Room (2015)

Ierland / Canada / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Lenny Abrahamson
met Brie Larson, Jacob Tremblay en Joan Allen

Voor Jack is de kamer zijn wereld: de plek waar hij geboren is, waar hij en zijn moeder eten en slapen, spelen en leren. Maar terwijl dit voor Jack als thuis voelt, ervaart zijn moeder het als een gevangenis. Dankzij de intense liefde voor haar zoon heeft ze het voor elkaar gekregen om hem te laten opgroeien in een kleine kamer van ongeveer 3 bij 3 meter. Maar doordat Jack steeds nieuwsgieriger begint te worden, weet ze dat de kamer niet voor onbepaalde tijd als thuis gebruikt kan worden.

avatar van jarno1975
Erg benieuwd naar deze!

avatar van jacobine_rodijk
Weer zo'n povere zet om mee te liften met 'potentiële' Oscar succes, die datum; geen flauw idee waar dit over gaat. Tegen ie tijd zal ie in Amerika op Blu-ray zijn uitgebracht.....

avatar van Malick
Wanneer die uitkomt maakt me niet uit. Als die maar uitkomt.

avatar van jacobine_rodijk
Erg laconieke houding, maar met ie gedachten gang kan de distributeur dit soort films zolang op de plank houden als ze willen. "Zolang ie maar uitkomt." Taylor's Get On Up kreeg dezelfde behandeling (augustus in Amerika, maart in Nederland) en werkt uiteindelijk volledig geschrapt omdat z'n Oscarkansen nihil bleken, achteraf.

avatar van Nick Theunis
jacobine_rodijk schreef:
Erg laconieke houding.

Ja, hetzelfde geldt voor Brooklyn...

avatar van Malick
Weet niet waarom jullie dit willen zien maar ik loop al heel wat jaren mee en als er één regisseur is die de helft van de tijd maar aangekocht en uitgebracht wordt dan is het Lenny Abrahamson wel. Adam & Paul direct op DVD, Garage twee jaar na vertoning op Cannes, What Richard Did helemaal niet in Nederland en Frank vijftien maanden na Sundance. Och, ik zie hem volgend jaar wel verschijnen.

avatar van John Milton
Goede bespreking in /Filmcast. Ik ben benieuwd! (Al kon ik met Frank niet heel veel toen ik hem zag)

TIP: er werd ERNSTIG AFGERADEN om de TRAILER te bekijken. Just saying.

avatar van Koen87
Boeiende film, met mooi neergezette karakters door Brie Larson & Jacob Tremblay. Mooi narratief en perspectief wat er neergezet wordt.

Over de trailer: zonder de trailer te hebben gezien zie je aankomen hoe de film zich gaat ontwikkelen, de poster verklapt in die zin al genoeg, dito voor de begeleidende tekst.

avatar van limelight73
Holy cow.... Wat een film. Wat een juweel. Wat een chemie ook tussen dat kind en de moeder. Poh... deze zal ik niet snel vergeten. Het is wel absoluut drama, maar als dat wel in je genre ligt is het een absolute aanrader!!!!

avatar van Alittleromance
Hopelijk valt hij nu zondagnacht 10 Januari in de prijzen voor de Golden globe. Hij is genomineerd voor beste film. Zo kan de film hopelijk meer stemmen komen te staan, want weinige mensen hebben deze film gezien en dat is wel zonde voor zo'n goede film. Dit gebeurt ook in deze tijd. Er zijn nog steeds zo'n ziekelijke mensen. Als ik zelf zo'n film zie, word ik razend kwaad.

avatar van Pazmaster
Wat een fantastische film! Ik had m zomaar aangezet en wat werd ik positief verrast zeg! Een origineel verhaal, tenminste, het wordt origineel gebracht. Als je eenmaal doorhebt wat er speelt en je denkt dat het afgelopen is, gaat de film door en laat ook nog de keerzijde van de medaillle zien. Er wordt prima gespeeld door zowel moeder als zoon. Een geweldig drama die ik aan liefhebbers van het genre kan aanbevelen.

avatar van Alittleromance
Brie Larson heeft de Golden globe gekregen als beste actrices.

