Lion (2016)

3,68

Australiรซ

geregisseerd door Garth Davis
met Dev Patel, Rooney Mara en Nicole Kidman

Een 5-jarige Indiase jongen raakt verdwaald in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis. Hij overleeft vele uitdagingen waarna hij door een stel in Australië wordt geadopteerd. 25 jaar later besluit hij op zoek te gaan naar zijn verloren familie.

• Vanaf 12 januari in de bioscoop

32 BERICHTEN 12 MENINGEN

kappeuter (moderator)
geplaatst: 17 april 2016, 11:43 uur [permalink]
Gebaseerd op het boek A Long Way Home van Saroo Brierley.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 14 juli 2016, 11:13 uur [permalink]
Vanaf 12 januari 2017 in de bioscoop (eOne)

avatar van ohkino
geplaatst: 18 januari, 21:35 uur [permalink]
meeslepend menselijk drama en schitterende cinema

avatar van rickaleks
geplaatst: 22 januari, 00:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik schrijf zelden een recensie, maar geef wel altijd een waardering voor een gekeken film.
Voor deze film maak ik een uitzondering. Wat een fantastische film. Echt adembenemend. Mooie cinema met goede acteurs, waaronder de kleine leeuw. Samen met de schitterende soundtrack maakt deze film voor mij de film van 2016.

avatar van Capablanca
geplaatst: 22 januari, 17:09 uur [permalink]
Ik vond de film wel oké. Mooi verhaal, maar in mijn ogen lag het sentiment er soms wel iets te dik bovenop.

avatar van joolstein
geplaatst: 30 januari, 17:13 uur [permalink]
Ik waardeer actrice Nicole Kidman enorm en komt er dan ook een film uit waar zij in te vinden is, krijg deze film een kijkbeurt. Helaas had ik al aan het begin, toen er stond: "gebaseerd op een waargebeurd verhaal," door dat het hem deze keer niet ging worden! Het begint nog redelijk goed met de jonge Saroo (Sunny Pawar) die in armoe leeft met zijn moeder, oudere broer Guddu en kleine zusje. Door een paar omstandigheden besluit hij te gaan slapen in een trein, maar deze gaat natuurlijk onverwachts rijden. Na meerdere dagen komt deze tot stilstand in Calcutta en moet Saroo zichzelf redden in een stad die zijn taal niet spreekt (Bengaals, niet Hindi). Na talloze tegenslagen wordt hij geadopteerd door een blank stel in Tasmanië. En hierna schakelt de film over naar twintig jaar later en vanaf het moment dat volwassen Saroo in beeld komt, is dit een keerpunt in de film. Het is tenenkrommend hoe Saroo ineens aan zijn echte familie moet denken. Veel zoetsappig gedoe met zijn vriendinnetje, clichématig sentimentele confrontaties met zijn Indiase adoptiebroer, en een zakdoekjes waardig einde, draaien de film totaal de nek om! Niets meer dan een opgeschoonde Hollywoodversie van de tv-serie Spoorloos of een Hallmark-film met beter acteerwerk wil het niet worden.

avatar van Alittleromance
geplaatst: 31 januari, 07:35 uur [permalink]
Genomineerd voor beste film bij de Oscars voor eind februari. Ik heb de films allemaal gezien die in aanmerking komen voor beste film. Wel, deze vindt ik persoonlijk de beste film. Stukken beter dan bv La la land.

avatar van max cady
geplaatst: 31 januari, 21:20 uur [permalink]
Prachtig verhaal, mooie film, schitterend geacteerd en dan te bedenken dat drama niet altijd mijn ding is. Ik was onder de indruk. Mijn verwachting was niet heel erg hoog, misschien dat t meespeelt maar ik denk van niet 4 ****

avatar van wwelover
geplaatst: 31 januari, 23:08 uur [permalink]
Bizar waargebeurd verhaal. Erg aangrijpend en sterk acteerwerk. Het begin in India is heel mooi neergezet en geeft natuurlijk een treurig beeld neer. En dat jongentje speelt echt heel goed, daar moet je ook maar af en toe geluk mee hebben. Het is misschien wat over sentimenteel soms, maar het past wel bij het verhaal. Dev Patel is een acteur die ik niet veel heb gezien sinds Slumdog. Las ook dat ze hem daarom juist vaak niet casten voor Indiase rollen (omdat het te voor de hand liggend is) en dat ze hem eigenlijk ook niet voor deze film wilde om die reden. Gelukkig heeft hij hem wel gekregen en zet hij wederom een geweldige rol neer. Net als Nicole Kidman. Eens een andere rol van haar. Rooney Mara is ook leuk, al vond ik haar rol niet altijd even veel toevoegen.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 1 februari, 00:34 uur [permalink]
Spoorloos maar dan zonder Derk Bolt

