Napszállta (2018)

Alternatieve titel: Sunset

Hongarije / Frankrijk

geregisseerd door László Nemes
met Juli Jakab, Susanne Wuest en Vlad Ivanov

Boedapest, 1913. De jonge Írisz Leiter wil een baan krijgen in de winkel van haar overleden ouders, maar wordt afgewezen. Ze vertrekt echter niet met lege handen naar huis, want ze ontdekt dat ze een broer heeft waar ze niets over weet. Ze gaat naar hem op zoek en ontrafelt op haar weg duistere geheimen.

• Vanaf donderdag 14 maart in de bioscoop

avatar van Verhoeven
Maak je borst maar nat want László Nemes is terug!

Vanaf 14 maart 2019 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Koekebakker
Verhoeven schreef:
Maak je borst maar nat want László Nemes is terug!

In precies dezelfde stijl als Son of Saul zelfs. En dat werkt ook bij deze film weer goed (hoewel die vorm in Son of Saul helemaal perfect paste). Al vind ik het énige minpuntje dat ik bij Son of Saul had (de net wat al te nadrukkelijk kunstmatig volgepropte geluidsband) nu bij Sunset ook nog net iets storender.

avatar van hvdriel
Lázló Nemes slaat weer toe.

Het beschaafde Europa aan het begin van de 20e eeuw schudt op haar grondvesten. Nemes verbeeldt deze teloorgang in de hoedenzaak Leiter, waar Írisz Leiter, dochter van de overleden eigenaren, aan de slag wil. Na afgewezen te zijn volhardt zij in een zoektocht binnen de hoedenzaak en daarbuiten, in het Boedapest dat teloor lijkt te gaan. Overal waar zij komt, lijkt ze niet op haar plaats ('Wat doe je hier? Moet je niet weg?').

Enigszins in de stijl van Son of Saul volgen wij Írisz, haar ontmoetingen en haar waarnemingen die vaak alleen via de geluidsband zijn te volgen.

Wat een meesterwerk weer - en vijf sterren indien de overbodige slotscène er alsnog uit wordt geknipt.

avatar van predator
Ik vond dit slotscene juist de film helemaal afmaken. Verder niks toe te voegen aan het vorige commentaar. Vooral de aankleding is prachtig.

avatar van hvdriel
k vond dit slotscene juist de film helemaal afmaken.

De slotscene was me iets te expliciet. De hele film wijst erop dat we aan de vooravond staan van WO I, dus wat mij betreft, doet de scene afbreuk aan mijn activiteit als kijker naar de film #teveelvoorkauwen

Maar ik snap dat je deze ook als afronding kunt zien van wat de film opbouwt.

Ijzersterk, zuivere ambacht. Met name qua regie en sounddesign fenomenaal.