Sulla Mia Pelle (2018)

Italië
Drama / Biografie

geregisseerd door Alessio Cremonini
met Alessandro Borghi, Jasmine Trinca en Max Tortora

Het waargebeurde verhaal achter een van de meest controversiële Italiaanse rechtszaken in de afgelopen jaren. Stefano Cucchi wordt gearresteerd voor een klein misdrijf. Na zijn vreselijke week in hechtenis is zijn gezin voor altijd veranderd.

Teaser

avatar van Piet Fictief
Goed geacteerd en zeer realistisch verfilmd, een aanrader!

avatar van Elchapo
Erg sterk (waargebeurd) drama.ik wist niet dat de carabinieri in italië zulke schoften waren,tenminste sommige dan......Alessandro borghi die ook al geweldig was in de serie 'suburra' speelt hier ook een geweldige rol.3.5 stars.

Gevoelige en minitieuze verfilming van deze trieste gebeurtenis, die naar het schijnt nog niet volledig uit de actualiteit is.
Hoe dan ook, de caribinieri en eigenlijk ook justitie en gevangeniswezen komen hier niet ongeschonden uit deze film die, naast zijn knappe, boeiende opbouw, ook nog kan bogen op zeer behoorlijk acteerwerk.

avatar van Flat Eric
Indrukwekkend en naargeestig

Grauwe donkere tinten en een ingetogen soundtrack ondersteunen de vertolking van deze tragische geschiedenis. Op een rustige wijze wordt je meegenomen in het verhaal en ik kreeg door de hele setting een gevoel van machteloosheid en claustrofobie.
Verschrikkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren, of nog steeds gebeurd, Who knows. Voor zowel Stefano als de familie moet dit een hel zijn geweest. Politie-geweld, bureaucratie en de laksheid van de betrokken medici. Naar. Goed dat dit toch uiteindelijk aan de kaak is gesteld.

avatar van Jan_G
Wat een ontroerende en tragische film. Eigenlijk een lieve jongen (Stefano) met drugs problemen uit een normaal gezin die door politie geweld dood gaat. Dat is op zich al ernstig maar de bureaucratie daarna.... je vraagt je af of Stefano eigenlijk is overleden als gevolg van de bureaucratie? Dat zou het antwoord op de vraag kunnen zijn die aan het einde van de film is te lezen, namelijk dat er nog geen wetenschappelijk sluitend bewijs is waaraan Stefano os overleden.

Schokkende reconstructie van de dood van een gevangene als gevolg van excessief politiegeweld, medische nalatigheid en bureaucratische onwil. Heftig, mede dankzij de beklemmende vertolking van Alessandro Borghi.

avatar van hoffhaan
Indrukwekkend realistisch verhaal. Het kan zo maar waar zijn al hoop ik dat van niet, of niet meer. 3.5

avatar van Rafasol
Twijfelde tussen 3 en 3.5, maar fan van waargebeurde (of op waarheid gebaseerde) verhalen, dus zal ik gul zijn.
Sommige mensen zullen het aan de saaiere kant vinden, maar je kan het maar weergeven zoals het gebeurde natuurlijk.

Wat een zooitje daar in Italië, hallucinante cijfers (v/h aantal dode gevangenen en dat op slechts 1j) en het feit dat de doodsoorzaak nog niet concreet vastgelegd werd. Sfeer werd goed weergegeven, je voelt de wanhoop, men vertrekt vanuit zijn oogpunt natuurlijk (en over de doden niks dan goeds), maar had er echt mee te doen. Spijtig dat hij het koppigste bleek tegen degenen die het het beste meenden (zoals de eerste ambulancier), ook uit schrik voor represailles natuurlijk.

avatar van matthieu1204
ik weet niet, ik begon me een beetje te irriteren aan de hoofdrolspeler.
waarom is hij zo eigenwijs dat hij niet onderzocht wilt worden, ook niet aan het infuus voor uitdroging ?

Als je even op fotos van de echte Cucchi googelt... hij zag er nog veel en veel slechter uit..

avatar van Beun de Haas BV
Sulla Mia Pelle is erg sober gefilmd, wat dan ook passend bij het beladen thema van deze biopic is. Als kijker kun je alleen maar machteloos toekijken hoe de eigenwijze Stefano Cucchi slachtoffer wordt van het Italiaanse systeem van buitensporig politiegeweld en Kafkaesque onverschilligheid. Alessandro Borghi vertolkt daarbij op knappe wijze de onrechtvaardige lijdensweg van Stefano. Om koude rillingen van te krijgen.

avatar van karilem
Zo triest !!

avatar van Kind.of.human
Wow... indrukwekkend. Een tijdje geleden dat een film me van het eerste moment tot de laatste scene heeft weten te boeien, en mijn aandacht geen moment verslapte.
Ontzettend goed geacteerd van begin tot eind.
En dus een echt gebeurde geschiedenis.
Tragisch en zeer triest inderdaad.
Ik zou de film aan iedereen aanraden.

avatar van Simple Boy
On my skin.. Beter Under my skin.. Zelden zo'n zware film gezien, wetende dat het waar gebeurd is. Kon m niet in 1 keer kijken. Heb er 3 dagen over gedaan. Kan veel hebben, maar zulk onrecht hakt er zo diep in. Een google naar de foto's van de echte Stefano maakte het niet beter.. integendeel.

Zoals ik eerder al van iemand las op moviemeter, is het ronduit vervelend dat er soms al zoveel wordt verklapt in de synopsis. Gelukkig heb ik het exemplaar bij deze film niet gelezen, waardoor het voor mij een verrassing was dat Stefano overleed. Ik kijk regelmatig films op basis van diverse kritieken en cijfers. Zo ook deze. Een indrukwekkend geheel. Blij dat ik hem heb gezien. Goed geacteerd en nog beter dat hier extra aandacht aan is geschonken, want oh oh oh, dit is een gitzwarte pagina in de rechtsgangsgeschiedenis van Italië.

TheSilmarillia
Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad niet de bedoeling; ik heb de spoiler alsnog uit de synopsis gehaald.