Lat Sau San Taam (1992)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door John Woo
met Yun-Fat Chow, Tony Leung en Teresa Mo

Inspecteur Yuen, alias Tequila (Chow Yun Fat) is een politieagent die vanuit zijn heupen schiet, nooit laadt... en nooit mist. Een stoere gast met een groot hart en veel charme. Tequila is de enige die het gespuis in de stad kan opruimen. Maar als zijn partner tijdens een spectaculair vuurgevecht in een theehuis wordt vermoord, besluit Tequila het onderzoek in eigen hand te nemen. Tijdens het onderzoek komt hij oog in oog met Tony (Tony Leung) een huurmoordenaar met een dodelijk geheim.

254 BERICHTEN 41 MENINGEN
avatar van Stijn B.
Een van John Woo's meest explosieve actiefilms ooit!! John Woo maakte met The Killer en deze Hard Boiled school en schreef geschiedenis in het genre van de actiefilm: explosief, bloederig, met tussendoor wat kinderlijke flauwe humor maar het is de actie en de wijze waarop hij dat allemaal in beeld weet te zetten dat van hem één van de beste actieregisseurs allertijden maakt.

avatar van code9
Het eerste half uur dacht ik: waar zit ik in vredesnaam naar te kijken: Actie/'drama'?? Dit is toch duidelijk een slapstick, zowel wat betreft actie, situaties als dialogen. Vervolgens heb ik met stijgende bewondering zitten kijken naar de briljant in beeld gebrachte en geweldig monteerde actiescènes, de één nog gedetailleerder dan de andere. Naarmate de film vorderde werd ook de humor gevatter en leuker. Kortom: in het begin vreesde ik een lange zit, maar na afloop had ik toch een goed gevoel over m'n eerste niet-Amerikaanse Woo.

avatar van Iron Maiden
Als dit je beviel, kijk dan ook zeker naar The Killer!

avatar van goongumpa
Net voor de derde keer gezien... Ik kan nog steeds amper geloven hoe onwaarschijnlijk knap dit allemaal gedécoupeerd, gefilmd en gemonteerd is. Niet alleen de actiescènes, de hele film is enorm vloeiend en stijlvol (stijlvol op z'n Woo's dan wel - niet voor mensen die allergisch zijn voor kitsch). De introductie van Tony Leungs personage bijvoorbeeld, vanaf het autorijden tot na de bibliotheekmoord. Drie of vier scènes die aanvoelen als één lange beweging. Absolute buitenklasse.
Ook viel me op hoe Woo mensen zelden echt laat uitpraten. Daarmee bedoel ik dat er in plaats van talking heads andere beelden en muziek onder dialoog gemonteerd worden. Altijd iets te zien dus, en dit draagt ook bij tot de vloeiende stijl.
Ook een pluim voor Tony Leung, een acteur die ik altijd graag aan het werk zie.

Knip een minuut of tien uit die ziekenhuissequentie en dit zou een perfecte genrefilm zijn.

Uitstekende film waarin een keiharde agent achter een crimineel aanzit die zijn partner heeft vermoord. Verhaaltechnisch wordt de film pas boeiend als de twee agenten gaan samenwerken. Een flink portie geweld waarbij zeker niet op kogels is bespaard. Bomvol actie dat ook allemaal zeer spectaculair in beeld is gebracht met de visuele flair van John Woo. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van Majestics
Wat een heeeerlijke actiefilm is dit, mijn god. Waarom zie ik dit niet in Hollywood films? Als ik 1,2,3 films moet opnoemen uit Hollywood die daadwerkelijk vette schietpartijen hebben dan zijn het alleen Heat en Boondock Saints. Maar het is over het algemeen ontzettend matig voor de rest. Hard-Boiled heeft keiharde mooi in beeld gebrachte actiescenes, vliegende mensen, kogels en rook en een mooie soundtrack waarvan ik Tony's soundtrack het mooiste vond. Iedereen die van lekkere actie houdt moet deze film gewoon zien!

avatar van schram101
Halfje erbij bij de herziening.

