Napszállta (2018)

Alternatieve titel: Sunset

Hongarije / Frankrijk

geregisseerd door László Nemes
met Juli Jakab, Susanne Wuest en Vlad Ivanov

Boedapest, 1913. De jonge Írisz Leiter wil een baan krijgen in de winkel van haar overleden ouders, maar wordt afgewezen. Ze vertrekt echter niet met lege handen naar huis, want ze ontdekt dat ze een broer heeft waar ze niets over weet. Ze gaat naar hem op zoek en ontrafelt op haar weg duistere geheimen.

avatar van Verhoeven
Maak je borst maar nat want László Nemes is terug!

Vanaf 14 maart 2019 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Koekebakker
Verhoeven schreef:
Maak je borst maar nat want László Nemes is terug!

In precies dezelfde stijl als Son of Saul zelfs. En dat werkt ook bij deze film weer goed (hoewel die vorm in Son of Saul helemaal perfect paste). Al vind ik het énige minpuntje dat ik bij Son of Saul had (de net wat al te nadrukkelijk kunstmatig volgepropte geluidsband) nu bij Sunset ook nog net iets storender.

avatar van hvdriel
Lázló Nemes slaat weer toe.

Het beschaafde Europa aan het begin van de 20e eeuw schudt op haar grondvesten. Nemes verbeeldt deze teloorgang in de hoedenzaak Leiter, waar Írisz Leiter, dochter van de overleden eigenaren, aan de slag wil. Na afgewezen te zijn volhardt zij in een zoektocht binnen de hoedenzaak en daarbuiten, in het Boedapest dat teloor lijkt te gaan. Overal waar zij komt, lijkt ze niet op haar plaats ('Wat doe je hier? Moet je niet weg?').

Enigszins in de stijl van Son of Saul volgen wij Írisz, haar ontmoetingen en haar waarnemingen die vaak alleen via de geluidsband zijn te volgen.

Wat een meesterwerk weer - en vijf sterren indien de overbodige slotscène er alsnog uit wordt geknipt.

avatar van predator
Ik vond dit slotscene juist de film helemaal afmaken. Verder niks toe te voegen aan het vorige commentaar. Vooral de aankleding is prachtig.

avatar van hvdriel
k vond dit slotscene juist de film helemaal afmaken.

De slotscene was me iets te expliciet. De hele film wijst erop dat we aan de vooravond staan van WO I, dus wat mij betreft, doet de scene afbreuk aan mijn activiteit als kijker naar de film #teveelvoorkauwen

Maar ik snap dat je deze ook als afronding kunt zien van wat de film opbouwt.

Ijzersterk, zuivere ambacht. Met name qua regie en sounddesign fenomenaal.

Film gezien op IFFR viel erg tegen.
Helaas veelt te lang en het draait en draait maar rond. Niet te vergeleken met Son of Saul.
Misschien wel het zelfde concept (de hoofdpersoon dichtbij volgen) maar deze keer werkte het totaal niet.
Men bleef met de camera alsmaar in de nek van de jongedame waarop na anderhalf uur veel mensen de zaal uit beende met opmerkingen van ik kan niet verder zien dan twee meter in deze film.
Het is helaas ook allemaal erg bedacht en meer gemaakt met het hoofd dan met het hart.
Ik ken echt betere recente Hongaarse film die met liefde gemaakt zijn dan deze afstandelijke studie.
Erg jammer.

avatar van mrklm
Dit is in veel opzichten een remake van Son of Saul. Juli Jakab schittert als Írisz Leiter, die tevergeefs probeert voet aan de grond te krijgen in de hoedenwinkel die haar ouders - die stierven tot Írisz twee was - oprichtten. Wanneer Írisz bij toeval ontdekt dat ze een broer heeft en dat die zich in Boedapest bevindt, besluit ze naar hem te zoeken. Al snel blijkt dat hij een niet al te beste reputatie heeft, maar Írisz is vastbesloten contact te krijgen met haar enige nog levende familielid.