Een bijzonder verhaal over de zoektocht van een adoptiekind.
Een prima opbouw van het verhaal.
Gelukkig werd er niet met flashbacks gewerkt. Dat werkt bij dit soort films altijd een beetje tegen. Het eerste deel van de film vond ik erg interessant. Ik leefde helemaal mee met de kleine Saroo. De tweede helft ook wel, maar de zoektocht en de persoonlijke struggles van de grote Saroo vond ik net iets minder boeiend.
Maar goed, het blijft hoe dan ook een bijzonder waargebeurd verhaal.

avatar van Recow
geplaatst: 1 februari, 02:55 uur [permalink]
Het verhaal is natuurlijk erg emotioneel. Het is ook nog eens een waargebeurd verhaal, waardoor de film zo hoog word gewaardeerd. De einde was natuurlijk het beste stuk uit het film. Daarbuiten is het helemaal niet zoon goed film.

avatar van max cady
geplaatst: 1 februari, 12:04 uur [permalink]
Echte verhaal vs film Leuk stukje om eens te lezen als je de film al hebt gezien. Dus met SPOILERS! Zowiezo zou ik voor het kijken van de film zo weinig mogelijk over deze film gaan lezen en de trailer ook niet gaan kijken!

avatar van tbouwh
geplaatst: 4 februari, 15:50 uur [permalink]
Hij zal voor velen te sentimenteel zijn, dit wat clichématige drama over vervreemding en de kracht van familiebanden. Lion heeft een (waargebeurd) verhaal als uitgangspunt dat voor velen tot de verbeelding zal spreken. Saroo Brairley (Sunny Pawar) verdwaalt als jong jongetje in het verloederde India door in de verkeerde trein te stappen. Na een lange reis vangen lokale autoriteiten hem uiteindelijk kort op, om hem daarna onder te brengen bij twee Tasmaanse pleegouders (Nicole Kidman en David Wenham). Een jaar of twintig later wordt een volgroeide Saroo (Dev Patel) verliefd (op Rooney Mara, geef ‘em eens ongelijk) en gaat hij via Google Earth op zoek naar zijn oudere broer en moeder.

Met name in de eerste helft van Lion werd ik best geraakt door de wijze waarop Greig Fraser (de cinematograaf) de armoede en de sociaal-demografische misère in beeld bracht. De acteur die de jonge Saroo vertolkt zal zo’n beetje het meest schattige jongetje ooit zijn, maar speelt ook zeker naar behoren. Maargoed, Pawar wordt Patel, en dan komt het nodige opgekropte sentiment toch al snel om de hoek kijken. Vervelender nog dan dat sentiment vond ik echter het matige acteerwerk van Patel (zag ik nu een Oscarnominatie voorbij komen?!) en de voorspelbare verloop van het verhaal. Zeker richting het einde krijgt de achtbaan van emoties gelukkig toch ook een bepaalde urgentie en oprechtheid mee die ik goed kon waarderen. Niet echt een reden dus om de film echt negatief te beoordelen. Daarnaast heb ik een zwak voor Rooney Mara en speelden de pleegouders (met name Kidman) ook erg sterk.

Lion is een mooie, meeslepende film, maar kwam net iets te formulematig over om me echt te raken.

avatar van Rocky#Horror

geplaatst: 4 februari, 20:56 uur [permalink]
Ik vond de cinematography erg sterk, en de boodschap dat er nog steeds meer dan 80.000 kinderen (!!) vermist worden in india. Dat de film met de gedeeltelijke opbrengst een campagne zijn begonnen is heel mooi. Maar de uitwerking van de film in geheel was erg tegenvallend. Te weinig uitwerking van de characters. Onbegrijpelijk dat Nicole een nominatie mocht ontvangen. Vond haar prestaties erg gladgestreken en absoluut niet denderend. Maar dat is mijn mening.

