

Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 146 minuten
Alternatieve titel: Mulholland Drive
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux
IMDb beoordeling:
7,9 (366.841)
Gesproken taal: Spaans en Engels
Releasedatum: 21 februari 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Amazon Prime
Bekijk via meJane
Bekijk via iTunes
Bekijk via Picl
Bekijk via Viaplay
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Mulholland Dr.
"An actress longing to be a star. A woman searching for herself. Both worlds will collide… on Mulholland Drive."
Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.
Externe links
Acteurs en actrices
Betty Elms / Diane Selwyn
Rita / Camilla Rhodes
Adam Kesher
Coco
Joe
Detective Harry McKnight
Detective Neal Domgaard
Vincenzo Castigliane
Luigi Castigliane
Cowboy
Reviews & comments

Sergio Leone
-
- 3742 berichten
- 2499 stemmen
Euhm.
Er valt veel te zeggen over Mulholland Dr. (en David Lynch). Iedereen zal wel z'n eigen theorie hebben waarover de film nu eigenlijk gaat. Hoewel ik nog niet bijster veel van hem gezien heb, is duidelijk dat Lynch daar de regisseur naar is: een hoop vaagheid, metaforen en wat bizarre of absurde scènes (waar ik overigens goed heb om kunnen lachen) en hupsakee: de kijker heeft stof tot nadenken.
Ik vind dat nogal lui. Ook wat pretentieus. Een film hoeft van mij niet rechtlijnig te zijn, een beetje surrealisme is voor dit soort thrillers zelfs aan te raden. Het einde open laten (en de film spekken van een aantal clues die al dan niet ook echt waarde hebben voor het plot) is flauw. Een goedkoop trucje om nog lang over je film te laten doordenken. Nu, alle rariteiten daargelaten is dit simpelweg een film over de American Dream, weliswaar overgoten met een kritisch sausje. Meer hoef ik daar niet van te maken.
Waar ik wel ten volle van heb kunnen genieten is de verpakking waarin Lynch het brengt. Audiovisueel is dit een geweldige film, met voornamelijk het werk van Angelo Badalamenti dat er echt bovenuit springt. Zonder twijfel één van de beste scores in dit genre dat ik ooit gehoord heb. Alleen daarom al zou ik Mulholland Dr. misschien ooit opnieuw kijken.
Verder heb ik een behoorlijke cast gezien, waarin het aanvankelijk wat stroef, zelfs soapachtig, loopt - maar dat is ongetwijfeld ook weer een dingetje om een eigenaardig sfeertje te creëren. Na de twist valt dat stroeve weg, krijgen we opeens veel tempo en ook een heel anders acterende Naomi Watts. Dat dit (terecht) haar grote doorbraak betekende, moge duidelijk zijn.
Dus al bij al wel een behoorlijke film. De verpakking is geweldig, maar voor een plotgedreven film toch iets te flauw en gemakkelijk. Hoewel ik met de jaren minder fan van dit genre geworden ben, ben ik toch blij dat ik deze film nu pas gezien heb, en geen 10 jaar geleden.
3

Kronos
-
- 929 berichten
- 1304 stemmen
Meer hoef ik daar niet van te maken.
Dat hoeft inderdaad niet. Maar als je er niet meer van kan of wil maken is dat natuurlijk niet te wijten aan pretenties en luiheid van David Lynch.

Lavrot
-
- 601 berichten
- 0 stemmen
Een mening over een avantgardistische neo-noir film baseren op wat vluchtige observaties is als voor de Nachtwacht gaan staan en na tien seconden vertrekken onder wat gemompel als "ach, een afbeelding van een schutterij."

