• 8.224.708 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: Mick Jackson

Met onder meer: Claire Danes, David Strathairn en Catherine O'Hara

Over Temple Grandin

"Autism gave her a vision. She gave it a voice."

Waargebeurd verhaal over Temple Grandin, een vooraanstaand Amerikaans zoölooge met een exceptioneel levensverhaal. Ze groeide op als kind met bijzondere karaktereigenschappen, wat later gediagnosticeerd werd als autisme. We zien hoe haar leven wordt gevormd door de periodes op de boerderij van haar tante, waar ze de liefde voor dieren ontwikkelde. En tevens hoe haar onderwijzer op school haar talenten ontdekte en wist te ontwikkelen. Ondanks vele tegenslagen en een leven vol gepest worden en nooit normaal sociaal functioneren, werd Temple een gerespecteerd academica en inspiratiebron voor velen.

imageimageimageimage

Onderhond

Dat haar levensverhaal mooier wordt voorgesteld dan de realiteit. Niet dat haar omgeving netjes is

avatar van Mythos

Mythos

Onderdeel van de film...

Je begrijpt me niet of wilt me niet begrijpen.

Maar ik laat het hierbij, goedenacht.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2028 stemmen

Onderhond schreef:

Dat haar levensverhaal mooier wordt voorgesteld dan de realiteit.

Nja een biopic zal ook niet gauw minder mooi worden voorgesteld... Maar je kent haar levenswandel goed blijkbaar?

Onderhond

Het gaat eerder over scherpe kantjes die van personages of situaties afgeveild zijn. Of vond je het allemaal hyperrealistisch voorgesteld?

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2028 stemmen

Nee eerder een middenweg daartussen voor zover te beoordelen is, en dacht dat Grandin er zelf ook tevreden mee was.

scorsese

Prachtige biopic over Temple Grandin, een autistische vrouw die een meer humane en efficiënte manier ontwikkeld voor het handelen van slachtvee. De film is vooral zeer geslaagd in het visualiseren van de manier waarop het hoofdpersonage denkt. Een boeiend verhaal over een bijzondere vrouw dat hier en daar ook weet te ontroeren zonder sentimenteel te worden. Claire Danes is uitstekend in de titelrol.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

I think in pictures

Opmerkelijk verhaal over een autistische vrouw die haar handicap op een positieve manier heeft leren aanwenden tot een academische carrière rond dierenwelzijn. Op maat onderwerp voor een human interest film als deze. Danes zet een behoorlijk solide rol neer : de hoeveel beeldmateriaal over de echte Temple Grandin die ze hiervoor heeft moeten doorworstelen zal naar vermoeden indrukwekkend zijn... zoiets speel je niet van de ene dag op de andere. En ik moet het toegeven, van een actrice als Danes, die toch een tweederangs statuut heeft, ben ik aangenaam verrast.

Ook Ormond als de moeder die zo graag voor één keer haar dochter zou willen omhelzen, krijgt een goede rolinvulling. Grandin ontmoette ook de juiste personen op de juiste momenten. Inhoudelijk allemaal best in orde maar helaas pindakaas... filmisch bleef alles heel erg gewoontjes en overstijgt eigenlijk nergens de doorsnee-HBO film, al moet ik zeggen dat HBO de laatste jaren toch grote acteurs weet aan te trekken (bvb Al Pacino in "You don't know Jack") en een eigen niche heeft weten te creëren namelijk de TV-film met bioscoop-potentieel. Benieuwd wat HBO nog in zijn mars heeft.

avatar van Reeese

Reeese

Ik weet niet waar ik moet beginnen om te beschrijven hoe briljant deze film is.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1955 stemmen

Sterk verhaal, sterke film. Een juweeltje.

avatar van Montorsi

Montorsi

Natuurlijk erg braaf, niet bepaald diepgravend of apart, maar voor de rest toch nog redelijk te doen. Het zal wel helpen als je enige affiniteit met het onderwerp hebt, waarmee het nog niet direct toplijstmateriaal is natuurlijk. Het verhaaltje wordt aangenaam verteld met gelukkig vooral aandacht op wat Temple bereikt ipv wat haar anders maakt, en zo sentimenteel vond ik het allemaal niet. Natuurlijk wel wat aangedikt en behoorlijk plat, maar voor de rest viel het me behoorlijk mee. Kleine 3*

avatar van Lilithu

Lilithu

Goed!!! Zeker als je het van dichtbij meemaakt. Nu nog het boek vinden.Ik hou nu eenmaal meer van papier , t'sal de oude dag zijn zeker.

avatar van nightbreed

nightbreed

Prachtige rol van Claire Danes.