avatar van mrklm
geplaatst: 5 februari, 22:24 uur [permalink]
Wat een stroperige, Hallmark-achtige tranentrekker had kunnen zijn gezien het verhaal [vijf-jarig jongetje raakt opgesloten in een trein, reist 1600 kilometer naar Calcutta en komt na enige omzwervingen uiteindelijk terecht op Tasmanië, maar gaat als volwassen man toch op zoek naar zijn biologische moeder en broer] is op vrijwel alle fronten meesterlijk bewerkt tot een fascinerende, prachtige en vooral emotioneel uitputtend en bevredigend drama. Het schitterende openingsshot, waarin de peuter Saroo [een hartverscheurende Sunny Pawar] zich in een wolk van vlinders bevindt, maakt duidelijk dat regisseur Garth Davis zowel voor stijl als voor inhoud gaat. De film zakt eventjes in wanneer Rooney Mara [als mede-student die verliefd wordt op de jong-volwassen Saroo] ten tonele verschijnt en Kidmans rol als pleegmoeder is iets te dik aangezet, maar de manier waarop Davis toont hoe Saroo langzaam maar zeker herinneringen aan zijn allerjongste jaren terug weet te vinden is intelligent en effectief gedaan. Het eindresultaat is een film waarvan het einde geen verrassing oplevert, maar ondanks dat [of misschien wel juist daarom] is het haast onmogelijk om geen brok in de keel te krijgen bij de ontroerende finale. En wacht nog even de credits af!

geplaatst: 10 februari, 20:50 uur [permalink]
Prachtige en ontroerende film! Aanrader! ๐Ÿ‘๐Ÿป

avatar van Pazmaster
geplaatst: 13 februari, 20:46 uur [permalink]
Aardig waargebeurd drama over een klein Indiaas jongetje dat in de grote stad belandt en niet weet waar hij vandaan komt of hoe zijn moeder heet. Uiteindelijk wordt hij geadopteerd door een Australisch echtpaar en na 25 jaar besluit hij toch weer op zoek te gaan naar zijn echte familie. Op zich geen bijzonder verhaal, zo zijn er miljoenen soortgelijke verhalen over adoptiekinderen die op zoek gaan naar hun ouders, maar toch weet het, middels fraaie shots en mooie muziek, de juiste snaar te raken. De cast speelt prima, ook Kidman (met een wanstaltige pruik op) doet het uiteraard weer goed.

avatar van Lunith
geplaatst: 13 februari, 22:13 uur [permalink]
Het eerste deel met de jonge Saroo is aangrijpend en meeslepend. Jammer dat er in het tweede deel - dat zich in Australië afspeelt na de adoptie - zo abrupt overgeschakeld wordt naar de volwassen Saroo. Hier verliest de film wat mij betreft alle kracht, vaart en samenhang. De scènes met Rooney Mara zijn saai en voegen niets toe aan het verhaal. De film valt stil tijdens de stappen waarin Saroo overweegt om daadwerkelijk op zoek te gaan naar zijn familie. Dat hele stuk plus de love interest hadden flink ingekort kunnen worden. Ik verloor mijn interesse en ging zelfs kijken hoe lang de film nog duurde. Het is mooi dat hij herenigd werd, maar eigenlijk kon het me, na zo'n lang ingezakt stuk, niet meer boeien. Had er meer van verwacht.

avatar van IH88
geplaatst: afgelopen donderdag om 20:47 uur [permalink]
Wat een schitterende film. Zaten toch weer met vochtige ogen op het laatst ๐Ÿ˜‰. Nu even bijkomen met een biertje en Ajax.

avatar van MENEER L3GIOEN
geplaatst: afgelopen vrijdag om 16:33 uur [permalink]
Lunith schreef:

Die scenes zijn juist van uiterst belang. Vooral om aan te geven dat Saroo's schuldgevoel en emoties over zijn jeugd in India hem opslokken en hem isoleren van de rest van zijn omgeving.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 22:59 uur [permalink]
Zeer goede film, Alleen was het middenstuk een beetje langdraadig.

Mooie scenes met mooie beelden van de omgeving waardoor je goed voelt wat het hoofdpersonage zou moeten hebben gevoeld

avatar van IH88
geplaatst: afgelopen zaterdag om 12:54 uur [permalink]
Lion

Schitterend. Ik heb het boek gelezen en het indrukwekkende verhaal over identiteit, familiebanden en je ergens thuis voelen is geweldig verfilmd. Het eerste gedeelte in India is soms hartverscheurend en de jonge Sunny Pawar moet wel de meest aandoenlijke kindacteur ooit zijn.

