Lion (2016)

Australië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Garth Davis
met Dev Patel, Rooney Mara en Nicole Kidman

Een 5-jarige Indiase jongen raakt verdwaald in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis. Hij overleeft vele uitdagingen waarna hij door een stel in Australië wordt geadopteerd. 25 jaar later besluit hij op zoek te gaan naar zijn verloren familie.

Mooie film en een echte tranentrekker (ik geef het niet graag toe maar ook ik hield het niet droog). Het eerste deel in India ziet er prachtig uit want India is een kleurrijk land en het verhaal van kleine Saroo is intrigerend. Het tweede deel vind ik een langgerekte filmversie van Spoorloos en vond ik minder intrigerend. En hoe hij dan uiteindelijk toch nog zijn geboorteplaats vindt is wat ongeloofwaardig. Wel worden effectief de tranen opgewekt; ergens in het midden is er een emotioneel hoogtepunt met de jalebi’s en natuurlijk nog een keer aan het eind.

avatar van Rickyman
Zeker een zeer mooie film met schitterend camerawerk, werkelijk prachtige beelden en fijne muziek, ook de acteurs spelen gewoon fantastisch. Maar dit trage sentimenteel verhaal werkt bij mij juist averechts. Het gaat me op ten duur irriteren en dan duurt zo'n film al gauw te lang.

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet echt van opgekeken dit, uiteindelijke resultaat is me behoorlijk tegengevallen. Het verhaal sprak me al niet bijzonder aan, maar als dit binnenkort in de top 250 terechtkomt wil ik het nog wel een kans geven. Helaas niet helemaal goed gepakt.

Het begint sterk, met de beelden van dat kleine guppie door India heen. Dit levert enkele sterke scenes op met mooi cameragebruik en intrigerende beelden en gebeurtenissen. Niet erg aangrijpend, maar dit niveau wordt verder niet meer behaald verder in de film.

Op feiten gebaseerd ok, maar wanneer het jongetje in Amerika terechtkomt stort de film volledig in. Nergens indrukwekkend, aangrijpend of meeslepend meer. Patel doet het prima en haalt het maximale uit zijn rol, maar dat is dus nog niet genoeg.

De aandacht verslapt, het verhaal wordt steeds saaier en de film pakte me gewoon minder. Ook wanneer Patel weer terugkeert naar zijn land deed dit me eigenlijk vrij weinig. Vast heel emotioneel als dit echt was, maar op het scherm kwam dit gewoon niet over. Wel extra punten voor de sterke opening en een goed einde.

pop
Mooie film. Zoals meerdere mensen hier schreven is het eerste gedeelte met stip het beste gedeelte. De volwassen jaren van Saroo kon mij minder boeien. Al met al toch wel genoten van deze film. Ik heb sowieso al een zwak voor waargebeurde verfilmde verhalen. Binnenkort ook maar eens het boek tot mij nemen.