Ted Kerkjes

Erg mooie film. Zeer goed acteerwerk, opmerkelijk verhaal, goed script: een prima film.

avatar van Henk5659

Henk5659

Een werkelijk prachtige en ontroerende film. Heb veel gelezen over Grandin en de rol wordt uitstekend vertolkt, erg knap. Lijkt soms wat te sterk aangezet, maar kijk eens naar de vele filmpjes die er over Temple zijn; komt toch aardig in de buurt. Temple zelf vond het ook goed weergegeven. Geeft een mooi beeld van hoog functionerende autisten en het feit dat deze mensen met hun specifieke gaven heel goed werk kunnen doen als ze de kans gegeven worden.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Goed geacteerde en boeiende drama film

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Claire Danes zet een prima rol neer in deze film, die een fijne combinatie is van het werkelijke verhaal en de vrijheid van de schrijvers. Een toffe film over dit opmerkelijke verhaal.

John Milton

Het leek me niets in de eerste instantie, maar wat een verrassing. HBO flikt het weer. Uitstekend geacteerd, gemonteerd, geschoten en nog met een behoorlijke score ook. Tv film my ass. Claire Danes is geweldig als Temple Grandin. Ontroerend en tot nadenken stemmend. Welverdiende 4*

John Milton schreef:

Tv film my ass.

Was dit een TV-film?

jup

HBO TV film

John Milton schreef:

jup

HBO TV film

In dat geval: "TV-film, my ass too.".

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Duidelijk een tv-film van HBO, het netwerk achter Sopranos, True Blood, Game of thrones en vele andere series. De film begint wel goed. De film oogt vrij standaard, maar wordt door enkele trukjes opgevrolijkt. Vooral de berekeningen, fotografische beelden en meetkundige verhoudingen in het hoofd van Temple Grandin visualiseren haar autisme. Maar die extra's zijn zeldzaam en daarnaast is de film ook niet veel speciaals. Het verhaal is vrij standaard en je weet al hoe het allemaal gaat verlopen. Langs de andere kant wordt het titelpersonage geweldig vertolkt door Claire Danes, die de film zo mee de hoogte in duwt. Nog maar eens het bewijs dat HBO het vooral moet hebben van goeie acteurs en verhaallijnen en visueel minder sterk is.

avatar van Nele76

Nele76

Nele76 schreef:

Hallo

Voor zover ik kan zien is deze nooit op DVD verschenen in Nederland. Er zijn wel illegale ondertitels, maar ik denk niet dat dat jullie verder helpt

Je zou HBO Nederland kunnen benaderen door het formulier in te vullen: Contact - itshbo.nl

Maar dit gaat een lastige worden denk ik, voor het moment.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Toen Claire Danes begon te blèren tijdens de eerste seconden van deze 'Temple Grandin' had ik mijn twijfels nog. Even wennen aan haar neurotische gedoe. Maar gelukkig viel het allemaal op de goede plaats.

Direct daarna zat ik snel in de film en ik heb me meer dan vermaakt. Een leuk gebracht verhaal. Het denken in beelden, haar worstelingen in de ''normale'' omgevingen van school, werk, etc. Een vreemde eend in de bijt, maar wel één die menig mens zal verbazen door haar genialiteit. Danes mag trots zijn op haar prestatie. Met zo'n rol vervalt een dergelijk personage al snel in overacting, maar hier niet hoor. Prachtig.

Fijne (bij)rol van Strathairn ook. 'Temple Grandin' zit vol met leuke, geinige scenes. Vooral naar het einde toe wordt het wat sentimenteel, maar nergens geforceerd of misplaatst. Alles valt prima op z'n plek. Ik denk dat deze prent een prima beeld geeft van autisme. Ik heb me in ieder geval goed vermaakt.

avatar van arno74

arno74

Aardig verhaal en een onderhoudende biopic. Het verhaal is interessant, vond het op de een of andere manier wel weinig geloofwaardig, maar het schijnt toch echt zo te zijn geweest, knuffelmachine inbegrepen. Door het waargetrouwe neig ik naar de 3*, wat me tegenviel waren de i.m.o. kitscherige visuele interpretaties van het autisme, al zie ik dat anderen die juist wel konden waarderen. Op zich is het onbedoeld ook interessante materie geworden over de werking van slachthuizen. Na het zien van de film hou ik wel mijn twijfels over of autisme hier echt realistisch is overgebracht, indien het zo is dan mist het wat mij betreft wat meer overtuigingskracht. Een magere 3* van mij.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Redelijk drama met een goede Clare Danes, die ik alleen kende van Homeland. Julia Ormond vond ik wat minder overtuigen. Het levensverhaal van Temple Grandin is vrij boeiend. Ik vond haar keuze om te gaan werken in de macho-wereld van de slachthuizen op zijn minst opmerkelijk, makkelijk heeft ze het zichzelf bepaald niet gemaakt.