In het tweede gedeelte zie je wat het achterlaten van zijn familie met Saroo heeft gedaan. Schitterend acteerspel van Dev Patel en Nicole Kidman als adoptiemoeder van Saroo. Met India en Tasmanië als locaties heeft regisseur Garth Davis ook genoeg inspiratie voor een mooie cinematografie. Het is soms misschien iets te sentimenteel en de vele flashes zijn irritant, maar het verhaal en de acteurs zijn ijzersterk.

avatar van mcdaktari

geplaatst: afgelopen zaterdag om 13:04 uur [permalink]
Hele mooie film, waarvan ik het eerste deel in India (toen hij nog 5 jaar was) toch het beste gedeelte van de film vind. Indrukwekkend verhaal en bijna onbegonnen werk om te gaan zoeken als je de naam van je geboorte plaats niet weet. Trouwens Dev Patel acteert best wel goed. Ik zie hem ook graag in films.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 21:51 uur [permalink]
Gadver wat slecht me dit was.
Gewoon niet uitgekeken, niet mijn ding en ik zie nochthans graag drama's.

avatar van Lunith
geplaatst: afgelopen zondag om 17:33 uur [permalink]
MENEER L3GIOEN schreef:

Ik zal het nuanceren: de lange scenes met Rooney Mara zijn saai en voegen onvoldoende toe. Ik begrijp dat hiermee Saroo's inwendige strijd tussen zijn jeugd en zijn huidige leven wordt aangegeven, maar het had gerust stukken korter gemogen. In dit gedeelte verloor ik mijn interesse. Voor mijn gevoel sukkelde het verhaal hier in slaap - en ik ook bijna. Het onderliggende probleem is van belang, maar niet voldoende om de rest te overschaduwen. Dat vond ik zonde.

geplaatst: afgelopen maandag om 07:03 uur [permalink]
Wat een ontzettend onroerende film.
Werkelijk prachtig in beeld gebracht, goed verhaal goed acteerwerk.

Dit is waar het bij mij om draait....emotie

Natuurlijk een persoonlijke mening maar dit is weer eens een film die goed was.

Terechte Oscar nominatie

avatar van Teejey
geplaatst: afgelopen maandag om 13:24 uur [permalink]
Een prachtig gedetailleerd meesterwerk.

Het verhaal op zich is al een fantastische bodem voor een film, want dit heeft niet veel extra's nodig om te boeien en te ontroeren. Die extra's zijn er dan ook nog eens tot het maximale.

Dev Patel en Sunny Pawar spelen de sterren van de hemel als Saroo. Het biologische en adoptiegezin sluiten foutloos aan op de rest en Rooney Mara bestempel ik bij deze officieel als mijn favoriete actrice. Iemand hier vond haar rol ongeloofwaardig of iets in die richting, maar wat is er nou ongeloofwaardig aan een vriendin van de universiteit? ๐Ÿ™„

India en Australië: prachtig. Camerawerk en technieken: prachtig. Soundtrack: prachtig. Echt waar, wat moet ik erover zeggen?

Bijzonder lage score op MovieMeter, hopelijk niet te danken aan slechte pindakaasversies. Als je dit in de bios zag en laag waardeert kan ik me nauwelijks voorstellen.

9.5* ( ๐Ÿ˜ฑ)

avatar van Fonzzz002
geplaatst: afgelopen maandag om 14:59 uur [permalink]
Een fascinerend waargebeurd verhaal die met respect is behandeld. Lion geeft je een indruk van het leven van Saroo Brierley, met hoofdfocus de opmerkelijke gebeurtenissen uit zijn verleden en hoe deze invloed hebben op zijn toekomst. Ik heb niet eerder een soortgelijk verhaal gezien (ik zou de film het meeste kunnen vergelijken met An American Tail, maar dan heb ik het slechts over enkele aspecten van die film) waardoor ik met volle nieuwsgierigheid me afvroeg waar de volgende scene mee zou komen.
Er is veel om te vertellen, ergens is dit de film zijn struikelpunt geziene sommige aspecten van zijn leven weinig aandacht krijgen, maar ze weten de juiste balans te vinden in hoeveel aandacht ieder onderdeel van zijn leven krijgt. Ik had nooit een idee te weinig te hebben gezien van iets dat hij meemaakte, om geen goede indruk te krijgen hoe deze gebeurtenis ongeveer in elkaar zat, of het idee dat het onnodig lang op één onderwerp gefixeerd bleef.

