Room (2015)

3,79

Ierland / Canada / Verenigde Staten

geregisseerd door Lenny Abrahamson
met Brie Larson, Jacob Tremblay en Joan Allen

Voor Jack is de kamer zijn wereld: de plek waar hij geboren is, waar hij en zijn moeder eten en slapen, spelen en leren. Maar terwijl dit voor Jack als thuis voelt, ervaart zijn moeder het als een gevangenis. Dankzij de intense liefde voor haar zoon heeft ze het voor elkaar gekregen om hem te laten opgroeien in een kleine kamer van ongeveer 3 bij 3 meter. Maar doordat Jack steeds nieuwsgieriger begint te worden, weet ze dat de kamer niet voor onbepaalde tijd als thuis gebruikt kan worden.

191 BERICHTEN 50 MENINGEN
avatar van memento12
goed man

avatar van Boneka
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zo'n film kan inderdaad twee kanten uitgaan. Van drama naar nog meer drama op dezelfde voet maar dan anders, of er een heerlijke drama/thriller van maken. Helaas dat laatste is het voor mij niet geworden en dus een gemiste kans, want die elementen had ie zeker. Ik had het maar bij het boek gelaten, dan was het goed geweest. We zitten hier met nogal wat plotgaten. Bewust eruit gehaald, omdat ze het kennelijk niet interessant genoeg vonden. Daarnaast vond ik het jongetje (dacht steeds dat het een meid was) soms hadden ze het over de kleine meid (geen schaar, okay, maar de moeder was wel kort geknipt, vreemd!!, knap irritant met dat geschreeuw. Nog vreemder was de ontsnapping die wel goed in elkaar zat en zeker met die kies in de hand briljant voor het verdere vervolg. Helaas na slechts EEN HALF UUR is de politie de vindplek al op het spoor. Ja ja rode truck met schuur en een dakraam Compleet ongeloofwaardig! Helaas in het tweede uur geen [zoektocht adhv zijn woorden en tand maar een terugkeer in de wereld/spoiler]. Gemiste kans. Het wordt er alleen maar saaier op. Ook de opa die niet wil zeggen wat hij denkt. Het zijn allemaal open vragen. Zoals gezegd vond ik het kind vooral in het eerste uur nogal irritant. Kan best begrijpen dat je in zo'n stresssituatie anders en vreemd gedraagt, maar de moeder reageert er maar lauwtjes op. De kant van de man wordt helaas weinig belicht. Zelfs de moeder praat er met geen woord over en het kind vraagt er amper naar. Jammer!

Enkele pluspuntjes vond ik de acteerprestaties van zowel de moeder als het kind. Zijn woorden en het opnoemen van zijn visuele woorden vond ik sterk.

Nee, wat betreft dit soort claustrofobische films zijn er betere gemaakt. Nee dan vond ik 10 Cloverfield lane heel wat beter in elkaar steken ondanks dat zwakke eind. Helaas is voor mij Roomless!

Het verhaal en de vertolkingen bevielen me wel, maar het is wel een trage film geworden.
Zwaarbeladen thema ook, dat wellicht niet iedereen zal bevallen.
Ook ik vond het in het begin niet zo interessant, pas nadat de 'room' wordt verlaten vond ik de film wat beter worden.
Hoofdrolspeelster Brie Larson heeft een Oscar gewonnen met haar rol, toch wel verdiend vind ik, al vond ik het kind nog beter !!

avatar van Daan258
Bijna helemaal een met Tarkus

Het is zeker een mooie en ook spannende film.
Het verhaal is zeker niet slecht maar toch had hier iets meer uitgehaald kunnen worden naar mijn gevoel. Ook voor mij werd het pas interrassent nadat Jack en zijn moeder de ROOM verlaten.
Vanaf dat moment wist de film mij wat meer weten te boeien en kwam de drama een stuk meer naar boven.
Maar waar de film het inderdaad vooral van moet hebben is het ijzersterke acteerwerk en de super mooie vertolking. Inderdaad vond ik ook Jacob Tremblay het sterkst spelen in de film. Zo vreselijk goed en onwijs overtuigend. Prachtig om te zien.

Als ik heel eerlijk moet zijn is de film mij toch lichtjes tegengevallen vanwege de score maar de film is verre van slecht.

Net aan een 3,5*
6,5/10

Ebenezer Scrooge
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die vrij uniek is in zijn soort, maar ik heb me ook aan een paar dingen zitten ergeren. De moeder neemt wel een erg groot en ongeloofwaardig risico om dat kind te laten ontsnappen en ook schijnt ze precies te weten wat er met het kind zal gebeuren zodra het de kamer verlaat. De politie heeft in dat korte en paniekerige autoritje wel heel rap door wat er met het kind is gebeurd en waar de plek zich bevindt waar hij en zijn moeder al die jaren hebben vastgezeten. Een kinderpsycholoog heeft daar weken, zo niet maanden voor nodig, maar die agent weet het natuurlijk binnen 2 minuten. Dan is er nog de oma die heel bezorgd overkomt maar haar kleinkind nauwelijks aanraakt, geen omhelzing, niks. Die opa durft hem zelfs niet aan te kijken. De enige die affectie toont is die hond, die in het begin natuurlijk nog even op vakantie is, want zo'n ontroerend moment wordt uiteraard voor later bewaard. Dat kind is overigens wel heel snel weer op de been na zo'n traumatische ervaring.

