Room (2015)

3,82

Ierland / Canada / Verenigde Staten

geregisseerd door Lenny Abrahamson
met Brie Larson, Jacob Tremblay en Joan Allen

Voor Jack is de kamer zijn wereld: de plek waar hij geboren is, waar hij en zijn moeder eten en slapen, spelen en leren. Maar terwijl dit voor Jack als thuis voelt, ervaart zijn moeder het als een gevangenis. Dankzij de intense liefde voor haar zoon heeft ze het voor elkaar gekregen om hem te laten opgroeien in een kleine kamer van ongeveer 3 bij 3 meter. Maar doordat Jack steeds nieuwsgieriger begint te worden, weet ze dat de kamer niet voor onbepaalde tijd als thuis gebruikt kan worden.

178 BERICHTEN 46 MENINGEN
avatar van dvdfreak123
geplaatst: 4 augustus 2016, 04:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Originele en sterke film deze room. In het begin wist ik niet wat ik nu eigenlijk moest verwachten waarom leven ze in die kamer? Hoe het verhaal zich dan uiteindelijk ontvouwt is zeer goed en origineel gedaan. En op een bepaald moment word het toch effe spannend (de ontsnapping) cast is zeer goed. Verhaal is sterk. Vond alleen het tegen het einde een beetje langdradig worden. Het eerste uur is top en zeer boeiend. Het 2de deel is nog steeds boeiend met een paar echt mooie scenes. Maar tegen het einde duurde hij net iets te lang. Al bij al sterke film die toch wel doet meeleven en weet te raken. 8/10

avatar van tattoobob
geplaatst: 5 augustus 2016, 10:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtige film die inderdaad vrij origineel is zoals mijn bovenbuurman dat ook vermeld.
Het eerste uur is zeer sterk en bij vlagen best spannend....daarna neemt het drama gedeelte de film over.
Zeer sterk acteerwerk van de beide hoofdrolspelers...erg knap hoor.
Ik was blij dat dat kind z,n haar eindelijk geknipt werd....geen porum 😂

Grote aanrader dit hoor.

geplaatst: 13 augustus 2016, 21:57 uur [permalink]
Briljante film. Beste film die ik in tijden heb gezien.

geplaatst: 29 augustus 2016, 11:09 uur [permalink]
Op 8 september start de filmclub in Oostende met deze film. Kijk er al naar uit.

geplaatst: 29 augustus 2016, 23:39 uur [permalink]
Aangrijpende film met bijzonder inlevend acteerwerk. Het tweede gedeelte blijft ook erg boeiend, emotioneel en een sterk eind. Een echter aanrader wat mij betreft.

avatar van 84robkuh
geplaatst: 16 september 2016, 23:07 uur [permalink]
IJzersterk begin, waardoor het einde een beetje tegen viel. Al met al zeker de moeite waard om te kijken. Sluit me helemaal aan bij de woorden van dvdfreak123
Zeer sterke rollen van moeder en kind, waardoor je echt meeleeft met de film.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 18 september 2016, 14:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De twee werelden van Jack

Het kon makkelijk de sentimentele kant opgaan maar de film was gelukkig niet te sterk gericht op het forceren van traantjes. Het blijft wel een somber en vrij zwaar drama dat de aandacht blijft houden op een bijzondere moeder-zoon band in al even bijzondere omstandigheden. De eerste helft in de kamer vond ik wat aan de lange kant, maar de tweede helft van de film over de aanpassing van Jack aan de echte wereld vond ik boeiend om volgen. Zeker de manier waarop Jack naar de wereld binnen en buiten kijkt werd goed onder woorden gebracht. Room is niet het type film waar ik sta voor te popelen maar met zo'n fijngevoelige uitwerking en zo'n sterk acteerwerk had ik geen moeite om tot het eind te kijken.

avatar van Teejey
geplaatst: 20 september 2016, 16:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een fijne verrassing is deze Room. Het begint al met de originaliteit, ik kan me geen film bedenken die er ook maar iets van weg heeft. Vooral het eerste gedeelte is abnormaal sterk met de auto-scène als hoogtepunt, fantastisch. Het tweede gedeelte is vooral enorm interessant om te zien.

Brie Larson speelt aangrijpend sterk en dat geldt nog meer voor de kleine baas Jack!
Het sombere herfstachtige audiovisuele aspect sluit perfect aan bij het verhaal.

Terechte ratings en prijzen voor deze mooie film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 10 oktober 2016, 00:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

De film begint geheimzinnig. De scènes in de room zijn zeer intiem met twee sterke acteurs. Je weet als kijker niet wat er meer is, en tegelijkertijd leef je mee de jonge Jack die helemaal niets kent van buiten die room. Door zeker in het begin te blijven focussen op de kamer zelf, gaat de aandacht ook naar de leefwereld van Jack.

Daarna wordt het even spannend, maar de film draait niet om de ontvoering zelf. Gelukkig weinig aandacht naar 'Old Nick'. Na de ontvoering kom je ook niet te weten wat er met hem gebeurd is. Dat is niet relevant voor het verhaal. Daarna krijg je de terugkeer van Joy en Jack. En net als bij iemand die zwaar ziek is, weten de omstaanders nooit wat ze moeten zeggen.

