Before Midnight (2013)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Richard Linklater
met Ethan Hawke en Julie Delpy

Het vervolg op Before Sunrise en Before Sunset. We ontmoeten Jesse en Celine negen jaar later in Griekenland. Het is bijna twee decennia geleden dat ze elkaar voor het eerst ontmoetten in de trein naar Wenen. Voor de klok middernacht slaat, zal er een nieuwe episode in hun verhaal bijgeschreven zijn.

Pfffffff, vond er niks aan.

avatar van Fisico
De avond zit erop en ik heb de drie delen in één ruk uitgekeken. De vraag rest nu een beetje of het wel een goed idee was de drie delen na elkaar te zien. Ik ben eerlijk gezegd wat murw geslagen door de half filosofische dialogen. Na een kleine 5 uur ben je blij dat het koppel eindelijk is uitgepraat. Desalniettemin heb ik al die uren lang de magie blijven ervaren. En hiervoor kan ik alleen maar blij zijn.

Nu, ik heb het steeds over de dialogen, maar de chemie tussen Delpy en Hawke gaat verder dan alleen maar het gepraat. De blikken, de ondeugendheid, de verliefdheid, het speelse en de verstandhouding tussen beiden is en blijft magisch.

Maar Before midnight is helemaal anders van insteek dan de twee vorige delen. Het koppel is intussen gehuwd en naast de steeds boeiende conversaties zijn de gesprekken ook organisatorisch van aard. Net zoals in het echte leven gaan de meeste gesprekken tussen koppels met kinder over de kinderen. Ook een carrière, stukgelopen huwelijken, de was en de plas, de sleur, de kinderen, enz ... gooien voortaan roet in het eten en staan de liefde in de weg. Seks dient zelfs gepland te worden, zo blijkt. Maar zover komt het echter niet. Hoogoplopende ruzies over rollenpatronen en het vaderschap over een zoon die hij amper ziet, zetten de boel enorm onder druk.

De ruzie zelf echter vond ik erg geforceerd. Het zijn vaak opgekropte kleine ergernissen die ineens ontploffen in een nietsontziende explosie, maar toch. De locatie was wederom prachtig met de erg mooie rustige natuurbeelden. De dialogen verruimen zich in deze film eveneens tot andere koppels. Als afwisseling was dit alvast prima uitgekiend door Linklater. Alleen al het creëren van de reeks die wat doet denken aan Boyhood is vrij ingenieus.

Wederom is het einde open en wordt de kijker verplicht ook te reflecteren voor zichzelf. Hoe sta jij in je relatie? Neem je er de ongemakken en kleine kantjes bij? Of zou je er al sneller eens de stekker uittrekken? Wat is ware liefde en wie is voor jou dé ridder op het witte paard, als die al bestaat ...? Op naar 2022? Ja toch?

avatar van Kronos
Fisico schreef:

Daarom vond ik het juist levensecht. Maar het gaat om meer dan kleine ergernissen. Dat Jesse, nog in het begin van de film, in de auto aangeeft dat hij een oplossing wil zoeken om zijn zoon vaker te zien veroorzaakt een mijnenveld in hun relatie. Ook tijdens hun gesprekken met de vrienden aan tafel speelt dat al op. Als ze dan eindelijk echt alleen samen zijn is nog maar één verkeerd woord nodig die tot een explosie kan leiden.
Hoe snel de hele sfeer kan omslaan als er dingen verkeerd zitten vond ik herkenbaar. Ook hoe na enig gepraat de gemoederen plots bedaren, men weer tot elkaar komt, terwijl het even later weer prijs kan zijn.
Op het einde van de film is dan de enige voorlopige uitweg te zien; bewust een rolletje gaan spelen, om zo los te komen uit de rol van ruziënd koppel.
Hopelijk komen we in 2022 te weten wat het resultaat daarvan op langere termijn is geweest.

raju234
It was good movie

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Met deze derde (en laatste?) film uit de Before reeks gaat Linklater duidelijk meer de drama kant op, dit deed hij bij Before Sunset deels ook al maar in Before Midnight gaat het nog wat dieper. Het is een logisch vervolg op de reeks en voelt net als de voorgaande 2 delen weer erg realistisch aan. Dit derde deel is weer erg sterk maar voor mij persoonlijk toch de minste van de reeks, ik miste denk ik een beetje het aspect van het samen rondlopen en samen een stad ontdekken. De dialogen zijn gelukkig wel weer erg sterk, duidelijk te merken dat ze inmiddels een stuk feller tegen elkaar zijn geworden en eigenlijk het koppel zijn geworden waar ze in deel 1 nog grapjes over maakten. Maar tegelijkertijd, that's life, het loopt niet altijd zoals je het graag had willen zien.(Helaas.)

Ben benieuwd of Linklater in 2022 nog met een 4de deel gaat komen, van mij mag hij!

avatar van IH88
“If you want love, then this is it. This is real life. It's not perfect but it's real.”

Linklater, Hawke en Delpy hebben met de Before films een unieke trilogie gemaakt. De combinatie van levensechte dialogen, de schitterende chemie tussen Hawke en Delpy, het aspect van iedere negen jaar even inchecken hoe het met de personages gaat en het decor (Wenen, Parijs, Griekenland) geeft je iedere kijkbeurt weer het gevoel alsof je zelf oude vrienden bezoekt die je al een tijd niet hebt gesproken.

Midnight is wat scherper, harder en minder romantisch als zijn voorgangers, maar daardoor wel realistisch. Jesse en Celine leven al negen jaar samen en hebben een tweeling, dus dat de toon anders is en dat er van romantiek wat minder sprake is komt niet als een verrassing. Ook moeten er grote beslissingen worden genomen. Verhuizen we naar Chicago? Zal ik van baan veranderen? Zijn we nog wel gelukkig? Tijdens de autorit (weergaloze scene) komen we gelijk te weten hoe het de twee vergaan is en waar ze beide staan in het leven. De gehele film voel je al iets broeien tussen de twee en de hatelijke grapjes worden steeds venijniger. In de hotelkamer komt dit tot een schitterende uitbarsting en ik zat verbouwereerd te kijken naar de verwijten die het voormalig ideale koppel elkaar toeschreeuwen. De dialogen zijn weer weergaloos, en met Griekenland is er voor een prachtig decor gekozen. De eindscene is geweldig gedaan, en hopelijk zien we Celine en Jesse in 2022 nog een keer.