And the Band Played On (1993)

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Matthew Modine, Alan Alda en Nathalie Baye

In 1981 ontdekken onderzoekers een mysterieuze, nieuwe ziekte, die naar het schijnt vooral homoseksuele mannen treft. Twee verschillende onderzoeks-teams (een Amerikaanse en een Franse) proberen het (wat later blijkt) HIV-virus te onderzoeken en een naam te geven.

Heb deze film net gezien, heb hm erg mooi gevonden. Het onderwerp is natuurlijk AIDS, maar, net als het onderwerp, is het verhaal zoals ze dat er omheen hebben gemaakt erg aangrijpend.

avatar van Wembleyfever
Geweldige rol van Alan Alda als Dr. Robert Gallo. Ook Steve Martin en Phil Collins in kleinere rollen.

Thema is gevoelig en dat scoort al snel.
Hoewel de kwaliteit van Philidelphia net niet gehaald wordt is deze "and the band played on"boeiend genoeg om een voldoende te scoren.
Prima acteerwerk.

Een film die nog steeds veel indruk om mij maakt. De ontdekking van het HIV virus en aids en hoe men daarmee omging.

Indrukwekkend, intelligent, taboedoorbrekend, soxiaal bewogen, ontroerend en emotioneel geschiedenisdrama, gemaakt voor televisie omdat de filmindustrie behoorlijk wat huiver had om deze film uit te brengen. Richard Gere bijvoorbeeld heeft geaarzeld of hij een bijrol moest accepteren. Dat homoseksuele mannen met aids in deze film neergezet werden als mensen en niet als stereotypen, was zeker voor begin jaren negentig, een groot verdienste. De producer Aaron Spelling heeft later in zijn memoires te kennen gegeven dat hij op deze tv-film het meest trots is.

Uitstekende film over de strijd tegen een nieuw, dodelijk virus dat de naam HIV zou krijgen. De film speelt zich af begin jaren '80 en is vooral sterk door de gelaagdheid van het verhaal. Zo komen de verschillende belangen van verschillende groepen mensen goed naar voren, de bureaucratie en ook de besluiten die genomen moeten worden op onvoldoende informatie. Boeiend van begin tot eind.

Deze vormt een mooi companion piece met The Normal Heart (2014).