Kraben Rahu (2018)

Alternatieve titel: Manta Ray

Thailand / Frankrijk / China

geregisseerd door Phuttiphong Aroonpheng
met Aphisit Hama, Wanlop Rungkamjad en Rasmee Wayrana

In een dorp aan de kust vindt een jonge visser een gewonde man bewusteloos in het bos. Hij redt de vreemdeling, die geen woord spreekt, en noemt hem Thongchai. De twee mannen beginnen samen te leven en ontwikkelen een stilzwijgende band. Op een dag vertrekt de visser 's nachts op zijn vissersboot om nooit meer terug te keren, waardoor Thongchai alleen in zijn huis blijft. Beetje bij beetje begint Thongchai het leven van zijn vriend te leiden - voor zichzelf neemt hij zijn huis en zijn baan en begint hij een relatie met zijn voormalige vrouw.

• Vanaf 12 september in de bioscoop

avatar van Verhoeven
Eerst Venetië, dan Toronto en daarna nog even naar San Sebastian. En dat voor een debuut uit Thailand.

avatar van jorriroosen
Adembenemend, wat een beelden. Toch tof wat er uit komt wanneer een Thaise David Lynch fan zijn fantasie er op los laat. Tot dusver mijn favoriet op IFFR.

avatar van eRCee
Opgedragen aan de Rohignya's.

Het is echter niet persé een heel geëngageerde film; de interactie tussen een excentrieke visser, de gewonde Rohignya en de ex-vrouw van de eerste staat inhoudelijk centraal. Hierin overtuigt de film ook, hoewel niet alles wordt uitgewerkt. Maar het is vooral de fraaie cinematografie waarmee Manta Ray indruk maakt. En met de bijzondere motieven, met name die van de lichtjes (een symbool voor zielen misschien?). Al met al een film die zijn geheimen niet gemakkelijk prijsgeeft en boeit van begin tot eind.

avatar van Koekebakker
jorriroosen schreef:
Adembenemend, wat een beelden.

eRCee schreef:

Ja, helemaal mee eens.

Beeldschoon, teder en boeiend. Van mij had de film direct weer herstart mogen worden. Alleen al vanwege de sfeer en schoonheid, daar had ik nog uren in willen verblijven. En dan is er ook nog veel in gebeurd dat ik graag had willen herzien. Maar gelukkig is alles rationeel begrijpen niet per se nodig, het is (ook) een heel intuitieve film.

Het moet raar lopen wil dit mijn jaarlijstje 2019 niet halen (ervan uitgaande dat Contact Film m nog wel dit jaar uitbrengt)

avatar van voskat78
Erg genoten van deze pracht film! Fijn dat de film nog een release krijgt in de Nederlandse filmhuizen.

Wow, sprakeloos, kippenvel. Magisch, enigmatisch en humaan tegelijk. Zeer gelaagd en rijk qua inhoud. Fabelachtig. Ik vergat tegen het einde zowat te ademen. Meesterwerk.

avatar van tbouwh
Een wonderlijke droom. In Pathé 1 moest ik wakker worden zonder dat ik ooit in slaap gevallen was.

Vanaf 12 september in de bioscoop (Contact Film)