Mulholland Dr. (2001)

Verenigde Staten / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

TornadoEF5 schreef:
Ik denk niet dat ik ooit nog een film van Lynch ga opleggen, eerlijk gezegd.
Probeer The Straight Story (1999) eens. Weet bijna zeker dat dat je beter bevalt!

avatar van de grunt
TornadoEF5 schreef:
bij iedere scène komt er mysterie na mysterie bij, die nooit worden opgelost.

Heerlijk toch!

avatar van TornadoEF5
Ja, moest ik echt niets van film kennen zou ik verwachten dat deze film in de flop 100 zou zitten. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ik deze film al aan vrienden moet gaan aanraden. Die vragen zich nu al af naar wat ik soms kijk. Velen zeggen het zelf: het is een pilot voor een TV-serie die gewoon geen coherent en volledig verhaal heeft. Het slaat nergens op. En je hoeft geen betekenis achter alles te gaan zoeken omdat er simpelweg geen betekenis in zit. Maar het zou wel meerdere interpretaties hebben, of een droom simuleren. Onder dat mom kun je ook alles gaan verfilmen natuurlijk.

avatar van mikey
Tja die frustraties na de eerste kijkbeurt. Die had ik toen ook. Heerlijk was dat!

avatar van TornadoEF5
Tja, ik denk niet dat het ooit zal komen bij deze film eigenlijk.

avatar van Cikx
Waarom moeten alle losse eindjes per se aan elkaar worden geknoopt? Het is toch juist fascinerend dat iedereen zijn eigen draai eraan kan geven? Die eigen invulling maakt het ook zo persoonlijk voor veel fans van de film. Er zit in mijn ogen overigens wel degelijk een rode draad in die je in één zin samen kan vatten. Al zullen er vast mensen zijn die dat ook weer anders zien.

avatar van John Milton
Ik was zelfs boos na mijn eerste kijkbeurt, en sowieso wat gefrustreerd! 22 jarig John Miltonnetje die boos die VHS tape terugbracht naar de videotheek. Heel misschien dvd...

John Milton schreef:

Misschien maar goed dat je zolang mogelijk wacht met Inland Empire dan

avatar van John Milton
njah, 15 jaar film- en levenservaring plus een herwaardering verder, moeten we iets safer zitten, toch?

John Milton schreef:

Dat mag ik toch hopen Sjon

avatar van de grunt
Sjon

Dat.klinkt.tokkie!

John Milton schreef:

Ik ben ook 22 jaar. We have time.

avatar van Karl van H.
Volgens mij is iedereens eerste kijkbeurt van Mulholland Drive een frustrerende ervaring. Ik weet nog dat ik de eerste keer het eerste anderhalf uur geweldig vond, om na de twist volledig de weg kwijt te zijn geraakt. Interpretaties op het internet lezen helpt, maar de beste manier om van deze film te kunnen genieten is door op te houden het te zien als een puzzel die moet worden opgelost. De sterkste kanten van Mulholland Drive liggen mijns inziens op het gebied van sfeer en de manier waarop afzonderlijke scènes zijn opgezet. Je zou de film haast kunnen zien als een verzameling korte films, zonder in te hoeven leveren op kijkplezier, zó goed zitten ze in elkaar.

Ik betwijfel of het zozeer met leeftijd te maken heeft. Zelf 35 (en paar keer gezien), maar ook niet geheel overtuigd van Lynch' gebruikelijke foortrucs in Mulholland Drive. De plot ademt in se de sensatiezucht van een doordeweekse TV thriller uit, audiovisueel ontstijgt het duidelijk de middenmoot maar ook daar blijft het wat braaf in vergelijk met bijv. Eraserhead. Dromerig en mysterieus daarmee scoort hij bij mij, alleen mis ik hier net iets meer ballen en verrassing op cinematografisch vlak. Zijn debuut toonde op elk punt evenveel kracht, terwijl bij het gros van zijn latere films 'vaagheid' zowat zijn belangrijkste stijlmiddel lijkt te zijn. Niet zo moeilijk om daarmee het publiek of op zijn minst een fanbase op de hand te krijgen, voor mij valt het me (ook) ergens te waterig uit. In principe kan ik de kritieken hier dus wel begrijpen, al zou ik er nooit een 1 aan geven.

avatar van Kronos
Karl van H. schreef:

Ik vond deze film meteen helemaal fantastisch hoor.