Er staat nergens en hier ook niet dat Wlliam H. Macey in de film acteert. DE film????Door gespoeld in het begin net zo lang tot ze uit de Room waren. Al die onzindialogen tussen kind en moeder had ik geen zin in. En al die mensen hier met al die vragen en opmerkingen die niet kloppen: De film gaat over Jack en niets anders.Daarom is de dader oninteressant.O..ik weet het wel, een eenzame man die een gezinnetje wil,maar weet dat hij via de gewone weg kansloos is. Prima acteerwerk van jochie Jack, die de sterkste blijkt te zijn.......Maar trage film, U bent gewaarschuwd.

Film met twee gezichten.

Dat de meesten het eerste gezicht het beste vinden is dan ook wat problematisch, want uiteindelijk draait het toch allemaal om het tweede deel. Dat voelt alleen wat magertjes aan en het zorgt er ook voor dat de film als een nachtkaars uitgaat, maar dan wel héél traag.

Het plot is weinig origineel, de uitwerking is dat wel. Uitgangspunt is hetzelfde als een sloot aan horrorfilms, maar in plaats van te mikken op spanning of horror kiest Abrahamson voor het menselijk drama achteraf. Al is kiezen misschien het verkeerde woord, want hij probeert de boot tussen genrefilm en drama in het midden te houden, waardoor het uiteindelijk vis noch vlees is.

Voor een genrefilm is het alleen wat te braaf. De ontsnapping is dan nog redelijk spannend, maar het gebrek aan obstakels (alles gaat wel érg makkelijk) staat het eerste uur toch wel in de weg. Het is ook al snel duidelijk hoe de vork in de steel zit én dat de film niet echt geïnteresseerd is in de spanning die klassiek uit deze situatie gepuurd wordt, dus is het vooral wachten tot de film écht begint.

Wanneer het dan eindelijk zover is, krijg je een interessante transitie van een kwartiertje, maar daarna vervalt het is nogal troosteloos en voorspelbaar drama. Personages komen nooit echt tot leven, sommige onnodige randzaken (Macy is geweldig maar wat is de functie van zijn personage?) houden de film alleen maar op en vele dramatische ontwikkelingen worden enkel aangestipt ipv naar behoren uitgewerkt.

Rest een film die een uitgekauwd uitgangspunt op redelijk unieke wijze probeert uit te werken. Maar het resultaat is een gemiste kans. De acteurs doen het aardig, maar daarmee is het meeste dan ook wel gezegd. Qua toon, opbouw en dramatiek schiet Abrahamson te vaak mis.

avatar van Riddierid

Ik kan heel kort en krachtig over deze film zijn waardoor iedereen meteen snapt wat ik van deze film vond: ''Ik wil mijn geld terug''

Zodat ik nog een keer kaartjes kan kopen en hem nog een keer kan zien, wat een grandioze film! Dit is een goed voorbeeld waarom comedy mijn lievelings- genre is qua films.

avatar van horizons
^ Dat is de meest vreemde recensie bij deze film.

avatar van jarno1975

Niet alleen bij deze film

avatar van FillumGek
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een vrouw die jaren geleden ontvoerd is, verkracht, en nu een vijfjarige zoon moet opvoeden in een te kleine ruimte? Dat is het werk van een psychopaat waar je zo snel mogelijk moet zien te ontsnappen, onderweg een bijl moet pakken en zijn schedel moet opensplijten. Het is een scenario zoals je ze in horror vaak tegenkomt. Ik was dan ook wel benieuwd hoe het als drama zou uitpakken.

Room staat volledig in het teken van de relatie tussen een jonge moeder (Brie Larson) en haar zoontje Jack (Jacob Tremblay). Het eerste halfuur zien we vooral de moeilijkheden van de moeder om een kind op te voeden in een kleine ruimte die geen enkel benul heeft van de buitenwereld. De vertelstem van Tremblay als voice-over is best fijn en het is aandoenlijk om te zien hoeveel waarde er aan kleine dingen wordt gehecht.

De acteerprestaties van zowel Larson als Tremblay zijn goed, maar weggeblazen ben ik zeker niet. Sowieso gingen mijn nekharen overeind staan als Jack weer eens een keel opzet, verschrikkelijk. Na de spannende ontsnapping lijkt de film afgelopen, maar dan begint het tweede deel, wat eigenlijk net zo traag is. We zien een Macy opdraven waarvan ik het nut niet echt inzie, behalve dat hij Jack ziet als een product van verkrachting. Ik twijfelde steeds meer aan hetgeen waar de film nu heen wilde.

Het weet niet te emotioneren en het voelde allemaal wat snel. De hele kidnapping wordt amper behandeld terwijl het een enorm ernstige situatie is. Uiteindelijk blijft de film overeind door het acteerwerk, maar verder maakt het weinig indruk. Het sluit zelfs niet met een klapper af.