Infamous (2006)

Drama / Biografie

geregisseerd door Douglas McGrath
met Toby Jones, Sandra Bullock en Daniel Craig

Samen met zijn jeugdvriendin en schrijfster Harper Lee (Sandra Bullock) probeert de nog jonge schrijver Truman Capote (Toby Jones) achter de toedracht te komen van de moorden op vier leden van een rijke familie in Kansas in 1959. Aanvankelijk lijkt het een onschuldig onderzoek te zijn, maar al snel neemt het een onverwachte wending: er ontstaat een intense en ingewikkelde relatie tussen de schrijver en de twee veroordeelde moordenaars, Dick Hickock en in het bijzonder Perry Smith (Daniel Graig). Het duo zit op dat moment in de dodencel te wachten op hun doodstraf. Dit alles levert hem dan wel weer de inspiratie op tot zijn boek 'In Cold Blood'.

avatar van janwauters
wat een echt slechte film, kon me absoluut niet boeien

avatar van Leo1954
Beide films, Capote en Infamous kort naar elkaar nog eens herzien. Vrij uniek dat er twee films verschijnen in korte tijd, met het zelfde verhaal. Dan kun je niet anders dan ze te vergelijken. Beide films zijn van bijzonder hoog niveau, dat maakt het er niet makkelijker op. Natuurlijk zijn er verschillen, Infamous is imo beter gefilmd, opnames van het kleine station zijn werkelijk prachtig. De scene met de man die het huis na de moorden moest opruimen is zó prachtig, ik kreeg er kippenvel van. You are in control till your not, then we are helpless. De rol van Perry vond ik beter in Capote, veel meer de underdog dan in Infamous,het hele gedeelte eigenlijk dat Truman in gesprek kwam met de moordenaars. Vond het wat liefjes eigenlijk, waar de film Capote meer de tweeslachtigheid van de schrijver en mens liet zien. De kus was echt te veel. Waar Capote geen zwakheden kende, deed Infamous dat wel. Maar Infamous overtrof Capote weer op andere vlakken zoals genoemd. En die ene scene met de Texaan was zo vreselijk mooi, Nel en Truman stil luisterend in dat grote uitgestrekte land, dat was buiten categorie.

avatar van Uzza_Sparta
voor de liefhebber, vanavond te zien op BBC2, maar niet vermeld onder televisie?

was dit de film met de oscar nominaties? of was dat Capote?

Meneer Bungel
Mijn derde film over Capote, the Clutters en Dick & Perry; lang niet slecht, maar ook niet de beste.

Speelde in 'Capote' Catherine Keener een perfecte Nell, Bullock is hier toch iets te licht bevonden. Had 'In Cold Blood' het magistrale boevenduo Blake (Perry) en Wilson (Dick), hier moeten we het doen met Engelsman Daniel 'James Blond' Craig: een onbegrijpelijke keuze: hij acteert niet slecht (dat deed Bullock ook niet), maar als je één keer Blake hebt gezien dan voel je wat er aan scheelt... Over Toby Jones ben ik wél zeer te spreken. Hij heeft ook fysiek veel gemeen met Truman, maar hij moet dan wel weer tegen Hoffman opboksen en... redt dat nét niet.

Verder vind ik 'In Cold Blood' en 'Capote' qua stijl meer geslaagd; 'Infamous' is qua aankleding en filmstijl best netjes en verzorgd, maar het mist een bepaalde sobere 'uitstraling', die de andere twee met bakken vol hebben.

Welke van de films het dichtst bij de waarheid ligt, kan ik niet helemaal over oordelen, al is Capote in 'In Cold Blood' natuurlijk niet op dezelfde manier aanwezig. Toch is er in die film weer veel meer aandacht voor de beleving van het duo Dick en Perry, waarmee Capote's inbreng weer heel erg belangrijk wordt. Qua feitjes en details zou ik zeggen dat 'Infamous' het dichtst bij komt en het meest loslaat (zoals het feit dat Nell en Truman bij het hele stadje op visite gaan, terwijl dat in 'Capote' alleen bij het gezin van Dewey was, bijvoorbeeld), en dat is dan ook meteen het grootste pluspunt van deze film.

Al met al toch zeker de moeite waard om gezien te hebben.

3,5*.

Goeie film over schrijver Truman Capote en de totstandkoming van zijn boek 'In Cold Blood'. Uiteraard kan een vergelijk met de andere film 'Capote' niet uitblijven. Beide films behandelen namelijk dezelfde gebeurtenis. Infamous is wat lichter van toon en visueel zeker een stuk kleurrijker. De zogenaamde interviewstukjes tussendoor waren wat mij betreft overbodig. Een cast met flink wat bekende namen, waarbij Toby Jones een uitstekende rol neerzet, maar net niet kan tippen aan Philip Seymour Hoffman. En dat maakt Capote uiteindelijk net wat beter dan Infamous (alhoewel de laatste wel wat toegankelijker is).

