Lion (2016)

3,72

Australiƫ

geregisseerd door Garth Davis
met Dev Patel, Rooney Mara en Nicole Kidman

Een 5-jarige Indiase jongen raakt verdwaald in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis. Hij overleeft vele uitdagingen waarna hij door een stel in Australië wordt geadopteerd. 25 jaar later besluit hij op zoek te gaan naar zijn verloren familie.

• vanaf 5 juli te koop op dvd en blu-ray

37 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van mixmaster
geplaatst: afgelopen dinsdag om 15:43 uur [permalink]
Prachtige film... een waargebeurd verhaal over een 5-jarige Indiase jongen die verdwaald raakt in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis.

Schitterend camerawerk en prachtige muziek. Ook het acteerwerk is goed.

avatar van james_cameron
geplaatst: afgelopen dinsdag om 23:17 uur [permalink]
Mooi waargebeurd drama, met een bijzonder uitgangspunt. Hier en daar aan de sentimentele kant waardoor echte emotionele betrokkenheid uitblijft, maar het degelijke akteerwerk en de bijzonder fraaie fotografie zorgen uiteindelijk toch wel voor een meeslepende kijkervaring. En de muziek is prachtig.

avatar van Thomas83
geplaatst: afgelopen donderdag om 16:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film. Niet helemaal de Oscarnominatie voor beste film of vele andere nominaties waard, maar een zeer aangename film. Het is natuurlijk ook wel onmogelijk om niet mee te leven met een dergelijk verhaal. En wat me niet tegenviel aan de film is dat het nooit al te erg glad en zoet werd zoals ik vreesde. Waarschijnlijk komt het vooral door de setting en de aanwezigheid van Patel, maar ik verwachtte toch wel een beetje een film in het straatje van Slumdog Millionaire. Dat is een fantastische film maar een charmante cocktail van avontuur, romantiek, drama en Bollywood die makkelijk ook heel fout had kunnen zijn.

Deze film is in het sterke eerste deel ook ietwat met Slumdog Millionaire te vergelijken met het avontuur en de prachtige locaties. Werkelijk overal waar Saroo is is de omgeving schitterend en wordt deze ook zo mooi in beeld gebracht. De cinematografie is echt bijzonder fraai, met ook mooi stijlvolle trucjes als het gebruik van silouhetten etc. Deze Oscarnominatie is daadwerkelijk terecht. Ook omdat het niet alleen mooie plaatjes zijn. De cinematografie heeft ook nog echt een functie als visuele hints, flarden herinneringen van Saroo.

Helaas zijn de andere Oscarnominaties toch wat minder verdiend. Kidman en Wenham hebben erg lieve rollen, vooral die van Kidman is als een warm bad zodra ze in de film verschijnt, maar met een Oscarnominatie voor een categorie waarvan je al jaren een zeer hoog niveau gewend bent vond ik het toch nog best wat gewoontjes. Ze krijgt nog zo'n scène met een speech en ik dacht "dit wordt dan die scène waarmee Kidman haar nominatie verdiende", maar ik zie meer een scène die geschreven is om dat doel te te bereiken. Bovendien is haar karakter ook niet zo uitgewerkt. Eigenlijk iedereen personage speelt een nogal marginale rol, als het al niet een overbodige is.

Dat geldt niet alleen voor Kidmans rol als pleegmoeder (wat is de relevantie van haar slechte gezondheid nou helemaal?) of Saroos pleegbroer Mantosh (daar verwachtte ik wel een dramatische wending die er maar niet kwam), de pleegvader en vriendin van Saroo hangen er maar wat bij. Mara mag enkel de begripvolle vriendin spelen, geen daadwerkelijk persoon. Mooi is ze dan weer wel. De film heeft net wat te veel mooie mensen op zich. Het was al een tikkeltje afleidend bij de biologische moeder die er als een model of actrice uitziet.

Patel is nog wel sterk (dat ventje dat zijn jongere versie speelt ook trouwens). Hij is nog steeds enorm charismatisch en bij zijn personage broeit het steeds onder de oppervlakte. Eigenlijk heel moeilijk om zo'n in zichzelf gekeerd personage spelen en dat zo'n lang deel van de film interessant te houden, wat hem nog redelijk afgaat. Maar ook hier moet ik zeggen dat een Oscarnominatie niet helemaal nodig was. Neem aan dat Lion die ene film wordt die vaak jaarlijks voor veel Oscars is genomineerd maar overal naast grijpt.

Ik vind het tweede deel van de film, zodra Saroo geadopteerd is, ook lang niet zo boeiend als het avontuurlijke en zelfs wat griezelige eerste deel met die verdwaalde kleine Saroo. Calcutta ziet er zo griezelig uit, druk en luid vol mensen die zich niet bekommeren om de straatkinderen. En als Saroo nog even in een weeshuis terechtkomt doet de introductie ervan wat denken aan hoe gevangenisfilms beginnen, met gevangenen die de aankomst van het nieuwe verse vlees enthousiast ontvangen en zo'n kwaadaardige directeur die van boven toekijkt.

Aan de andere kant blijft de film toch meeslepend en kijkt met name in het eerste deel zeer lekker weg. De boel wordt soms wat teveel voorgekauwd en te fraai in opzichtige puzzelstukjes opgediend (als iemand Google Earth introduceert komt het over als een sarcastische opmerking), maar het allergrootste melodrama wordt redelijk vermeden. Enkel de scène met de zingende weeskinderen was echt pijnlijk slecht. Op het einde worden alle registers op dramatisch vlak opengetrokken, maar dat is op zich ook wel waar je een film als deze voor kijkt. Vond het ook wel tragisch om te lezen dat Saroos oudere broer uitgerekend op de nacht waarop Saroo verdween door een trein werd doodgereden. 3.5*.

avatar van Koerok
geplaatst: afgelopen vrijdag om 23:02 uur [permalink]
Hartverscheurend en -verwarmend. Een mooie kleine film, die hier en daar wel z'n langdradige momenten heeft, maar toch blijft boeien. Vooral de kleine Saroo vond ik prachtig spelen.

geplaatst: gisteren om 14:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Inderdaad onverwachts mooi.
Hoop dat hij stiekem wat Oscars in de wacht kan slepen dit weekend.

Dit had alles in zich om een zoetsappig Ware Woensdagavond drama te worden maar dat weten de makers uitstekend te vermijden wellicht afgezien van de laatste minuten .

Hoe India levend wordt gemaakt is prachtig, met name in het eerste halfuur, en de acteerprestaties, muziek en beelden zijn schitterend.

1 puntje van kritiek.. : ik had zelf in 5 seconden Ganesha Talai op Google Maps gevonden nadat ik Ganestalay invoerde.. Maar goed..

avatar van Tolkienfan
geplaatst: gisteren om 16:18 uur [permalink]
in al z'n eenvoud is dit een schitterend gemaakte film. Hij raakte mij diep en een glansrol voor de kleine 5 jarige Indiase jongen !! Wat zou het toch goed zijn als Hollywood niet La La Land maar Lion de Oscar voor beste film geeft...... ach ja.. je mag een droom hebben toch?

avatar van orko82
geplaatst: vandaag om 09:28 uur [permalink]
Mooie ontroerende film. Vooral eerste uur is top waar het kleine mannetje de show steelt. Maar wordt het niet eens tijd om andere Indiase acteurs dan Dev Patel te casten? Hij is goed hoor, maar zijn echt geen andere acteurs uit India die goed kunnen acteren en Engels spreken? Lijkt me wel toch.