Lion (2016)

Australië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Garth Davis
met Dev Patel, Rooney Mara en Nicole Kidman

Een 5-jarige Indiase jongen raakt verdwaald in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis. Hij overleeft vele uitdagingen waarna hij door een stel in Australië wordt geadopteerd. 25 jaar later besluit hij op zoek te gaan naar zijn verloren familie.

Mooie film en een echte tranentrekker (ik geef het niet graag toe maar ook ik hield het niet droog). Het eerste deel in India ziet er prachtig uit want India is een kleurrijk land en het verhaal van kleine Saroo is intrigerend. Het tweede deel vind ik een langgerekte filmversie van Spoorloos en vond ik minder intrigerend. En hoe hij dan uiteindelijk toch nog zijn geboorteplaats vindt is wat ongeloofwaardig. Wel worden effectief de tranen opgewekt; ergens in het midden is er een emotioneel hoogtepunt met de jalebi’s en natuurlijk nog een keer aan het eind.

avatar van Rickyman
Zeker een zeer mooie film met schitterend camerawerk, werkelijk prachtige beelden en fijne muziek, ook de acteurs spelen gewoon fantastisch. Maar dit trage sentimenteel verhaal werkt bij mij juist averechts. Het gaat me op ten duur irriteren en dan duurt zo'n film al gauw te lang.

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet echt van opgekeken dit, uiteindelijke resultaat is me behoorlijk tegengevallen. Het verhaal sprak me al niet bijzonder aan, maar als dit binnenkort in de top 250 terechtkomt wil ik het nog wel een kans geven. Helaas niet helemaal goed gepakt.

Het begint sterk, met de beelden van dat kleine guppie door India heen. Dit levert enkele sterke scenes op met mooi cameragebruik en intrigerende beelden en gebeurtenissen. Niet erg aangrijpend, maar dit niveau wordt verder niet meer behaald verder in de film.

Op feiten gebaseerd ok, maar wanneer het jongetje in Amerika terechtkomt stort de film volledig in. Nergens indrukwekkend, aangrijpend of meeslepend meer. Patel doet het prima en haalt het maximale uit zijn rol, maar dat is dus nog niet genoeg.

De aandacht verslapt, het verhaal wordt steeds saaier en de film pakte me gewoon minder. Ook wanneer Patel weer terugkeert naar zijn land deed dit me eigenlijk vrij weinig. Vast heel emotioneel als dit echt was, maar op het scherm kwam dit gewoon niet over. Wel extra punten voor de sterke opening en een goed einde.

pop
Mooie film. Zoals meerdere mensen hier schreven is het eerste gedeelte met stip het beste gedeelte. De volwassen jaren van Saroo kon mij minder boeien. Al met al toch wel genoten van deze film. Ik heb sowieso al een zwak voor waargebeurde verfilmde verhalen. Binnenkort ook maar eens het boek tot mij nemen.

Wat een prachtige film en heel mooi gespeeld door zowel de kleine als de grote Saroo. Natuurlijk laat niemand zo'n fantastisch, waargebeurd verhaal niet onberoerd. Tranen stroomden dan ook rijkelijk Ik geloof ook dat je die zoektocht wil maken om een zo'n compleet mogelijk mens van jezelf te maken.

avatar van Brabants
Lion is een film over een man waarvan zijn verhaal is gefilmd. Een verhaal zoals deze een uit duizenden is. Het is echt schrijnend om te weten en de film raakt de kijker hoe dan ook. Cinematografisch zeer goed voor elkaar en het acteerwerk is meer dan voldoende. Zeer interessante en ontroerende film.

avatar van stephan-0115
Opzich wel hoge verwachtingen van, maar ook weer niet te hoog. Echter alsnog tegengevallen.

