Romanzo Criminale (2005)

Italië / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Misdaad
152 minuten / 174 minuten (extended cut)

geregisseerd door Michele Placido
met Kim Rossi Stuart, Anna Mouglalis en Stefano Accorsi

Crimineel Il Libanese is van plan de macht in de onderwereld van Rome naar zich toe te trekken. Om deze haast onmogelijke taak uit te voeren, stelt hij een meedogenloos en georganiseerd team samen. 25 jaar van hun samenwerking, van de jaren '70 tot eind jaren '90 worden weergegeven, alsmede de politie-inspecteur die zich al die jaren in hen vastbijt.

Nee, de serie kwam pas naderhand.

avatar van Kakihara
Prima misdaad film,maar de serie is wel nog stukken beter.

avatar van Prudh
Ik heb in ieder geval de dvd-boxen van Dutch Film Works (serie). Heb film niet gezien, maar ben weg van de serie. Bij mijn weten is er geen dvd van de film te krijgen hier. Zou verder voor de langere versie gaan, doet het verhaal vast beter recht.

Die vlieger gaat niet altijd op.

Bijna episch misdaadverhaal met het crème de la crème van de hedendaagse Italiaanse cinema in de rolbezetting. Het resultaat is navenant. Uitstekende film met een strak scenario en met personages van vlees en bloed. Door het inlassen van echte nieuwsfeiten (de ontvoering van Aldo Moro, de aanslag op station van Bologna) wint de film aan geloofwaardigheid. Weliswaar hier en daar spijkerhard, maar niet overdreven bloederig. Klasse!

Deze clichématige misdaadfilm, waarvan het verhaal (met de ingrediënten vriendschap, geweld en (politieke) corruptie) geplaatst werd in de geschiedenis van Italië, was overvol en niet overzichtelijk en wilde mede daardoor maar niet echt interessant worden. Ook de personages bleven te oppervlakkig, leken teveel op elkaar en ik vond dat er nauwelijks sprake was van een onderlinge (emotionele) band; de vrouwen waren of sexy of maagdelijk katholiek. De opnames van Rome en het Italiaanse platteland zagen er prachtig uit. Opvallend dat het geweld zelf nauwelijks getoond werd.

avatar van Left4Dead
Deze eerder op 3.5** staan maar toch een halfje eraf. Dat komt door het hakkelige acteerwerk op bepaalde momenten zodat het niet natuurlijk overkomt.
Het verhaal is aangrijpend, jongens die de criminaliteit in duiken en daarnaast de bezeten inspecteur die natuurlijk jacht maakt op de brute misdadigers.

We hebben dit allemaal eerder mogen aanschouwen, de maffia is nu eenmaal een geliefd onderwerp van regisseurs en van mij. Standaard kwam vaak in mij op maar het is duidelijk een stuk vermaak dat je niet verveelt (heb de korte uitvoering gezien b.t.w.).

De tijd is zeker heel goed in beeld gebracht en wat heerlijk om die oude Alfa's te zien rondscheuren. Dat was voor mij als Alfa-liefhebber een kers op de taart!

avatar van david bohm
Onderhoudende misdaadfilm met degelijk acteerwerk en een aardige aankleding. Wel iets teveel aandacht naar mijn smaak voor de romance van Freddo en zijn mooie vriendin. De nieuwsbeelden geven het verhaal iets urgents. Al met al prima, maar niet heel bijzonder.