Lion (2016)

3,77

Australië

geregisseerd door Garth Davis
met Dev Patel, Rooney Mara en Nicole Kidman

Een 5-jarige Indiase jongen raakt verdwaald in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis. Hij overleeft vele uitdagingen waarna hij door een stel in Australië wordt geadopteerd. 25 jaar later besluit hij op zoek te gaan naar zijn verloren familie.

• vanaf 5 juli te koop op dvd en blu-ray

57 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van mixmaster
geplaatst: 21 februari, 15:43 uur [permalink]
Prachtige film... een waargebeurd verhaal over een 5-jarige Indiase jongen die verdwaald raakt in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis.

Schitterend camerawerk en prachtige muziek. Ook het acteerwerk is goed.

avatar van james_cameron
geplaatst: 21 februari, 23:17 uur [permalink]
Mooi waargebeurd drama, met een bijzonder uitgangspunt. Hier en daar aan de sentimentele kant waardoor echte emotionele betrokkenheid uitblijft, maar het degelijke akteerwerk en de bijzonder fraaie fotografie zorgen uiteindelijk toch wel voor een meeslepende kijkervaring. En de muziek is prachtig.

avatar van Thomas83
geplaatst: 23 februari, 16:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film. Niet helemaal de Oscarnominatie voor beste film of vele andere nominaties waard, maar een zeer aangename film. Het is natuurlijk ook wel onmogelijk om niet mee te leven met een dergelijk verhaal. En wat me niet tegenviel aan de film is dat het nooit al te erg glad en zoet werd zoals ik vreesde. Waarschijnlijk komt het vooral door de setting en de aanwezigheid van Patel, maar ik verwachtte toch wel een beetje een film in het straatje van Slumdog Millionaire. Dat is een fantastische film maar een charmante cocktail van avontuur, romantiek, drama en Bollywood die makkelijk ook heel fout had kunnen zijn.

Deze film is in het sterke eerste deel ook ietwat met Slumdog Millionaire te vergelijken met het avontuur en de prachtige locaties. Werkelijk overal waar Saroo is is de omgeving schitterend en wordt deze ook zo mooi in beeld gebracht. De cinematografie is echt bijzonder fraai, met ook mooi stijlvolle trucjes als het gebruik van silouhetten etc. Deze Oscarnominatie is daadwerkelijk terecht. Ook omdat het niet alleen mooie plaatjes zijn. De cinematografie heeft ook nog echt een functie als visuele hints, flarden herinneringen van Saroo.

Helaas zijn de andere Oscarnominaties toch wat minder verdiend. Kidman en Wenham hebben erg lieve rollen, vooral die van Kidman is als een warm bad zodra ze in de film verschijnt, maar met een Oscarnominatie voor een categorie waarvan je al jaren een zeer hoog niveau gewend bent vond ik het toch nog best wat gewoontjes. Ze krijgt nog zo'n scène met een speech en ik dacht "dit wordt dan die scène waarmee Kidman haar nominatie verdiende", maar ik zie meer een scène die geschreven is om dat doel te te bereiken. Bovendien is haar karakter ook niet zo uitgewerkt. Eigenlijk iedereen personage speelt een nogal marginale rol, als het al niet een overbodige is.

Dat geldt niet alleen voor Kidmans rol als pleegmoeder (wat is de relevantie van haar slechte gezondheid nou helemaal?) of Saroos pleegbroer Mantosh (daar verwachtte ik wel een dramatische wending die er maar niet kwam), de pleegvader en vriendin van Saroo hangen er maar wat bij. Mara mag enkel de begripvolle vriendin spelen, geen daadwerkelijk persoon. Mooi is ze dan weer wel. De film heeft net wat te veel mooie mensen op zich. Het was al een tikkeltje afleidend bij de biologische moeder die er als een model of actrice uitziet.

Patel is nog wel sterk (dat ventje dat zijn jongere versie speelt ook trouwens). Hij is nog steeds enorm charismatisch en bij zijn personage broeit het steeds onder de oppervlakte. Eigenlijk heel moeilijk om zo'n in zichzelf gekeerd personage spelen en dat zo'n lang deel van de film interessant te houden, wat hem nog redelijk afgaat. Maar ook hier moet ik zeggen dat een Oscarnominatie niet helemaal nodig was. Neem aan dat Lion die ene film wordt die vaak jaarlijks voor veel Oscars is genomineerd maar overal naast grijpt.

