Virunga (2014)

Verenigd Koninkrijk / Democratische Republiek Congo
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Orlando von Einsiedel

Het Virunga National Park lijdt onder de politieke turbulentie in Oost-Congo. Terwijl burgeroorlogen elkaar in snel tempo opvolgen, lijden mens en dier onder de excessen van het vele stropen en kappen. Een kleine maar dappere groep parkwachters probeert met de moed der wanhoop dit UNESCO-erfgoed te beschermen tegen stropers, gewapende milities en andere donkere krachten die uit zijn op Congo’s natuurlijke rijkdommen.

avatar van Fonzie1983
Een van de beste docu's die ik ooit heb gezien. Beklemmend, indrukwekkend en beangstigend. We volgen de parkwachters die met groot gevaar voor eigen leven het Virunga park beschermen, de gorilla opvang met 4 weesjes en een journaliste die gesprekken aangaat met lobbyisten vanuit oliemaatschappij Soco. Hier maakte ze in het geheim opnames van en de uitspraken en corruptie zijn ronduit schokkend. Deze mensen interesseren zich werkelijk alleen maar voor geld. Dat de gorilla hierdoor uit zal sterven, en daarnaast duizenden mensen sterven door onrust in het land, zal ze een worst wezen.

Overigens vanaf nu te zien op Netflix wereldwijd.

avatar van Thomas83
Zeer indrukwekkend. Op zich zie je niet iets wat je niet al weet, maar Virunga toont op alomvattende en vooral ook klein een persoonlijk gehouden wijze de vernietigende gevolgen van corruptie en hebzucht. Want duidelijk is dat alle problemen in het park (wat natuurlijk werkt als een allegorie voor een veel breder probleem) beginnen en eindigen met geld. En wrang genoeg lijken de corrupte lokale mensen niet eens zoveel te krijgen. Veruit het meest zal uiteindelijk gaan naar machtige bedrijven als de Britse oliemaatschappij SOCO International.

Alles wordt op een erg duidelijke en soms zelfs erg spannende manier getoond, omdat de documentaire zo dicht op het vuur zit. Vooral als de rebellen van M23 dichterbij het park komen in de laatste 25 minuten wordt het spannend. Door de muziek en montage (soms wel wat de grenzen van het drama opzoekend) vergeet je soms haast dat je naar een film kijkt. Virunga heeft ook geen schrijvers of acteurs nodig om echte helden en bad guys te bevatten. De parkwachters en hun baas lijken echt bereid te sterven voor hun zaak, en het kwaad komt vooral in de vorm van de vertegenwoordigers van SOCO. Prachtige beesten trouwens die gorilla's. Zo sociaal en aanhankelijk. De enige hoofdrolspelers van wiens onschuld je sowieso overtuigd bent. 4.0*.

avatar van centurion81
En goed nieuws voor iedereen die deze fantastische docu/aanklacht gezien heeft (BTW te zien op Netflix): Bericht - Nieuws - Actueel - WNF.nl ...SOCO stopt definitief met alle activititeiten in Virunga, én in alle UNESCO werelderfgoederen!!!! =D

avatar van SnakeDoc
Als je bent opgegroeid tussen zoveel haat en kwaad, en dan toch de moed en kracht hebt om je leven te geven voor een natuurpark, dan ben je een grote!

Indrukwekkende docu.

avatar van Uier
Inhoudelijk en technisch een zeer indrukwekkende docu, over een prachtig land dat wordt bedreigd door macht, geld en hebzucht. Mensen zetten hun leven op het spel om hun idealen na te streven. Anderen zetten het leven van andere mensen en dieren op het spel om er zelf beter van te worden. Virunga belicht deze partijen en zorgt hiermee voor bewustwording in de rest van de wereld, waardoor Soco uiteindelijk door de druk bezweken is en het park 'bevrijd' wordt.

Goed dat deze docu's nog steeds volop worden gemaakt en gefinancieerd. Niet iedereen is verloren in deze vieze wereld van hebzucht.

Aapjes.

Een docu die af en toe iets teveel aanvoelt als een film, waardoor het gedramatiseerde effect de geloofwaardigheid soms een beetje teniet doet. Zeker de laatste 30 minuten vond ik wat teveel van het goede.

De aapjes zijn verreweg de sterren van de film, al moet ik zeggen dat die ene bewaker toch ook wel een innemend figuur was. Leuk hoe die met elkaar omgingen. Verder een mooi stuk gebied daar, waarbij het fijn is dat er mensen zijn die zich willen inzetten voor de bescherming van zulke gebieden.

Het Soco verhaal is een beetje vreemd. Iets teveel intrige en vooral vanuit één kant belicht. Achteraf krijg je dan nog wel een statement van Soco dat zowat alles tegenspreekt ... njah, daar heb je als kijker ook niet veel aan natuurlijk. Dat er rond zulke bedrijven louche figuren zwerven zal best, maar om die dan meteen op hun woord te geloven ... die zijn ook niet gek natuurlijk.

De opzet van deze docu is misschien iets te nadrukkelijk. Het begint wel aardig, maar daarna wordt iets te opvallend een agenda doorgedrukt, waarbij niet altijd alles even solide oogt.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Enigszins frustrerende docu waarin de niet aflatende hebzucht van de mens weer eens in al haar glorie wordt getoond. Ik kan me de foto met de enorme dode zilverrug die wordt weggedragen nog goed herinneren, deprimerende beelden.

Als film is Virunga niet heel bijzonder, ook ik stoorde me wel aan de montage en spannende muziek- in een docu zie ik het liefst droge registratie om zelf een oordeel te vormen, al weet ik deep down ook wel dat vrijwel elke docu sturend is om het verhaal van de maker te vertellen. Maar tegenover docu's die natuurvernietiging aan het licht brengen ben ik al wat meer vergevingsgezind omdat de boodschap bij het grote publiek wellicht beter aankomt in een aansprekende vorm. De apen zijn aandoenlijk, en al heb ik er wat moeite mee dat dieren in dit soort docu's als een soort knuffelbeesten worden getoond, ook hier geldt dat het doel de middelen heiligt.

Ik weet niet of SOCO nu onder druk van de publieke opinie bakzeil heeft gehaald of door exploitatieproblemen, maar er is in elk geval een resultaat. Of de berggorilla's nog een toekomst hebben blijft helaas twijfelachtig.

Must see documentaire. Zeker educatief een verrijking op scholen en instanties.
Wat heb ik na het zien van deze film repect gekregen voor de vrijwilligers en parkwachters van het Virunga park. De loyaliteit ten opzichte van de berg gorillas is bewonder waardig en gedreven.
En wat krijg je een hekel aan de hebzuchtige rebellen en vooral de olie industrie. In dit geval Soco.
Film die een verbijsterende en verpletterende indruk achter laat.
Netflix heeft een waardevol document binnengehaald.