Izgnanie (2007)

Alternatieve titels: The Banishment | Изгнание

Rusland

geregisseerd door Andrey Zvyagintsev
met Konstantin Lavronenko, Maria Bonnevie en Aleksandr Baluyev

Een man verhuist met zijn vrouw en twee kinderen van een grote stad naar het platteland waar ze hun intrek nemen in het afgelegen en verlaten huis van zijn vader. Spoedig na aankomst onthult zijn vrouw dat zij zwanger is, maar dat het kind niet van hem is.

avatar van K. V.
Hm, deze eens meegebracht, maar 'k vond het toch geen zo'n goeie film. Het kwam nogal langdradig over en het kon me maar matig boeien. Het duurt dan ook redelijk lang tegen dat er een beetje schot in de zaak komt. Gelukkig maakte het laatste half uur nog veel goed.
De cast deed het gelukkig wel goed en visueel zat het ook wel snor.
Tja, het was toch niet helemaal m'n ding.

avatar van lucdecoster
Wat akelige muziek in deze film. Een lange zit maar met een kop koffie valt het nog mee.

Ik volg hier onder meer Zeriel, 93.9, JJ_D, Ferdydurke, ...
Natuurlijk een weergaloze cinematografie, vaak tarkovskiaans, maar eigenlijk een beetje té beeldig, té lang en té traag in verhouding tot de alles bij elkaar beperkte diepzinnigheid. Een aantal detail-scènes waren voor mij ook veel te expliciet en volkomen overbodig, en de telefoon rinkelde wat te dikwijls...

donnie darko schreef:
Deze film KAN niet in zijn totaliteit geapprecieerd worden na één kijkbeurt. Dat is dé grote conclusie die ik heb getrokken na het herbekijken van dit meesterwerk.

Eerste keer zag ik op veel vlakken, dat ik écht nog iets miste; ik wist dat de metaforen en vele blikken allemaal hun betekenis hadden, maar het is onmogelijk om die te doorgronden, als je het laatste halfuur nog niet gezien hebt.

Als je die minuten wél gezien hebt, bekijk je de film helemaal anders. Je weet waar je op moet letten, je merkt meer zaken op en de metaforen worden stuk voor stuk allemaal duidelijk.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet denken van films waarvan pas het slot alle voorgaande beelden en metaforen, die intussen grotendeels verloren zijn gegaan, echte betekenis geven, Donnie. Dat je de film dus moét herzien om hem ten volle te kunnen genieten, is dat wel een kwaliteit?

in ieder geval vond ook ik de eerste film van Zvyagintsev, The Return, alles bij elkaar knapper dan deze.

avatar van Fisico
The banishment heeft veel gelijkenissen met de eerste film van Andrej Zvjagintsev, The return. Ook hier komt de desolate Russische flora goed tot zijn recht. Verder heb je het patent op complexe familierelaties en de grote onbekende factor die je de hele film meedraagt. In The return heb je geen flauw idee wie de vader is en ook in deze The banishment heb je het raden naar het wie en waarom. Het is net die onwetendheid dat de sterkte is van deze films. De klemtoon komt daarmee te liggen op de interactie tussen de hoofdrolspelers, ook al is die vrij afstandelijk en kil.

Ook hier neemt Andrej Zvjagintsev ruim zijn tijd om zijn scènes in elkaar te knutselen. Daarom komt de film nogal loom over. Ik meen gelezen te hebben dat er ook in België, namelijk Luik werd gefilmd. Daar passeert inderdaad een Belgische trein en ook de verkeersborden kwamen me vrij bekend voor. Tot slot zag ik naast de oevers van de Maas Cockerill-Sambre opdoemen.

Het is intussen op zeer korte tijd mijn 4e film van Andrej Zvjagintsev geworden. Hoewel bij in Elena en vooral Leviathan evolueert naar een betere afwerking van een inhoudelijk verhaal heb ik bij The return en The banishment eerder het gevoel van een onafgewerkt product. Het uitgangspunt van het verhaal is sterk, de acteerprestaties, camerastandpunten en decor prima, maar het verhaal zelf leidt nergens naar en dooft uit. Geen slechte film, zeker niet, maar er zat veel meer potentieel in. 3,5* voor de meer dan degelijke omkadering!