• 13.044 nieuwsartikelen
  • 169.503 films
  • 11.117 series
  • 31.820 seizoenen
  • 630.159 acteurs
  • 196.312 gebruikers
  • 9.177.715 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Man Who Wasn't There (2001)

Misdaad / Drama | 116 minuten
3,58 1.134 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 116 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Joel Coen

Met onder meer: Billy Bob Thornton, Frances McDormand en James Gandolfini

IMDb beoordeling: 7,5 (117.259)

Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 28 februari 2002

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Man Who Wasn't There

"The last thing on his mind is murder."

Wanneer Creighton Tolliver bij kapper Ed Crane langs komt om geknipt te worden, vertelt hij Ed over een zakendeal. Hij wil de markt van de toekomst opgaan: die van stomerijen. Hij komt echter 10.000 dollar te kort om de deal rond te maken. Geïnteresseerd zegt Ed dat hij het geld binnen een week zal hebben. Hij heeft een plan om aan het geld te komen: hij besluit "Big Dave" te chanteren met zijn overspel. Aanvankelijk lijkt het plan te lukken, totdat Big Dave doorkrijgt wie hem chanteert...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Big Dave Brewster

Ann Nirdlinger Brewster

Creighton Tolliver

Walter Abundas

Freddy Riedenschneider

Officer Persky

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van scorsese

scorsese

  • 12464 berichten
  • 10590 stemmen

Goeie film over een kapper die de man chanteert waar zijn vrouw vreemd mee gaat. Het verhaal weet vaak genoeg verrassend uit de hoek te komen. Ook de hele jaren '50 look (waaronder het zwart/wit camerawerk) is zeker geslaagd. Ook de voice-over geeft de film de juiste sfeer. Een fijne cast die allemaal goed gestalte weten te geven aan hun personages. Maar het is allemaal wel erg intentioneel traag.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Prachtfilm vond ik 't.

De komedie, is zeker aanwezig, maar verwacht niet dat je hinnekend door de film heen gaat.

Geestig maar vooral beklemmend. De film vergt in het begin wat geduld, maar wanneer het verhaal afgerond is kan men gerust wat mij betreft tot de conclusie komen dat 't de moeite waard is.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Fortune schreef:
Iemand een idee over die ufo op het einde?


ja, dat was een droom, die hij vermoedelijk kreeg omdat die buurvrouw eerst over ufo's begon te memmeren. Voor de rest valt die droom wellicht op een dieper niveau te verklaren, daar heb ik op zich wel mijn ideetjes over maar dat laat ik aan de kijker zelf over .


avatar van Jesper187

Jesper187

  • 6434 berichten
  • 2462 stemmen

Verdomme, ik had niet de zwart/wit versie


avatar van wihu61

wihu61

  • 897 berichten
  • 461 stemmen

Alle dialogen waren verschrikkelijk traag, voortdurend onnodige stiltes en gestamel.

Dit is gewoon niet realistisch. Vond het zodanig storend dat ik hem niet heb afgekeken.

En voor dat zwart-wit zie ik eigenlijk ook geen reden...

jammer, ben beter van ze gewend, hoewel, ik vind hun films nogal wisselend.


avatar van Robi

Robi

  • 2427 berichten
  • 2479 stemmen

Het verhaal is erg ongeloofwaardig, maar omdat er ieder kwartier wel weer wat nieuws gebeurt of er een onverwachte wending in het verhaal zit, blijft hij wel boeien. Er wordt ook prima geacteerd, de sfeer is mooi ingetogen en de plaatjes en vooral de belichting zijn vaak schitterend. Echter met dit verhaal had ik wel een interessanter einde verwacht.


avatar van Miron

Miron

  • 744 berichten
  • 74 stemmen

Ik heb 'm na 50 minuten afgezet.

Vond 'm -los van de mooie plaatjes- verschrikkelijk traag en saai.

Misschien was ik moe?

Hoe dan ook is dit na 'A Serious Man' de tweede Coen die me niet heeft kunnen boeien.


avatar van zxstyle

zxstyle

  • 274 berichten
  • 499 stemmen

Zojuist mogen genieten van deze kalme en beheerste film.
Persoonlijk heb ik veel waardering voor deze film, de Coen broers weten ook in deze film weer precies de juiste sfeer te zetten die past bij het scenario.