De film begint sterk met de zelfverzekerde Saroo en beschermende Guddu. Saroo raakt kwijt, en tot aan het gedeelte van de adoptie is weinig aan te merken. De jonge Saroo heeft iets, en het verhaal is ontroerend en tragisch tegelijk. Na de adoptie gaan we 25 jaar vooruit in de tijd. Het verhaal is interessant, de uitwerking minder en m.i. te langgerekt. Het verveelt nooit echt, maar echt boeien deed het me dan weer ook niet. De zoektocht via Google Earth was te herhalend, dat had beter gekund. Bijvoorbeeld door meer in te gaan op hoe Saroo's omgeving daarmee omgaat. Dat was nu vrij minimaal. Het einde was dan wel weer prima.

avatar van stefan dias
Twee films: een goede en een niet zo goede.
Het begin is verbluffend, hartverscheurend en prachtig in beeld gebracht. De beelden vertellen alles wat er te vertellen is. De jonge Saroo spat van het scherm. Hij is geloofwaardig als
Het tweede deel is minder. Het wordt gewoon een beetje saai. Rooney Mara heeft ook in de film geen rol te spelen en staat aan de zijlijn… de film overstijgt hier nergens meer de kracht van het oorspronkelijke, waargebeurde verhaal. Aardig… maar had er toch meer van verwacht.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Mooie film over een adoptiekind dat interesse heeft in z'n roots. Meer is het eigenlijk niet. De mooie beelden geven een zicht op zijn thuisland en daarna zien we hoe hij worstelt met zijn verleden. Ook al gaat het goed met hem. Goede student, een mooi lief, geweldige ouders, … Het kabbelt wat verder en zorgt voor de nodige emoties. Het is een waargebeurd verhaal dat op zich wel interessant kan zijn. Zowel de jonge als de oude Saroo dragen duidelijk de film. Rooney Mara en Nicole Kidman staan wat op de zijlijn. Omdat ze bekender zijn dan Dev Patel mogen ze met hun naam het grote publiek trekken. Slecht is het zeker niet. Maar echt uitblinken doet het helaas ook niet.

avatar van eRCee
John Milton schreef:
Wel een lekkere score hoor, Hauschka en O’Halloran. Maar of het subtiel is, is inderdaad een ander verhaal.

Deed me erg denken aan Max Richter (vooral door de klankkleur van de strijkers, terwijl ik eigenlijk de pianogedeeltes beter vond). Maar inderdaad te overvloedig ingezet en onder beelden die in zichzelf al op de emoties werken.

avatar van John Milton
Zelfde straatje inderdaad, meeste van de grote namen in dit (sub)genre inmiddels gehoord, maar helaas Richter en O'Halloran nog steeds niet.

avatar van Fryce
Een heerlijk emotionele rollercoaster. Lekker sfeervol en houd de aandacht goed vast.

wat een mooie ontroerende film..

avatar van rep_robert
Wat valt er nog over Lion te zeggen. Het is voor veel mensen duidelijk dat de film uit 2 gezichten bestaat. Iets dat lastig te ontkennen valt als je de film hebt gezien.

De eerste helft waarin Saroo(Sheru) alleen gelaten wordt en een reis meemaakt die je geen enkel kind gunt. Dit is subtiel gemaakt. Het verhaal is groots en dit vertelt zichzelf ook. Slim van Davis om de film klein en puur te houden.

De tweede helft van de film is Saroo 20 jaar ouder en voelen de emoties die Davis je laat zien wat meer geforceerd aan. Alsof de film mij moet vertellen hoe zwaar en kut alles is, terwijl Davis hier ook de boel wat kleiner had kunnen houden en wat overbodige personages weg had kunnen laten. Ongetwijfeld zal ie dat broertje en die vriendin hebben gehad, maar ze voelen allebei als filler aan om even die emoties nog wat op te zwiepen. Terwijl ik me liever puur en alleen op Saroo zijn emoties had willen richten. Het is sowieso lastig om dit in 2 uur te proppen. Een Boyhood achtige aanpak met verschillende fasen uit het leven van Saroo had voor mij persoonlijk beter gewerkt. Iemand die zijn hele leven al met zijn identiteit worstelt en niet pas bij het eten van een snack waarbij hij weer aan vroeger moet denken.