Paar scenes vond ik iets te sentimenteel: bij haar afstuderen wordt ze door haar klasgenoten die haar toch vooral een freak vonden en haar behoorlijk pestten opeens met gejuich onthaald na het zingen van You'll Never Walk Alone (wat opzichzelf wel grappig was), maar in het algemeen valt het gelukkig mee met de sentimentaliteit.

Ik vond de visuele vondsten soms wel grappig, hoe ze alles letterlijk interpreteert, soms wel wat makkelijk met die deur die ze door moet.

De film schept een nogal rooskleurig beeld van autisme -sociaal onhandig maar briljant- volgens mij maar een heel kleine minderheid van de autisten. Voor een wat realistischer kijk op autisme zou ik De Regels van Matthijs of de aflevering van Louis Theroux Extreme Love: Autism aanraden.

avatar van stevebravo

stevebravo

zeer goede film

super geacteerd

herkende bepaalde autistische trekjes bij mezelf

en de onuitputtelijkheid en kracht van een oprecht liefdevolle moeder die blijft vechten voor haar kind

superfilm

avatar van Scorpio11

Scorpio11

Hallo, ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd dat ik u misschien kan helpen.

Hoor graag nader van u. Mvrg.

Nele76 schreef:

Hallo

Heeft iemand van jullie een idee waar ik deze dvd mét Nederlandse ondertitels kan verkrijgen aub? Ik ben hier naar op zoek voor de Autitheek van Het Raster vzw in Antwerpen. Wij zijn een thuisbegeleidingsdienst voor personen met autisme en onze Autitheek is een documentatiecentrum waarin mensen oa. boeken, tijdschriften, dvd's en spelmateriaal rond autisme kunnen raadplegen. Blijkbaar is deze dvd niet meer te vinden, of toch heel moeilijk, vandaar mijn vraag. Jullie zouden ons er enorm mee helpen! Alvast bedankt! Nele [/quote]

avatar van Robi

Robi

Toen de film net begonnen was had ik nog het blije gevoel eindelijk weer eens een heel bijzondere film te zien die ver boven de rest uitsteekt. Een vrouw die denkt in plaatjes brengt de zomervakantie door op een boerderij bij haar tante. De vormgeving met animaties van wetenschappelijke tekeningen is ook erg mooi. Later blijkt het een biografische film te zijn over een autistische vrouw die echt bestaan heeft of misschien nog steeds wel leeft. Maar dat maakt de film toch minder bijzonder als dat ik aanvankelijk dacht. Verder volgt de film gewoon haar levensverhaal.

Hoewel het nog steeds wel een mooie film blijft. Maar hij is toch niet zo bijzonder als het in het begin leek.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Temple Grandin is een biografische film over het leven van de gelijknamige Grandin die autisme heeft. Het is een krachtige film over autisme. Geen typische "Rain man" film al had ik het me gezien de lovende kritieken toch subtieler voorgesteld.

Toch is dit een bijzondere film. Niet sentimenteel, maar het is toch even wennen aan het personage. Uitstekende rol overigens van Claire Danes die haar personage goed weet neer te zetten. Goede vertaling van wat autisme inhoudt en wat het doet met een individu. Overprikkeling (en onder-) van zintuigen leiden vaak tot angsten en paniek. Knap hoe het visuele door de ogen van Grandin werd getoond via tekeningen of andere voorstellingen vanuit haar gedachten.

Een film die aandacht heeft voor de persoon met autisme die worstelt met de sociale omgang met anderen, maar tegelijk ook aandacht heeft voor de pluspunten. Niet de absolute topper of referentie die ik verwachtte, maar zeker meer dan degelijk. Nipte 4,0*.

Voor een echt goed neutraal beeld rond autisme blijf ik de serie Atypical - Seizoen 1 (2017) aanbevelen (zonder de lulkoek errond weliswaar.