Beasts of No Nation (2015)

3,56

Drama / Oorlog

geregisseerd door Cary Joji Fukunaga
met Idris Elba, Abraham Attah en Kurt Egyiawa

De jonge Agu wordt gedwongen om zich aan te sluiten bij een leger huurlingen wanneer de oorlog losbarst in zijn niet nader genoemd West-Afrikaans land. Agu's vader wordt vermoord, zijn moeder en zuster zijn spoorloos en hij moet deelnemen aan een leven van geweld en wreedheden. Samen met zijn dove vriend Strika biedt hij het hoofd aan de misdaden en ontberingen van de oorlog.

71 BERICHTEN 23 MENINGEN
avatar van Pazmaster
geplaatst: 5 februari 2016, 02:42 uur [permalink]
Mooie film over kindsoldaten in Afrika. Een goed verhaal en er wordt prima gespeeld. Sommige scènes zien er soms wel nep uit, bijvoorbeeld als iemand een pak slaag krijgt, maar grotendeels krijg je dat niet eens te zien. Beetje jammer, maar het verhaal maakt het ruimschoots goed.

avatar van mjk87
geplaatst: 7 februari 2016, 13:25 uur [permalink]
Kleine tegenvaller. Nu heb ik sowieso weinig met het onderwerp kindsoldaten of Afrika in het algemeen, en deze film weet en niks toe te voegen of mij er wel voor het interesseren. Als algeheel verhaal weet de film dus nergens te overtuigen of te boeien, het is vooral een samenhang van losse scènes waar wel enige plotontwikkeling, maar te weinig voor mij om erin mee te gaan. Er is te weinig ontwikkeling en het blijft niets meer dan wat losse scènes. Het zijn overigens wel enkele van die losse scènes die de film nog enigszins redden doordat sommige dus wel werken, net als de goed spelende acteurs - naturel en geloofwaardig, en zeker Elba geeft nog een bepaalde energie mee in zijn rol. De score is verder sterk en de fotografie is mooi, met net iets kleur erin dan in het echt er is waardoor het haast niet meer realistisch lijkt maar wel fraai is om te zien. 2,0*.

avatar van wwelover
geplaatst: 7 februari 2016, 17:02 uur [permalink]
Interessant en indrukwekkend thema. Wat zich visueel vooral uit in de heftige scenes die vaak erg mooi geschoten zijn. In dat opzicht had ik hem graag in de bioscoop gezien. Maar daar tegenover staat dat het plot wat karig was, zeker voor een film die zo lang duurt. Te lang in mijn ogen. Maar gelukkig maakten de acteurs dat weer goed. Heel sterk geacteerd door de kindsoldaten en vooral Agu. En Idris Elba is natuurlijk gewoon een sterke acteur. Ben benieuwd of we meer van dit soort producties gaan zien bij Netflix.

geplaatst: 26 februari 2016, 03:54 uur [permalink]
Ik heb zelden zo'n mooie en indrukwekkende film gezien, er werd ook uitzonderlijk goed geacteerd in deze oorlogs drama film!!

avatar van debbietino
geplaatst: 1 maart 2016, 00:39 uur [permalink]
Mjk87, niet verkeerd opvatten hoor want ieder zijn mening, maar wat een vage reactie, mening, recensie (zo je wilt) van jou over deze film.... Waarom kijk je überhaupt deze film aangezien het al vooraf duidelijk ging over het, voor jou dus oninteressante, onderwerp kindsoldaten...?
Da's net zoiets als een hekel hebben aan SF films en dan toch naar Star Wars kijken en deze film dan een slecht cijfer geven.... Niet echt eerlijk naar de acteurs en het genre toe, toch?
Misschien wel gewoon je mening geven maar geen cijfer eraan koppelen...dat lijkt me eerlijker.

Voor de duidelijkheid...ik val je mening niet aan hoor, ieder zijn eigen.. Maar heb moeite met je cijfer in combinatie met je eerste zin....

mjk87 schreef:

kappeuter (moderator)
geplaatst: 4 maart 2016, 17:35 uur [permalink]
Wreed, wreder, wreedst.
Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat nou in zijn werk gaat, een leger met kindsoldaten. Nou zo dus ongeveer...
De waanzin ten top.
Wat doe je als je geen toekomst hebt en de 'keuze' hebt te sterven of gedwongen toetreden tot een rebellenleger. Kinderen die binnen een aantal jaren (maanden?) oude zielen worden, diep triest.
Al die expliciete scènes hadden van mij niet gehoeven, al is het misschien moeilijk om de waarheid te tonen zonder dat geweld. Ik kan best wel wat hebben maar ik heb af en toe weggekeken.
Erg goede rol van Idris Elba, die als een soort goeroe zijn 'man'schappen toespreekt en motiveert, maar af en toe zelf de motivatie ook moet zoeken.
Abraham Attah geeft op indrukwekkende wijze gestalte aan de jonge Agu. Een rol die ook bij tijd en wijle ontroert.
Het laatste half uur verliest de film zijn focus en gaat het verhaal als een nachtkaars uit. Ook met enkele overbodige scènes. Een kortere speelduur had de film zeker goed gedaan.

