Al Midan (2013)

Egypte / Verenigde Staten
Documentaire / Drama

geregisseerd door Jehane Noujaim
met Khalid Abdalla, Magdy Ashour en Aida Elkashef

Meer dan twee jaar hebben Egyptenaren in enorme aantallen het Tahrir-plein van Caïro bezet en gevraagd om verandering van hun leiders. Tijdens de vele dramatische verschuivingen in deze tijd hebben regisseur Jehane Noujaim en haar crew opgenomen wat er gebeurd is op het plein, door de ogen van een aantal jonge revolutionairen. Ze variëren in achtergrond van arm tot bevoorrecht en van seculier tot religieus. Hun meerdere gezichtspunten zijn onthullend zowel voor degenen die deze gebeurtenissen nauwlettend gevolgd hebben of helemaal niet.

Een zeer indrukwekkend meesterwerk.

avatar van Donkerwoud
Aanrader voor mensen die willen snappen wat er gebeurd is voor, tijdens en na de twee recente 'revoluties' in Egypte. Ingewikkelde politieke kwesties worden weergegeven op een persoonlijke manier en maken het allemaal veel inzichtelijker voor de buitenstaander. Wel een tikkeltje gekleurd in waar de sympathie van de makers ligt: niet bij het leger of bij de Moslimbroeders. Terecht natuurlijk, maar het geeft zo wel een eenzijdig beeld van de revolutie in al zijn facetten.

avatar van Thomas83
Zeer knap hoe de documentaire op een simpele manier de complexe situatie uit de doeken doet. Wel een wat partijdige toon, maar dat maakt het wel een gepassioneerd betoog. Het begin voelt nog wat rommelig, maar ik zat er al snel helemaal in. Je zou willen dat de documentaire een positief einde kon hebben. Al-Sisi is gewoon weer de volgende despoot vrees ik.

avatar van Jeremiah1989
heftige docu over de immense situatie van Egypte.

avatar van Ziggy007
Donkerwoud schreef:

Hoezo een eenzijdig beeld? Het geeft toch juist de persoonlijke strijd weer van de initiële revolutionairen, die gaandeweg de jaren voor een Moslimbroeder moeilijker wordt omdat het Moslimbroederschap zichzelf ook vergrijpt aan corrupte praktijken en niet de visie van de Egyptenaren (zoals men ten tijde van de 2011 revolutie zij aan zij eiste) nastreeft.
Wat voor beeld had je nog meer willen zien dan, die van het leger? Van het regime?

avatar van Donkerwoud
Voor mij persoonlijk is het interessanter waarom een heleboel Egyptenaren hun toevlucht zoeken naar de moslimbroeders. Dit is een bekend verhaal. Mooi verteld en het maakt ook zeker inzichtelijk hoe de revolutie gekaapt is door de boevenbende van Morsi. Maar er zit een heleboel meer achter en dat miste ik een beetje.

avatar van jipt
Mooi in-depth verslag van de revolutie. 3,5*

avatar van centurion81
Vandaag na jaren eindelijk gezien. Was alweer een beetje vergeten dat ie bestond. Deze film die ik eergisteren zag: Eshtebak (2016) deed me er weer aan denken. Een indrukwekkende docu die van (zo nu en dan zeer) dichtbij laat zien hoe de revolutie in Egypte plaatsvond. 4*

O Ja, Egypte heeft gisteren een grondwetswijziging gehad, ze zijn de facto weer terug bij af