• 155.384 films
  • 9.292 series
  • 27.639 seizoenen
  • 604.195 acteurs
  • 346.052 gebruikers
  • 8.759.108 stemmen
Avatar
 
banner banner

Mulholland Dr. (2001)

Mystery / Thriller | 146 minuten
3,79 4.062 stemmen

Genre: Mystery / Thriller

Speelduur: 146 minuten

Alternatieve titel: Mulholland Drive

Oorsprong: Verenigde Staten / Frankrijk

Geregisseerd door: David Lynch

Met onder meer: Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

IMDb beoordeling: 7,9 (366.841)

Gesproken taal: Spaans en Engels

Releasedatum: 21 februari 2002

  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Mulholland Dr.

"An actress longing to be a star. A woman searching for herself. Both worlds will collide… on Mulholland Drive."

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Betty Elms / Diane Selwyn

Rita / Camilla Rhodes

Detective Harry McKnight

Detective Neal Domgaard

Vincenzo Castigliane

Luigi Castigliane

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 3742 berichten
  • 2499 stemmen

Euhm.

Er valt veel te zeggen over Mulholland Dr. (en David Lynch). Iedereen zal wel z'n eigen theorie hebben waarover de film nu eigenlijk gaat. Hoewel ik nog niet bijster veel van hem gezien heb, is duidelijk dat Lynch daar de regisseur naar is: een hoop vaagheid, metaforen en wat bizarre of absurde scènes (waar ik overigens goed heb om kunnen lachen) en hupsakee: de kijker heeft stof tot nadenken.

Ik vind dat nogal lui. Ook wat pretentieus. Een film hoeft van mij niet rechtlijnig te zijn, een beetje surrealisme is voor dit soort thrillers zelfs aan te raden. Het einde open laten (en de film spekken van een aantal clues die al dan niet ook echt waarde hebben voor het plot) is flauw. Een goedkoop trucje om nog lang over je film te laten doordenken. Nu, alle rariteiten daargelaten is dit simpelweg een film over de American Dream, weliswaar overgoten met een kritisch sausje. Meer hoef ik daar niet van te maken.

Waar ik wel ten volle van heb kunnen genieten is de verpakking waarin Lynch het brengt. Audiovisueel is dit een geweldige film, met voornamelijk het werk van Angelo Badalamenti dat er echt bovenuit springt. Zonder twijfel één van de beste scores in dit genre dat ik ooit gehoord heb. Alleen daarom al zou ik Mulholland Dr. misschien ooit opnieuw kijken.

Verder heb ik een behoorlijke cast gezien, waarin het aanvankelijk wat stroef, zelfs soapachtig, loopt - maar dat is ongetwijfeld ook weer een dingetje om een eigenaardig sfeertje te creëren. Na de twist valt dat stroeve weg, krijgen we opeens veel tempo en ook een heel anders acterende Naomi Watts. Dat dit (terecht) haar grote doorbraak betekende, moge duidelijk zijn.

Dus al bij al wel een behoorlijke film. De verpakking is geweldig, maar voor een plotgedreven film toch iets te flauw en gemakkelijk. Hoewel ik met de jaren minder fan van dit genre geworden ben, ben ik toch blij dat ik deze film nu pas gezien heb, en geen 10 jaar geleden.

3


avatar van Kronos

Kronos

  • 929 berichten
  • 1304 stemmen

Sergio Leone schreef:

Meer hoef ik daar niet van te maken.

Dat hoeft inderdaad niet. Maar als je er niet meer van kan of wil maken is dat natuurlijk niet te wijten aan pretenties en luiheid van David Lynch.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 601 berichten
  • 0 stemmen

Een mening over een avantgardistische neo-noir film baseren op wat vluchtige observaties is als voor de Nachtwacht gaan staan en na tien seconden vertrekken onder wat gemompel als "ach, een afbeelding van een schutterij."


avatar van Basto

Basto

  • 9501 berichten
  • 6663 stemmen

Sergio Leone schreef:
Euhm.

Er valt veel te zeggen over Mulholland Dr. (en David Lynch). Iedereen zal wel z'n eigen theorie hebben waarover de film nu eigenlijk gaat. Hoewel ik nog niet bijster veel van hem gezien heb, is duidelijk dat Lynch daar de regisseur naar is: een hoop vaagheid, metaforen en wat bizarre of absurde scènes (waar ik overigens goed heb om kunnen lachen) en hupsakee: de kijker heeft stof tot nadenken.

Ik vind dat nogal lui. Ook wat pretentieus. Een film hoeft van mij niet rechtlijnig te zijn, een beetje surrealisme is voor dit soort thrillers zelfs aan te raden. Het einde open laten (en de film spekken van een aantal clues die al dan niet ook echt waarde hebben voor het plot) is flauw. Een goedkoop trucje om nog lang over je film te laten doordenken. Nu, alle rariteiten daargelaten is dit simpelweg een film over de American Dream, weliswaar overgoten met een kritisch sausje. Meer hoef ik daar niet van te maken.