Ik vind het tweede deel van de film, zodra Saroo geadopteerd is, ook lang niet zo boeiend als het avontuurlijke en zelfs wat griezelige eerste deel met die verdwaalde kleine Saroo. Calcutta ziet er zo griezelig uit, druk en luid vol mensen die zich niet bekommeren om de straatkinderen. En als Saroo nog even in een weeshuis terechtkomt doet de introductie ervan wat denken aan hoe gevangenisfilms beginnen, met gevangenen die de aankomst van het nieuwe verse vlees enthousiast ontvangen en zo'n kwaadaardige directeur die van boven toekijkt.

Aan de andere kant blijft de film toch meeslepend en kijkt met name in het eerste deel zeer lekker weg. De boel wordt soms wat teveel voorgekauwd en te fraai in opzichtige puzzelstukjes opgediend (als iemand Google Earth introduceert komt het over als een sarcastische opmerking), maar het allergrootste melodrama wordt redelijk vermeden. Enkel de scène met de zingende weeskinderen was echt pijnlijk slecht. Op het einde worden alle registers op dramatisch vlak opengetrokken, maar dat is op zich ook wel waar je een film als deze voor kijkt. Vond het ook wel tragisch om te lezen dat Saroos oudere broer uitgerekend op de nacht waarop Saroo verdween door een trein werd doodgereden. 3.5*.

avatar van Koerok
geplaatst: 24 februari, 23:02 uur [permalink]
Hartverscheurend en -verwarmend. Een mooie kleine film, die hier en daar wel z'n langdradige momenten heeft, maar toch blijft boeien. Vooral de kleine Saroo vond ik prachtig spelen.

geplaatst: 25 februari, 14:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inderdaad onverwachts mooi.
Hoop dat hij stiekem wat Oscars in de wacht kan slepen dit weekend.

Dit had alles in zich om een zoetsappig Ware Woensdagavond drama te worden maar dat weten de makers uitstekend te vermijden wellicht afgezien van de laatste minuten .

Hoe India levend wordt gemaakt is prachtig, met name in het eerste halfuur, en de acteerprestaties, muziek en beelden zijn schitterend.

1 puntje van kritiek.. : ik had zelf in 5 seconden Ganesha Talai op Google Maps gevonden nadat ik Ganestalay invoerde.. Maar goed..

avatar van Tolkienfan
geplaatst: 25 februari, 16:18 uur [permalink]
in al z'n eenvoud is dit een schitterend gemaakte film. Hij raakte mij diep en een glansrol voor de kleine 5 jarige Indiase jongen !! Wat zou het toch goed zijn als Hollywood niet La La Land maar Lion de Oscar voor beste film geeft...... ach ja.. je mag een droom hebben toch?

avatar van orko82
geplaatst: 26 februari, 09:28 uur [permalink]
Mooie ontroerende film. Vooral eerste uur is top waar het kleine mannetje de show steelt. Maar wordt het niet eens tijd om andere Indiase acteurs dan Dev Patel te casten? Hij is goed hoor, maar zijn echt geen andere acteurs uit India die goed kunnen acteren en Engels spreken? Lijkt me wel toch.

avatar van Ramon K
geplaatst: 26 februari, 23:38 uur [permalink]
Spoorloos: The Movie. Kan hier helemaal niets mee. Eerste 40/45 minuten leek het nog wat te worden en dan verzandt de film in een aflevering Spoorloos. Love story erbij gesleept, nog wat gedoe met een moeilijke broer dat niet uit de verf komt.... Totaal niet boeiend.