Toch klink ik negatiever dan dat ik daadwerkelijk ben. Want ondanks dat het script misschien te gehaast gaat, wordt de film wel gedragen door de cast. De emoties die Patel in zijn spel legt voelen oprecht aan en ondanks alles is dit goed voelbaar.
Daarom werkt het einde alsnog ook goed. Zijn telefoontje naar zijn adoptiemoeder is een perfect einde van de film. Afgemaakt door het zielige echte verhaal over zijn broer en nog wat beelden maken van Lion een film die ik ondanks een aantal gebreken onmogelijk kan afkraken.

avatar van Grindhouse62
Ik heb deze geweldige film vanavond herzien en hij blijft boeien.

Via het top-1000 topic kwam deze film op mijn radar en toen bleek dat hij op Netflix stond, heb ik hem direct ook maar eens gezien. Eerste deel van de film sterk: goede kindacteur, het lukt je om vlot in te leven, het raakt je en er zijn een paar zeer mooie shots. Echter op het moment dat Saroo volwassen is grijpt het me plots een stuk minder en is het wat langgerekte prelude voor de te verwachten climax.
Al bij al een mooie verrassing die emotioneel aankomt, maar met een minder tweede deel. Kleine 4*.

avatar van Brandt
Inderdaad, 2 films voor de prijs van 1. En zoals de meeste deelnemers op dit forum vind ook ik de 1e beter dan de 2e. Niet alleen is India filmgenieker dan Australië, maar het is toch vooral het 8-jarige natuurtalent Sunny Pawar die de show steelt. Dat jongetje zit zo in zijn rol dat hij niet eens hoeft te acteren. Werkelijk formidabel. Toch vind ik de film als geheel nog best geslaagd en had Lion best 1 van de 4 Oscarnominaties mogen verzilveren.

avatar van martijn011
Prachtfilm!

De film bestaat uit twee delen. In het eerste deel volgen we Saroo (erg goed gespeeld door Sunny Pawar), die verdwaald raakt en uiteindelijk via allerlei omwegen geadopteerd wordt door een kinderloos stel uit Australië. Na een paar kleine fragmenten van zijn leven als kleine jongen daar wordt er al snel overgeschakeld naar het tweede deel van de film waarin we Saroo volgen op zijn zoektocht naar zijn verleden en zijn achtergebleven familie.

De kans bestaat dat je als regisseur al snel kiest voor de makkelijke weg, namelijk om er een gigantische tearjerker van te maken. Alhoewel het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal ligt dit nogal voor de hand, zeker wanneer er kinderen mee gemoeid zijn. Davis weet hier toch wat balans in te brengen door ook de mooie dingen naar voren te brengen en niet alleen de ellende uit te vergroten.
Minpunten zijn er ook, vooral in het tweede gedeelte gebeurt er op een gegeven moment niet veel bijzonders, daar wordt de vaart wat uit de film gehaald.

Toch is het acteerwerk erg goed, de beelden prachtig (vooral van India) en het verhaal is ontroerend mooi. Prima film!

Tsja... over deze film valt zoveel te zeggen.... Het gekke is dat ik de film afstevende op een 5* notering, echter kwam ik op 4* uit. Ergens door de film heen voelde ik de overheersende wens van de regisseur om Oscars in de wacht te slepen. Dat de film eigenlijk uit twee gedeelten bestaat vond ik niet storend. Goed om de ware beelden van de ontmoeting aan het eind van de film te zien. Ik las wat kritiek op het spel van Nicole Kidman., maar als de moeder die zij speelde nou zo was? Het enige wat ik niet begrijp is dat een van de zeven Oscar nominaties voor de beste filmmuziek was. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vond het niet altijd goed en zeker niet tijdens de lange treinreis. Maar goed, wel een film die je gezien móét hebben!

Prachtige ontroerende film, min punten heb ik niet gezien. Werd meegesleept in het verhaal en de acteurs speelden waanzinnig natuurgetrouw. Dan is een film gewoon goed.

Goed.