Waar ik wel ten volle van heb kunnen genieten is de verpakking waarin Lynch het brengt. Audiovisueel is dit een geweldige film, met voornamelijk het werk van Angelo Badalamenti dat er echt bovenuit springt. Zonder twijfel één van de beste scores in dit genre dat ik ooit gehoord heb. Alleen daarom al zou ik Mulholland Dr. misschien ooit opnieuw kijken.

Verder heb ik een behoorlijke cast gezien, waarin het aanvankelijk wat stroef, zelfs soapachtig, loopt - maar dat is ongetwijfeld ook weer een dingetje om een eigenaardig sfeertje te creëren. Na de twist valt dat stroeve weg, krijgen we opeens veel tempo en ook een heel anders acterende Naomi Watts. Dat dit (terecht) haar grote doorbraak betekende, moge duidelijk zijn.

Dus al bij al wel een behoorlijke film. De verpakking is geweldig, maar voor een plotgedreven film toch iets te flauw en gemakkelijk. Hoewel ik met de jaren minder fan van dit genre geworden ben, ben ik toch blij dat ik deze film nu pas gezien heb, en geen 10 jaar geleden.

3


Ik heb zelden iemand de plank zo mis zien slaan.

Mocht je een uurtje hebben, dat legt deze man je haarfijn uit hoe het echt in elkaar steekt en dat over alles is nagedacht en er achter het plot, een heel ander verhaal schuilgaat. En het is niet wat jij denkt…

Welkom in het hoofd van Lynch!

https://youtu.be/OiCfHW3N3vo


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 4545 berichten
  • 3398 stemmen

Basto schreef:

...Mocht je een uurtje hebben, dat legt deze man je haarfijn uit hoe het echt in elkaar steekt en dat over alles is nagedacht en er achter het plot, een heel ander verhaal schuilgaat. En het is niet wat jij denkt…

https://youtu.be/OiCfHW3N3vo

Ik heb ook stukjes van die uitleg (al eens eerder) bekeken, maar ik kwam tot de conclusie dat het me gewoon niet zo boeit. Een film behoort zo'n uitleg niet nodig te hebben en als 'ervaring' op zich voldoende te bieden hebben.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 4545 berichten
  • 3398 stemmen

Basto schreef:

Welkom in het hoofd van Lynch!

Ik heb al genoeg aan m'n eigen kop.


avatar van Kronos

Kronos

  • 929 berichten
  • 1304 stemmen

ZAP! schreef:

Een film behoort zo'n uitleg niet nodig te hebben en als 'ervaring' op zich voldoende te bieden hebben.

En wat een ervaring heeft deze film te bieden! Tenminste, als je je eigen kopje kan leegmaken en niet druk bezig bent met allerlei rationele verklaringen zoeken. De muziek van Mahler moet je ondergaan, las ik lang geleden eens, en zo is het ook met (veel) films van David Lynch.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 4545 berichten
  • 3398 stemmen

Kronos - ik heb er in het verleden meer van genoten dan laatste paar keren. Ik weet niet goed waar het aan ligt, maar ik zal 'm zeker nog weer eens proberen...


avatar van Basto

Basto

  • 9501 berichten
  • 6663 stemmen

ZAP! schreef:

(quote)
Ik heb ook stukjes van die uitleg (al eens eerder) bekeken, maar ik kwam tot de conclusie dat het me gewoon niet zo boeit. Een film behoort zo'n uitleg niet nodig te hebben en als 'ervaring' op zich voldoende te bieden hebben.

Ik heb die uitleg ook pas gekeken nadat ik de film al een keer of 5 gezien had. Maar door die uitleg was het de 6e keer weer een hele nieuwe ervaring.

Ik raad ook niemand aan deze uitleg te bekijken voordat je zelf een verzadiging hebt bereikt. Maar het maakt wel duidelijk hoe briljant het werk van Lynch in elkaar steekt.

De 4 uur durende uitleg van Twin Peaks is nog indrukwekkender.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 4545 berichten
  • 3398 stemmen

Basto schreef:

...Maar het maakt wel duidelijk hoe briljant het werk van Lynch in elkaar steekt.

Dat wil ik best geloven. En het lijkt me ook eens een sympathieke vent, met geweldig leuke rollen in z'n eigen werk.

Basto schreef:

De 4 uur durende uitleg van Twin Peaks is nog indrukwekkender.

Ik begin er maar niet aan...