Desondanks snap ik wel dat mensen de film laag beoordelen. De beschrijving van de film maakt vermelding van het genre misdaad. Echter, gangbare misdaadfilms zijn veel sneller, dus als je daarop wacht kom je bedrogen uit. Om die reden zou ik het meer als alleen een drama beschouwen. Maar hoewel ik begrijp dat de film niet je genre is, verdient deze film geen lage beoordeling, daarvoor is de film te goed uitgedacht.

Wat me opvalt is dat de film repetitief is, namelijk het schema hoop en mislukking volgen elkaar telkens op gedurende de film.
[Denk aan(kans voor stomerij, -> de beste man verdwijnt)(de rechtszaak kan gewonnen worden -> doris hangt zichzelf op)(Birdie kan een carrière maken in de muziek - > ze heeft geen talent)(de deuren van de gevangenis staan open - >het is slechts een droom). Iemand met meer uitleg hierover?

Al met al, geen aanrader voor de ongeduldige filmliefhebbers!


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Je moet het de Coens nageven: ze maken heel bijzondere films, die er heel gelikt uitzien en allemaal een bijzonder verhaal hebben. Probleem is dat het niet helemaal mijn smaak is. Deze film vormt daarop geen uitzondering.

Dit keer kreeg ik het gevoel dat ik naar buitenaardse wezens zat te kijken; mensen zonder gevoelens, zonder emoties (de woede-uitbarsting tijdens de rechtszaak daargelaten). En iedere keer als ik net gewend was een weer bijgestelde verhaallijn, maakte het verhaal opnieuw een haakse bocht. Kon ik weer opnieuw beginnen.

Ik moet erkennen dat de Coens tot in de puntjes verzorgde films maken, maar met uitzondering van Fargo spreken de verhalen mij doorgaans zo weinig aan, dat ik nooit de neiging krijg om zo’n film voor een tweede keer te bekijken. Jammer voor mij allicht, maar ’t is niet anders.


avatar van Brother Grimm

Brother Grimm

  • 52 berichten
  • 1609 stemmen

Slow starter, even bij blijven vind het verhaal uiteindelijk super!!! Loved it!!


avatar van Brabants

Brabants

  • 2843 berichten
  • 2123 stemmen

Drama legt de boventoon t.o.v. misdaad.

Hoop en deceptie erg goed uitgewerkt door de Coentjes!

Verder zéér traag verhaal maar met de juiste acteurs zetten de personages een boeiend schouwspel neer zoals de Coentjes dit kunnen als geen ander.

Voor mensen die bekend zijn met de Coen broeders is het smullen. Voor anderen zal het misschien een tegenvaller zijn?


avatar van Zinema

Zinema (crew films)

  • 10205 berichten
  • 7065 stemmen

Knipogen en klassiekers.

Een prettig knipperende knipoog naar de film noir veroorzaakt een komisch randje. Thornton speelt de man die het verschil nooit weet te maken, maar tegelijkertijd een uitgekookt chantageplan start dat volledig ontspoort. De juiste ingrediënten zijn dus aanwezig voor de Coens en de film is dan ook stijlvol en sterk. Misschien niet zo goed als hun echte klassiekers, maar The Man Who Wasn’t There is zeker de moeite waard.

Zeer goed.


avatar van Picker

Picker

  • 368 berichten
  • 2712 stemmen

Vond de film ook wat aan de trage kant. Zwart wit had niet gehoeven van mij. Vond de hele film en alles wat er gebeurd ook redelijk nutteloos eigenlijk.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3798 berichten
  • 1330 stemmen

Puur vakmanschap. Een rits onvergetelijke personages, een mooie en uiteraard erg grappige plot, als geheel inspirerend en niet weinig ontroerend. Fantastisch omwille van zijn karaktertekeningen en dialogen, maar niet minder om de prachtige cinematografie – dat tijdloze film-noir waar de nog veel meer tijdloze Ludwig Van wordt bijgehaald…fenomenaal. Ook in abstracte zin overigens een verhaal dat feilloos in elkaar haakt (no lose ends, mister!), met Billy Bob Thornton als geknipte incarnatie van de man die er niet was, nooit was – niet voor, niet tijdens, en niet na dat centrale gebeuren. Want, hoe meer je kijkt, hoe meer flou het beeld wordt? Zou dat met ‘The man who wasn’t there’ als film ook zo zijn?

