Beoning (2018)

Zuid-Korea
Drama / Mystery

geregisseerd door Chang-dong Lee
met Ah-in Yoo, Jong-seo Jeon en Steven Yeun

Jong-Soo ontmoet tijdens zijn werk Hae-Mi. Zij vraagt hem op haar kat te passen wanneer zij een tijdje in Afrika verblijft. Bij haar terugkomst introduceert ze Jong-Soo aan ene Ben, een mysterieuze man die ze tijdens haar reis leerde kennen. Op een dag komen de twee de geheime hobby van Ben te weten.

avatar van Cikx

Miss Baek
Burning
After My Death

avatar van synec
Lang geleden dat een film zo diep blijft nazinderen. Op het eerste zicht lijkt het plot vrij rechtlijnig, en toch ontvouwt hier tijdens het kijken een zeer complex geheel met veel ambiguïteit dat net als Chang-dong Lee’s vorige film Poetry een verpletterende indruk nalaat die smeekt om een herziening.

Ik kan het allemaal maar moeilijk loslaten. Burning blijft maar door mijn hoofd spoken als geen andere film dit jaar, met die Miles Davis scène natuurlijk als absoluut hoogtepunt!

avatar van synec
Alle lof ook voor Steven Yeun. Ik ben blij dat hij hier toch een paar keer voor in de prijzen is gevallen. En helemaal terecht!

Eerste klas schooling in ‘how to make a psychopath likeable’. Maar is hij dat wel? Het blijft me bij hoe dubbelzijdig je zijn rol kan interpreteren. Is hij echt een serial killer? Iemand die aan human traffic doet? Of gewoon simpelweg een serial dater? Een levensgenieter/playboy? Het kan beiden kanten uit en hangt puur op het perspectief dat jij als kijker van buitenaf wil aannemen. Natuurlijk zien we dit eerst door de ogen van Jong-Su en voelen we zijn jaloerzie en minderwaardigheidscomplex als een kanker uitzaaien in zijn ziel. Maar wis dat uit je geheugen en je kan in Ben een mysterieuze maar sympathieke kerel zien die eigenlijk helemaal niets weggeeft van zijn bedoelingen of wat zijn ware aard nu net inhoudt. En al helemaal niet of die noodzakelijk slecht zijn. Allemaal net door de charme, nuance en dualiteit van Steven Yeun zijn (erg bewust door Chang-dong Lee’s geregisseerde) performance. En het helpt ook dat ik hem natuurlijk al ken en graag zag spelen in TWD. Onverwachte maar perfecte casting eigenlijk. Zelfs bij het onthullen van zijn duister geheim kan je nog steeds een kerel zien die graag naar Miles Davis luistert bij zonsondergang en gewoon in gekke metaforen spreekt door de weed. Geef deze rol aan een onbekende of minder bekwame acteur en je hebt een totaal andere filmervaring. Zelfs lang na dat de credits zijn gerold, was ik er nog altijd niet zeker van dat Ben het wel of niet heeft gedaan en of ik hem al dan niet zou geloven. En dat zet je toch wel even aan het denken in hoe we de realiteit waarnemen door onze perceptie.

Daarom bij nader inzien dat ik het jammer vind dat er 1 welbepaalde scène toch in de film zit. En dat is waar Jong-Su het horloge vindt. Zelfs met de kat ben je nog altijd niet zeker of dat nu Boil was. Maar dat horloge is een te overduidelijke visual cue en duidt voor mij te veel aan dat Ben toch iets te maken had met Haemi haar verdwijning. Knip die scène eruit en Burning blijft nog dieper in het ongewisse of Ben eigenlijk een slechte kerel is en dat Jong-Su door zijn eenzaamheid en paranoia het moord verhaal op Haemi in zijn hoofd heeft verzonnen en eigenlijk een onschuldige man heeft vermoord. En is de tragische omhelzing van Ben op het einde een gevoel van ‘ik verdien dit’ ... of duidt dit op het feit dat Ben eindelijk een traan laat doordat hij nog nooit heeft geweend en Jong-Su daarvoor dankbaar is? Die blik in Ben zijn ogen vond ik alvast hartverscheurend. Erg dubbel allemaal wat betreft zijn personage, wat een performance!

Ik besef nu ook net dat vóór de laatste scene we Jong-Su zien schrijven in zijn appartement en de camera merkwaardig uitzoomt naar een long shot met hem eenzaam te midden van een grote stad. Is de moord op Ben misschien dan een fictieve passage uit zijn roman dat hij eindelijk is beginnen schrijven? Een fantasie?

