Lion (2016)

Australië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Garth Davis
met Dev Patel, Rooney Mara en Nicole Kidman

Een 5-jarige Indiase jongen raakt verdwaald in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis. Hij overleeft vele uitdagingen waarna hij door een stel in Australië wordt geadopteerd. 25 jaar later besluit hij op zoek te gaan naar zijn verloren familie.

Afgelopen weekend deze film voor het eerst gezien. Enorm onder de indruk. Prachtige ontroerende film! Zeer goed gespeeld ook door de Sunny Pawar

avatar van Japie1971
Lange tijd geleden dat een film mij zo geraakt heeft als deze. Soms mierzoet en sentimenteel maar nergens gaat deze echt een grens over. De jonge Seroo is erg aandoenlijk en zeer geloofwaardig neergezet door dat kleine kereltje. Contrast met de ervaren Patel is even wennen halverwege en film zakt dan ietsje in maar naar het einde toe is het weer genieten en erg meeslepend. Een erg hoog feel good gehalte hoeft bij voorbaat niet storend te zijn, dat heeft deze film maar weer eens bewezen.

De zeer passende muziek draagt de film voor mij naar 4.5* (9)

avatar van tn2543
Mooie scenes waarbij het straatleven van India in beeld wordt gebracht. Ben zelf ook India geweest, en dan zie herken je veel dingen terug. Het leven in India is veelal niet zoals in de Bollywood films worden afgebeeld. Daarom vond ik deze film erg goed.

Voor de jeugdperiode en de periode bij zijn 'blanke' ouders is veel tijd uitgetrokken. Echter, het laatste half uurtje is besteed aan de terugkeer naar India en het wederzien van zijn familie, dat vond ik nét wat weinig tijd.

avatar van max cady
2e keer kijken valt ie een beetje door de mand. 1e helft van de film is volop genieten maar daarna is het allemaal een stuk minder .. Stem verlaagd ..

avatar van Rodger
Mooi drama, wat je van begin tot het einde helemaal meesleurt..
4.0 ****

avatar van Boneka
Pracht drama goed gespeeld, waarbij vooral de muziek die wel erg mooi is soms iets teveel wil gooien op sentiment. De eerste drie kwartier zien we vooral de jonge "Seroo" waarbij we vooral veel beelden en muziek zien en horen. Opvallend weinig gesproken en inderdaad zoals hier wordt beschreven bijna biologisch weergegeven. Daarna zien we een (te) groot middenstuk in Tasmanië en misschien is dit wel het minste stuk van de film. Dat had best korter gekund om genoeg ruimte te geven in het laatste bedrijf weer back in India. Best wel jammer dat hier vooral de muziek weer de boventoon voerde om het in 20 minuten af te werken. Minpuntje vind ik dan ook de keuzes van de regisseur. De balans had hier en daar beter gekund.

In de bijna aftiteling zien we de echte hoofdrolspelers op foto en beeld. Toch blijf ik het bijzonder vinden dat je bepaalde stukken blijft onthouden vanaf je 5e levensjaar. Vooral zijn herinneringen op veel latere leeftijd en zijn terugkeer zijn mij iets te mooi weergegeven.

Zat te twijfelen tussen 3,5 en 4 sterren, maar omdat dit mijn eerste kijkbeurt is toch een fraaie 4 sterren. Vooral ook omdat de film naturel is gespeeld.

Het eerste gedeelte (met de jonge Seroo) is erg sterk, daarna wordt het stukken minder. Het duurt te lang, teveel flashbacks, te zoetsappig: het komt allemaal niet echt lekker meer uit de verf. Moet wel zeggen dat dat onvermijdelijk lijkt bij dit thema, ik weet ook zo snel niet hoe je dat moet ontlopen.

Mooie dramatische film gebaseerd op ware feiten.
Goede vertolkingen vooral door de kleine jongen die in het eerste uur van de film het hoofdpersonage vertolkt.
Maar ook de rest van de cast, met o.a. Nicole Kidman (nog steeds een van mijn favoriete actrices), doet het uitstekend.
Warm aanbevolen deze film.

Heerlijke film!!

avatar van Fisico
Sterk drama van een vijfjarig jongetje dat in het grote India verdwaald raakt en een paar decennia lang weggerukt wordt uit zijn oorspronkelijke biotoop. De film bestaat uit twee grote delen: het leven van de vijfjarig Saroo en ongeveer halfweg de film de sprong als jongvolwassene. Het is vooral het eerste deel dat de grootste indruk op mij naliet.