geplaatst: 27 februari, 21:00 uur [permalink]
Zie de kwalificatie `mooie film' hier vaak voorbij komen en dat was ook de eerste omschrijving die bij mij opkwam. Zou bijna willen zeggen `ouderwets mooi' want zoals deze worden ze niet vaak meer gemaakt. Doet een beetje denken aan een film van wijlen David Lean, ook zo'n regisseur die zich graag verdiepte in andere culturen, en uitgebreid de tijd nam om daaromheen een verhaal te bouwen. Ook deze Lion is naar hedendaagse maatstaven erg traag, maar die traagheid heeft als functie dat de kijker de mogelijkheid krijgt om in het verhaal te komen. LIon wil en moet je de tijd geven om onder de huid te kruipen, en bij mij lukte dat vrij goed. Een perfecte film is het overigens niet: het acteerwerk(van Patel tot Kidman, de oscarnominaties voor hen waren vooral politieke correctheid denk ik)is voldoende maar niet bijzonder goed, het nevenverhaal over zijn opstandige stiefbroer voegt niets toe, en zo zijn er nog wat zaken die echt beter konden. Maar toch had ik bij het einde een tevreden en goed gevoel bij deze film, vooral omdat het oprecht en niet overdreven sentimenteel overkwam. Goed gedaan.

avatar van Macmanus
geplaatst: 27 februari, 21:47 uur [permalink]
Aardig

Vooral het eerst deel is goed. Jongetje speelt sterk en je kan goed voelen dat zo een klein jongetje verdwaald raakt in zo een land als India. Vond het visueel ook vrij sterk. Uiteindelijk is het inderdaad spoorloos the movie. Maar ik vond het spel toch goed genoeg en de iets wat dromerige sfeer bleef aanwezig. Waardoor het wel de middelmaat wat ontstijgt. Het is uiteindelijk een tranen trekker maar ik zag laatst Hidden Figures die met twee uur net zo lang is, maar dat voelde zo gehaast allemaal. Hier heb neemt de regisseur nog wel eens de tijd voor een plaatje. Het is uiteindelijk niet een film die me eeuwig bijblijft maar heb hier verder weinig problemen mee. Blijf die Dev Patel altijd uiterst sympathiek vinden.

3.5 kleine sterren.

avatar van filmkul
geplaatst: 28 februari, 10:37 uur [permalink]
Mooi drama. Het eerste deel van de film is erg sterk. Davis laat de kijker goed voelen in wat voor bizarre situaties iemand als slachtoffer van armoede kan geraken en vervolgens zomaar binnen een korte periode opgenomen wordt in een totaal ander gezin en land. De machteloosheid weet hij je als kijker goed te laten voelen. De kleine hoofdrolspeler helpt hem daar goed bij. Eenmaal in Australië zakt de film wat in en de zoektocht naar zijn familie komt wat uit de lucht vallen. Het einde is, ondanks de voorspelbaarheid, emotioneel alsmede de verklaring van de titel Lion. Aanrader. 3.5/4.0

avatar van Hereistom
geplaatst: 28 februari, 10:46 uur [permalink]
Prachtige film, ontroerend waar gebeurd verhaal.
Aanrader: 4,5

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 1 maart, 21:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hmm ja, ongelooflijk verhaal hé? Het eerste uur in India vond ik het best eigenlijk. Rauwe wereldcinema over een jongen van vijf die helemaal alleen in de wereld komt te staan; Het was allemaal erg indrukwekkend gebracht, niet in het minst de acteerprestatie van de jonge Saroo. Eénmaal de volwassen Saroo ten tonele verschijnt in Australië, werd het naar mijn zin allemaal nogal voorspelbaar met de zoektocht naar de ouders, en de sentimentele shit kwam soms in volle kracht aanzetten. Dat het hele Indische dorp staat te cheeren wanneer moeder en zoon elkaar omhelzen was daar het hoogtepunt van. Niettemin blijft het als geheel een mooie film waarbij men begrijpt dat elk mens altijd vroeg of laat zijn roots terug gaat opzoeken. Dat is een drang waar niks tegen valt te doen. Kleine 3,5*

geplaatst: 2 maart, 17:00 uur [permalink]
Een prachtige film! Dat vind ik ervan. Ik zou deze wel aanraden.

avatar van 93.9
geplaatst: 2 maart, 21:39 uur [permalink]
Langdradige en clichématige film.
Mij deed het helemaal niets.

geplaatst: 4 maart, 19:20 uur [permalink]
(Gezien 28/02/17)
De vijfjarige Saroo geraakt zover weg van huis, dat hij niet meer terug kan. Uiteindelijk wordt hij door een Australisch echtpaar geadopteerd. 25 jaar later is de roep naar zijn verleden zo groot dat hij daar iets mee (aan) moet doen ...
Je zit in je cinemazetel met tranen in de ogen te 'bidden' dat het goed zou mogen aflopen.
Bijzonder ontroerende en pakkende film. Prachtige vertolkingen en schitterend in beeld gebracht.
En ... het is een waargebeurd verhaal.
(Er is niets mooier dan mensen die mekaar graag zien.)