Uitstekend geproduceerd, met veel aandacht voor kostuums, make-up en sets. Het verhaal speelt zich af in Oostenrijk-Hongarije in de aanloop naar WO I en László Nemes slaagt erin om de politieke onrust en de daaruit voortvloeiende chaos te reconstrueren. Waarom hij daarvoor gebruik maakt van dezelfde filmtechnieken die hij gebruikt in Son Of Saul is echter een raadsel. In die film was dat gerechtvaardigd, omdat de hoofdpersoon zich afsluit van wat hij om zich heen ziet. Deze film gaat juist over een vrouw die tijdens haar zoektocht een voor haar onbekende wereld ontdekt, maar Nemes vond het helaas niet nodig om zijn filmische stijl aan te passen. Wat revolutionair was in Son Of Saul lijkt hier een gimmick te zijn geworden. Dat geldt overigens ook voor het laatste shot van deze intrigerende, maar niet geheel geslaagde film.

Ondanks de mooie kostuums en sfeer een beetje teleurgesteld. Dat je als kijker niet alles te weten komt, omdat je het perspectief van de hoofdpersoon volgt, is begrijpelijk. Minder begrijpelijk is waarom alle personages in raadsels moeten spreken en op de meest onlogische manier met Irisz omgaan. Ook begrijp ik de significantie van 1913 niet zo. Er broeit inderdaad wat in de stad, maar dit blijft allemaal zo op de oppervlakte, dat de voorafschaduwing die ik erin zou moeten lezen niet overkomt. Erg jammer, want had hoge verwachtingen na Nemes' vorige film.

László Nemes en ik zijn geen match, zoveel is na het zien van deze film en eerder 'Son of Saul' wel duidelijk. In Sunset volgen we Irisz Leiter (Juli Jakab), dochter uit een beroemde hoedenfamilie van wie haar ouders zijn omgekomen toen zij twee jaar was. Irisz komt vanuit Wenen naar de Hongaarse hoofdstad Boedapest, om een betrekking te verkrijgen in de herbouwde hoedenwinkel van haar ouders (en zo vermoedelijk meer over haar ouders te weten te komen). Eenmaal aangekomen hoort Irisz over het bestaan van een broer en doet zij er alles aan om hem te achterhalen, tot ongenoegen van velen. Een duistere wereld voor intriges ontvouwt zich.

Net als in Son of Saul wordt de hoofdpersoon steeds bijzonder dicht op de huid gefilmd en gevolgd, iets wat op mij een verstikkend effect heeft. Daarbij komt dat het verhaal voor mij maar niet interessant wilde worden, sterker nog: dat vond ik slaapverwekkend saai en nodeloos ingewikkeld. Al die plotwisselingen en dat gekonkel, waar ging dit over? Het enige wat ik er een beetje uit heb kunnen halen, is dat er steeds meer broeit in een bloedheet en stoffig Boedapest tussen bevolking en elite/machthebbers, aan de vooravond van de eerste wereldoorlog. Maar goed, dat maakte het voor mij beslist niet interessanter. Het werd even spannend toen Irisz een stoffige kamer met wandluizen (bedwantsen) in het vooruitzicht werd gesteld. Maar die lieten zich dan weer niet zien.

avatar van wibro
Deze film moet het voor mij helemaal hebben van de schitterende sfeertekening van het Budapest van vlak vóór het uitbreken van de 1e Wereldoorlog. Je voelt constant dat er onheil op komst is maar wat dat onheil is kom je niet te weten. Onzekerheid troef. Wat gebeurt er met de uitverkoren hoedenmaakster? Hoe zit het met die broer van Irisz? Je zit er constant op te wachten en dan.... eindigt de film met een beeld uit de loopgraven. That's it. De regisseur vond het niet belangrijk om verder in te gaan hoe het met die door mij geciteerde personages verder afliep. En dat is ook de reden dat veel bezoekers de filmzaal geïrriteerd uitliepen met de opmerking van "Waar heb ik nu in godsnaam naar zitten kijken". Zij wilden dus duidelijk een afgerond verhaal maar dat kregen ze niet. De regisseur heeft in het volgende uitstekende interview Mijn Angst is Mijn Brandstof het e.e.a. uitgelegd. Sunset is wat ik daaruit begrepen heb meer een existentialistische film. De meeste nare dingen gebeuren gewoon zonder dat wij weten waarom. Leef ermee lijkt de regisseur te zeggen maar dat laatste schijnen wij maar niet te kunnen. Alles moet verklaard worden. Filmliefhebbers die dat vinden kunnen deze mooi vormgegeven mysterieuze film maar het beste links laten liggen.