De acteerprestaties zijn heel overtuigend en ik vond dat de film er goed insloeg de cultuur neer te zetten. Dit had makkelijk een film kunnen zijn die in Amerikaanse studios is gefilmd en waar iedereen miraculeus Engels spreekt, maar in plaats daarvan word je middenin allerlei verschillende Indische gebieden gezet die allemaal levendig aanvoelde. Verder bood de cinematografie een fijne afwisseling tussen sfeervolle beelden van het landschap en close ups van de acteurs, waarbij je de emoties van hun gezichten kon lezen.

Zoals gezegd heeft de film veel te vertellen, wat op bepaalde punten in hun nadeel werkte. Er waren aspecten waar redelijk rap doorheen gegaan werd zonder echt een sterke impact achter te laten. De impact was genoeg om een duidelijk beeld te krijgen, maar voor mij was het niet genoeg om op het puntje van mijn stoel te gaan zitten. Voornamelijk in de eerste helft vond ik dit tekort aan focus een probleem. In de 2e helft werd de film beter en daar krijgen de onderdelen van zijn leven meer aandacht waardoor ze een sterkere impact maakte.

Een goede drama die zeker de moeite waard was op het witte doek te zien. Mooi verhaal, verteld met sterke acteerprestaties & sfeervolle cinematografie, maar soms werkte het tekort aan focus in de film zijn nadeel.

avatar van mjk87
geplaatst: afgelopen maandag om 22:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vrij behoorlijk eerste uur, een matig tweede uur. Dat eerste uur is wat meer verhalend en kent vooral een geweldig leuke jongen acteur die de hele show steelt. Het verhaal wordt ook helder, rustig en goed verteld. Daarnaast is de muziek mooi (de hele film trouwens) en de beelden heel aardig, al vond ik dat er soms net iets te veel werd ingezoomd op de Indiaanse tradities en gebruiken waardoor het soms een beetje op een reisprogramma leek, zij het van de zelfkant van de maatschappij.
Het tweede uur is dan een stuk minder. In potentie wel het meest interessant en de acteurs doen hun best, maar het is veel te fragmentarisch om mee te leven of om de personages überhaupt te begrijpen. Het zijn echt heel korte flarden ineens. Je zit vooral te raden wat men heeft meegemaakt en waarom men het zichzelf te moeilijk maakt. Ergens heb je wel een idee, maar invoelbaar wordt dat in ieder geval nergens. De oudere Saroo leer je ook nooit kennen, zoals je de jonge Saroo wel leerde kennen. Hier had gerust een uur film bij gemogen met sfeerzetting waarbij het leven van Saroo in Australië werd getoond. 3,0*.

avatar van Walter S.
geplaatst: gisteren om 01:07 uur [permalink]
Flat Eric schreef:
Spoorloos maar dan zonder Derk Bolt

Een bijzonder verhaal over de zoektocht van een adoptiekind.
Maar goed, het blijft hoe dan ook een bijzonder waargebeurd verhaal.

Ik vond het eerste deel ook het best, zodra Saroo volwassen is kakt de film wat in. En wat ik ook jammer aan deze film vond, ik wist van te voren het hele verhaal al.
Desalniettemin een mooie film.

avatar van mixmaster
geplaatst: gisteren om 15:43 uur [permalink]
Prachtige film... een waargebeurd verhaal over een 5-jarige Indiase jongen die verdwaald raakt in de straten van Calcutta, duizenden kilometers van huis.

Schitterend camerawerk en prachtige muziek. Ook het acteerwerk is goed.

avatar van james_cameron
geplaatst: gisteren om 23:17 uur [permalink]
Mooi waargebeurd drama, met een bijzonder uitgangspunt. Hier en daar aan de sentimentele kant waardoor echte emotionele betrokkenheid uitblijft, maar het degelijke akteerwerk en de bijzonder fraaie fotografie zorgen uiteindelijk toch wel voor een meeslepende kijkervaring. En de muziek is prachtig.