Mulholland Dr. (2001)

Verenigde Staten / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

nummer 183 in de top 250

2697 BERICHTEN78 MENINGEN

avatar van MaartenTuinstra
geplaatst op 18 augustus 2016, 16:30 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mik schreef:
zelf snapte ik de film al zeer redelijk na het kijken, maar na het lezen van dit stukje text, werd toch wel echt heel veel duidelijk..

Everything that happened in the final quarter of the film, starting with the opening of the bluebox, actually happened. Diane was a burned-out actress who longed for Camilla, who left Diane for the hip director Adam. Diane did hire the hitman to kill Camilla, and the hit did happen. Diane's guilt (symbolized by the elderly couple) drove her to kill herself. After she shot herself, Diane then had a dream (which is quite odd after shooting herself) that was the first three-quarters of the film. She imagined herself as Betty (from the waitress' nametag), an aspiring actress who is beautiful and impresses directors at auditions. She also dreamt that the hit on Camilla did not go down as planned, and that Camilla suffered amnesia, relying on Diane to help her. Diane also imagined Adam as an unlucky guy, with mobsters on his back, his wife in bed with another man, and no money. Adam is also not too impressed with Camilla, or at least the dream version of Camilla. As for everything else? Well, this is a David Lynch film, and basically, any theories one has about his films remain as such, because Lynch never provides clear answers about his films.

Precies zoals ik de film zou interpreteren. M'n eerste Lynch, met inmense verwachtingen gekeken, en wat een film is dit! Voorlopig op de tweede plaats in mijn top 10.

geplaatst op 23 augustus 2016, 9:09 uur, permalink
Deze film is op de BBC website uitgeroepen tot beste film van de 21e eeuw (tot aug 2016). Voor mij niet noodzakelijkerwijs ook zo, al hoort het wel bij de beteren van deze eeuw.

Zie de lijst op: BBC - Culture - The 21st Century’s 100 greatest films

geplaatst op 23 augustus 2016, 11:29 uur, permalink
WelvE schreef:

Good thing!

Alleen waar is Drive
en wat doet Requiem for a Dream op 100 😱

geplaatst op 23 augustus 2016, 12:14 uur, permalink
Altijd leuk, lijstjes, ook al kun je het er onmogelijk mee eens zijn. In ieder geval fijn dat deze niet op de massa gericht is. En het doet me eraan herinneren dat ik In The Mood For Love nodig eens moet zien.

geplaatst op 23 augustus 2016, 12:19 uur, permalink

geplaatst op 9 september 2016, 9:35 uur, permalink
Van mij hoeft dit niet zo... Hoewel ik een aardig idee had hoe de film in elkaar zou zitten, vond ik het allemaal erg ver gezocht. Zelf na het lezen van verschillende interpretaties op het internet. Voor mij is het dan ook niet zo duidelijk wat deze film zo bijzonder goed maakt.

avatar van Cikx
geplaatst op 9 september 2016, 11:04 uur, permalink
Filmah schreef:

De link boven je post maakt dat misschien wat duidelijker. 🙂

avatar van Zwolle84
geplaatst op 17 september 2016, 21:35 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mulholland Dr. blijft een prachtige film, maar is wat mij betreft niet een van Lynch' beste.

Geen schande natuurlijk, want wat is het toch een briljant regisseur. Eigenlijk heeft hij maar een paar echt fantástische films (Wild At Heart, Twin Peaks: Fire Walk With Me, Lost Highway en wellicht ook Inland Empire, die laatste moet ik nog herzien) gemaakt, maar die zijn ook gelijk van zo'n ongrijpbaar niveau dat Lynch eigenlijk een genre op zichzelf is geworden.

Mulholland Dr. komt qua impact samen met Blue Velvet bij die drie/vier films in de buurt, maar laat me net iets minder overweldigd achter. Enerzijds komt dat doordat de scènes wat minder blijven hangen. De zwerver achter het wegrestaurant is daar een uitzondering op, net als dat schitterende Silencio-stuk. Maar zo'n semi-erotische dansscène uit Twin Peaks: Fire Walk With Me, de ijzingwekkende Mystery Man uit Lost Highway of die horror-achtige Inland Empire-beelden beleef ik een stuk intenser.