3,75*


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een Hitchcock-achtige film noir, in stemmig en klassiek overkomend zwart wit, met opvallend veel sigarettenrook. Deze kleine film van de broers Coen is doordacht in elkaar gezet en in de kern gemeen en boosaardig. De hoofdpersoon raakt in een onvermijdelijke situatie verzeild en als kijker heb je het gevoel dat dit iedereen kan overkomen. Billy Bob Thornton is in een woord geweldig.


avatar van martijnk

martijnk

  • 756 berichten
  • 303 stemmen

Liep toevallig tegen deze film aan, briljant! Ik was al fan van Billy Bob Thornton sinds de serie Fargo en ook hier is hij weer geniaal, heerlijke film!


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6712 berichten
  • 0 stemmen

Deze had ik nog niet gezien van de Coen bro's.

Een hele vreemde film maar kijkt toch lekker weg. De jaren 50 is prachtig in beeld gebracht. Af en toe had ik het idee bij bepaalde scene's dat ik naar een Hitchcock film zat te zitten kijken.

Billy Bob Thornton heeft ook het ideale porum voor die rol. Ja ik vond het wel een prima film.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

In The Man Who Wasn't There is de tragische hoofdrol weggelegd voor een puike Billy Bob Thornton. Ai ai, wat een leed komt hem toe en ik had het met hem te doen. Hij denkt een slim plan bedacht te hebben om geld af te troggelen, maar al vrij snel loopt dat compleet in de soep. Dit alles speelt af in de jaren '50 en die look hebben de Coen Brothers bijzonder stijlvol gebracht in zwart-wit. Alleen die constante sigarettenrook die over je beeldscherm heen zwiebert, vind ik wat onaantrekkelijk, maar goed dat hoort er wel bij als je de film-noir-stijl door wilt trekken.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30768 berichten
  • 5337 stemmen

De film voelt aan als een typische Coen-film. Mooi gemaakt, typische stijl, maar qua verhaal niet altijd even boeiend. Ook hier is de cinematografie prachtig. Je waant je meteen in de jaren '50, weliswaar opgekuist. Misschien had het iets korreliger gemogen om helemaal in de sfeer te komen, al ben ik ook wel tevreden van het huidige resultaat. Hoofdrolspeler Billy Bob Thornton is op dreef (misschien verkeerde woordkeuze) als de kapper die in de schaduw van de maatschappij leeft. Niet in de rand, gewoon onopvallend, weinig van woord. Zijn diepe stem als verteller neemt ons mee in z'n gedachtegang

Verder ook mooie muziek van Beethoven. Ik hou wel van de componist. Alleen had dat niet in de vorm van Scarlett Johansson gemoeten. Niet dat ze slecht is, ze is bovendien altijd mooi om zien, maar ze past hier niet echt bij. Buiten Thornton zijn de andere acteurs trouwens ook niet echt opvallend.

Het verhaal zelf begint goed, en je hoopt op een ontknoping met een (anti)climax in het verhaal. Helaas verliest de regisseur gaandeweg het verhaal en is enkel het visuele in deze film nog van belang. Dat is gelukkig sterk genoeg om het niveau te blijven behouden. Maar meer dan een film boven het gemiddelde is het ook weer niet geworden. Hier had meer ingezeten.


avatar van Rickyman

Rickyman

  • 1281 berichten
  • 2605 stemmen

Wat een prachtige film weer, met een heerlijk verhaal, waar je misschien wel voor in de mood moet zijn, want het wordt heel rustig verteld.
Uitstekend acteerwerk van de gehele cast, maar Thornton in het bijzonder. Die in vrijwel iedere scène staat te paffen, ik kreeg ook voortdurend zin om er één op te steken. Ja roken werkt echt verslavend, dus begin er niet aan!
En wat speelt Scarlett toch mooi piano..


