Ying Xiong (2002)

Alternatieve titels: Hero | 英雄

Hongkong / China
Actie / Drama
99 minuten / 107 minuten (extended version)

geregisseerd door Yimou Zhang
met Jet Li, Maggie Cheung en Tony Leung Chiu Wai

Koning Qin wil heel China in zijn macht hebben, om zo de eerste keizer te worden. Al een tijdje willen huurmoordenaars hem vermoorden. Er zijn drie moordenaars, genaamd Broken Sword, Flying Snow en Sky, waar de koning vooral voor vreest. Hij heeft dan ook al vele jaren een beloning voor degene die deze drie kan uitschakelen. Op een dag krijgt de koning dan bezoek van de mysterieuze zwaardvechter Nameless, die beweert de drie moordenaars te hebben vermoord.

avatar van psychopath
Mooie visuals en omgevingen maar daar blijft het wel bij voor mij. Ik ben persoonlijk niet zo van al dat vliegwerk en geniet meer van recht toe recht aan martial arts zoals Ip man en The Raid.

Leuk voor een keertje

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Nogal een vergeten filmpje moet ik bekennen. Aan mijn recensie hier te zien is het bijna 10 jaar geleden dat ik de film gezien heb. In een tijd dat elke niet-Engelstalige of niet-Nederlandstalige film als iets exotisch aanvoelde en al met argwaan werd bekeken. Hero heeft me toen wel overdonderd, maar nu had ik het gevoel dat ik ondertussen wel wat meer gewoon was in de Aziatische filmwereld.

Wat meteen opviel is dat deze film 10 jaar later nog altijd even mooi blijkt te zijn met heerlijke kleuren, prachtige muziek en een rustgevende en een choreografie van iemand met een geweldig dosis emoties in z'n werk.

Hero is niet zomaar een film, maar een vorm van poëzie. Eens je in de juiste sfeer zit is dit een geweldige film die je zomaar meeneemt. Ik verhoog met plezier de score van de film, al krijgt het net geen maximum. Daarvoor heb ik toch nog net verschillende films die iets meer overdonderen. Al lijkt me dit wel een film die groeit met de jaren... dus wie weet in de toekomst.

Ik had ooit gezegd dat de film nog zou groeien en bij een nieuwe kijkbeurt is dat ook. Qua verhaal is dit niet echt veel, Hero moet het hebben van de mooie beelden. Als je daarvoor in bent, kan je best wel genieten van de film. Hero is een stuk poézie geworden, een levend schilderij. Maar ook uit de acteurs wordt duidelijk alles gehaald. Jammer dat Donnie Yen's scènes wat beperkt bleven. Verder is dit genieten.

avatar van Fonzzz002
Hero (ook wel Ying xiong genoemd) is een oosterse drama/actiefilm geregisseerd door Yimou Zhang. In Hero wordt een koning opgejaagd door verschillende moordenaars. Eén held is erin geslaagd de moordenaars te doden en word beloond de koning te bezoeken. Bij de koning vertelt hij het verhaal over hoe hij erin sloeg de moordenaars te verslaan.

Hero is een prachtfilm met een eigen stijl. Yimou Zhang word weleens als één van de betere filmregisseurs gezien en in Hero kon ik dat zien. Voor mij was het sterkste aan Hero de wijze waarop het gefilmd en gemonteerd is: dit is de mooist uitziende film die ik dit jaar heb gezien. Het zit vol reusachtige legers en sets die meestal symmetrisch in beeld zijn gebracht met één van de personages gecentreerd, hierdoor krijg je niet enkel een prachtig uitziende scene maar je krijgt ook een beeld van de grootsheid van de gebeurtenissen. De film weet perfect af te wisselen tussen close ups om de emoties van de personages dichtbij te aanschouwen en overzichtelijke shots om de omgevingen te bewonderen. Een ander opmerkelijk feit is het kleurgebruik: iedere scene speelt op andere wijze met kleuren. De ené scene is vel-rood, de andere velblauw, de andere voornamelijk groen enzovoort. Iedere kleur had een reden om gebruikt te worden, al was het voor symboliek. Wat betreft cinematografie is dit zonder twijfel de sterkste film die ik dit jaar heb gezien en ik zie niet vaak films die op het gebied van cinematografie de extra stap maakt die Hero neemt.