avatar van yoda1992
wibro schreef:

De film was niet heel symbolisch of metaforisch bedoeld leek mij. In films waarin karakters symbool staan voor iets, waarin je zelf een diepere filosofische laag moet vinden, die films hanteren doorgaans een zeer rustig tempo. Er is weinig plotontwikkeling, maar de gebeurtenissen die je goed te zien krijgt zijn niet helemaal te bevatten. Ze lijken niet direct logisch. Je wordt gedwongen erover na te denken en zo tot een conclusie te komen. Die zullen ook niet altijd sluitend zijn, en dat kan intrigeren.

Sunset is echter een film met een hogere snelheid. De hele opzet voelt aan als een mysterie (waarom staat dit niet in de genre beschrijving?). Doordat wij - of in ieder geval ik - worden gedwongen zo na te denken over het totale plaatje kunnen de scenes op zich zelf niet een filosofische laag bevatten. De betekenis van de film
moet dan zitten in de gejaagdheid, de eeuwige zoektocht, het mysterie zelf, of een verhouding tussen al het onheil en het uitbreken van WoI.

Maar al deze vormen van uitleg worden niet voldoende gedragen door het script. Er moet een interpretatie in te vinden zijn. Als de bedoeling is dat er geen interpretatie mogelijk is, dat verklaring niet bestaat, dan kan elk willekeurig, onlogische opvolging van actie in een verhaal doorgaan voor kunst. Dat vind ik niet wenselijk. Hierbij even buiten beschouwing gelaten dat er wellicht een ultiem kunstwerk kan zijn dat een oneindig aantal even logische interpretaties te weeg kan brengen, dan wel een ultiem werk van louter esthetische aard kan bestaan, een absolute schoonheid die niet geïnterpreteerd kan worden.

Maar Sunset kan voor mij hier niet onder vallen. En dat brengt mij inderdaad terug bij bekende vragen die het publiek al stelde.
Waarom iedereen zo geheimzinnig doet. Waarom zou haar broer haar niet gewoon proberen over te halen voor zijn kant te strijden? Zijn zaak is toch gerechtvaardigd? Dit vormt bij mij het grootste struikelblok. Waarom zijn de manschappen van de broer - als het al haar broer is - zo trouw aan hem? Zij kunnen niet uit zijn op familiewraak. Maar om geld lijkt het ook niet te doen. Een simpele moordaanslag met een overname door de broer ligt dan meer voor de hand dan platbranden. Waarom willen de manschappen het Irisz Leiter verkrachten en wordt zij later ineens als gelijke beschouwd als hun leider dood is? Er wordt zelfs gesuggereerd dat Irisz al eerder in die soort grot was geweest. Als dat inderdaad het geval was, waarom herkende niemand haar dan in een eerder stadium? En inderdaad, wat wil Irisz van het Leiter bedrijf? Een overname? Dan kan Meneer Brill haar toch echt beter wegsturen. Een basis hebben voor haar zoektocht? Meneer Brill moet wel iets in die trant gemerkt hebben. En waarom geeft niemand duidelijke aanwijzingen aan Irisz? Het is vreemd dat zij allemaal verbonden lijken met de uitkomst van het geheim van 'de broer en de hoedenmaker'. Wat is er met die ouders gebeurd? Zijn ze omgekomen bij een brand? Dan hoeft niemand geheimzinnig te doen. Zijn ze vermoord vanwege een overname van het bedrijf? Dan lijkt het me logisch dan mensen zich enigszins met de broer en zijn gang sympathiseren. Onwetendheid zou betekenen dat ze niet geheimzinnig doen. Het bedrijf heeft veel aanzien in koninklijke kringen maar niet veel macht: ze verschaffen slechts werk aan enkele kleine meisjes en zorgen niet voor onderdrukking. Dat kan bijna niet, hun ingehuurde detectives etc. leggen het dik af tegen de macht van de roversbende.