Ik las hier ook iets opvallend, waar ik me in kan vinden. Joy & Jack wonen in 1 kamer wat - vooral voor Jack dan - de enige wereld is die ze kennen. En toch is het niet claustrofobisch. In tegendeel, als ze kunnen ontsnappen is het vooral wennen aan een grotere leefwereld. De filmmakers zijn er in geslaagd om dat effect mooi weer te geven.

Echt helemaal overtuigt de film ook weer niet. Qua regie en cinematografie is het nergens speciaal. Het zijn vooral Brie Larson en de jonge Jacob Tremblay die de film trekken. Met het boeiende verhaal levert dit een goeie film op. Zeer begrijpelijk dan ook dat vooral Larson met de prijzen ging lopen en niet de film zelf.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 19 november 2016, 22:10 uur [permalink]
Door dat ik veel goeds over deze film hoorde,,,ben ik hem blind gaan kijken.
Had me ingesteld op een thriller op de een of andere maner.

Dat is het niet . Het is een behoorlijk intens mooie drama film.
En knap staaltje acteer werk. Met name Jack .
Maar had er iets meer van verwacht .
Maar het is een mooi dramatisch verhaal

avatar van ManuelGnR
geplaatst: 29 november 2016, 16:04 uur [permalink]
Film Pegasus schreef:
Een film waar je best weinig van weet op voorhand. Niet dat de film een grootse plottwist kent, maar het verhaal is best indrukwekkend en werkt vooral door er zonder wetenschap in te duiken. Daarom dat ik het meeste hier gewoon als spoiler aanduidt..

Volledig mee eens: ik raad anderen continu aan deze film te kijken zonder te vertellen waar het over gaat, iets wat de plotbeschrijving hier ook vrij goed doet.

avatar van wendyvortex
geplaatst: 2 december 2016, 20:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Over het verloop kan je niets vertellen dus melden we maar even dat het met zo'n film twee kanten op kan gaan en we hier aan de goede kant zitten. De uiteindelijke waardering was ook spannend tot het eind. Een flinke huilbui of ferme stomp in de maag had de waardering hoger uit doen vallen maar hier kunnen we dankzij de kwaliteit van de rest wel mee leven.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 12 december 2016, 22:18 uur [permalink]
Wow, wat een levensecht drama is dit. Vond het een bijzonder indrukwekkende film over moeder en zoontje Jack die opgesloten zitten in een kleine schuur en daar jarenlang hun leven moeten leiden. Via de TV krijgt Jack wel wat mee van de buitenwereld, maar dat opgesloten blijven kan niet eeuwig doorgan besluit de moeder. Via een spannende ontsnappingsscene wordt geprobeerd om de 'Room' te ontvluchten en vanaf dan vertel ik niet zo veel meer vanwege spoilers.

Enfin, vond het een verrassende film met sterk acteerwerk van de moeder en het jochie. Niet te sentimenteel aangezet gelukkig, maar meer heel realistisch. Dacht telkens dat dit best gebaseerd zou kunnen zijn op een waargebeurd maar dat is het niet klaarblijkelijk. Geeft niks natuurlijk, vier dikverdiende sterren voor deze film 👍!

avatar van Alittleromance
geplaatst: 20 december 2016, 07:53 uur [permalink]
Dit was mijn beste film van 2017. In begin van het jaar gezien en het hele jaar op nummer 1 van 2017 blijven staan.

avatar van horizons
geplaatst: 20 december 2016, 08:13 uur [permalink]
Alittleromance schreef:

2017? 😉

avatar van Alittleromance
geplaatst: 20 december 2016, 21:08 uur [permalink]
Ho Sorry 2016.

geplaatst: 25 december 2016, 17:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aangrijpende film die niet alleen het afschuwelijke van een jarenlange gijzeling schetst,maar tevens de trauma's die achteraf de betrokkenen te beurtvallen ingevolge moeilijke en begrijpelijke aanpassingsproblemen maar ook door de houding van naastbestaanden en de bemoeienissen van de media.. Deze aspecten komen alle aan bod. Het maakt de sterkte uit van deze film, samen met de goede vertolkingen.

avatar van depri83
geplaatst: 25 december 2016, 19:48 uur [permalink]
Na 'What Richard did' ('Frank' heb ik nog niet gezien) had ik wat vraagtekens bij de weg die Abrahamson was ingeslagen. En hoewel de enigszins absurdistische humor (wat A&P en Garage wel hadden) hier uiteraard ontbreekt levert hij hier wel weer een ijzersterke film af.