avatar van mjk87
geplaatst: 4 maart 2016, 17:38 uur [permalink]
debbietino schreef:

Vooral vanwege die #OscarSoWhite-discussie waar steeds de rol van Elba werd genoemd als zijnde 'had wel een Oscar-nominatie mogen krijgen'. En met het hoge gemiddelde raakt een mens nieuwsgierig. En op zich kan je best films kijken die je qua onderwerp niet liggen, pas als de rest tegenvalt helpt dat onderwerp niet bepaald mee om interesse te houden.

Al is Star Wars geen sciencefiction, dus daar heb je dan geen problemen 😉

avatar van Flavio
geplaatst: 29 september 2016, 17:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Degelijke film die een groot onderwerp aanpakt, en soms overrompelt, maar ook af en toe teleurstelt.
Het acteerwerk, de cinematografie en de score zijn over het algemeen goed. Idris Elba is overtuigend als militie-leider die droomt van macht en rijkdom, en zijn leger kindsoldaten drillt als een soort sekteleider. Het jongetje dat Agu speelt doet het prima, en dat geldt ook voor de meeste andere acteurs. Het ziet er verder mooi uit, het kleurrijke Afrikaanse landschap, de gevechts-scenes, het wordt vakkundig in beeld gebracht, met een vreemde dissonantie tussen de schoonheid van het land en de gruwelijkheden van de oorlog. Een enkele scene vond ik zelfs indrukwekkend, zoals die waarin Agu door een met water gevulde loopgraaf wandelt. De scenes met de moordende kinderen waren heftig, ik vroeg me af hoe het nou verder moet met zo'n jongen.

De score was opvallend, geen Afrikaanse ritmes (op gezang van de troepen na) maar sfeervolle aanzwellende ambient geluiden - soms deed het me zelfs wat denken aan Platoon dat natuurlijk goed gebruik maakt van Adagio for Strings, door het contrast tussen wat je ziet en wat je hoort. Het werkte wel wat mij betreft.

Het scenario was op sommige momenten wat te simplistisch. De beginscenes met de familie en de "heks", die daarvoor nog keurig was geïntroduceerd, die hen verraadt- het was wat uitleggerig. Ook vond ik het wel apart dat ze niet gewoon de oorlog in Sierra Leone benoemen. Nu is het een ongespecificeerd Afrikaans land, een beetje rare keuze. En de film sleept naar het einde toe- eigenlijk al vanaf de ontmoeting met de leider van hun groepering, de wat onduidelijke gebeurtenissen met de prostituees, en de hele nasleep- dat had wel wat bondiger gekund. Ook was de val van de Commandant wat tegenvallend, misschien had ik op iets meer gekte gerekend, terwijl het nu bijna terloops was.

Een redelijk boeiende film kortom, waar denk ik wel veel meer in had gezeten.

avatar van Decec
geplaatst: 7 oktober 2016, 22:07 uur [permalink]
Een goede drama/oorlog film...
Uitstekend verhaal....
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Idris Elba...
Super mooi HD 4K breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van knusse stoel
geplaatst: 27 december 2016, 14:29 uur [permalink]
In het genre een geweldige film die goed laat zien hoe volwassenen dictators, kleine kinderen voor hen het vuile werk op laten knappen! En dat is wereldwijd een probleem volgens insiders. We zien in de film een schooljongen afglijden van zijn relatief mooie jeugd en leven, naar een niets ontziende jongeman die klakkeloos doet wat zijn commandant hem voorschrijft. Toch merk je dat er nu en dan de moraal de kop opsteekt en er een kleine rebel ontstaat die zijn eigen gang wil gaan.
Uitstekende film die vrij realistisch gemaakt schijnt te zijn.

geplaatst: 28 januari, 19:11 uur [permalink]
Tussen de mooie openingsscène ( de fantasie-TV) en de slotscène ligt de harde realiteit van het gedwongen kindsoldaat zijn en het vergeten van hoe het is om echt kind te zijn.
Goede film die geen concrete informatie geeft over de exacte achtergrond, maar een zoveelste Afrikaans oorlogsconflict schetst en hierbij de nadruk legt op het afschuwelijk bestaan van kindsoldaten.
Uiteraard meerdere harde beelden, maar het zijn de als robotten opgekweekte en opgezweepte kinderen die het meest aanspreken.
Keurig camerawerk en natuurzichten uit Ghana, waar de film werd opgenomen.