A Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies (1995)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Martin Scorsese en Michael Henry Wilson
met Martin Scorsese, John Cassavetes en Francis Ford Coppola

Een vier uur durende documentaire van Martin Scorsese die, in opdracht van het British Film Institute, een persoonlijke kijk neemt in de geschiedenis van de Amerikaanse film. De film bevat inleidingen van Scorsese en clips van de bijbehorende films, voorzien van Scorsese's commentaar. De reis begint bij stille meesters als D.W. Griffith en eindigt in 1969, het moment dat Scorsese zelf films begon te maken. Beroemde regisseurs als John Ford, Fritz Lang, John Cassavetes en Francis Ford Coppola komen aan bod.

avatar van chevy93
Worden sommige films (erg) gespoilerd? Opvallend weinig Hitchcockfilms komen aan bod trouwens. Zeker gezien zijn voorliefde voor de man.

avatar van The One Ring
chevy93 schreef:

Scorsese zegt aan het begin bewust gekozen te hebben voor de wat onbekendere films.

Er wordt behoorlijk gespoilerd ja zoals in diverse posts hier al aangegeven, wat direct het grootste minpunt aan deze docu is.

avatar van rokkenjager
Erg jammer. Dat weerhoud mij dan ook tot op heden om deze docu te gaan zien.

Ik haat spoilers!

avatar van russo
mister blonde schreef:

vind het absoluut geen minpunt, een beetje filmfanaat die deze docu gaat kijken zou het grootste deel van de films die besproken worden al gezien moeten hebben

avatar van chevy93
Nog nooit was er lager dan een 2,0* gegeven en opeens is daar een 0,5* van ags50.

russo schreef:

Onzin, er komen juist ook veel relatief onbekende films langs. Bovendien kan je deze film gebruiken als feest der herkenning, maar zeker ook voor de tips. Ik geloof er ook geen klap van dat je de meeste films uit deze docu al zag.

avatar van russo
niet de meeste, maar heb er een behoorlijk aantal wel degelijk gezien, mede door mijn opleiding waarvoor ik films MOET kijken

avatar van christy-m
Boeiende documentaire. Scorsese is een fijne verteller, hij spreekt rustig en houdt de grote hoeveelheid informatie overzichtelijk. Mijn "to see-lijst" is in ieder geval weer flink aangevuld, alhoewel ik een behoorlijk aantal van de films die voorbij kwam wel kende en gezien had.

Flavio schreef:
Opvallend veel regisseurs hadden vroeger trouwens een ooglapje.

Dat viel mij dus ook op. Misschien de invloed van John Ford? Die stond er volgens mij nogal bekend om z'n ooglapje.

avatar van Badalamenti
Boeiende trip door de Amerikaanse filmgeschiedenis met Scorsese als gids, heerlijk toch
Als iemand weet heeft van gelijkaardige documentaires, laat het weten !

Net zoals 'My Voyage To Itally' waarin hij de kijker mee neemt door de Italiaanse filmgeschiedenis neemt Martin Scorsese hier de Amerikaanse film onder de loep. Wel te verstaan de periode van voor dat hij begon aan zijn carrière als regisseur. Deze vond ik zelf nog beter dan 'My Voyage To Itally'.

Het maakte ook direct duidelijk dat er nog een groot gat is in de filmgeschiedenis ( je mag zeggen van 1935 tot 1970, natuurlijk wel de klassiekers uit deze periode maar er is zoveel meer ) waar ik nog weinig van heb gezien. Ook omdat hij vele B-film regisseurs bespreekt. Mijn interesse is duidelijk aangewakkerd voor regisseurs als Jacques Tourneur ( schitterend stukje over Cat people en I walked with a zombie ) en Max Ophüls. Dan heb je nog de filmnoir periode en westerns waar ik ook nog maar weinig van heb gezien. Verder ook grote regisseurs uit de stille films als D.W. Grifftith die ik nog moet ontdekken.

Ook mooi zijn de interviews met die verschillende grote regisseurs in levende lijve. En een schitterende qoute van F.W. Murnau: The camera is The Director's Sketching Pencil

Mooi aan elkaar gepraat door de specialist ter zake Martin Scorsese is dit eigenlijk een docu die iedereen zou moeten zien. Begin je nu nog maar de film te ontdekken of ben je al een kenner. Het enige minpuntje dat ik kan aanbrengen is dat deze docu veel te kort is. Martin Scorsese haalde zelf een titel aan van een docu over de stille film die maar liefst 13 uur duurt. Een docu om naar op zoek te gaan!!

avatar van D-ark
Fritz Lang ziet er wel uit als de beste bond villian ooit trouwens

avatar van John Milton
D-ark schreef:
Fritz Lang ziet er wel uit als de beste bond villian ooit trouwens

haha ja dat doet hij!

avatar van Insignificance
Verplichte kost gaat wat ver, maar wel degelijk waardevol en interessant. Bijvoorbeeld omdat er vrij veel kleinere titels de revue passeren. De B-film staat er goed op bij Marty en dat gaat er toch wat beter in dan maar weer eens een lofzang op de geijkte klassiekers. Zat tips wat dat betreft en, inderdaad, ook spoilers. Dat zou de beleving van de betreffende film niet in de weg hoeven staan, but that's me.

Niet eens zo gek vaak dat Scorsese pontificaal in beeld komt, het zijn met name filmfragmenten, hier en daar voorzien van zijn voice over, en enkele archiefbeelden, die de ontwikkeling van de film gestalte geven. In diverse genres en op diverse gebieden, zoals technologisch, narratief en karakterologisch. Veelal binnen een sociale context. Dat de man een aanstekelijk spreker is, is mooi meegenomen.

avatar van jipt
Erg fijne informatieve docu die heerlijk wegkijkt en vooral de minder bekende pareltjes aan het licht brengt, in plaats van de bekende klassiekers. Slim dat Scorsese die keuze heeft gemaakt. Zelf is de man natuurlijk ook een uitermate goede verteller en praat de boel lekker aan elkaar. 4,5*

avatar van Basto
Een sequel over de MCU zou leuk zijn.