avatar van jikamajoja
geplaatst: 4 januari, 12:06 uur [permalink]
Aangrijpend drama
Knappe acteerprestaties

geplaatst: 9 januari, 13:05 uur [permalink]
Zeer aangrijpende drama dat mij de hele film lang kon raken. In het begin wist ik niet wat ik kon verwachten en zat ik vol met vragen in m'n hoofd, maar langzamer werd het duidelijker. De liefde die de moeder heeft voor haar zoontje is geweldig om te zien, hoe ze niet opgeeft na al die jaren. De gijzeling, de aanpassing aan de omgeving en de aandacht van de media en nabestaanden komt allemaal aan bod. Een film die me echt heeft geraakt, met erg goed acteerwerk. Brie Larson deed het ontzettend goed en verdiend die oscar voor deze film dan ook dik en dwars. Het einde vond ik want minder wat sommige vragen bleven onbeantwoord maar misschien is dat maar goed zo. Aangrijpend.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 15 januari, 18:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Destijds de eerste trailer gezien en kon me bijna enkel de fragmenten uit de kamer herinneren. Was dan ook verrast toen halfweg de film Jack al (succesvol) wist te ontsnappen en nog meer verrast toen ook de moeder levend werd teruggevonden. Had toch een ander verloop van de film verwacht en vond het dan ook interessant om te zien hoe in de nasleep van de gebeurtenissen, moeder en zoon zich trachten aan te passen aan een wereld waarvan ze vervreemd zijn. Vooral het perspectief van Jack wordt benadrukt en dat is goed maar ik miste toch wat diepgang bij de grootouders die vrij rustig lijken te blijven onder de hele zaak. Na het eerste uur zakt de film een beetje in maar dit wordt weer goedgemaakt nadat de moeder een emotioneel interview geeft en kort nadien zelfmoord probeert te plegen. Vond het einde ook geslaagd. Beetje jammer dat we geen inkijk meer krijgen in de rechtszaak en de relatie met de biologische grootvader, die niets van Jack wil weten. Dat laatste was overigens een interessant gegeven waarop weinig werd ingegaan (lees: kind van een verkrachter/psychopaat) met uitzondering van het interview waar dit feit confronterend aan bod kwam. In het algemeen een interessante, aangrijpende film!

geplaatst: 21 januari, 23:31 uur [permalink]
Deze film sleept je werkelijk mee van begin tot eind. Geen al te grote plots, maar met een goede portie medeleven kom je al heel ver. Niet té dramatisch, maar af en toe een krop in de keel moet je erbij nemen. Sterk acteerwerk. De band tussen moeder en zoon is zeer mooi in beeld gebracht, alsook hoe Jack zijn 'veilige' wereld ziet en hoe hij omgaat met veranderingen. Toppertje!

avatar van max cady
geplaatst: 23 januari, 13:58 uur [permalink]
Trailer niet gaan zien, scheelt een hoop !

avatar van SmackItUp
geplaatst: 25 januari, 08:48 uur [permalink]
Voor originaliteit verdient Room de thumbs up. Een soortgelijk verhaal zul je zelden vinden, dus was best benieuwd naar de uitwerking. Helaas is dit verder gewoon een simpel filmpje dat enkel en alleen op je gevoel probeert in te spelen. Ik kan niet zeggen dat dit is gelukt. Meelijwekkende situaties volgen elkaar op, de een nog voorspelbaarder dan de ander. Het acteerwerk van beide is sterk, maar de personages strontvervelend. Ik heb geprobeerd om me in hen te verplaatsen, maar zonder succes.

Neen, dit was het toch niet mij.

2.5*.

avatar van milannn
geplaatst: 8 februari, 17:31 uur [permalink]
Mooie film met een hele prettige soundtrack en sterk acteerwerk, maar om een of andere reden net niet krachtig genoeg om echt indruk op me te maken.

avatar van K. V.
geplaatst: 11 februari, 21:20 uur [permalink]
Zonder verwachtingen deze eens bekeken en ik was toch wel aangenaam verrast. Toch wel een origineel verhaal die me wel kon boeien van begin tot einde.
De cast deed het ook erg goed en kwam overtuigend over. Verder zag de film er prima uit.
'k vond het wel een aanrader.

avatar van misterdhdh
geplaatst: afgelopen dinsdag om 05:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geweldige film, wist niet zoveel op voorhand over deze film en gelukkig ook. Het verhaal op zich vind ik bijzonder interessant en trekt me wel aan. De uitwerking ervan is bijzonder goed en redelijk origineel. Heb echt genoten van deze Room. Het acteerwerk is geweldig van zowel de moeder als het zoontje en het komt allemaal heel natuurlijk en geloofwaardig over. Ik leefde echt mee met het verhaal en de personages en had er echt medelijden mee. Het was erg om te zien hoe ze moesten leven. De ontsnappingspoging was best spannend om te volgen en zat enorm goed in elkaar. Ik hoopte echt dat het plan zou lukken en gelukkig maar. Nadien krijg je toch een beetje een andere film misschien iets minder dan het eerste deel maar toch bleef ik even geboeid en met evenveel plezier kijken. Het einde was ook overtuigend. Al bij al kan ik weinig negatief zeggen over deze film, lang geleden dat ik zo genoten heb van een film, onder meer omdat hij toch even bleef nazinderen. Zeker een aanrader.
4.5/5

avatar van nadrin
geplaatst: afgelopen vrijdag om 19:55 uur [permalink]
Heel origineel verhaal. Waarbij men weet dat dit helaas wel bestaat