Kritiekpunten kun je dat overigens nauwelijks noemen, want ik zet het nu af tegen de absolute carrièrehoogtepunten van een van de beste regisseurs aller tijden. En ook Mulholland Dr. bereikt een niveau waar de meeste regisseurs alleen maar van kunnen dromen.

Als een droom, dat is ook precies hoe ik Mulholland Dr. ervaar. Elk shot, elke dialoog en elke noot muziek draagt bij aan de mysterieuze, kalme sfeer. Naomi Watts en Laura Harring gaan daar perfect in op met hun vloeiende en broeierige spel. Ze verleiden de kijker net zo subtiel als elkaar en al na een paar minuten kijk je bijna ademloos toe hoe de beelden voorbij glijden.

Toch is het bij een Lynch altijd weer een strijd om niet te gaan puzzelen. Je weet dat je het beter niet kunt doen als je optimaal door de sfeer wilt worden gevangen, maar kunt het tegelijkertijd bijna niet laten. In Mulholland Dr. wordt het extra hard afgestraft als je je toch laat overhalen, omdat Lynch je eigenlijk anderhalf uur voor de gek houdt en het verhaal achteraf bezien verrassend grijpbaar is, afgezet tegen zijn andere films.

Desondanks laat het me niet los nadat de eindcredits over het scherm rollen. Altijd weer blijf ik met vragen zitten en heb ik het gevoel dat ik lang niet het onderste uit de kan hebt gehaald.

Prachtige belevenis, dat Lynch-oeuvre in chronologische volgorde kijken. Ben erg benieuwd hoe ik Inland Empire ga herbeleven met deze aanloop van de afgelopen weken in het achterhoofd.

geplaatst op 18 september 2016, 18:05 uur, permalink
David Lynch is niets voor mij. Ik heb het langer dan een uur volgehouden, maar ik heb toch afgelegd. Zijn stijl bevalt me niet.

avatar van tbouwh
geplaatst op 19 september 2016, 17:22 uur, permalink
Jammer! Met name het eerste uur van deze film vond ik sferisch echt fantastisch. Je zou het nog eens kunnen proberen met een film als The Straight Story, dat is weer een geheel ander type film van Lynch. Al blijf ik het schuldig als iemand mocht beweren dat zijn stijl in die film ook gewoon doorwerkt. TornadoEF5

avatar van John Milton
geplaatst op 19 september 2016, 17:35 uur, permalink
eens. probeer The Straight Story 🙂

geplaatst op 19 september 2016, 18:41 uur, permalink
Ik denk dat ik nog een paar jaar wacht vooraleer ik iets van Lynch aanraak. Nu ben ik er nog niet klaar voor (interesseert of ligt het me niet, of wat de reden ook mag zijn). Genoeg ander werk dat ik nog moet zien, en daar wil ik eerst mee beginnen 🙂

Puzzelwerk ligt me over het algemeen niet echt, dat is een trend die toch vaker en vaker naar voorkomt. En visueel vind ik zijn films met momenten vrij flets (bij Blue Velvet dacht ik dat dat kwam door het tijdsvak, maar datzelfde kwam ook terug in Mulholland Dr. dus het lijkt een stijlkeuze). Een Refniaans kleurenpalet ligt me beter.

geplaatst op 19 september 2016, 18:51 uur, permalink
Het is ook geen verplichting, TornadoEF5. 🙂 Kijk gewoon lekker waar je zin in hebt, wat maakt het uit wat voor aanzien zo'n regisseur heeft. Er is ook zoveel waar ik nooit m'n vingers aan zal branden.

geplaatst op 19 september 2016, 19:01 uur, permalink
John Milton schreef:
eens. probeer The Straight Story 🙂

Da's hetzelfde als zo'n USV-Porsche kopen en roepen dat je een sportwagen bezit; da's zo niet-Lynch dat je hem dan beter helemaal links kunt laten liggen.

geplaatst op 19 september 2016, 21:07 uur, permalink
The Straight Story heeft inderdaad weinig met Lynch te maken

geplaatst op 19 september 2016, 22:50 uur, permalink
Dat speelt dan wel weer juist in zijn voordeel, eigenlijk.

geplaatst op 19 september 2016, 23:19 uur, permalink
TornadoEF5 schreef:
Dat speelt dan wel weer juist in zijn voordeel, eigenlijk.