In de eerste plaats waarbij Saroo een overlevingsdrang ontwikkelt in de straten van Calcutta, ruim 1500 km ten oosten van zijn geboortestreek. Een aantal fragmenten zoals de onverschilligheid aan het treinloket, het moment waar Saroo op een hek wanhopig boven de mensenmassa tuurt, het schijnbaar normale straatbeeld van bedelende en slapende kinderen of de uitzichtloze armoede van India ... hadden een bepaalde impact op mij. De zoektocht naar voedsel of het vinden een geschikte slaapplaats is maar één van de obstakels waarmee straatkinderen geconfronteerd worden. Ook kinderslavernij/-ontvoering, al dan niet onderhuids zoals Saroo mocht ondervinden, tiert welig in de Indiase samenleving. Ook het leven in het weeshuis is alles behalve een pretje. Hoe beklemmend of beangstigend moet het niet zijn voor een vijfjarige (!) om weggerukt te worden van je familie en te moeten vertoeven in een wereldvreemde vijandige wereld.

Het tweede gedeelte van de film focust zich meer op het psychologische aspect. Saroo kan zijn echte familie niet loslaten en gaat naar hen op zoek. Beetje geforceerd allemaal, zeker wanneer hij tijdens het familiebezoek die fried onions ziet. En die trend zette zich door toe hij opeens het licht zag waar hij mogelijk vandaan kwam. Het waren de twee grote minpunten van de film. Voor de rest zit de film top in elkaar. Goede tot uitstekende cast (zeker van de kleine aimabele Saroo evenals de sterke Nicole Kidman), mooie beelden, goed gefilmd en vooral een ontroerend einde. Lion loste de verwachtingen voor mij in, zowel visueel als emotioneel zonder melodramatisch over te komen.

Fijn dat er ook veel aandacht geschonken werd aan adoptie. Adoptie is voor vele ouders en kinderen een welgekomen geschenk, maar zoals we zagen bij zijn adoptiebroer Mantosh is het eveneens niet altijd een geslaagd huwelijk. Een adoptie mag dan nog een succes zijn, de clue is dat een mens steeds wil weten waar hij vandaan komt en wie hij is. Mooi!

avatar van OoM_JaN
Lang geleden dat een film me zo geraakt heeft. Mooi verhaal en prachtige beelden. Eigenlijk vond ik het jammer dat Nicole Kidmann meespeelde, ik vond haar juist het minst sterk in deze film. Of misschien omdat het daardoor een mainstream film werd in plaats van het buitenlands pareltje.
Een must see!

avatar van Decec
Een mooi drama / biografie film...
Ontroerend verhaal...
Zou maar nooit vreemd trein instappen...
Een waargebeurd verhaal...
Perfect acteerwerk...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Aangrijpende film naar een waar gebeuren.
Het eerste gedeelte laat de sterkste indruk, omwille van het verscheurend beeld van een arme, achtergestelde Indische bevolkingsgroep maar vooral om de treffende scénes die zijn opgebouwd rond de jonge Saroo, een jong, pienter kereltje, overtuigend vertolkt.
Ook nadien blijft het mooi met de zoektocht, de onafwendbare gevoeligheden van een adoptie, de wil eigen roots te vinden en een pakkende slotscène.
Knap filmwerk.

avatar van cantforgetyou
Dit is er weer eentje. Een juweel onder de films. Wat een prachtig verhaal. Zeer mooie muziek. Het jochie speelt voortreffelijk. Nicole Kidman trouwens ook. Haar non-verbale gedrag is super gedaan! Ook de beelden in India zijn zeker de moeite waard. Ik huil eigenlijk nooit bij een film, maar hier kwamen toch echt een paar tranen. Zeker als hij terug gaat naar zijn oude huis. Ongelooflijk dat er in India alleen 80.000 kinderen per jaar worden vermist. Dat zijn er 219 per dag??? Je wilt niet weten wat er allemaal met die kinderen gebeurd. Vreselijk. Dit is zo'n film die moet je gewoon gezien hebben!!!

avatar van JHagenstein
Cinematografisch gezien een meesterwerk, helemaal de beelden uit India.

