La Sconosciuta (2006)

Italië / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Giuseppe Tornatore
met Kseniya Rappoport, Michele Placido en Claudia Gerini

Irena 'de onbekende' is een Oekraïense immigrante die woont in een Italiaans stadje. Haar verleden kenmerkt zich door geweld en vernedering. Ze vraagt hulp aan de portier van een appartementsgebouw. In ruil voor een deel van haar salaris, zorgt hij ervoor dat ze de trappen mag schoonmaken. Irina raakt bevriend met het kindermeisje van de Adachers, een welgesteld koppel dat woont in het gebouw waar Irina schoonmaakt. Wanneer het kindermeisje, in niet geheel onverdachte omstandigheden, van de trap valt, neemt Irina haar plaats in. Ze blijkt al snel de perfecte huishoudster te zijn en maakt zich onmisbaar als oppas voor Tea, de jonge dochter van de Adachers. Maar Irena heeft een verborgen agenda. De reden waarom ze zich binnenwurmt in het leven van het rijke echtpaar is duister en schokkend.

avatar van breedbeeld
Tijd geleden dat ik me gemeld heb maar deze film is zeer de moeite waard. Eindelijk weer eens een 4.
Ben het eens met al het positieve dat al gezegd is dus dat ga ik niet herhalen. Boeiend van begin tot eind.

avatar van popcorn en cola
Uitstekende film die voortdurend blijft boeien vanwege een aantal meeslepende verrassingen. Geen alledaags misdaaddrama, zeker geen 13 in een dozijn. Nee juist een zeer onderscheidend verhaal, met uitstekende acteurs, goede muziek, en wat blijft Italiaans toch ook een prachtige taal.

avatar van flaphead
Bijzonder drama-thriller, dat geen makkelijke kijkbeurt is. In het eerste kwartier blijkt al dat de editing niet het sterkte punt zal zijn. Het voelt alsof er vrij cru lengte moest worden gekort en dat zorgt voor warrige en plotse scenewisselingen. Het zal de bedoeling zijn gewoon zo het mysterieuze te benadrukken, maar dat mist zijn werking dus grotendeels.
Gaandeweg begin je daarin te wennen en kom je meer in het verhaal terecht, dat iets meer lijkt te gaan lopen. Opeens vallen er ook wat fragmentarische stukjes op zijn plek. Het verhaal wordt wat wranger met enkele bijzondere scenes (zoals het 'leren vallen' van het kind). Van een plotseling twist is niet perse sprake, het ontrolt zich meer gaandeweg. Dat past prima in de vertelling.
Sfeer is prima in orde, acteerwerk voelt hier en daar wat stroperig. Je wordt niet omvergeblazen, maar blijft zeker van begin tot eind boeiend genoeg.

avatar van HK Senator
Erg mooi. Het enige dat ik niet snap is waarom ze uiteindelijk de gevangenis in moet. Ze is toch met name slachtoffer.

avatar van Rickyman
Een stijlvolle, maar verder een weinig bijzondere drama/thriller.
Het rommelige chaotische verhaal is nauwelijks te volgen.

avatar van Tiany
Spannende, mysterieuze en mooie film. Boeiend verhaal waar je niet meteen het einde van kan raden.

avatar van Alathir
Mysterieuze film die hier en daar iets duidelijker verteld had mogen worden. De grote lijnen zijn duidelijk al voelt de film soms wat fragmentarischer aan. Het is ook vrij sfeervol want anders zou het een saaie zit zijn alsook de dialogen zijn nog wel de moeite. Uiteindelijk niet echt een plotwist maar hoe alles in elkaar zit wordt op een gezapig tempo uit de doeken gedaan. Ik was weleens benieuwd naar een andere film van Tornatore nadat ik Cinema Paradiso 5* had uitgedeeld. Deze haalt echter nergens dat niveau al was het ook geen slechte film. Het is gewoon te fragmentarisch en het hoofdpersonage Irena liet me te koud om echt met haar mee te leven.

avatar van david bohm
Onderhoudende film met prima acteerwerk waarbij tamelijk veel wordt gesuggereerd maar het plot blijkt uiteindelijk toch vrij overzichtelijk. Acteerwerk is in orde net als ook de rest van de aspecten van deze film degelijk te noemen zijn.