Suburra (2015)

Italiƫ / Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Stefano Sollima
met Claudio Amendola, Pierfrancesco Favino en Elio Germano

Een gangster, die 'Samoerai' genoemd wordt, wil een klein Italiaans stadje deels ombouwen tot het nieuwe Atlantic City en krijgt daarbij de bescherming van een corrupte politicus en een machtige kardinaal. Maar hoewel de plaatselijke maffiabazen overeen gekomen waren om samen te werken bij dit project, dreigt een bendeoorlog roet in het eten te gooien.

78 BERICHTEN 22 MENINGEN
geplaatst: 26 oktober 2016, 12:57 uur [permalink]
Met bewondering gekeken naar deze sterke, erg gewelddadige productie. Knap dat men binnen het misdaadgenre, waarvan eigenlijk alles al eens al verteld is, toch nog een variant kan bedenken die zo kon boeien.
Anders dan de vele Amerikaanse films op dit gebied, oogt Suburra op één of andere manier niet zo gekunsteld, maar levensechter. Wellicht komt dat door de wisseling van decor maar zeker toch ook door de tragiek rondom de personages, die treffend worden neergezet door een sterke verzameling acteurs. Of het allemaal geloofwaardig is wat we hier te zien krijgen is achteraf de vraag, maar het werkt wel. Misdaad loont uiteindelijk niet, zou de eindconclusie moeten zijn van deze bezienswaardigheid en dat is na alle gruwel die we in ruim twee uur krijgen te zien, ook maar goed zo.

avatar van Zeriel
geplaatst: 28 oktober 2016, 21:48 uur [permalink]
Ijzersterke mafia-film. Hard, kil, realistisch en bijzonder mooi geschoten.

Die schietpartij in het winkelcentrum! Knap gedaan, en het heeft een kwaliteit van rafelige rauwe echtheid die ze in Hollywood maar moeilijk te pakken kunnen krijgen.

De film is aan het einde misschien iets te mooi afgewerkt qua losse eindjes, maar voor de film werkt dat verder prima.

avatar van fatshark
geplaatst: 19 november 2016, 19:17 uur [permalink]
Superfilm! De moeite waard.

avatar van Nicolage Rico
geplaatst: 20 november 2016, 21:36 uur [permalink]
Zeriel schreef:

Exact ook mijn gevoel/gedachte.

avatar van pjutter
geplaatst: 28 november 2016, 23:59 uur [permalink]
Zulke goede maffia films worden al jaren niet meer gemaakt.

avatar van Rodger
geplaatst: 1 december 2016, 11:12 uur [permalink]
Mooie harde misdaad film.
In het begin moet je even zoeken hoe de verhoudingen allemaal liggen,.. maar daarna... perfect gemaakt. En afgemaakt

avatar van Timotei
geplaatst: 5 december 2016, 12:51 uur [permalink]
T.O. schreef:
Een wat oppervlakkige film die het moet hebben van kitscherige esthetiek, uitvergrote clichés en goedkope symboliek. Weinig plek voor nuances. En dan ook nog die pathetische muziek van M83 er bij...

Prima uitgevoerd verder, ik heb mij niet echt verveeld, maar vind het wel een hoog RTL7 gehalte hebben. Ik had een vergelijkbaar gevoel bij de eerste aflevering van de serie Gomorra.

Dan ben ik wel benieuwd met welke RTL 7 film jij deze film vergelijkt

avatar van Zeus.
geplaatst: 3 januari, 16:47 uur [permalink]
Schitterende hard, grauwe, Italiaanse misdaadfilm. Must see.

****

avatar van sorbonne
geplaatst: 3 januari, 17:30 uur [permalink]
Subliem

avatar van BLaCkMamBa
geplaatst: 14 januari, 00:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een deceptie dit zeg. Ik geef 1,5 ster voor een aantal mooie scenische beelden, maar meer was er gewoon niet. Het plot gaat van de hak op de tak en de keuzes die in het verhaal gemaakt worden lijken uit een grabbelton gegrepen. Veel 'nutteloos' drugsgebruik en seks naast brute onlogische moorden. De film doet net alsof het een logisch verhaal heeft vol intrige en machtspelletjes, maar het plot raakt kant nog wal. Daarnaast regent het altijd in Rome en wordt er met slecht gekozen muziek gepoogd het drama gehalte op te krikken.

Wat nou apocalypse en wat had dat aftreden van de paus nou als toevoeging? De ene keer is een personage zogenaamd 'machtig', maar dan blijkt dat enkel de regel geldt dat iedereen iedereen maar gewoon kan afmaken en er helemaal geen hiërarchie of respect bestaat. Samourai, die wordt voorgesteld als een echte pro die de touwtjes in handen heeft - blijkt uiteindelijk ook maar een amateur. En dan is het van die junkie, die defacto dan de meest succesvolle van het stel is, nog wel het meest lachwekkende.