De tragische onzekerheid van het hele gegeven, of beter gezegd die onvervulde zekerheid, is alvast een erg Murakamiaanse gedachte.

avatar van de grunt
Geen Oscarnominatie. Aanfluiting!

avatar van de grunt
Mooi interview met Steven Yeun

Een film die tijdens het kijken wellicht te langzaam gaat, maar wel vol mooie beelden en het allerbelangrijkste - zet je aan het denken en laat een diepe indruk achter - ook dagen later nog. In de huidige wereld van snelle, inhoudsloze shit die je de hele dag over je uitgestort krijgt vind ik dit een prachtige uitzondering.

avatar van Cikx
Ik heb hem eergisteren ook weer eens herzien.
Magistraal!

avatar van IH88
Beoning

Betoverend, mysterieus en intens. Tweeënhalf uur lang word je meegenomen in de levens van drie personages, Jong-su, Hae-mi en Ben. Beoning gaat over eenzaamheid, vervreemding, verveling, vooroordelen en jaloezie, en regisseur Lee Chang-dong gooit er ook nog wat symboliek, spiritualiteit, mystiek, seks en paranoia tegenaan. Lee zorgt ervoor dat ook de kijker niet meer weet wat nu de waarheid is of echt is, en wat de echte intenties van de personages zijn.

Is Ben een Patrick Bateman kloon, of gewoon een zeer vreemde en verveelde playboy met te veel geld? Was er echt een kat in het huis van Hae-mi? Wat is er met Hae-mi gebeurd? Wat bedoelde Ben met zijn onthulling over het in brand steken van de tuinkassen? Wat speelt zich allemaal af in het hoofd van Jong-su, en wat is echt gebeurd? Allemaal vragen waar Lee gelukkig geen antwoord op geeft. In het middengedeelte zit een scene waarin Hae-mi danst en de drie personages marihuana roken, en alles wat Beoning zo goed maakt komt hier samen. Schitterend gefilmd, een prachtige cinematografie en briljant geacteerd door de drie acteurs.

avatar van arno74
Interessante maar spoilergevoelige film, wel een echte slow-burner. Cinematografie, opbouw en sfeer weten je aandacht vast te houden, maar na een ruime 3 kwartier pakte ik toch even de plotomschrijving erbij om te kunnen gissen wat verder de film zo waardevol zou maken, mijn oog viel toen op "de geheime hobby van Ben". Het duurt dus bijna een uur voor daar wat mee wordt gedaan. Ik had niet gelijk door dat zijn hobby als metafoor bedoeld was, dus was het verbranden van tuinkassen na een uur wel een behoorlijke dooddoener. Maar gelukkig moest je dat niet letterlijk opvatten.

De film volgt in feite een schrijver (Jong-Soo) zonder verhaal, en een man (Ben) die zijn verhaal op zijn manier kwijt wil, om eeuwig herinnerd te worden vermoed ik. Gezien het einde lukt dat ook, daar de film sluit met een Jong-Soo die achter de PC flink aan het typen is. Hae-Mi vormt de verbindende factor tussen die twee.

Zowel voor als na de openbaring van het geheim blijft de film boeien, en achter die metafoor kun je heel veel zoeken. Dat van tuinkassen verbranden staat voor de meisjes, maar lijkt ook wel symbool te staan voor hoe de regisseur naar het heden kijkt, de oude landbouwgebieden (en tradities?) liggen er verloren bij, de nieuwe generatie gaat door met het verbranden ervan (Jong-Soo verkoopt de koe) en houdt zich bezig met korte baantjes en uiterlijkheden (Hae-Mi), (leed)vermaak (Ben) of werkt (niet) als schrijver (Jong-Soo), een materialistische maatschappij (moeder heeft alleen oog voor haar smartphone en zoekt alleen 'contact' (=geld) met zoonlief wanneer vader aan de zijlijn (achter de tralies) is verdwenen), etc..

Ondanks de metaforen is de film bepaald niet subtiel: Ben die gaapt wanneer zijn nieuw trofee (Hae-Mi, en daarna die andere meid) voor zijn vrienden pronkt, Ben die Jong-Soo letterlijk vertelt dat wat hij verbrandt héél dicht bij Jong-Soo stond, dat hij dat elke twee maanden doet, e.d.. Ook de hints zijn weinig subtiel, zoals Hae-Mi's kat die opeens in Ben's huis rondloopt en alleen een bekende (Jong-Soo) vertrouwt, het horloge die in Ben's trofeeënlade zit tussen kitsch van zijn andere slachtoffers (alle meisjes die hij benadert zijn arm).

Toch is niet alles even duidelijk. Die herhaaldelijke, haast obsessieve, tocht van Jong-Soo langs de tuinkassen is niet echt logisch, ook filmisch was het beter geweest om daar niet zoveel tijd aan te besteden en de film korter te houden. En Ben's rijke vrienden moeten uiteraard weten wat hij doet, om de twee maanden een nieuwe vriendin en dezelfde presentatie ervan. Ook die lijken daar te zijn voor hun (leed)vermaak en moeten weten hoe dat gaat aflopen. Hoe Ben precies aan zijn geld komt is niet pluis, maar wordt niet 100% helder. Je zou denken dat hij een soort van lover-boy is (Hae-Mi is de ideale slachtoffer, geen vrienden, heeft schulden, gaat makkelijk uit de kleren..).

En wat bedoelt Ben met "ik giet benzine over ze" zodat ze sneller branden? De regisseur neemt de moeite om ons te tonen dat echte tuinkassen heel snel branden, zonder benzine, daar moet dus wat achter zitten. Is het dat hij de meisjes mooier maakt, met make-up, of ook met chirurgie, waardoor Hae-Mi in de schulden kwam? In dat geval kende ze Ben al langer en niet van het vliegveld, bovendien werd er ook gezegd dat Hae-Mi geen geld had om te reizen.