Wat ik uit het einde haalde was het volgende:
Er werd eerder benadrukt dat de broer op het einde van zijn jeugd spoken ging zien, het kwaad om hem heen. Maar dat kwaad was hij eigenlijk zelf. Irisz heeft ook deze rol opgenomen maar doet dit vrijwillig. Eerst met de 'uitverkiezing' al was dit wellicht bedoelt als offer. Later kleed zij zich als de rovers. Zij staat dus gelijk aan hen, en de anderen behandelen haar zo. In de laatste scene wordt de loopgraaf getoond met alleen maar mannen. Irisz zit aan het einde, zij is de enige vrouw, een verpleegster. Mensen mochten zich aanmelden voor de oorlog. Zij waren niet verplicht. Ik zie het zo dat Irisz zich vrijwillig heeft aangemeld en wist dat er overal hel en vernietiging om haar heen zou zijn. Ze kiest bewust voor deze hel en vindt zo rust.

Een tweede, samengaande interpretatie is een koppeling tussen het kapitalisme en het ontstaan van de oorlog. Grote bedrijven steunden oorlogscampagnes. Zij hadden een aandeel in de industrie. Dit lijkt ook voor het bedrijf Leiter te gelden gezien hun nauwe banden met het koningshuis. Er is zodoende ook een verband tussen een niet functionerend koningshuis, waarbij men zich alleen bezig houdt met (vreemde / fetisj-achtige) eigenbelangen. Zij bekommeren zich niet om de echte wereld en kunnen de wereld in oorlog storten. Het zijn dan echter nog wel degelijk de 'gewone' mensen die hen daarin helpen. Dit betreft dus het bedrijf Leiter, maar ook de kwaadwillendheid van individuen. Alle personages grommen, zuchten, ademen luid in deze film. In combinatie met het geweld, de donkere belichting maakt hen dit tot een soort beesten. Ja, het kwaad zit in de mens.

yoda1992 schreef:
Maar al deze vormen van uitleg worden niet voldoende gedragen door het script.

Exact. Bij films als Under the Silver Lake of Inherent Vice heb ik zitten smullen van de vaagheid van de zoektocht, maar hier ging ik me steeds meer ergeren aan de raadselachtigheden die de personages om Irisz heen steeds bezigden.

avatar van Zeriel
We zien hier dezelfde truuk als in Son of Saul tot in het extreme doorgevoerd, de camera zit als een soort gyroscoop "vastgeplakt"aan de protagonist, knap gedaan overigens. Wat in Son of Saul heel goed werkt, omdat we zo goed konden meebeleven wat hij beleeft.
In Sunset gebeurd er echter vrij sporadisch wat met de hoofdpersoon, en gaat het veel meer over de wereld en het tijdperk daarachter. Het verhaal is daarom maar moeilijk te volgen, en is gewoon vaak erg saai, daarbij kijken een groot deel van de tijd tegen de nek aan van juffrouw Leiter. Best een prima nek, maar irritante cinema op den duur.

Subliem uitgevoerd camerawerk, waren het schoudercamera's geweest dan had ik het einde van de film zeker niet gehaald. Dat ik me een uurtje in de filmlengte had vergist (tweeënhalf ipv anderhalf uur) heeft me er ook doorheen geholpen.

De hele film ademt kwaliteit, en we kunnen ook wel meevoelen met de chaos van dat tijdperk. De vooravond van de Groote Oorlog. Was beter geweest denk ik, als er ook een ander perspectief was geweest.

avatar van ratfish
De film is goed te begrijpen, als je Irisz ziet als boodschapper van nieuwe tijden. Genoeg vertelkwaliteit om niet te pretentieus te worden, maar historisch gezien een stapje te ver. Aangezien zelfs historici zich daaraan schuldig maken, kan dit een literaire filmmaker niet worden verweten.