Het verhaal is sterk, voor het grootste gedeelte. Hero heeft een type verhaal waarin ze dezelfde gebeurtenis meerdere malen omschrijven maar iedere keer met een andere loop van zaken. Dit houdt de spanning hoog omdat het, in de eerste 3 kwart van de film, niet duidelijk is wat er precies is gebeurd. Ik merkte tijdens dit gedeelte van de film op het puntje van mijn stoel te zitten. In de laatste kwart vond ik dat het verhaal deels van zijn charme verloor. Het grootste probleem wat ik met de film heb is dat ik de personages niet zo diepgaand vind als dat nodig is om het laatste kwart te laten werken. De personages gedragen zich als filmpersonages maar ik vond dat ze de menselijkheid miste om van zichzelf interessant te zijn. Merendeels van de dialogen draaien om uitleggen wat hun motivatie is of wat ze gaan doen. In de eerste drie kwart was ik geïnteresseerd in de dialogen omdat ik het verhaal spannend vond, maar eenmaal bekend met alles merkte ik dat ik niet genoeg gaf om de personages om hun nog een tijd te volgen. Het is nog steeds interessant om te zien waar de personages in het einde staan maar ik vond het niet zo sterk als wat er in de rest van de film gebeurde.
De film heeft prachtige oosterse muziek die zich perfect aansluit bij iedere scene. Opmerkelijk is dat niet alle intense momenten intense muziek gebruiken of omgekeerd, soms hoorde je rustige muziek terwijl er iets heftigs gebeurde maar op de een of andere reden sloot het zich perfect op de scene aan. Iets wat ik niet bij veel films ben tegengekomen.

Een ander opmerkelijke eigenschap die de film heeft, iets waar sterke wisselvallige meningen over zijn, zijn de vechtscenes. Met name de logica achter de vechtscenes. Hero is niet een realistische veldslag film waarin je personages ziet vechten zoals mensen dat doen. Hero is een film waarin de personages gewichtloze, haast superheld achtige handelingen verrichten die heel onrealistisch zijn. Ze springen bijvoorbeeld alsof er geen zwaartekracht is over water of op daken of iets dergelijks. Op het eerste gezicht vond ik dit afleidend op een slechte manier geziene de realistische toon die de film in de andere scenes vasthield, maar eenmaal gewend kon ik ze goed waarderen aangezien Yimou Zhang alles doet om deze vechtstijl in zijn voordeel te gebruiken. De vechtscenes worden niet enkel gebruikt om de laten hoeveel spiermassa ieder personage heeft maar het is een artistieke dans. Soms zijn er scenes waarin een personage een Kimono draagt die op artistieke wijze meebeweegt in de wind, of sluit op een andere wijze hun kleding mooi aan op de omgeving. Wanneer de personages eenmaal op de grond staan kan het leiden tot hele indrukwekkend zwaardgevechten, het is echter wel een film waarbij je een korrel zout moet nemen bij de actie onlangs dat de rest van de film realistisch in elkaar zit.

Ik heb wat problemen met het verhaal en de onrealistische aspecten van de actiescenes moet je met een korrel zout nemen, maar wat de film goed doet is fenomenaal. Het is de best uitziende film die ik dit jaar heb gezien met een spannend verhaal en goede acteerprestaties. De recensies zijn positief en er zijn redelijk wat mensen die het kennen maar naar mijn idee mag er meer naar omgedraaid worden.

Voor een bepaald publiek vast en zeker een geweldige film, gezien de hoge waarderingen. Helaas is dit soort films aan mij niet besteed omdat alles teveel leunt op de gevechtscenes en qua verhaal weinig brengt. Hier en daar prachtige decors maar meestal over de top.

avatar van Gang_Star
Onder regie van Yimou Zhang bevat deze kruising tussen drama en martial arts een goede cast met namen als Jet Li, Tony Leung, Maggie Cheung en Donnie Yen ( als is het jammer dat hij maar een vrij korte rol in deze film heeft ). De film kent een verhaal wat op een wijze wordt verteld dat verre van standaard is. Eigenlijk gaat het voornamelijk om flashbacks waar deze film om draait.

Visueel een zeer mooie film, kleurgebruik is soms bijna adembenemend te noemen. Ook de locaties zien er mooi uit, als goed voorbeeld vond ik die scene dat er op het water werd gevochten. Ook mooi om te zien was dat gevecht met al die bladeren, die na dat gevecht zelfs van kleur verwisselden.

Actiescenes zijn ook meer dan geslaagd, zelfs de druppels van de regen worden hier op fraaie wijze in betrokken.

avatar van Alathir
Deze film slaat op werkelijk niet al te veel. Wat een lelijke kleuren, vaak monotone gevechten en het ergste van al is dat men hier geen rekening houdt met de wetten van de fysica. Zwaartekracht ooit al van gehoord? Vechten op water, vliegen over de toppen van de bomen, duizenden pijlen op 10 m² maar denk je dat de personages geraakt worden, nee hoor. O ja zwaarden die krom geslagen worden alsof ze uit plastic bestaan. 2 uitstekende zwaardvechters die zich even door een leger van 3000 man worstelen waarbij ze al omvallen voordat ze geraakt worden. Schilden die uit keramiek bestaan en zo bros zijn als een porseleinen vaas. Als je van ongeloofwaardige films houdt, hier heb je er een. Meer over the top als dit kan het bijna niet worden. Helaas is het ook geen Kung Fury en wordt het nergens grappig. Het eerste halfuur vond ik om te duizelen slecht, daarna komt er iets meer vooruitgang in het verhaal waardoor mijn stem nog net 1* zal worden. Wat mij betreft hopeloos overgewaardeerd.

avatar van Black Math
Herzien.