Het avontuurlijke aspect in de eerste helft van deze film vind ik een uitstekende toevoeging, anders zou je enkel dramatische gebeurtenissen zien, waardoor je in een tamelijk verdrietige stemming geraakt. De tweede helft vond ik ook prima, waarin vooral de pijn van de moeder als de zoon naar boven komt. Sterk.

De acteerprestaties zijn wisselvallig. Ik ben een Rooney Mara-fan, maar ik vond haar in deze film niet geweldig overkomen; wat te simpele dialogen. Dev Patel was gewoon goed, niet meer en niet minder. Nicole Kidman had een kleine rol, maar speelde daarin wel iedereen onder de tafel. Zoals cantforgetyou hierboven al zei: haar non-verbale gedrag is echt fantastisch. Vooral aan de eettafel waar haar ietwat beperkte zoon (broer van Saroo) tekeer gaat. Terechte nominatie voor Supporting Actress.

Heel fijne en complete film. Vier sterren.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en was toch wel aangenaam verrast. Ik wist niet wat te verwachten, maar vond het wel een goeie film. De personages werden goed geïntroduceerd en verder werd het verhaal goed gebracht. Het middenstuk mocht misschien een tikkeltje korter, maar voor de rest een boeiende film. Het einde was ook mooi gebracht.
De moeite om gezien te hebben.

Ontroerend en meeslepend drama dat mij vanaf begin tot eind meesleurde in het leven van de hoofdpersonage. Het begin zette meteen de toon waardoor het middenstuk wat afdeed, maar ondanks een prachtige film die ik voor geen goud had willen missen. Als je naar het geheel kijkt dan was het eigenlijk vaak erg 'zoetsappig' en had het van mij iets gedurfder gemogen, ondanks dat het totaal niet afdeed van de realiteit. Al met al hebben de prachtige beelden van India, het waargebeurde verhaal, de uiteindelijke boodschap en doel van deze film mij toch geraakt. Zeer genoten en op het einde (als iemand die vrijwel nooit huilt bij het kijken van films) toch wel een traantje weggepinkt, 4,5 sterren.

avatar van lagaiske
Om stil van te worden!Wat een meesterwerkje!
Na Room en Manchester by the sea de derde film op korte tijd met een zwaar thema.
Maar deze overtreft die andere 2 zonder al te veel moeite.
Verder wil ik hier niet veel meer over kwijt.Ben nog aan het nagenieten.Gewoon kijken!!!
Aanrader!!!

avatar van JJ_D
Wat je noemt: tranen trekken. En hoe een regisseur er mee weg kan komen. Onder meer dankzij een uitgelezen cinematografie, die het plotmatige sentiment als hartroerende esthetiek verkoopt. En dankzij een cast waarin eigenlijk iedereen schittert, met Rooney Mara voorop – hoe zij eens te meer (juist ja, precies zoals in ‘Song to song’) uitdrukking geeft aan een menselijke diepte die niet in woorden te vangen is. Het onuitspreekbare, zomaar, op de gevoelige plaat vastgelegd.

Toch is ‘Lion’ niet zo sterk als velen beweren. De zoektocht naar identiteit, de altijd terugkerende doorwerking van het verleden in het heden (met resonantie in de toekomst), de onvoorwaardelijkheid van familiale banden, het onvermogen genoeg met elkaar te communiceren om tot een wezenlijk begrip van de ander te komen, enzovoort: weliswaar zijn het universele thema’s. Ze worden echter ingebed in een zeer particulier verhaal, dat een wat weeë smaak krijgt door de Hollywoodiaanse saus – tot en met het moment van regurgitatie bij de aftiteling…moet het “based on a true story” echt met authentieke beelden worden onderstreept? Bah!

Echter, al bij al genietbaar en – ik val in herhaling, maar het moet gezegd! – sterk op het niveau van cinematografie en spel. Een film is evenwel een optelsom van meerdere gehelen. Gehelen die bij ‘Lion’ niet geheel in evenwicht zijn.

avatar van Donkerwoud
De sentimentele tearjerker die ik had verwacht, maar de opzwepende cinematografie in combinatie met een sterke performance van Dev Patel, maken het tot een film die precies op de juiste momenten een snaar bij mij raakt. Het idioot schattige kindacteurtje Sunny Pawar steelt de show in het Indiase gedeelte met zijn grote ogen en zijn uitgesproken mimiek.