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 12696 berichten
  • 3692 stemmen

Dit is nu zo'n film waarvan ik, na de eerste kijkbeurt, in feite geen idee had waar dit nu over ging, wat de regisseur wilde zeggen en waar ik nu precies naar had gekeken. Maar soms maakt dat niet uit. De eerste anderhalf uur is op een basisniveau in ieder geval te begrijpen, ergens lijkt de film van a naar z te gaan. Dan is er daarna natuurlijk die omslag maar ook dat deel daarna is in een zekere mate van c naar d ook goed te volgen. Binnen die twee delen volgens scènes elkaar logisch op en wat er verteld wordt is begrijpelijk.

Alleen inderdaad, die twee delen achter elkaar en sommige losse scènes (die intro, bij dat steegje achter het café) maken dat de film uiteindelijk in eerste instantie volstrekt onbegrijpelijk is. Maar omdat de film verder op dat basisniveau goed te volgen is, blijft deze boeien. Dat komt ook door de ijzersterke sfeer, direct ingezet met die dromerige nachtrit en de fantastische muziek van Badalementi. Dit zijn van die zeldzame films die enkel in en rond Hollywood en L.A. kunnen spelen. De sfeer is nu eens bevreemdend, dan weer naargeestig, dan zomers en zonnig maar altijd voelt de sfeer als onderdeel van het geheel en de film voelt ook als een coherent geheel. Enorm knap. En dat gevuld met veel losse prachtige momenten. Als gezegd dit nachtrit, maar ook in het theater, die seksscène.

Ik heb eigenlijk niets aan te merken hierop alleen voelt de film niet als de volle bak dus 4,5*.


avatar van Arnie

Arnie

  • 1057 berichten
  • 1787 stemmen

Foutje, waar ik pakweg 15 jaar geleden 3 sterren zei moet 4,5 worden, stop.


avatar van erniesam

erniesam

  • 177 berichten
  • 99 stemmen

Ik ben van mening dat Diane Camilla niet heeft laten ombrengen, omdat dit niet strookt met wat wij verder waarnemen in de film. Haar diepste angst is niet Camilla die haar achterna zit, maar het oude stel. Waarom is dit?


Pretentieuze rommel!


avatar van Basto

Basto

  • 9501 berichten
  • 6663 stemmen

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

  • 173 berichten
  • 209 stemmen

De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.


avatar van Basto

Basto

  • 9501 berichten
  • 6663 stemmen

Martin Minderaa schreef:

De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.

Mdr laat zich ook niet zomaar ontcijferen. Het is dan ook een film die steeds beter wordt bij herziening.


avatar van Bob Gray

Bob Gray

  • 1043 berichten
  • 1728 stemmen

Martin Minderaa schreef:
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.


de simpele verklaring is dat de eerste anderhalf uur een wensdroom zijn van Diane, en na de Silencio scène wordt ze wakker in het heden en zie je de 'echte' gebeurtenissen, wat uitmond in de moord op Camila.

Echter valt er nog zoveel meer te halen uit deze film, maar dat is niet eens waarom dit een van mijn favoriete film allertijden is. Vorige week op het grote doek in Eye gezien en wat een geweldige ervaring weer. Het viel me nu pas echt dat het goed te zien is dat de eerste anderhalf uur echt gemaakt is als serie, wat ook de bedoeling was van Lynch. Veel fragmentarischere stukken die in een serie veel verder uitgediept hadden kunnen worden.


avatar van wihu61

wihu61

  • 777 berichten
  • 372 stemmen

Martin Minderaa schreef:

De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.

Ik heb dat ook, zijn stijl bevalt me uitstekend, maar ik moet gewoon afhaken op een gegeven moment... en vind dat best jammer.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 601 berichten
  • 0 stemmen

Zoals Umberto Eco eens orakelde, voor je het weet eindigt een verklaring voor een snijboon in een wereldomvattende theorie. Kijk, ik heb een broertje dood aan een uitleg, nee interpretatie die niet op basis van het gegeven kijkmateriaal tot stand komt, maar door het uitwrijven van een associatieve Rorschach vlek die al maar groter wordt. Feit is dat in Mulholland Dr alles draait om Diane Selwyn. Uiteraard is zij een rare snijboon.


avatar van Kronos

Kronos

  • 929 berichten
  • 1304 stemmen

Martin Minderaa schreef:
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.