Wat een dijk van een actiefilm is dit toch. Keihard, hypersnel en daarnaast visueel nog eens dik in orde. Woo's ticket naar Hollywood en dat was niet meer dan terecht. Al zijn de films die hij in Amerika maakte nooit zo goed geworden als deze, hoe stoer Face/Off ook is. Chow Yun-Fat is cool, Yeung eveneens en de badguy mag er ook zijn. De climax in het ziekenhuis is een orgasme voor de actieliefhebber. Een kogelregen van ruim een half uur, een schitterende one-take van een paar minuten, en natuurlijk alles heerlijk over-the-top (Fat al schietend met een baby op zijn arm!)!

Een snelle, hyperactieve, keiharde en verlammend werkende actie(vuurwerk)film in zijn zuiverste vorm: spannend, meedogenloos en genadeloos. Het simpele verhaal was voorzien van een gruwelijke en intense portie geweld (martelingen en moorden) waar je u tegen zegt. Een halfuur lang werd een ziekenhuis getoond als een hel op aarde. Wat meer diepgang had van mij trouwens wel gemogen.

De kleding leek gebaseerd te zijn op de tv-serie Miami Vice (1984-1990): voor mij nog altijd de leukste mannenmode die er geweest is.

avatar van Gang_Star
Herzien. Geen moment verveeld. Typische John Woo film waarin de kogels je om de oren vliegen en het spektakel groot te noemen is. De shootouts worden vergezeld met de nodige explosies en het geweld is bikkelhard. Ook het stuntwerk is dik in orde. Chow Yun-Fat (Tequila) zet net als Tony Leung (Alan) een goede rol neer, maar ook de toffe rol van Philip Kwok als badguy (Mad Dog) mag er zeker wezen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik zag pas nog nog Mission Impossible II van John Woo en ik vond het zo'n teleurstelling om te zien hoe soft hij was geworden in Hollywood. Als je z'n Amerikaanse film vergelijkt met The Killer hoopte ik meer te zien van z'n Aziatische films. Tijd dus voor deze Hard Boiled en ik ben best tevreden. De film doet wat ouderwets aan met een echte 80's look, al is het een film uit de 90's. Maar kom, dat is zeker geen nadeel. In de hoofdrol zien we een vitale Chow Yun-Fat en Tony Leung. Die laatste associeer ik vooral met z'n latere drama's als In the mood for love, Lust & caution en 2046. Even vergeten dat de man ook al in actiefilms meespeelde. Ook van Anthony Wong heb ik al meer gezien.

John Woo weet hoe hij actie moet brengen. Met evenveel explosies als Michael Bay, maar nog meer schietpartijen die het adrenalinegehalte hoog doet houden. Dat zoek ik wel in een actiefilm. En ook al is het verhaal niet dik belegen, flinterdun zou ik het ook weer niet noemen. Al draait het natuurlijk rond de actiescènes. Het zijn deze films die me nog in de kwaliteiten van John Woo doen geloven.

avatar van Black Math
Fijne lompe actiefilm. Lag al een tijdje op de stapel, maar vanwege de setting kwam het er maar niet van, en greep ik toch eerder naar kung fu films. Ik heb uiteindelijk toch wat minder met pistolen, je krijgt naar mijn idee toch mooiere choreografieën zonder, vandaar.

Dat is uiteindelijk ook hier de belangrijkste reden dat ik gematigd enthousiast ben, maar ik moet zeggen dat vergeleken met andere films met veel vuurwapengeweld er toch wel veel uit de kast gehaald wordt met springende en over oppervlakken glijdende mensen, springende motoren, die vervolgens als kleiduiven uit de lucht geschoten worden enzovoorts. Plus dat het allemaal flink lomp is, en dat maakt het goed te genieten.

Aardige soundtrack, montage was wat minder, het beeld bevriezen en de Star Wars overgangen hadden achterwegen gelaten mogen worden, maar veel van de lol kan het niet bederven. 3*.

Meer geweld dan the killer.
Toch vind ik laatst genoemde net wat beter.
Vooral door het nummer wat gezongen word.
Maar voor zinloos geweld Prima !

avatar van Metalfist
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tequilla Fat

Een tijd geleden kwam ik erachter dat ik eigenlijk nog meer films van John Woo in huis had dan ik had gedacht. Bizar natuurlijk, want ik heb ze wel aangeschaft, maar om de een of andere reden slaag ik de titels regelmatig door elkaar. Ik verwarde deze Hard-Boiled dan ook met The Killer (ergens wel logisch aangezien het ook een samenwerking tussen John Woo en Chow-Yun Fat is) en dan maar besloten om snel eens komaf te maken met die verwarring door ook deze film te kijken.