Maar als Hae-Mi nog zou leven dan zou Jong-Soo niet op die manier met Ben eindigen, dan verlies je immers elke kans om Hae-Mi nog terug te vinden. Bovendien kreeg hij nog een verontrustende telefoontje van Hae-Mi voor ze verdween. Naar de politie gaat hij niet, want die geven niets om 'tuinkassen', logisch in de film maar in het echte leven is dat een stuk minder logisch. Ook de geheimzinnige beller wordt niet duidelijk, al doet die beller er eigenlijk niet eens toe, maar was dat Ben, of was dat Jong-Soo's moeder?

Een interessante film die het verstand uitdaagt, al vraag ik me af of het echt rond is. 3,5*

Een metafooroefening, deze film die je na het zien er van, al ontbreekt er bij je wat preciesheid (Is het wel nodig ?) in het verhaal, je toch perplex achterlaat, want dit is mede door de prachtige beeldcomposities, de muziek, het acteerwerk, de intelligente en gevatte opbouw, de onderhuidse, maar beslist aanwezige verwijzing naar heersende sociale en maatschappelijke toestanden, én meerdere wondermooie scènes, als hiervoren reeds omschreven, een staaltje knappe filmkunst.
Het eerste uur blijft aan de rustige kant maar ge voelt dat er iets te gebeuren staat en de verschijning van Ben ( het verbranden van kassen staat in voor zijn misdadigheid tov het meisje brengt de film in een gericht thema.
Zeker de moete een tweede keer te bekijken. Nieuw film-artistiek gegarandeerd.

avatar van mcdaktari
Dit is echt geen verkeerde film. Ik had het ook wel verwacht want de meeste Koreaanse films die ik zag waren allemaal goed. Ik vind wel dat er genoeg betere Koreaanse films zijn dan deze, maar het is zeker de moeite waard om te kijken, en zeker als je liefhebber bent van dit soort films. Als ik Steven Yeun zag dan had ik het idee dat ik Walking Dead zat te kijken, omdat ik hem daar van ken.

avatar van Walter S.
Ik lees liever Murakami dan dat ik hem kijk. Bepaalde stukken vind ik mooi maar over het geheel genomen gebeurde er mij te weinig en duurde het te lang. Wel mooi om bepaalde typische Murakami ingrediënten tegen te komen, katten, pasta, jazz, een put, eenzaamheid mysterieuze verdwijningen.

avatar van Rodger
Echt een mysterie, die je van begin tot eind meesleurt.
3.5 ***

avatar van Baboesjka
Een bijzondere film. Een heel mysterieuze sfeer, goed gespeeld en redelijk spannend. Het is ook vaag, maar dat past erbij. De film is rustig en langzaam, zonder saai te worden, wat mij betreft. Mooi beeld en niet oppervlakkig. De diepgang bevalt mij. 4*

avatar van Filmkriebel
Toch even een nachtje laten bezinken voor ik hier iets neerschrijf. Ik heb hier al heel wat uitstekende commentaren gelezen van mensen die deze film heel wat meer vonden dus een grote toevoeging zal ik er niet van maken. Wie over de enigma-code beschikt voor deze cryptische film wordt ruimschoots beloond. Inderdaad een werk vol metaforen die (daar kom ik ook op uit) hinten op de destructieve kracht van eenzaamheid en de vinger legt op een abnormale sociale omgang . Volgens mij moet je er ook niet té veel achter zoeken.

Het hoofdpersonage is een goedgelovige, naieve en zelfs licht gestoorde plattelandsjongen en het is vanuit zijn ik-perspectief dat de film verhaald wordt. Van een tienerromantiek wordt de film een driehoeksverhouding wanneer Ben erin komt alvorens te transformeren in een thriller. En dat gebeurt door de kijker op een dwaalspoor te brengen over de gevoelens die geuit en ervaren worden door de drie hoofdpersonages. Het is toch vreemd om te zien dat er geen animositeit is tussen Ben en Lee wanneer Haemi meer optrekt met Ben. Maar ergens voel je aan dat Ben Lee zo'n grote domkop vindt dat hij hem zonder voorzichtigheid zijn geheimpje vertelt en inderdaad... hij snapt 'm niet . Daar ligt ook de sleutel tot de hele film. Eens het ballonnetje van de brandende serres doorprikt is het evident waar het allemaal naartoe gaat.

Burning vond ik een intrigerend staaltje filmkunst; de fotografie is soms waanzinnig mooi en de geschepte atmosfeer voelt zowel zweverig als ongemakkelijk aan; de manier waarop de personages zich gedragen lijkt niet te beantwoorden aan de gangbare omgangsregels. Het verzorgen van een denkbeeldige kat, het joggen van de ene serre naar de andere om toch maar een uitgebrand exemplaar te vinden , etc. Vol fascinatie en ook vol verwarring bereik je de eindmeet.