menu

Le Complot d'Aristote (1996)

Alternatieve titel: Aristotle's Plot

mijn stem
1,50 (1)
1 stem

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Zimbabwe
Komedie / Drama
72 minuten

geregisseerd door Jean-Pierre Bekolo
met Ken Gampu, Albee Lesotho en Anthony Levendale

Filmmaker Essomba Tourneur keert vanuit Europa terug naar zijn thuisland, waar hij ontdekt dat het filmtheater in zijn geboortedorp overgenomen is door een plaatselijke gang. De leider van het uitschot noemt zichzelf 'Cinema' en geeft daar uiting aan door uitsluitend naar Amerikaanse films te kijken. Essomba probeert een kentering te veroorzaken door in het theater weer Afrikaanse films te gaan tonen, die hij samenbrengt onder de noemer 'heritage cinema'.

zoeken in:
avatar van tbouwh
1,5
Essomba Tourneur is geen filmmaker, hij is een cineast. De gangsters die hij van wansmaak beticht zijn nog eerder cultuurbarbaren dan criminelen. In Jean-Pierre Bekolo’s metacinema staat de scherpe preferentie van hoge boven lage cultuur op den duur, hoe paradoxaal dat ook mag klinken, garant voor een weinig subtiele filmgimmick.

Er gaan al belletjes rinkelen als Tourneur zichzelf in de eerste minuten van de film met de naam ‘Cinema’ aanduidt. De allegorie die daar ontspringt krijgt doorheen Aristotle’s Plot op meerdere niveaus betekenis: enerzijds krijgen de zielloze actiefilms van Hollywood-makelij ervan langs (want: géén Cinema), anderzijds zijn er talloze toespelingen op de vermeende sociaal-culturele impact van film. De cinema van Cinema zal leven in de brouwerij brengen, de ‘white man-cinema’ die de gangsters aanhangen leidt tot de dood. Letterlijk. Laat dat maar aan Bekolo’s inventieve metaforen over. Een zombie op een treinspoor spreekt in het kader van het rigide scenario tot de verbeelding.

Dat de migrant-protagonist bij terugkeer in zijn thuisland weinig melk in de pap te brokkelen heeft, blijkt wel als Cinema zijn status als filmmaker bespreekt. Hij is de outlaw, politie en crimineel zijn één pot nat. Bekolo had veel kunnen doen om dieper op Cinema’s motieven in te gaan, maar gebruikt zijn krappe uurtje film liever voor dogmatisch aanvoelende tegenstellingen en een ridiculiserende portrettering van de men in command. Die kijken vooral naar Schwarzenegger en van Damme, imiteren een imitatie van het leven, maken seksgrapjes en vragen zich af waarom the Terminator in deel twee in vredesnaam een goedzak moest worden. Ondergetekende zit overigens ook al jaren met die hamvraag.

Een saillant detail is de taal die in Aristotle’s Plot gesproken wordt. De beslissing om de heren in het Engels te laten converseren is ongetwijfeld niet genomen op basis van hun kwaliteiten. De uitspraak is af en toe zo beroerd dat de neiging naar het Franse audiospoor te switchen zich opdringt. Helaas is er bij die optie ineens geen Engelse ondertiteling meer beschikbaar.

De voice-over van Cinema is de doodslag voor de film. Alle ideeën die Bekolo had kunnen verbeelden, of anders tenminste dramatisch had kunnen uitwerken, zijn netjes verpakt in drammerige dialogen. Het ‘verhaal’ dat zich daarbij ontvouwt ontstijgt de compacte premisse geen moment.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:22 uur

geplaatst: vandaag om 01:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.