The Story of Film: An Odyssey (2011)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire
900 minuten (miniserie, 15 delen)

geregisseerd door Mark Cousins
met Mark Cousins, Norman Lloyd en Lars von Trier

Van de gebroeders Lumière tot Hollywood; van Burkina Fasso tot China en van de musical tot de postmoderne nouvelle violence van Quentin Tarantino. Mark Cousins vijftien uur durende documentaire The Story of Film: An Odyssey is een zeer ambitieuze reis door de geschiedenis van de film, over alle continenten en langs alle opmerkelijke filmmakers van de afgelopen honderd jaar. Voor deze herculische onderneming baseerde Cousin zich op zijn eerder verschenen, gelijknamige boek. Hij reisde over zes continenten, sprak met bekende en minder bekende filmmakers - denk aan zulke uiteenlopende persoonlijkheden als Stanley Donen, de Coen Brothers, Paul Schrader of de Indiase regisseur Mani Kaul en de Iraniër Abbas Kiarostami - en compileerde van de honderden filmfragmenten en gesprekken met filmtechnici, critici en acteurs een passievolle vertelling over film als universele kunst- en entertainmentvorm.

avatar van baspls
kos schreef:
Er zitten zeker wel spoilers in en niet zo´n beetje ook.

Dit is toch wel iets wat me een beetje tegenhoud om de docu te gaan kijken. Zou je voorbeelden van films die worden gespoiled kunnen geven? Dan moet ik die gewoon eerst kijken. Iets van Hitchcock bijvoorbeeld?

avatar van baspls

Bedankt Metalfist. Echt veel dat aan bod komt. Denk dus dat ik nog maar even wacht met deze docu. Eerst alle films die erin voorkomen en die ik nog wilde zien kijken. De introductie al even aangezet trouwens, het begin al meteen erg interessant, alleen de stem van de narrator is behoorlijk irritant.

avatar van Dying Rose
Een reis doorheen de filmgeschiedenis.

Cousins slaagt erin een brede waaier aan bekende en minder gekende films en regisseurs op te roepen. Een verfrissing van het geheugen wordt afgewisseld met nieuwe weetjes en kennis, maar de documentaire voelt bij momenten oppervlakkig aan. Dit mede door de speelduur die, zoals eerder opgemerkt, lang niet volstaat om een geschiedenis van zo’n groots medium weer te geven. Ook kunnen de uiteenzettingen van Cousins niet altijd even boeien. Zeker naar het einde toe zijn de uren lastig door te komen en is het letterlijk aftellen. Dit ondanks de tijd die ik tussen de episodes heb gelaten. De eentonige voice-over speelt hierbij een grote rol. Het is vaak niet leuk om horen en meer afwisseling of een fijnere stem om naar te luisteren was geen luxe geweest. Daarbij hadden meer interviewees interessant kunnen wezen en het onderwerp meer kunnen uitdiepen. Een paar quotes van o.m. Gus Van Sant en Jane Campion zijn wat bedroevend voor zo’n ambitieus project.

Afijn, leerrijk is de docu zeker en voor de cinefielen zelfs een must.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mark Cousins pakt het groots aan, een geschiedenis van de film vanaf de eerste beelden van Lumiere tot een vergezicht in de nabije toekomst, en alles wat daartussen komt. Alles? Nee, uiteraard komt niet alles aan bod, daarvoor is er nu eenmaal te veel. Maar Cousins weet toch wel een behoorlijk beeld te geven van de jaren 1895-2011, en hoewel hij soms wel erg opzichtig voorbeelden zoekt om een ingenomen standpunt te bevestigen, is zijn aanpak wel fris, en heeft hij ook veel oog voor de wat minder bekende films uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Hij onderwaardeert de films uit Hollywood zelfs een beetje, maar omdat die normaal toch de meeste aandacht krijgen maakte me dat niet zoveel uit.

Minpunt is wel de grote hoeveelheid spoilers- ik begrijp wel dat dat niet te voorkomen is als je over film vertelt en je verhaal met name doet aan de hand van beelden, maar soms was het niet nodig te spoileren en doet hij het toch. Ik moet maar vertrouwen op mijn slechte geheugen dat ik de meeste spoilers vergeten ben tegen de tijd ik de getroffen films wil zien. Ook lijkt het alsof hij de regisseurs, acteurs en andere filmmakers die bereid waren voor de camera hun mening te geven, beloonde met wat extra aandacht, en er zijn natuurlijk de onvermijdelijke omissies. Cousins' stemgeluid is al vaak genoemd, maar is ook erg nadrukkelijk aanwezig, beter had hij het inspreken aan een ander gelaten.