Vond deze dan ook wel net dat tikkeltje beter dan The Killer trouwens maar dat terzijde. Hard-Boiled is weer John Woo ten voeten uit. Het heroic bloodshed thema blijft hij uitstekend beheersen (persoonlijk vind ik hem in Bullet in the Head het best tot zijn recht komen) en al vanaf de openingsscène in het theehuisje is dit weer genieten. Wat volgt is een heerlijk vliegende film die qua uitgangspunt wel weg lijkt te hebben van de Infernal Affairs trilogie, al is het op zich andersom doordat Wai-Keung Lau en Alan Mak met hun films een aantal jaar later kwamen. Soit, enkel het uitgangspunt oogt hetzelfde en de uitwerking is gelukkig wel een stuk anders. Woo concentreert zich minder op het narratieve gedeelte en laat liever de vele kogels spreken. Het resultaat is een hypernerveuze actiefilm waar de schoten je rond de oren vliegen en zeker het laatste halfuur is daar het summum van. Beetje jammer dat die scène in het ziekenhuis iets te lang blijft doorgaan, zeker het evacueren van de baby's begon op den duur wat te slepen, maar het is echter een kleine smet op een voor de rest degelijke Woo.

Vooral de samenwerking met Chow-Yun Fat is toch ook weer heerlijk. Ik zag ze voor het eerst in de A Better Tomorrow franchise en het doet me deugd dat die vibe nog altijd goed overeind blijft staan. Fat is meer dan cool (toffe link ook met dat Jazz gebeuren) en ook Tony Leung overtuigt over de gehele lijn. De twee kennen een aantal heerlijke interacties, maar het is pas wanneer ze beginnen samen te werken dat het echt echt leuk wordt. Dan krijgen ze namelijk Kwok Chun-Feng als Mad Dog tegenover zich en dat blijkt één van de coolste villains uit het Woo universum te zijn. Bijrollen zijn oke, vond Teresa Mo als liefje/bazin van Tequila het minste, maar let vooral ook nog op een cameo van John Woo zelf als de barman die wat advies aan Tequila geeft.

Ik heb vroeger wel wat van Woo's Amerikaanse werk gezien, maar met uitzondering van Face/Off vond ik daar niet veel aan. Kan me moeilijk voorstellen dat die scores die ik er toen aan gaf terecht zijn, maar de recente herziening van Hard Target stelde inderdaad ook niet zoveel voor. Soit, de kwaliteit van zijn Chinese werk is in ieder geval duidelijk.

avatar van Woland
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na de eerste scene weet je al wat voor film dit gaat worden: een harde actiefilm waarin de lijken je om de oren vliegen. Lat Sau San Taam (oftewel Hard Boiled) doet dat wel op bijzonder goede en fraaie wijze, en met name de choreografie van de actiescenes is geweldig gedaan. Hard Boiled gaat over de Dirty Harry-achtige politieman Tequila (Chow Yun Fat), die samen met de door Tony Leung gespeelde undercoveragent Alan strijdt tegen bloeddorstige triades - beiden spelen sterk, en tussen al het lompe geweld is er nog genoeg karakterisatie om de personages niet geheel van bordkarton te laten lijken. Ook de bad guys als Mad Dog en Johnny Wong zijn voldoende uitgediept voor een film als dit. Dit is een actiefilm zoals een actiefilm hoort te zijn: uitstekend gefilmde shootouts, lomp geweld, en een prima pacing waarbij af en toe heel even op de rem wordt getrapt om daarna weer vol gas te geven. En vrachtwagenladingen aan lijken natuurlijk. Ik heb gelezen dat er in Hard Boiled 307 mensen on-screen doodgaan, en dat klinkt wel als een plausibel aantal. Dit is een John Woo van beduidend hoger kaliber dan de slechts redelijke films die ik van hem heb gezien uit zijn Amerikaanse periode. 4.0*