La Migliore Offerta (2013)

Alternatieve titel: The Best Offer

Italië
Mystery / Romantiek

geregisseerd door Giuseppe Tornatore
met Geoffrey Rush, Jim Sturgess en Sylvia Hoeks

Virgil Oldman (Geoffrey Rush) is een excentrieke expert in de kunst, bekend en gewaardeerd over de hele wereld. Zijn leven heeft nog weinig te maken met liefde en gevoelens voor een mysterieuze vrouw (Sylvia Hoeks), die hem uitnodigt langs te komen in een villa voor het beoordelen van een kunstwerk. Het is het begin van een relatie die zijn leven drastisch zal veranderen.

avatar van Biosguru
Brrr, alsof Harry Mulisch films maakt, wat een draak.

avatar van K. V.
'k vond dit een erg goeie film! Het eerste uur is mysterieus en erg intrigerend. Het tweede uur is meer romantisch gericht, maar toch nog altijd redelijk mysterieus.
De cast deed het ook uitstekend. Geoffrey Rush was erg goed op dreef
Het einde lag wel in de verwachtingen, maar daarom niet minder de moeite.
'k had geen verwachtingen bij deze film (niks gelezen er over), maar 'k ben toch wel aangenaam verrast door deze film.

avatar van wendyvortex
Sjieke thriller/mystery met een prachtige rol van Geoffrey Rush, helaas kon ik het verloop van het verhaal al wel enigszins raden en zitten er nogal wat onwaarschijnlijkheden in.
Doet er verder niet zoveel toe, de hele boel wordt onderhoudend genoeg uitgevoerd.
Na een veelbelovende carriere-start blijft regisseur Tornatore een beetje hangen in degelijk vakwerk, ook daar is op zich niks mis mee.

Een statige en goed gemaakte thriller, maar toch had ik op iets meer gehoopt.

De eerste helft van de film wist me erg te boeien, ondanks het soms enigszins trage tempo. Maar de spanning en het mysterie worden mooi opgebouwd en er zitten leuke bijrollen in.

Helaas wordt het naar het einde toe wel erg voorspelbaar (de grote twist wordt veel te duidelijk aangekondigd, en je ziet hem dus echt al van mijlenver aangekondigd). Ook de afhandeling die volgt op de grote twist is nogal overbodig. De allerlaatste scene is dan wel weer erg mooi gedaan.

Al mel al een mooie film die zeker de moeite waard is om een keer te bekijken, maar geen echte topper

avatar van Rodger
Goeie film,.. Blijft boeien tot het einde... En een mooie ontknoping ...
4.0 ***

Heerlijke film... blijft tot het eind een mysterie en genoeg om over na te denken ****

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/mysterie/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Geoffrey Rush en ook een bekende Nederlandse
actrice Sylvia Hoeks...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Uitstekende film waarin een antiquair en veilingmeester een opdracht krijgt van een vreemde vrouw. Een origineel en vooral intrigerend plot dat onderhoudend blijft tot de ontknoping (waaruit blijkt dat je eigenlijk naar een heist-movie hebt zitten kijken). Goed neergezette en interessante personages. Een uitstekende cast en ook mooi in beeld gebracht allemaal.

scorsese schreef:

Uitstekende beschrijving van een magistrale film.

avatar van HarmJanStegenga
Pfoeh, wat een adembenemend stukje film was dit zeg. 'La Migliore Offerta' intrigeert vanaf de 1e seconde, vooral dankzij de prachtige regie van Tornatore en de briljante acteerprestatie van Rush. De film is ongrijpbaar, mysterieus en meeslepend. Sylvia Hoeks speelt een zeer belangrijke rol en wordt prachtig in het totaalplaatje geworven door Tornatore. Ze overtuigd en is erg geloofwaardig als mysterieuze vrouw, die nogal wat problemen met haarzelf lijkt te hebben. Dat dit uiteindelijk niet zo is komt keihard aan.

Dat niet alleen. Rush verliest niet alleen de liefde van zijn leven, want dat voelde ik als kijker écht, maar ook z'n levenswerk. Zijn hele leven gespendeerd aan de kunst, z'n prachtige verzameling en Hoeks.. in één keer weg. Ik voelde me als kijker echt net zo in de steek gelaten als Rush. Verschrikkelijk. Tornatore bouwt het prachtig op. Sfeer, muziek, bijpersonages en alles wat leidt tot de bijzonder sterke ontknoping. Prachtig.

avatar van knusse stoel
In een woord: "GEWELDIG"!
Hoe langer je de film ziet, des te verder je in het verhaal komt, deze film slokt jou als het ware op!
Van alle kanten en op alle fronten zit de film prima in elkaar en de spanning bouwt heel geleidelijk op, je hebt niet eens in de gaten dat je langzaam de film wordt ingezogen en een voyeur van deze levens wordt.
Een vraag hebben wij nog wel en dat is waarom werd onze vriend in elkaar geslagen en wie waren de daders?

Fantastische film , klein meesterwerk .. nog nooit van gehoord, per toeval vandaag gezien en zeker geen spijt gehad .

avatar van SmackItUp
Magnifiek!

En wat een enorm interessant uitgangspunt. Origineel, intrigerend en meeslepend. Met een uitblinkende Rush en een acteerprestatie van formaat van onze eigen Sylvia Hoeks. De film kakt nergens in en blijft tot het eind mysterieus. Dat je kan raden waar het einde op uitloopt is niet erg, want het was alsnog anders dan ik had verwacht. Audiovisueel prachtig, waar op het eind alles samen komt.

Geweldig, 4,5*.

avatar van René8
Meesterlijk, tot het laatste shot en de laatste dialoog..

avatar van QwiTTa ICE
ijzersterke film, met een zeer verrassende einde .

Biosguru schreef:
Brrr, alsof Harry Mulisch films maakt, wat een draak.

Overdrijf niet .

Ik vond dat eigenlijk een prima treffende omschrijving.

avatar van Biosguru
Mijn Kitschtrigger staat wat scherper afgesteld denk ik. Prima als mensen dit wel mooi vinden. Dan hebben ze een fijne avond gehad. Dat had ik duidelijk niet.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik van deze film moet denken. Hij is wel bijzonder. Het grootste deel is het een behoorlijk zieke film. Ik moest vooral denken aan een zielige rijke oude man die graag een mooie jonge vrouw heeft die nu eens niet alleen in hem geïnteresseerd is vanwege zijn geld. En daarom wordt er maar een vreemde fobie verzonnen. Wat het verhaal overigens net nog boeiend genoeg maakte, al ging het wel allemaal erg langzaam. De ontknoping was dan toch nog verrassend, al zat er ook zeker een logica in. En dat maakt de film dan toch uiteindelijk nog een voldoende. Al had het einde van de film er voor mij dan weer niet allemaal bij gehoeven. Een open einde was duidelijk genoeg. Vooral een bijzondere film dus, die toch ook wel enige indruk gemaakt heeft. Ook vanwege de decors en de enorme hoeveelheid kunst.