avatar van smoothstefan
Schitterende film. Je wordt "meegezogen" in de belevingswereld van de 5 jarige Jack. Details kloppen (traplopen, telefoon) en dat maakt het een puur en erg geloofwaardige prestatie.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mooie film, waar de nadruk niet zozeer ligt op het thriller-element (de ontvoering, ontsnapping) maar op het wereldbeeld van het jongetje en de band met zijn moeder. Bijzonder is dat de helft van de film gaat over het leven erna. Meestal eindigt een dergelijke film met omhelzingen en tranen maar nu wordt ook de minder leuke kant getoond van de terugkeer in de maatschappij: de vervreemding, depressies, de ongemakkelijke momenten met de ouders. Geloofwaardig gebracht en zonder vals sentiment.

avatar van breedbeeld
Hé eindelijk weer eens een goed gemaakte film die weet te boeien met prima acting en waarbij ik niet de neiging kreeg om van alles tussendoor te willen doen.
3,75 maar dat gaat niet en omdat ik 3,5 weer te weinig vind een 4.

Wat goed! Zonder echt spannend te worden, speelt jack de sterren van de hemel.
Genoten van dit kunstwerkje!

Prachtige film en een prachtige rol van Jack!

Huiveringwekkende doch zeer goede film. Geen flauw idee waar ik naar ging kijken, maar ben aangenaam verrast. Acteerwerk is erg goed van Brie Larson, alsook van Jacob Tremblay. Tijd geleden dat ik zo heb meegeleefd met de personages in een film en de ontsnappings scene heb ik dan ook als zeer spannend ervaren.

Zag hier staan dat het kijken van de trailer sterk wordt afgeraden en daar kan ik me wel in vinden. De trailer verklapt veel te veel. Vermijden dus.

avatar van james_cameron
Indringend drama over een jonge vrouw die jarenlang opgesloten zit in een schuur en daar haar zoon, die niets anders kent dan deze 'room', moet zien op te voeden. Extreem goed gespeeld door Brie Larson en nieuwkomer Jacob Tremblay en kunstig in beeld gebracht, ondanks de visuele beperkingen. Gezegd moet worden dat de gebeurtenissen in 'room' interessanter en meeslepender zijn dan die daarbuiten. De film als geheel is dan ook niet overal even sterk, maar het aparte gegeven en het rauwe, in-your-face akteerwerk zorgen wel voor een bijzondere kijkervaring.

avatar van staralfur
Pfoe, wat een prachtige meeslepende film! Geweldig acteerwerk van Larson en de jonge Tremblay, die een fantastische chemie hebben samen.

Zeer goede film, totaal geen idee wat ik op had gezet, maar film boeide van het begin tot het einde.

Zeker een dikke 4.5 sterren waard!

PS: Trailer verraad de complete film, niet kijken dus!

avatar van John Milton
waar heb je deze gezien, james_cameron? Van andere users maak ik op dat ze in UK of België wonen, maar hoe ziet een Noord-Hollander (of Utrechtenaar) dit? Voor zover ik kan zien is er ook geen pindakaas.

John Milton schreef:
Voor zover ik kan zien is er ook geen pindakaas.

Gebruiker james_cameron is zowat een barometer dat er een degelijke versie is te pindakazen; heb zelden een stem van hem gezien vóórdat er eentje online beschikbaar was.

jacobine_rodijk schreef:

Inderdaad Calve

avatar van John Milton
Dat is schrijnend. Ik beroep me altijd op mijn buitensporig ontwikkelde opsnorkwaliteiten op dat front. Better check again then

avatar van wwelover
Wat een ongelooflijke krachtpatser is deze kleine film. Sowieso zelden zo weggeblazen door het acteerwerk in een film. Zowel Larson als Tremblay, zijn waanzinnig goed. De scene waarin Larson naar de politieauto rent is één van de meest aangrijpende dingen die ik ooit in een film heb gezien. Terwijl het zo voor de hand liggend is, maar zo bizar goed geacteerd.

Ik was bang dat de film misschien kracht zou verliezen in de tweede helft, maar gelukkig was dat niet het geval. Ook hier weer uitstekende acteerprestaties van o.a. Allen en vooral Macy.

