dialogen zijn vaak scherp en de beelden boeiend.
Het verhaal is niet het meest origineel. Ik vreesde al even omdat het weer die standaard onderwerpen raakt die we al vaker zijn tegengekomen. Maar de manier waarop daarmee wordt omgegaan is gelukkig best boeiend en weet te boeien voor een groot deel van de speelduur.
Hier en daar kakt de film wat in met wat saaiere stukjes. Het is visueel ook met weinig detail gebracht en redelijk deprimerend. Dat op zichzelf best passend is bij zo'n film als deze, maar de kaalheid van de film gaat op den duur wel opvallen helaas.
Alles is wel heel erg troosteloos gebracht vond ik. Dat is wel een dingetje waar veel van dit soort films naartoe neigen. Maar gelukkig valt dat wat minder op, en bovendien is het nooit overdreven dus heel veel kan ik er niet voor aftrekken.
Film steunt soms wel op het goede acteerwerk van Affleck, zonder hem was het wellicht meer naar een 3,0* gegaan. Afflech is een grote schakel in de film. Maar de regie zelf is ook gewoon kundig in een prima, klassiek verteld verhaal. Het is wel deprimerend, maar een echte impact geeft het dan weer niet. Desondanks een goede film.

Het is wel deprimerend, maar een echte impact geeft het dan weer niet.
Deed me op meerdere vlakken denken aan In the Bedroom (2001) - MovieMeter.nl
Perfect materiaal om prijzen te pakken met andere woorden.
Je kunt je voorstellen hoe verbaast ik was om Matthew Broderick tegen te komen in een film als deze, maar hij was toch wel sterk gecast in de rol van Christelijke huisvader.
Matthew Broderick zat ook al in You Can Count On Me, een drama van dezelfde regisseur. Een aanrader, BTW.
Met dit klassieke nummer sluit deze bijzondere film de laatste scènes af. En ergens raakt dat de kern van deze film. We zijn getuigen van een drama wat zich langzaam onthuld aan ons. Hartverscheurend, dodelijk voor de ziel, onverwacht en vooral menselijk. Menselijk ? Ja, vooral dat. Want hoe bijzonder het ook is wat er in deze film gebeurt, het is een uitlichting van wat er in een menselijk leven kan gebeuren. En er zijn zoveel mensenlevens, zoveel drama’s, zoveel wat we van elkaar niet weten. En Manchester by the Sea had dit verhaal..
Daarom zijn ergens ook die laatste lege beelden zo mooi. Gewoon een stadje, een haven, wat wegen, huizen, de wind die door de bomen waait. Zomaar een plaatsje op aarde. En jij woont in die van jou. En ik in die van mij. En we beleven allemaal een leven met hoogte- en dieptepunten.
Dus “Als je niets te doen hebt” kijk dan eens naar deze wonderschone film en observeer wat anderen in hun leven kunnen meemaken, waar we allemaal op de randen van de kwetsbaarheid leven. En de ene wel geluk heeft en die ander niet..
Als je niets te doen hebt
Vraag me om snel naar je toe te komen,
Mijn favoriete paradijs,
Het is een kussen op je schoot.
Je zult me nauwelijks opmerken,
Ik zal mijn mond houden...
En ik zal mijn adem inhouden
Als mijn adem je kan storen.
Zodat in mijn sombere hart
De winter maakt plaats voor de lente,
Ik vraag niet veel:
Af en toe een glimlach...
En als het te veel is... zelfs een blik...
Genoeg om me om te draaien.
Want zonder iets te zeggen hou ik van je
Zoveel als een wezen kan liefhebben
Jammer. Te traag en gaat nergens heen. Duurde ook nog eens veel te lang. Casey Affleck wel een dikke voldoende!
Ik heb bij je top tien films gekeken....Je hebt met deze film ook niets te zoeken..Kijk hem over tien jaar nog eens....
Het was wat warrig met de volgorde van scenes waarin zijn broer nog leefde, zijn vader nog leefde, beide nog leefde of beide waren overleden, en alle overig gebeurtenissen m.b.t. zijn eigen huwelijk van Lee en dat van zijn broer.
Door enkele mindere scènes en soms wat hak op de tak door de flashback scènes later in de film nog (kan aan mij liggen) komt deze voor mij niet aan de 5 sterren. Sterkste punten zijn de dialoog, de sfeer, acteerwerk, het verhaal en de karakterontwikkelingen. Toch de zaken waar een sterk drama op bouwt. 4 sterren voor vandaag, mogelijk later meer
Ik heb bij je top tien films gekeken....Je hebt met deze film ook niets te zoeken..Kijk hem over tien jaar nog eens....
Knap dat je dat kunt baseren op een oude top 10. Alsof dat de enige films zijn die ik zou kijken. Misschien moet je m'n andere beoordelingen ook meenemen in je oordeel.