avatar van DjFrankie
geplaatst: 4 maart, 23:30 uur [permalink]
Inderdaad goeie film, maar had nog langer mogen duren, verhaal had nog meer uitgediept mogen worden van mij, zeker het stuk tussen adoptatie en 20 jaar later.

geplaatst: 5 maart, 23:15 uur [permalink]
Schitterend drama. Waargebeurd. Film pakte me vanaf het begin. Echt zo ingrijpend. Prachtig. Een van de betere filmd van de afgelopen jaren. Top.

geplaatst: 6 maart, 17:08 uur [permalink]
2de deel haalt het ongelooflijk hoge niveau van het eerste deel bij lange na niet

geplaatst: 10 maart, 12:15 uur [permalink]
Prachtig! Je leeft echt mee en het is een realistisch verhaal. Goed geacteerd en gewoonweg erg goed!

geplaatst: 11 maart, 03:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
kos schreef:

Dit is een fout in de film. In het echt dacht hij dat het Ginestlay was, Google vindt daar niks op. En naar aanleiding van dit verhaal is de zoekopdracht Ganesha Talai natuurlijk veel bekender dus popt veel eerder op.

avatar van Teejey
geplaatst: 11 maart, 17:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
bickle schreef:

Bovendien was het natuurlijk een verouderde versie van Google Maps / Earth, en nog belangrijker: dit weet je niet tijdens het kijken van de film 😉

avatar van macrobody
geplaatst: 15 maart, 16:07 uur [permalink]
Mooi drama waarbij het eerste gedeelte mijn inziens het beste is. En dan te bedenken dat er per jaar 80.000 van die verhalen zijn.

avatar van S3MMY
geplaatst: 16 maart, 15:29 uur [permalink]
Topper drama feel good movie, waar gebeurd!!!

avatar van luukve
geplaatst: 20 maart, 00:23 uur [permalink]
Lion heb ik ervaren als een mooie, sterke film die recht doet aan het indrukwekkende verhaal. Zoals meerderen vond ik eerste deel het sterkst. Een aantal prachtige shots van dat kleine joch (die vrijwel vlekkeloos acteerde) in de Indiase armoede, met prachtige grijpende muziek op de achtergrond. Ik was al vrij snel glued to the screen en dat heeft lang geduurd.

Waar de film zich schuldig maakte aan het proberen te winnen van Oscars was natuurlijk het tweede deel, waarin we de 20 jaar oudere Saroo zien die zich vrij cliché-matig elementen van zijn roots herinnert. Ik heb me absoluut niet geërgerd aan het tweede deel, maar de charme van het eerste deel werd nooit herpakt. Zoals ik al zei leek het alsof ze hier Oscars wilden winnen door het sentiment er net iets te dik op te leggen, met typische Oscarscènes die niet helemaal bij mij aankwamen als bedoeld. Een aantal sub-plots van wat bijrollen waren overbodig en leidden nergens toe, en het was me hier duidelijk dat als in real life deze personages niet zo waren het absoluut ook niet in de film was geweest.

Uiteindelijk heeft het me wel gepakt en kijk ik terug op een mooie film. Zeker de moeite waard om te kijken.

geplaatst: 20 maart, 14:19 uur [permalink]
Leuk in elkaar gezet drama dat lekker wegkijkt.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 10:28 uur [permalink]
Prachtige film. Vooral het Bollywood-achtige eerste deel, waarin de kleine Sunny Pawar werkelijk de sterren van de hemel speelt, maakt indruk. Ook Dev Patel als de volwassen versie van Sahoo en Nicole Kidman als zijn adoptiemoeder zijn goed op dreef. Het knappe scenario en de fraaie cinematografie maken deze film tot een uitermate pakkend geheel. Ik ben om die reden erg benieuwd naar de nieuwste film van regisseur Garth Davis (Maria Magdelene).
Dat het verhaal gebaseerd is op het autobiografische boek van Sahoo Brierley geeft de film een extra dimensie. Soms drijven ware gebeurtenissen de spot met je voorstellingsvermogen. In dit geval: gelukkig maar.