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15523 berichten
  • 3042 stemmen

De Coens zijn meestal een beetje hit or mis bij mij. Drie films heb ik vrij hoog gewaardeerd, de rest wat ik gezien heb vond ik matig (Big Lebowski) of tenenkrommend slecht (Burn After Reading). Gelukkig dit keer weer een wat hogere waardering want The Man.... is gewoon erg goed. Alles werkt gewoon. Het verhaal is leuk en heeft een vlot en goed verloop. De humor ligt me dit keer heel erg en het acteerwerk is zeer goed. Visueel is het waar het voor mij de meeste punten scoort. Dee film is prachtig geschoten door Deakins, die de noir vibe flink weet te raken.Kijk erg uit naar hun volgende project "Hail, Caesar!". Heerlijke film.


avatar van Gh8st

Gh8st

  • 668 berichten
  • 2008 stemmen

Typische Coen Brothers film met een noir sausje eroverheen. Weer een bizar verhaaltje waarbij de hoofdpersoon in benarde situaties komt die voor de juiste humor zorgen. Sowieso heeft de film een mooie cast waarin Thornton zijn hoofdrol sterk neerzet. Prachtige beelden ook die het zwart-wit gebruik zeker rechtvaardigen. Ik heb er in ieder geval van genoten.


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Bij mij schiet het ook een beetje alle kanten uit bij die Coen's. Gelukkig toont dit eigenlijk maar weinig gelijkenissen met iets als The Big Lebowski, want waar die film grossierde in puberale humor en irritant geschmier, is de humor hier gortdroog en dikwijls wat subtieler. Dat weet ik al véél beter te appreciëren. Ook vooral dankzij een briljante BIlly Bob Thornton, die hier excelleert in zijn personage van indolente apaat. Eigenlijk is de film één grote ophoping van ellende, maar omdat de hoofdpersoon alles zó stoïcijns ondergaat voelt het nooit zo aan. Het is dan vaak ook niet echt van die 'haha, ik lig in een deuk' humor, het is veeleer de algehele situatie en de immer toenemende malaise die gewoonweg hilarisch is als je er even bij stilstaat.

Helaas had ik dan kennelijk weer een kleurenversie op de kop getikt, want ik kan me inbeelden dat de oorspronkelijke zwart-wit stijl meer authenticiteit heeft. Eén van de redenen waarom ik het vooralsnog op een ruime 3,5* hou, de andere reden heeft betrekking tot het einde, welke ik een tikkeltje aan de veilige kant vond. Evenals de aanloop ernaar.


avatar van flaphead

flaphead

  • 777 berichten
  • 932 stemmen

Een Coen-film is altijd bijzonder te noemen, goed of niet. Dat speciale sfeertje zit ook zeker hierin. De jaren '50-setting, het zwart/wit, het noir-gevoel, de narratie, de traagheid, het emotieloze. Met name de laatste 2 dingen keren zich tegen de film. Waar je in het begin nog getriggerd bent door het extreme timide zijn van Thornton, wordt het uiteindelijk vervelend.

Er zitten genoeg grinnikmomenten in en de humor wordt subtiel gebracht. Het verhaal verloopt rustig met wederom subtiele afslagen. Het is allemaal erg clean en netjes geschoten. Spannend, mysterieus of echt dramatisch wordt het nergens. Halverwege wordt het zelfs saai, maar naar het einde toe weer een subtiel twistje. Ik weet het niet. Het ziet er goed uit, maar komt niet binnen. Bij het rollen van de aftiteling haalde ik mijn schouders op, wellicht zegt dat dan genoeg. Hij zal bij mij niet blijven hangen.



avatar van TMP

TMP

  • 1834 berichten
  • 1666 stemmen

Een sfeervolle film, waarin de hand van de broers Coen duidelijk terug te zien is. De film begint best sterk, met enkele aardige plotwendingen. Na verloop van tijd zakt het wat in en wordt het wat minder interessant. De film is niet al te memorabel, maar ook zeker niet slecht.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Zwartwit-fotografie en tabaksrook: een geslaagder huwelijk bestaat er wellicht niet. Helemaal perfect wordt het natuurlijk als Billy Bob Thornton himself die rook in de camera blaast.

Om maar te zeggen dat deze film moeilijk fout kon gaan. Nu ja, een originaliteitsprijs verdienen de Coen-broertjes niet voor deze film. Het verhaal bestaat vooral uit knipogen naar oude film noirs, inclusief een reeks niet zo verrassende plottwists. Maar who cares, dergelijke intriges blijven gewoon entertainend. Ook 50 jaar na de gloriedagen van het genre.

Vooral gedurende het eerste uur levert Joel Coen grootste cinema af. Hij dompelt je vanaf minuut één helemaal onder in de louche zaakjes die zich voltrekken achter de gevels van de vreedzame suburbs. De prachtige fotografie past perfect bij het cynisme en de sombere toon van het verhaal. En had ik al vermeld dat Billy Bob Thornton meedoet? Geen verdere uitleg nodig.