Eigenlijk schandalig dat ik deze film nog niet had gezien. De laatste tijd werd hij behoorlijk opgehyped als 'onbekende film die je gezien moet hebben'. Niet helemaal mee eens dat het een onbekende film is (wel dat hij onbekender is dan hij hoort te zijn), maar wel dat je hem gezien moet hebben. De film zit solide in elkaar en weet bovenal enorm veel emotie los te trekken.

Voornamelijk door het eerste deel, waarin je de 5-jarige Saroo volgt, is ontzettend sterk. Zaken die hij als kind meemaakt, worden mooi, doch hartverscheurend, impliciet in beeld gebracht. Wat mij vooral verbaasde, was hoe sterk Sunny Pawar de rol van jonge Saroo vertolkte. Voor zo'n jong ventje echt bijzonder knap geacteerd.

In het tweede deel vertolkt Patel de rol van de oudere Saroo die op zoek gaat naar zijn geboortestad. In dit deel is de film niet altijd even sterk. De zoekmethodes op Google Earth zijn na de eerste keer niet zo interessant meer om te zien. Ook vertraagd het verhaal en wordt er ingezoomd op de emotionele impact op Saroo. Dit wordt behoorlijk lang uitgerekt en verliest daardoor wat overtuigingskracht.

Mijns inziens had het beter gesierd bepaalde zaken, zoals in het eerste deel, te impliceren, in plaats van het zo direct door je strot te duwen.

avatar van Lovelyboy
Laatste ervaring met de Indiase Cinema, Slumdog M, was nu niet zo dermate denderend dat ik reikhalzend naar deze film uitzag. Onterecht zo blijkt achteraf.

Een beeld als bekend betreffende het leven in India wordt gebracht met de kleine Saroo als middelpunt. En het ventje is een portret eerste klas met zijn onschuldig gezichtje en blik, en voor de duivel niet bang. Uiteraard is de jongen eraf na de scheiding maar er kan niet gezegd worden dat de jongen er helemaal af is, bang of in zijn schulp kruipt. Sterker, Saroo lijkt in deze fase uitermate dapper, maakt goede keuzes in een niet altijd ongevaarlijke en onvriendelijke wereld en lijkt in eerste instantie met het weeshuis niet met zijn neus in de boter te vallen maar zijn kansen zullen snel keren.

De overgang lijkt goed te vallen bij Saroo, dat het ook anders kan bewijst het geval Mantosh. De schade is er al en Saroo lijkt dan toch echt veel geluk gehad te hebben. Desondanks kruipt het bloed waar het niet gaan en eenmaal volwassen stjjgt toch de twijfel, lijkt Saroo last te hebben van een schuldgevoel richting zijn moeder en broer met een onvermijdelijke zoektocht als gevolg. Iets dat soms qua tempo regelmatig lijkt te slepen maar de twijfel weg neemt door de ontknoping. Een wrang en bitter gevoel besluit de film wetend dat Saroo een bevoorrechte jeugd gehad heeft, maar toch ook die twijfel over hoe het geweest was als hij niet gescheiden geraakt was.

Lion is in die zin een boeiend verhaal over het geluk dat je in een dergelijk geval moet hebben. Niet alleen moet je de kans krijgen, maar ben je afhankelijk van de mensen waar je geplaatst wordt en hoe je de overgang zelf ondergaat. Was het hier bij gebleven had ik Lion een niet bijzondere film gevonden. Het is echter het extra stukje drama en twijfel rond Saroo die steeds verder in een identiteitscrisis geraakt, door alles wat hem overkomen is, dat de film iets extra's geeft en de film boven anderen uit laat stijgen, en de film wat mij betreft extra boeiend maakt. De speurtocht en ontknoping geeft de film daardoor een extra laag. En ik mag zeker de uitstekende soundtrack niet vergeten.

Lion een drama die dieper gaat dan je denkt en daarmee een goede indruk achterlaat. Enige vraag en twijfel blijft hoe het met Mantosh gaat die serieus het padje kwijt geweest is na het zien van zijn geschetste beeld.