Voor sommigen is het een film bedoeld om te ontcijferen. Een intellectuele puzzel die meerdere kijkbeurten vraagt. Wat mij betreft is een andere mindset vruchtbaarder. In plaats van de film als een op te lossen raadsel te bekijken kan je het mysterie in de film ook met open aandacht ondergaan. David Lynch verfilmd eerder een beleving dan een verhaal. Een mysterie valt nooit te verklaren maar als je je onderdompelt in de beleving tekent zich in de achtergrond vanzelf een verhaal af. Zonder te zoeken naar verklaringen, naar waarheid, naar betekenis, is er een intuïtief begrip. Misschien weet je niet precies wat er allemaal gebeurd is, maar gevoelsmatig vallen alle puzzelstukjes mooi in elkaar. Wat ik zie, zoals ik lang geleden al schreef, is in het eerste deel een wensdroom verfilmd als realiteit en in het tweede deel de realiteit verfilmd als nachtmerrie.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 601 berichten
  • 0 stemmen

Kronos schreef:
Wat ik zie, zoals ik lang geleden al schreef, is in het eerste deel een wensdroom verfilmd als realiteit en in het tweede deel de realiteit verfilmd als nachtmerrie.

Zit je nog steeds met twee vragen in je maag: 1. Waar houdt het eerste deel op en begint het tweede? 2. Bij wie hoort die wensdroom en die (perceptie van de) realiteit als nachtmerrie? Laat je die vragen onbeantwoord dan doe je Lynch in mijn ogen tekort.


avatar van Modernguy

Modernguy

  • 2 berichten
  • 2 stemmen

Stijlvolle neo-noir thriller.


avatar van B.A.

B.A.

  • 46 berichten
  • 268 stemmen

Een van de betere interpretaties/verklaringen staat op YT: The Terrible Secret of Mulholland Drive.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 601 berichten
  • 0 stemmen

Uhh, een verklaring die meer dan een uur duurt, terwijl de essentie allang in amper 5 minuten is verteld. Wat volgt is achtergrond die men op de voorgrond tracht te plaatsen. Lynch zelf geeft een gigantische aanwijzing als hij zegt:

But the great cinema goes deeper into the psyche and these undercurrents are caught on deeper levels.
Nicholas Cage persifleerde Lynch een keer toen hij met een kopstem orakelde:
Nicksy, you got to understand that cinema is a dark road, and it is getting darker and darker.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een interpretatie die vanuit het perspectief van Diane Selwyn ontstaat, want het is haar psyche waarin de kijker "verdwaalt."


avatar van Maarten0402

Maarten0402

  • 499 berichten
  • 472 stemmen

Ik heb hier weer heel veen zin in, heb deze film op 4K UHD van StudioCanal (blijkbaar in samenwerking of met goedkeuring van Criterion Collection) en heb dit weekend een nieuwe OLED evo TV. Heb al een beetje beeld getest en afgestemd met o.a. deze film... Ja bizar vet!

Nu nog helemaal zien (voor de 2e keer)


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5477 berichten
  • 4615 stemmen

Wie Angelo Badalamenti een warm hart toedraagt (droeg) en/of Mulholland Dr. nog eens op groot doek terug wil zien, is op 16-4 van harte welkom in Heerlen (klik).


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 8775 berichten
  • 2858 stemmen

Herziening in de bioscoop. Toen ik de film lang geleden zag snapte ik er niks van en vond hem vooral pretentieus. Ik kwam met de interviews van David Lynch geen steek verder omdat hij bij elke vraag om uitleg lekker makkelijk de "eigen interpretatie" kaart trok. Ik verdacht hem er van dat hij het zelf niet eens wist. Geïrriteerd gaf ik anderhalve ster. Later, na het zien van Inland Empire, besloot ik dat Lynch niks voor mij is en dat ik zijn volgende films niet meer hoef te zien. Nu deze opnieuw gerestaureerd in de bioscoop kwam verschenen ook opnieuw de lovende recensies die mij deden vermoeden dat ik misschien toch niet zo goed had opgelet, en dacht eraan Lynch nog een kans te geven door Mulholland Drive te gaan herzien. Zo onbevooroordeeld mogelijk begon ik aan de gerestaureerde versie op het grote doek, en heb van het begin tot het einde genoten. Ik kan de film nog steeds niet volledig uitleggen maar er zijn er weinig die dat kunnen, dus dat is geen schande. Als je met die gedachte aan deze film begint kun je er ook veel meer van genieten. Het is een geweldige film. Volgens mij was dit de doorbraak van Naomi Watts. Begrijpelijk en terecht, wat een goede actrice! Dit alles in combinatie met de geweldige soundtrack maakt van Mulholland Drive mijn meest succesvolle herziening ooit.


avatar van Maarten0402

Maarten0402

  • 499 berichten
  • 472 stemmen

De restauratie is verbluffend mooi!

Vorig weekend met mijn broer thuis gezien op 4KUHD (StudioCanal versie met goedkeuring van Criterion Collection, in principe dezelfde master dus).

Zeker een upgrade voor mij, want van DVD naar de 4KUHD is echt een grote stap.

Dit was de tweede keer dat ik hem heb gezien ook.