Na een sterk eerste deel neemt de film wat gas terug om dan met een knaller te eindigen, op een manier zoals alleen de Coens het klaarspelen.

Klasse. 4*


avatar van GAFA_1984

GAFA_1984

  • 36 berichten
  • 0 stemmen

Eerste uitspraak in deze trailer:

Sooner or later everyone needs a haircut

Are you listening Mark & Hugo?


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6712 berichten
  • 0 stemmen

Deze film had ik al zo vaak proberen te kijken, maar kwam nooit verder dan pak weg 10 minuten. Maar vanavond is het me toch gelukt om de hele film te zien. Het is echt een typische gebroeders Coen film. Met een super cast. Billy Bob is sowieso al één van mijn favorieten acteurs. Ik vond zelfs Frances McDormand er hier redelijk goed uitzien. En dan James Gandolfini, helaas veel te vroeg gestorven was ook altijd een genot om in films te zien. En Jon Polito is ook een acteur die je regelmatig in een Coen film zag, in Miller's Crossing vond ik hem echt een te gekke rol neerzetten. Blij dat ik dan toch eindelijk deze Coen brothers film heb gezien, na bijna 20 jaar


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9739 berichten
  • 5298 stemmen

Inderdaad, deze film heeft zo van die kenmerken die bijna louter aan Coen toe te schrijven zijn. Erg sfeervolle film ook, niet alleen omwille van die donkere bruine zwartwit filter, maar ook door de personages en het plot dat diverse wendingen aanneemt.

Prima setting met die fifties vibe, in dit geval alles behalve Barbie-achtig kleurrijk, integendeel zelfs. Groezelige sfeer en duistere zaakjes beheersen de film. En Ed is de spil van dit alles, tegen wil en dank, want hijzelf is eigenlijk een saaie failure, ambitie- en kleurloos. Prima neergezet door Thornton overigens.

Maar ook Gandolfini, Badalucco en Polito spelen sterk, die laatste twee haast karikaturaal, maar hun flair en het algemene plot maken er een vermakelijk spektakel van. Vooral het eerste uur is bijzonder sterk, maar het algemene niveau blijft aan door heen de film. Prima vibe met het film noir genre. Fijn!


avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

  • 480 berichten
  • 430 stemmen

Cinematografisch misschien sterk, verder veel plotwendingen, met een fiasco als eind... Natuurlijk zo onrealistisch als wat en ook zonder moraal... Nooit meer zien want na afloop een kater....


avatar van joolstein

joolstein

  • 9910 berichten
  • 8184 stemmen

Een zwijgzame kapper die een verhaal vertelt? Met een keuvelde filmnoir-achtige voice-over vertelt het over een voorspelbaar maar gezellig verhaaltje van louche investeringszaakjes, chantage en moord Alles in comfortable zwart-witfotografie. Het plot is dat van een op film noir-twisters geïnspireerde met veel gin, sigaretten en overspel, waarin de juiste man wordt veroordeeld voor de verkeerde misdaad. Weinig verheffend en als er al spanning was, wordt deze opgeheven doordat de film in veel te rustig tempo verloopt. De film brengt je dan ook eerder in een meditatieve toestand. Billy Bob Thornton had weinig dialoog, James Gandolfini doet niet veel meer dan wat hij in de ‘Sopranos’ deed maar of het het acteren of gewoon de film was... ? Echt overtuigd was deze film echter nergens. De overige castleden zijn gezichten die je in zo beetje elke Coen-film ziet langs komen, waaronder natuurlijk actrice Frances McDormand die getrouwd is met Joel Coen. Uiteindelijk is het allemaal op het middelmatige af en kruipt sloom naar zijn einde.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2539 berichten
  • 1480 stemmen

Er zit potentieel in het verhaal, zeker ook door een paar verrassende gebeurtenissen en wendingen. BBT zit bovendien goed in z'n vel als de bijzonder introverte Ed Crain.

Probleem is dat het niet bepaald evident is om 116 minuten lang met een introverte kerel of dame samen aan een tafel te moeten zitten. En laat nu net die specifieke karaktertrek zich uitstralen naar de ganse film: de vele stiltes van Ed staan symbool voor de vele momenten waarop er nauwelijks wat gebeurt. En dat is iets te vaak het geval.

Sommige werken van de Coens vindt ik gewoon geniaal. Deze hoort bij de andere groep.