Vijftien jaar na het uitbrengen van de film blijft Hero visueel nog steeds één van de mooiste films die ik heb gezien. Zet de film stil op welk willekeurig moment dan ook, en het resultaat is een prachtige foto. Voor de scènes in de open lucht zijn schitterende natuurlocaties gekozen. De scènes binnen zijn zeer fraai gestileerd met veel aandacht voor kleur en symmetrie. Sowieso is de kadrering zeer sterk. Verder vallen de close ups in slow motion van bijvoorbeeld druppelend water op.

Zoals gezegd is het spel met kleuren erg bijzonder. In vrijwel elk hoofdstuk zijn zowel de omgeving als de kostuums in dezelfde kleur, met als enige uitzondering de prachtige gevechtsscène tussen de dwarrelende bladeren, die geel zijn, terwijl de kostuums rood zijn, maar waarvan de kleuren ook in rood veranderen zodra één van de vechtende het loodje heeft gelegd. Heel fraai, ook qua symboliek.

De actie is ook subliem. Hoogtepunt qua kunsten is het gevecht tussen mijn favoriete martial arts acteurs Jet Li en Donnie Yen, dit is de scène met het druppelende water. De overige gevechten zijn qua stilering minstens zo fraai. De bladerscène is al genoemd, maar ook de scène op het meer is prachtig. Wire-fu, dus veel gezweef, maar sowieso voelt de film meer aan als een vertelling van een legende dan van echte geschiedenis.

Het plot is nog steeds best interessant met de nodige twists zoals in Rashômon. De conclusie van de film is vrij dubieus. Laten we het erop houden dat het politbureau duidelijk z'n stempel van goedkeuring op deze film heeft gezet. Zoals in mijn eerdere bericht gezegd, het speelt zich niet af in het China van Mao, waardoor het voor mij er niet dusdanig dik bovenop ligt dat het me ergert, maar ik kan me voorstellen dat een hoop mensen meer moeite hebben met de boodschap van de film.

De vorige kijkbeurt hield de muziek me van het uitdelen van de volle mep. Ook deze keer vond ik de muziek niet briljant, soms iets wat nadrukkelijk aanwezig, maar het ergerde met een stuk minder. Tijdens de gevechtsscène tussen Li en Yen was het zelfs erg fraai. Daarom toch de ophoging naar het maximum. 5*.

(verwijderd)
Alathir schreef:

Amen. Zelf twijfelde ik of ik een parodie aan het kijken was van een Chinese klassieker of iets dergelijks, met die tenenkrommende Spiderman vs Superman gevechten in zwaard-editie. Die close-ups, soundtrack en dat kleurgebruik ook, HAHA, wat genant. Na een tijdje langzamerhand maar beetje vooruit geklikt, maar ben nog nooit zo zeker geweest over een rating. Als ik ooit nog erger teleurgesteld raak over geprezen natuurbeelden in een film, eet ik mijn schoen op.

How the f*ck krijgt deze zeldzaam slechte onzin een 7,9 op IMDb na +150.000 stemmen?

avatar van tbouwh
Omdat het een prachtige film is, beste Teejey.

Overigens, ik kan me niet voorstellen dat je ooit zeker kunt zijn over een rating als je vooruit hebt geklikt.

Kleurgebruik vind ik juist waanzinnig. Dat bos dat rood kleurt onder het gewicht van herfstbladeren - daar geniet ik enorm van.

avatar van tbouwh
Alathir schreef:

Ja maar, wie heeft ooit beweerd dat deze film realistisch moest zijn? Ik hoop dat je die indruk niet had omwille van de historische context. De gevechten zijn eerbetonen aan het martial arts-genre en de verscheidene stijlen die daarbinnen weer prevaleren en tevens her/gevormd kunnen worden.

avatar van Alathir
tbouwh Ikke blijkbaar . Ja die indruk had ik zeker of het historisch correct is laat ik in het midden. Vermoedelijk verre van. Ik vind dit geen eerbetoon aan martial arts om eerlijk te zijn. Deze film lacht ze eerder in hun gezicht uit. Getrainde martial arts beoefenaars kunnen veel, maar vliegen kunnen ze niet. Over water lopen ook niet. Ik zou daar gerust om kunnen lachen moest de film niet zo serieus gebracht zijn, zoals dus in de kortfilm Kung Fury het geval is. Die heb ik al 3 keer gezien en dat blijft grappig.

Hero daarentegen is (voor mij) gewoon een heel zwakke film. Vooral inhoudelijk en op moreel gebied met een einde dat (als ik me goed herinner) op niets slaat en eigenlijk de hele film en de reden voor al het vechten teniet doet. Je kent mijn smaak ondertussen waarschijnlijk al wel beter, maar visuals maken voor mij geen film. Bovendien vind ik de kleuren hier juist ontzettend lelijk. Een film mag nog zo'n mooi kleurgebruik hebben zoals bv. Suspiria, de film gaat waarschijnlijk niet boven de 3* halen bij mij.

avatar van Zwolle84
Alathir schreef:

Een wuxiafilm hierop afrekenen voelt als een Disneyfilm afrekenen op het feit dat dieren niet kunnen praten. Vliegen is toch een heel normaal onderdeel bij wuxia.