avatar van cantforgetyou
Ik heb beide films één dag na elkaar gezien. Wat een interessante situatie. Dat in hetzelfde jaar 2 films uitkomen met hetzelfde onderwerp. Ik vind beide films erg goed geslaagd. Op zich hebben ze heel veel overeenkomsten, maar toch zijn er ook weer een aantal verschillen. Capote is een stuk grauwer en donkerder. Terwijl infamous meer kleur en humor bevat. Maar toch zie je daar ook de gruwelijkheden, die je in Capote ook ziet. Ik geef daarom beide films 5 sterren. Ik kan eerlijk gezegd ook moeilijk kiezen welke hoofdrol het best werd neergezet. Ik vond ze beide erg goed. Ik ga nu nog eens het boek lezen. Want daar ben ik dan ook nieuwsgierig naar geworden. En misschien ook zijn andere werk.

avatar van K. V.
Deze had 'k al een tijdje liggen en eindelijk eens bekeken. 'k moet zeggen dat 'k aangenaam verrast ben. De man Capote kende 'k totaal niet, maar wat een opvallende figuur. Hij fleurde de film wel erg op. Het is zeker geen saaie bedoening. Het grootste deel van de film had het wel een luchtige toon. Naar het einde toe veranderde dit wel en ging men meer de dramatische toer op.
Het genre vind 'k toch eerder speelfilm/drama, ipv drama/misdaad.
De cast was ook goed op dreef. Sterke rollen voor Toby Jones, Sandra Bullock en Daniel Craig. Ook Gwyneth Paltrow had ook nog een klein rolletje en dan nog wel als zangeres.
Een goeie film die 'k de moeite vond om te bekijken, 'k heb het me zeker niet beklaagd.

avatar van Fryce
Leuk stukje drama, heb mij geen moment verveelt.

Goeie film. Ik ga deze niet vergelijken met Capote.

Daniel Craig's Perry vond ik boven de rest van de cast uitsteken. Al deed zijn spel en hoe hij er uitzag me denken aan zijn rol als Bacon's geliefde in Love Is The Devil (John Maybury). Maar nu een oudere meer doorgedraaide versie.

avatar van Guzziking
Prima verfilming over Truman Capote en de totstandkoming (en alle perikelen daarom heen) van zijn op ware gebeurtenissen gebaseerde boek: In Cold Blood.

avatar van Decec
Een redelijk drama film...
Biopic is mijn genre niet...
Redelijk verhaal (geen spannend verhaal)...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Sigourney Weaver, Jeff Daniels,
Daniel Craig en Sandra Bullock...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Geen moeite waard...

De naam al, DICK hicKOCK....

avatar van 93.9
Stukken beter dan Capote. Misschien wordt hier minder in geacteerd, toch zit er veel meer in.

avatar van yeyo
Over Capote kan ik moeilijk laaiend enthousiast zijn. In mijn ogen is die film namelijk niets meer dan het prototype van een 'Hollywood prestige picture': een ware krachtmeting op acteervlak, onderkoelde emoties, een sobere cinematografie met de ene ingetogen panoramashot na de andere en vooral véél stiltes.

Maar die film had op zijn minst subtiliteit, iets wat allesbehalve van Infamous kan gezegd worden. Waar Capote erin sloeg om de tegenstrijdige emoties en ambiguïteit van het hoofdpersonage en vooral diens bizarre relatie met death row inmate Perry Smith impliciet naar het scherm te vertalen, kiest Infamous voor de lompe aanpak. De complexe affaire wordt gebanaliseerd tot een afgezaagd Hollywood verhaaltje met de psychologische diepgang van een soap.

De rolinvulling van Toby Jones vond ik dan weer wel interessant. Een ongewenst neveneffect van een weergaloos rasacteur als Hoffman is namelijk dat hij een personage als Truman Capote onvermijdelijk een soort epische grandeur zal meegeven. Alsof getalenteerd persoon hoe dan ook 'grootsheid' uitstraalt. Maar langs de andere kant was puur scenariogewijs de uitwerking in Capote natuurlijk veel sterker omdat die film de vele kleine kantjes van de man liet zien. Infamous stelt de schrijver als karikatuur voor wat misschien nog aangenaam is tijdens de openingsscènes, maar nefast voor de diepgaande persoonlijke ontwikkeling die het personage naar het einde toe zou moeten doormaken.

avatar van Betamax
Ik vond dit dus gewoon een goed geacteerde en mooie film.

Tarkus schreef:
Deze film vertelt hetzelfde verhaal als het eerder uitgebrachte 'Capote', maar ik vind deze versie ook zeer goed.
Al vind ik wel dat Philip Seymour Hoffman (die er ook een Oscar voor heeft gekregen) in de eerste film beter is dan Toby Jones in deze versie, maar Jones doet het toch ook nog aardig.
In deze versie heeft men ook een pleiade aan grote namen daar waar ze in 'Capote' toch minder aanwezig waren, naast Sandra Bullock, die hier bewijst dat ze niet alleen goed is in komedies maar ook aardig overweg kan met een serieuze rol, zie je hier o.a. ook Daniel Craig (in 'Capote' de rol van Chris Cooper) Sigourney Weaer, Isabella Rossellini en Jeff Daniels.
Maar kiezen tussen beide versies, welke de beste is, kan ik niet echt. Ze zijn beiden de moeite waard en even goed gebracht.
Dus.. allebei zelf eens bekijken en oordeel zelf.

Opnieuw bekeken en opnieuw van genoten. Vooral de opvallende prestatie van Sandra Bullock kon me opnieuw erg bekoren, spijtig dat ze niet meer van deze rollen speelt.