Je geeft 'm zelf ook niet al te hoog trouwens
Daarom zijn ergens ook die laatste lege beelden zo mooi. Gewoon een stadje, een haven, wat wegen, huizen, de wind die door de bomen waait. Zomaar een plaatsje op aarde. En jij woont in die van jou. En ik in die van mij. En we beleven allemaal een leven met hoogte- en dieptepunten.
[/i]
Precies! Daarom is de korte ontmoeting met de oude man vlak voor het einde zo mooi en veelzeggend, die terwijl Lee in zijn kelder een pijpleiding repareert, vertelt hoe zijn vader jaren en jaren geleden uitvaarde om te gaan vissen en nooit meer terugkeerde. Een korte scene, we krijgen het tussen neus en lippen mee. Maar als je er langer dan vier seconden over nadenkt, besef je ineens wat voor drama erachter zit. Wat je zegt, een van de vele woonplaatsen op deze aarde, en een van de vele drama's.
Wat een prachtige en diep ontroerende film.
Een rustig en behoorlijk sober drama - zowel in plotontwikkelingen als stijl. Behalve het kabbelende tempo en de realistische en menselijke benadering heeft het niet veel om het lijf. Casey Affleck is wel in goede doen - ik hou wel van dat soort uitgebluste karakters -, maar met een speelduur van 2 uur 15 had het toch net iets meer mogen zijn. Ofwel gewoon een half uur korter. Een drama als dit mag wel wat compacter, me dunkt.
3
Drama over behoorlijke zware gebeurtenissen die door zijn soms wat koddige, droogkomische verteltrant nergens in melodrama verandert, maar desondanks zijn impact en boodschap niet mist. Dat dit drama hoge ogen gegooid heeft is begrijpelijk en indruk maakte deze film dan ook zeker.
Toch is het in het begin even zoeken wat Lee betreft. Is hij traag? Is hij simpel? Net als het verhaal en de eerste flashback naar het ziekenhuisbed waar een nogal luchtige sfeer hangt. Is dit een tragikomedie? Neen, het lijkt de rustige opbouw naar zwaardere dingen, de kennismaking met het vaatje buskruit dat Lee heet en de zware last die hij mee torst. Wat een tragische gebeurtenissen, hoewel lichtelijk voorspelbaar, de brand, de reactie, het schuldgevoel en de beklemmende poging er zelf een einde aan te maken. Het is de alles omvattende reden rond Lee die vind dat hij kennelijk niets meer verdiend, mag of wil, en zeker geen verantwoordelijkheid hoort te hebben. Schrijnend is het juiste woord.
Er wordt een bepaalde wisselwerking gezocht tussen de prachtige omgeving in combinatie met sferisch aandoende muziek. De wereld is mooi, lijkt de film te willen zeggen. De schaduwkant wordt gezocht en gevonden met het menselijk lijden, beschadigingen die diep gaan en een mens soms weerhouden verder te gaan, maar ook de hardheid en intolerantie van mensen naar elkaar. Maar toch zijn hier en daar ook sprankjes van hoop en hulp zichtbaar. De niet altijd even serieuze sfeer, geruzie en gekibbel is even komisch als verbazingwekkend en doet soms aan Three Billboards Outside Ebbing Missouri denken. Om nog even terug te komen op het brandende huis met de tragische tonen van Albinoni's Adadigo, brok in de keel zo waanzinnig mooi!!!
Fraai zijn de keuzes om dialogen onverstaanbaar te houden, lichaamshouding en situatie zegt meer dan genoeg. Kostelijk is het gekibbel tussen Lee en Patty, en de laatstgenoemde zijn escapedes met het jonge vrouwenvolk in de buurt. Fraai is tevens wanneer Lee weer op de vuist geweest is en een moment van troost vind in de armen van George zijn vrouw. Als er dan al een zwak punt te vinden in de film is de vraag waarom Lee niet onder de verantwoordelijkheid uit probeert te komen terwijl hij zich er duidelijk niet geschikt voor vind. Echter wanneer hij Patty bij zijn moeder ophaalt lijkt hij de situatie wel goed te praten en haar soort van goed te keuren? Wat Lee nu precies wil is me niet duidelijk. Fraai is daar en tegen weer momenten die toch een soort verwerking en vergeving los lijken te maken, toch lijkt hij er niet aan te willen of aan toe te zijn.
Moraal van dit uitstekende drama lijkt verwerking en verder gaan, toch lijkt voor mij het kernpunt het maken van goede keuzes te zijn, en dan met name voor anderen. Soms is het leven zo en gaat het niet beter worden, en onder al die hardheid en weerstand lijkt dan toch meer inzicht te zitten dan je vooraf zou verwachten.