Beoning (2018)

Zuid-Korea
Drama / Mystery

geregisseerd door Chang-dong Lee
met Ah-in Yoo, Jong-seo Jeon en Steven Yeun

Jong-Soo ontmoet tijdens zijn werk Hae-Mi. Zij vraagt hem op haar kat te passen wanneer zij een tijdje in Afrika verblijft. Bij haar terugkomst introduceert ze Jong-Soo aan ene Ben, een mysterieuze man die ze tijdens haar reis leerde kennen. Op een dag komen de twee de geheime hobby van Ben te weten.

• vanaf 12 februari te koop op dvd

Miss Baek
Burning
After My Death

avatar van synec
Lang geleden dat een film zo diep blijft nazinderen. Op het eerste zicht lijkt het plot vrij rechtlijnig, en toch ontvouwt hier tijdens het kijken een zeer complex geheel met veel ambiguïteit dat net als Chang-dong Lee’s vorige film Poetry een verpletterende indruk nalaat die smeekt om een herziening.

Ik kan het allemaal maar moeilijk loslaten. Burning blijft maar door mijn hoofd spoken als geen andere film dit jaar, met die Miles Davis scène natuurlijk als absoluut hoogtepunt!

avatar van synec
Alle lof ook voor Steven Yeun. Ik ben blij dat hij hier toch een paar keer voor in de prijzen is gevallen. En helemaal terecht!

Eerste klas schooling in ‘how to make a psychopath likeable’. Maar is hij dat wel? Het blijft me bij hoe dubbelzijdig je zijn rol kan interpreteren. Is hij echt een serial killer? Iemand die aan human traffic doet? Of gewoon simpelweg een serial dater? Een levensgenieter/playboy? Het kan beiden kanten uit en hangt puur op het perspectief dat jij als kijker van buitenaf wil aannemen. Natuurlijk zien we dit eerst door de ogen van Jong-Su en voelen we zijn jaloerzie en minderwaardigheidscomplex als een kanker uitzaaien in zijn ziel. Maar wis dat uit je geheugen en je kan in Ben een mysterieuze maar sympathieke kerel zien die eigenlijk helemaal niets weggeeft van zijn bedoelingen of wat zijn ware aard nu net inhoudt. En al helemaal niet of die noodzakelijk slecht zijn. Allemaal net door de charme, nuance en dualiteit van Steven Yeun zijn (erg bewust door Chang-dong Lee’s geregisseerde) performance. En het helpt ook dat ik hem natuurlijk al ken en graag zag spelen in TWD. Onverwachte maar perfecte casting eigenlijk. Zelfs bij het onthullen van zijn duister geheim kan je nog steeds een kerel zien die graag naar Miles Davis luistert bij zonsondergang en gewoon in gekke metaforen spreekt door de weed. Geef deze rol aan een onbekende of minder bekwame acteur en je hebt een totaal andere filmervaring. Zelfs lang na dat de credits zijn gerold, was ik er nog altijd niet zeker van dat Ben het wel of niet heeft gedaan en of ik hem al dan niet zou geloven. En dat zet je toch wel even aan het denken in hoe we de realiteit waarnemen door onze perceptie.

Daarom bij nader inzien dat ik het jammer vind dat er 1 welbepaalde scène toch in de film zit. En dat is waar Jong-Su het horloge vindt. Zelfs met de kat ben je nog altijd niet zeker of dat nu Boil was. Maar dat horloge is een te overduidelijke visual cue en duidt voor mij te veel aan dat Ben toch iets te maken had met Haemi haar verdwijning. Knip die scène eruit en Burning blijft nog dieper in het ongewisse of Ben eigenlijk een slechte kerel is en dat Jong-Su door zijn eenzaamheid en paranoia het moord verhaal op Haemi in zijn hoofd heeft verzonnen en eigenlijk een onschuldige man heeft vermoord. En is de tragische omhelzing van Ben op het einde een gevoel van ‘ik verdien dit’ ... of duidt dit op het feit dat Ben eindelijk een traan laat doordat hij nog nooit heeft geweend en Jong-Su daarvoor dankbaar is? Die blik in Ben zijn ogen vond ik alvast hartverscheurend. Erg dubbel allemaal wat betreft zijn personage, wat een performance!

Ik besef nu ook net dat vóór de laatste scene we Jong-Su zien schrijven in zijn appartement en de camera merkwaardig uitzoomt naar een long shot met hem eenzaam te midden van een grote stad. Is de moord op Ben misschien dan een fictieve passage uit zijn roman dat hij eindelijk is beginnen schrijven? Een fantasie?

De tragische onzekerheid van het hele gegeven, of beter gezegd die onvervulde zekerheid, is alvast een erg Murakamiaanse gedachte.

avatar van de grunt
Geen Oscarnominatie. Aanfluiting!

avatar van de grunt
Mooi interview met Steven Yeun

Een film die tijdens het kijken wellicht te langzaam gaat, maar wel vol mooie beelden en het allerbelangrijkste - zet je aan het denken en laat een diepe indruk achter - ook dagen later nog. In de huidige wereld van snelle, inhoudsloze shit die je de hele dag over je uitgestort krijgt vind ik dit een prachtige uitzondering.

avatar van Cikx
Ik heb hem eergisteren ook weer eens herzien.
Magistraal!