avatar van BLaCkMamBa
geplaatst: 14 januari, 00:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De filosoof schreef:
Een maffiafilm die ons meevoert naar de rauwe, onthutsende onderwereld van Italië. Niet alleen is de film zo spannend dat je de volle 135 minuten op het puntje van je stoel zit, de film is ook hartverscheurend tragisch in hoe de personages verstrikt raken in een web dat tot hun dood zal leiden (hetgeen de film ook angstaanjagend maakt en een goede waarschuwing je – ongeacht je positie – ver van de maffia te houden) en anders dan de Hollywoodfilms over de maffia komt de film erg realistisch over zoals ook Gomorra dat al was maar deze film is ook nog eens visueel prachtig vormgegeven zodat de film ook esthetisch een genot is. In dat realisme zien we wel het decadente leven van maffialeden, maar het laat ook vooral zien hoe banaal en alledaags de criminele onderwereld eigenlijk is hetgeen het nog verontrustender maakt: de maffia is niet een andere (glammer)wereld die je alleen in de bioscoop kunt zien maar het kan gewoon jouw (criminele) buurjongen zijn. De basis ligt in de achterbuurten. Precies daarom is er die criminele drang je omhoog te werken, maar de boodschap van de film lijkt te zijn dat hoog of laag uiteindelijk er niet toe doet: iedereen is sterfelijk en in die zin gelijk (en als je hoog stijgt kun je daarom slechts diep vallen). En uiteraard: in de onderwereld geldt het recht van de sterkste zodat bescherming een levensvoorwaarde is, waarmee ook verklaard kan worden waarom de maffia in een sterk katholieke cultuur bestaat: iedereen heeft bescherming nodig en het ‘bezit’ van een machtige politicus of een vuurwapen is daarin misschien een goede aanvulling op het vertrouwen in God (en zeker een goede aanvulling op de bescherming door de Staat die te sterk een instrument van de maffia en dus corrupt is geworden). Een meesterwerk.

Wat een geleuter dit. De moraal van het verhaal is dat uiteindelijk niemand zich laat afpersen of beheersen maar simpel tot moorden overgaat, niets met de realiteit te maken. Daarnaast praten ze alleen over 'De Families' en de zogenaamde uitvoerende rol van Samourai ten name van deze 'families uit het zuiden'. Er komt dus eigenlijk helemaal geen maffia voor in de film.

geplaatst: 14 januari, 00:33 uur [permalink]
coumi schreef:

Misdaad loont niet, maar heroïne gebruik doet wonderen blijkbaar.

avatar van Decec
geplaatst: 9 april, 13:36 uur [permalink]
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Drugs is niets...
Af en toe onrustig camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

geplaatst: 22 april, 11:15 uur [permalink]
Zeker één van de betere misdaadfilms waarin corrupte politiek en misdadige machtsontplooiing één eindeloze keten vormen van gewelddadige vergeldingen en wraak.
Stevig regiewerk met suggestieve scenes, een goede soundtrack en vooral uitstekende vertolkingen met meerdere uitblinkers (Pierfrancesco Favino, Alessandro Borghi, Greta Scarano...)

avatar van EIGER3970
geplaatst: 23 april, 13:47 uur [permalink]
Uitstekende sfeerschepping, visueel prachtig, tragisch muziek. Iedereen raakt of is geïnfecteerd door het Kwaad. Maar in de Hel kan er maar één op de Troon zitten, misdaad loont niet en leidt iedereen tot de ondergang.

geplaatst: 5 juli, 09:20 uur [permalink]
Eens met BlackMamba.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel onder de indruk was van het eerste half uur, het voorspel is goed zeg maar, meerdere lijntjes die langs elkaar heen lopen met redelijk tot goede acteurs. Maar vervolgens loopt de gangsters lijn wel redelijk goed door, maar de kerk lijn snap ik nog steeds niet, voegde niets toe aan het verhaal.

En ik kan gewoon heel erg slecht tegen een voorspelbaar en ongeloofwaardig einde. Jezelf plat spuiten en vervolgens nog in staat zijn om een schuilplaats te zoeken is 1 ding, maar vervolgens weet je als kijker al dat zij straks het konijn uit de hoge hoed gaat zijn. Dus jammer dat je ziet dat de gochelaar het konijn in de hoed doet, waardoor het geen verrassing meer is.

Ik wl niet zo ver gaan om het als een 1.5 te beoordelen, maar boven 2.5 komt het zeker niet. Nu ik er over nadenk maak ik er een 2 van. Het verhaal is gewoonweg te zwak.

geplaatst: 8 juli, 20:29 uur [permalink]
Ik heb deze film gekeken vanwege de hoge cijfers hier en op IMDB.
Ik begrijp wel waarom er mensen zijn die dit een goede film vinden maar dit is niks voor mij.
Pierfrancesco Favino, adamo dionisi en Alessandro Borghi vond ik uitstekend acteren.
De eerste half uur viel ik twee keer bijna in slaap en vroeg ik me af of ik wel naar de juiste film aan het kijken was.
Achter een fruitmaand verstoppen als er op je geschoten wordt is niet slim maar mensen vermoorden zonder vermomming is achterlijk.
De einde vond ik zeer en zeer slecht.
Doe mij maar Romanzo criminale en Gomorra.

2 vanwege de acteurs en de mooie beelden.

geplaatst: afgelopen donderdag om 03:36 uur [permalink]
Zelden zo'n slecht en voorspelbaar einde gezien bij een voor de rest redelijk sterke film.