Lion (2016)

Australiƫ / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Garth Davis
met Dev Patel, Rooney Mara en Nicole Kidman

Een 5-jarige Indiase jongen raakt verdwaald in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis. Hij overleeft vele uitdagingen waarna hij door een stel in Australië wordt geadopteerd. 25 jaar later besluit hij op zoek te gaan naar zijn verloren familie.

97 BERICHTEN 34 MENINGEN
Afgelopen weekend deze film voor het eerst gezien. Enorm onder de indruk. Prachtige ontroerende film! Zeer goed gespeeld ook door de Sunny Pawar

avatar van Japie1971
Lange tijd geleden dat een film mij zo geraakt heeft als deze. Soms mierzoet en sentimenteel maar nergens gaat deze echt een grens over. De jonge Seroo is erg aandoenlijk en zeer geloofwaardig neergezet door dat kleine kereltje. Contrast met de ervaren Patel is even wennen halverwege en film zakt dan ietsje in maar naar het einde toe is het weer genieten en erg meeslepend. Een erg hoog feel good gehalte hoeft bij voorbaat niet storend te zijn, dat heeft deze film maar weer eens bewezen.

De zeer passende muziek draagt de film voor mij naar 4.5* (9)

avatar van tn2543
Mooie scenes waarbij het straatleven van India in beeld wordt gebracht. Ben zelf ook India geweest, en dan zie herken je veel dingen terug. Het leven in India is veelal niet zoals in de Bollywood films worden afgebeeld. Daarom vond ik deze film erg goed.

Voor de jeugdperiode en de periode bij zijn 'blanke' ouders is veel tijd uitgetrokken. Echter, het laatste half uurtje is besteed aan de terugkeer naar India en het wederzien van zijn familie, dat vond ik nét wat weinig tijd.

avatar van max cady
2e keer kijken valt ie een beetje door de mand. 1e helft van de film is volop genieten maar daarna is het allemaal een stuk minder .. Stem verlaagd ..

avatar van Rodger
Mooi drama, wat je van begin tot het einde helemaal meesleurt..
4.0 ****

avatar van Boneka
Pracht drama goed gespeeld, waarbij vooral de muziek die wel erg mooi is soms iets teveel wil gooien op sentiment. De eerste drie kwartier zien we vooral de jonge "Seroo" waarbij we vooral veel beelden en muziek zien en horen. Opvallend weinig gesproken en inderdaad zoals hier wordt beschreven bijna biologisch weergegeven. Daarna zien we een (te) groot middenstuk in Tasmanië en misschien is dit wel het minste stuk van de film. Dat had best korter gekund om genoeg ruimte te geven in het laatste bedrijf weer back in India. Best wel jammer dat hier vooral de muziek weer de boventoon voerde om het in 20 minuten af te werken. Minpuntje vind ik dan ook de keuzes van de regisseur. De balans had hier en daar beter gekund.

In de bijna aftiteling zien we de echte hoofdrolspelers op foto en beeld. Toch blijf ik het bijzonder vinden dat je bepaalde stukken blijft onthouden vanaf je 5e levensjaar. Vooral zijn herinneringen op veel latere leeftijd en zijn terugkeer zijn mij iets te mooi weergegeven.

Zat te twijfelen tussen 3,5 en 4 sterren, maar omdat dit mijn eerste kijkbeurt is toch een fraaie 4 sterren. Vooral ook omdat de film naturel is gespeeld.

Het eerste gedeelte (met de jonge Seroo) is erg sterk, daarna wordt het stukken minder. Het duurt te lang, teveel flashbacks, te zoetsappig: het komt allemaal niet echt lekker meer uit de verf. Moet wel zeggen dat dat onvermijdelijk lijkt bij dit thema, ik weet ook zo snel niet hoe je dat moet ontlopen.