László Nemes' world of constant motion | TIFF 2019 - YouTube

"Sunset director László Nemes discusses his beautifully choreographed sophomore film."

avatar van John Milton
Mooi geschoten, geweldig production design. Lekker mysterieus ook, maar toch... Einde was niet helemaal bevredigend voor mijn gevoel.

Daar waar in Saul Fia (2015), het regiedebuut van László Nemes, een Kapo gedurende heel de film op zoek gaat naar een rabbi, gaat in diens tweede film een jonge vrouw aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog in een woelige samenleving op zoek naar haar broer, van wie zij het bestaan nooit gekend heeft.
Een mysterieuze film, die allengs grimmiger wordt. De camera volgt hoofdrolspeelster Juli Jakab continu dicht op de huid en dat geeft af en toe een unheimisch gevoel. Dat wordt nog versterkt door het raadselachtige plot, voor zover er van een plot sprake is.

avatar van eRCee
Wederom een bijzondere bioscoopervaring dankzij Nemes. Het eerste shot waarin "Leiter Irisz" zich lopend in het straatgewoel mengt bijvoorbeeld, dat is zinnenprikkelend voor oog en oor. Aanvankelijk dacht ik nog dat de nadruk op het achtergrondgeluid qua volume en helderheid een beetje overdreven was, maar toen ik de dagen nadien er eens goed op ging letten bij het fietsen door de stad moest ik constateren dat het wel degelijk heel realistisch is. Normaal registreer je dat niet zo bewust en lijkt het alleen maar een onbepaald geluid ver weg, maar Nemes plaatst dat vol in de spotlights met zijn manier van filmen. Ook de elegante cameravoering en de warme beelden vol zachte kleuren zijn genieten geblazen.

Net als bij Saul fia is het echter het script wat me soms uit de film haalde. Dat de personages elkaar nauwelijks van zinnige informatie voorzien vind ik al erg hinderlijk (het gros van de mensheid kan nauwelijks wat voor zich houden, maar in bepaalde arthouse is iedereen zo gesloten als een pot) en het gevolg is dat je niet kan invoelen wat Irisz nu precies wil bereiken. Vooral het doodslaan van haar broer is volkomen onbegrijpelijk en dat haalde me uit de film. Ook voor de ontwikkelingen naar het einde toe geldt dit.

Waar László Nemes dus een onderscheidende stijl heeft die de kijker audiovisueel inkapselt en bijna het scherm in trekt, verpest hij het (opnieuw) op narratief gebied. Niettemin een regisseur om rekening mee te houden en met een beetje geluk zit er nog eens een meesterwerk in.

Somber, mysterieus, sterk.
Een vrouw is op zoek naar haar verleden, hardnekkig, maar in haar blik zitten er twijfels, verwondering, onzekerheid en, wanneer de scènes waarin ze allerlei vage informatie opdoet zich al te veelvuldig herhalen, valt het te begrijpen dat er achter dit als het ware nooit duidelijk verhaal, een andere opzet steekt.
Uit het verhaal blijkt al hoe machtbezitters onder één hoedje spelen en de maatschappij misleiden de hoedenmaaksters die een goed leven aan het Hof worden voorgespiegeld, maar eigenlijk niet meer dan verkocht worden , de beelden van geweld en revoltes, de chaos rond wie voor is en wie tegen, de geheimzinnigheid en mistevredenheid alom, de gewild floerse fotografie van Boedapest die de troebelheid van het tijdperk suggereert en zeker niet min de slotscène, lijken een zicht te willen brengen op Europa bij het nakend drama van WO I.
Niet eenvoudig en klinkklaar en Nemes noopt alleszins zijn kijkers tot denk- en puzzelwerk.
Genoot meer van "Son of Saul" maar toch blij deze te hebben ervaren.