Alleen heeft het weinig nut om hem te kijken als je een Lynch wilt zien. En als je juist een film wilt zien die geen Lynch is, zijn er ook een miljard andere opties.

geplaatst op 20 september 2016, 9:02 uur, permalink
de grunt schreef:
The Straight Story heeft inderdaad weinig met Lynch te maken

Gelukkig laat Lynch zich in geen, en al helemaal niet in een te benauwd hokje zetten. Alleen al de sfeer in The Straight Story barst uit z'n voegen van wat typisch Lynch genoemd mag worden.

geplaatst op 20 september 2016, 10:34 uur, permalink
Lavrot schreef:

Tuurlijk, en niet twee van z'n films zijn hetzelfde. Maar je zult het er toch wel mee eens zijn dat als je Twin Peaks FWWM, Inland Empire, Lost Highway, Eraserhead en Mulholland Dr. eruit licht en daar The Straight Story naast legt, dat die film de állervreemste eend in de bijt is? En dat je die film er niet als eerste bij pakt als iemand je vraagt in twee uur te laten zien wat Lynch zo speciaal maakt?

avatar van leatherhead
geplaatst op 20 september 2016, 11:38 uur, permalink
Er zitten wel herkenbare elementen in, maar het is zeker het buitenbeentje in z'n oeuvre.

Maar ach, gewoon lekker Inland Empire gaan kijken, want dat is zijn beste film 😛.

avatar van John Milton
geplaatst op 20 september 2016, 12:33 uur, permalink
Die moet ik ook nog zien!

geplaatst op 20 september 2016, 12:59 uur, permalink
leatherhead schreef:

Over buitenbeentjes gesproken wat is The Elephant Man (1980) dan? Hoe dan ook, alles van Lynch, of van eender wie, is klein bier vergeleken met Inland Empire (2006). Onbegrijpelijk dat filmliefhebbers zijn magnum opus 10 jaar laten liggen ; - )

avatar van leatherhead
geplaatst op 20 september 2016, 13:12 uur, permalink
Tijdje geleden dat ik The Elephant Man heb gezien, maar voor zover ik me herinner vond ik die toch wat herkenbaarder Lynch. Maar zal hem binnenkort eens herzien. Met je laatste zin ben ik het natuurlijk eens 😉.

geplaatst op 20 september 2016, 13:54 uur, permalink
The Elephant Man is voor zijn doen inderdaad ook erg verhalend. Alleen heeft die dan nog dat visuele effect van een misvormd persoon; The Straight Story is precies wat de titel doet vermoeden.

Beide vielen me overigens tegen. Ik zie Lynch veel liever zonder handrem erop.

geplaatst op 20 september 2016, 13:59 uur, permalink
Zwolle84 schreef:
Ik zie Lynch veel liever zonder handrem erop.

👍

avatar van IH88
geplaatst op 20 september 2016, 19:45 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“Hey, pretty girl, time to wake up.”

Mulholland Drive is één van de vreemdste films die ik ooit heb gezien, maar ook één van de beste. De eerste dertig minuten vroeg ik me echt een paar keer af waar ik naar aan het kijken was, maar wanneer de bijpersonages terzijde worden geschoven en de focus komt te liggen op Betty en Rita, is het genieten geblazen. Er is lef en visie voor nodig om 80 procent van je film te laten bestaan uit een droom van een personage, maar David Lynch doet het haast achteloos en zijn film blijft boeien.

Het verhaal zit steengoed in elkaar en pas na de film besef je hoeveel oog voor detail Lynch heeft gehad. Eén van de mooiste scènes die ik ooit heb gezien zit ook in deze film. Dat is wanneer Rita en Betty in de zaal zitten te luisteren naar een zangeres die een prachtig nummer ten gehore brengt (even opgezocht, Llorando gezongen door Rebekah Del Rio). Dat nummer in combinatie met die tranen van Watts en Harring… Weergaloos. Het is eigenlijk moeilijk onder woorden te brengen hoe goed Mulholland Drive in elkaar steekt en hoe sterk Watts en Harring zijn. Mysterieus, spannend, sexy, vreemd en uiteindelijk triest, Mulholland Drive is het allemaal en het is een film die nog vele herzieningen vergt. Mooie cinema.

avatar van jawaka
geplaatst op 21 september 2016, 20:59 uur, permalink
leatherhead schreef:
😛.

Alle films van Lynch zijn buitenbeentjes.