Visueel zit de film erg goed in elkaar en ook de score is erg sterk. Vooral tijdens de aftiteling, erg mooie muziek. En normaal ben ik geen fan van begeleidende voice-overs, maar bij deze film is het erg goed gedaan. En wederom ook mede dankzij Tremblay.

Het is echt een film waar je even van moet bijkomen.

avatar van SnakeDoc
Lang geleden dat ik zo gegrepen werd door een film. Moeder/Zoon relatie is magisch in beeld gebracht, en de kleine Jack speelt de sterren van de hemel.

Zonder dat er enorm veel gebeurd een aangrijpend drama,

Simpel, maar met oog voor detail een film die door merg en been gaat!

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Room (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een toetsenbord.

Room is een aangrijpend verhaal over de hartverscheurende situatie die een moeder en haar zoontje moeten doorstaan en de gevolgen hiervan. Deze film komt helemaal niet overdreven kunstzinnig over, de dramatische momenten zijn minimalistisch aangepakt waardoor de film enorm realistisch oogt. Brie Larson’s prestatie in Room is bijzonder overtuigend, maar de prestatie die echt van het scherm afspringt is die van Jacob Tremblay. Het psychologische aspect van dit verhaal is enorm interessant en je leeft van begin tot eind mee met deze kleine jongen en zijn moeder. Room is prachtig om naar te kijken, ondanks de simpele en persoonlijke aanpak.

avatar van IH88
“When I was small, I only knew small things. But now I’m five, I know everything!”

Wow... Boosheid, verdriet, ontroering, blijdschap, tijdens het kijken van Room vechten allerlei emoties om voorrang en nadat de film was afgelopen had ik wel even nodig om mijn gedachten en emoties weer enigszins onder controle te krijgen. Het verhaal over een 24-jarige vrouw die zeven jaar geleden is ontvoerd door een man en sindsdien zit opgesloten met haar 5-jarige zoontje in een erg kleine ruimte, komt keihard binnen maar is tegelijkertijd ook erg ontroerend.

Dat ontroerende zit hem vooral in het feit dat we veel zien vanuit het oogpunt van de 5-jarige Jack. Geboren in die kleine ruimte is hij nooit naar buiten geweest en naarmate de film vordert zie je hem steeds nieuwsgieriger worden naar allerlei zaken. De film kan je eigenlijk in tweeën splitsen en vooral in het tweede gedeelte opent zich een nieuwe wereld voor Jack die er verbazingwekkend goed mee omgaat. Het levert veel schitterende scènes op die mij nog lang zullen bijblijven. De focus blijft ook in dit tweede gedeelte op Ma (die er wat minder goed mee omgaat) en Jack en drama, humor en ontroering gaan hand in hand. Een weergaloze prestatie van regisseur Lenny Abrahamson die deze balanceeract tot de laatste scene volhoudt en nergens in de val trapt van vals sentiment of opgeblazen drama. De film blijft ingetogen en focust zich vooral op de nieuwe wereld die Jack aan het ontdekken is. Jacob Tremblay is één van de beste kindacteurs die ik ooit heb gezien en Brie Larson is een volledig terechte toekomstig Oscarwinnares. Beide zijn weergaloos. Voor mij was de mooiste scene de laatste scene wanneer Jacob met zijn moeder terugkeert naar het huis waar ze beide zo lang opgesloten hebben gezeten.... Kippenvel. Het laat op een prachtige manier zien dat Jacob één traumatisch hoofdstuk in zijn leven heeft afgesloten en dat er ondanks alles voor hem toch een mooie toekomst aan de horizon gloort. Room zal ik niet snel meer vergeten.

avatar van Collins
IH88 schreef:
“Een weergaloze prestatie van regisseur Lenny Abrahamson die deze balanceeract tot de laatste scene volhoudt en nergens in de val trapt van vals sentiment of opgeblazen drama. De film blijft ingetogen

Klopt helemaal. Was voor mij het sterkste aspect aan de film.
Kan me in jouw recensie verder goed vinden. Scheelt me weer wat schrijfwerk.