Maar die minpunten daargelaten is het toch erg interessant om te zien. Voor de echte filmbuffs misschien weinig nieuws onder de zon maar ik vond het onderhoudend en leerzaam én er zijn een hoop films op m'n watchlist terecht gekomen.

avatar van tbouwh
Aangeschaft. In de zomer hoop ik mezelf erdoorheen te gaan werken.

avatar van tbouwh
Worden alle besproken films ook daadwerkelijk gespoilerd en tot in detail besproken? Anders kan ik over drie jaar nog niet beginnen.

avatar van brawljeff
tbouwh schreef:

Nee, dat viel heel erg mee. Ze gingen bij de films sowieso niet heel diep in op het verhaal, meer op de techniek of de innovatie.

avatar van tbouwh
Dat is prettig de paar grote klassiekers die ik mis vanuit de docu werk ik dan nog wel even af, maar dat zijn er niet zoveel.

avatar van John Milton
Paar kleine spoilers.

Maar het is verplichte kost voor je. Doel. Middelen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Nou het is toch wel meer dan een paar kleine spoilers. Ligt er misschien ook aan hoeveel je al gezien hebt, dat het voor sommigen minder lijkt- ik stoorde me soms wel licht aan het tonen van sleutelscenes van films die ik nog niet gezien had. Maar ik snap tegelijk dat dat nu eenmaal gebeurt bij een dergelijk project.

John Milton schreef:
Maar het is verplichte kost voor je.

Exact de reden waarom ik 'em snel heb aangeschaft

avatar van wihu61
Misschien toch iets te ambitieus.
Ik vond de structuur verwarrend (niet lineair) met veel te korte fragmenten, waar dan ook nog doorheen gepraat werd. De selectie van films lijkt ook een heel persoonlijke, dat zal altijd zo zijn, maar ik miste nogal wat belangrijke Europese en Hollywood-titels, en zijn selectie uit Afrika, India enz. vond ik niet veel toevoegen en de vele verbanden die gelegd werden soms wat vergezocht. De voice-over had hij inderdaad beter aan iemand anders kunnen overlaten.

Niet wat ik ervan verwacht had eigenlijk.

avatar van Alastor
The Story of Film: An Odyssey (2011) is in de maand april te zien op MUBI.

Malick
De rest van het jaar gaan ze alle titels vertonen die Mark Cousins benoemt in The Story of Film.

avatar van tbouwh
Ik heb de dvd-box nog steeds klaarliggen.

avatar van John Milton
tbouwh schreef:
Ik heb de dvd-box nog steeds klaarliggen.
regel dat!

avatar van tbouwh
Hopelijk rond de zomervakantie.

avatar van cinemanukerke
tbouwh schreef:
Hopelijk rond de zomervakantie.

hopelijk is het een regenachtige zomer en neem wat tijd want er is ook nog het boek 'The story of film' waarin er dieper wordt ingegaan op de technische aspecten van de films, is meer gestructureerd en nog uitgebreider.

avatar van tbouwh
Ben er zeker mee bekend, maar ik ben ook al een tijdje (in delen) bezig met Cooks A History of Narrative Film en de twee Scorsese-series liggen ook te trappelen...
Ik zat te overwegen om dan eerder nog The Story of Looking erbij te lezen.
Jammer dat Cousins' column in S & S gestopt is.

avatar van Shadowed
Ik heb hem ook al een jaar liggen hier, maar ik heb eigenlijk nooit zin om hem eens te bekijken. Moet ik weleens gaan doen zo langzamerhand.

Malick schreef:

Als dat zo is, ga ik ook aan de Mubi

avatar van Dievegge
Als overzicht van de filmgeschiedenis vind ik dit niet geslaagd. Hij heeft interessante dingen te zeggen over cameravoering en montage, maar driekwart van de tijd zat ik me te ergeren aan z’n opdringerige en subjectieve meningen. Hij hamert op de minderwaardigheid van Hollywood (te commercieel, te mainstream), en de superioriteit van arthouse en obscure Aziatische en Afrikaanse films. Bovendien maakt hij rare tijdsprongen, waarvoor hij al te vaak de periode van die aflevering verlaat. Zijn hokjesdenken leidt ertoe dat hij essentiële stukken filmgeschiedenis overslaat omdat ze niet in het plaatje passen van het oppervlakkige Hollywood en de hoogstaande stromingen daarbuiten. Heel wat topregisseurs komen niet of nauwelijks aan bod: Woody Allen, Brian De Palma, Ken Loach, Aki Kaurismäki, Julio Medem, François Ozon, Susanne Bier... Het is vooral een bloemlezing van wat je goed moet vinden als je salonfähig wil zijn in kringen van filmsnobs.