Basto
-
- 9501 berichten
- 6663 stemmen
Euhm.
Er valt veel te zeggen over Mulholland Dr. (en David Lynch). Iedereen zal wel z'n eigen theorie hebben waarover de film nu eigenlijk gaat. Hoewel ik nog niet bijster veel van hem gezien heb, is duidelijk dat Lynch daar de regisseur naar is: een hoop vaagheid, metaforen en wat bizarre of absurde scènes (waar ik overigens goed heb om kunnen lachen) en hupsakee: de kijker heeft stof tot nadenken.
Ik vind dat nogal lui. Ook wat pretentieus. Een film hoeft van mij niet rechtlijnig te zijn, een beetje surrealisme is voor dit soort thrillers zelfs aan te raden. Het einde open laten (en de film spekken van een aantal clues die al dan niet ook echt waarde hebben voor het plot) is flauw. Een goedkoop trucje om nog lang over je film te laten doordenken. Nu, alle rariteiten daargelaten is dit simpelweg een film over de American Dream, weliswaar overgoten met een kritisch sausje. Meer hoef ik daar niet van te maken.
Waar ik wel ten volle van heb kunnen genieten is de verpakking waarin Lynch het brengt. Audiovisueel is dit een geweldige film, met voornamelijk het werk van Angelo Badalamenti dat er echt bovenuit springt. Zonder twijfel één van de beste scores in dit genre dat ik ooit gehoord heb. Alleen daarom al zou ik Mulholland Dr. misschien ooit opnieuw kijken.
Verder heb ik een behoorlijke cast gezien, waarin het aanvankelijk wat stroef, zelfs soapachtig, loopt - maar dat is ongetwijfeld ook weer een dingetje om een eigenaardig sfeertje te creëren. Na de twist valt dat stroeve weg, krijgen we opeens veel tempo en ook een heel anders acterende Naomi Watts. Dat dit (terecht) haar grote doorbraak betekende, moge duidelijk zijn.
Dus al bij al wel een behoorlijke film. De verpakking is geweldig, maar voor een plotgedreven film toch iets te flauw en gemakkelijk. Hoewel ik met de jaren minder fan van dit genre geworden ben, ben ik toch blij dat ik deze film nu pas gezien heb, en geen 10 jaar geleden.
3
Ik heb zelden iemand de plank zo mis zien slaan.
Mocht je een uurtje hebben, dat legt deze man je haarfijn uit hoe het echt in elkaar steekt en dat over alles is nagedacht en er achter het plot, een heel ander verhaal schuilgaat. En het is niet wat jij denkt…
Welkom in het hoofd van Lynch!
https://youtu.be/OiCfHW3N3vo

ZAP!
-
- 4545 berichten
- 3398 stemmen
...Mocht je een uurtje hebben, dat legt deze man je haarfijn uit hoe het echt in elkaar steekt en dat over alles is nagedacht en er achter het plot, een heel ander verhaal schuilgaat. En het is niet wat jij denkt…

ZAP!
-
- 4545 berichten
- 3398 stemmen
Welkom in het hoofd van Lynch!


Kronos
-
- 929 berichten
- 1304 stemmen
Een film behoort zo'n uitleg niet nodig te hebben en als 'ervaring' op zich voldoende te bieden hebben.
En wat een ervaring heeft deze film te bieden! Tenminste, als je je eigen kopje kan leegmaken en niet druk bezig bent met allerlei rationele verklaringen zoeken. De muziek van Mahler moet je ondergaan, las ik lang geleden eens, en zo is het ook met (veel) films van David Lynch.

Basto
-
- 9501 berichten
- 6663 stemmen
Ik heb die uitleg ook pas gekeken nadat ik de film al een keer of 5 gezien had. Maar door die uitleg was het de 6e keer weer een hele nieuwe ervaring.
Ik raad ook niemand aan deze uitleg te bekijken voordat je zelf een verzadiging hebt bereikt. Maar het maakt wel duidelijk hoe briljant het werk van Lynch in elkaar steekt.
De 4 uur durende uitleg van Twin Peaks is nog indrukwekkender.

ZAP!
-
- 4545 berichten
- 3398 stemmen
...Maar het maakt wel duidelijk hoe briljant het werk van Lynch in elkaar steekt.
De 4 uur durende uitleg van Twin Peaks is nog indrukwekkender.


mjk87 (moderator films)
-
- 12696 berichten
- 3692 stemmen
Dit is nu zo'n film waarvan ik, na de eerste kijkbeurt, in feite geen idee had waar dit nu over ging, wat de regisseur wilde zeggen en waar ik nu precies naar had gekeken. Maar soms maakt dat niet uit. De eerste anderhalf uur is op een basisniveau in ieder geval te begrijpen, ergens lijkt de film van a naar z te gaan. Dan is er daarna natuurlijk die omslag maar ook dat deel daarna is in een zekere mate van c naar d ook goed te volgen. Binnen die twee delen volgens scènes elkaar logisch op en wat er verteld wordt is begrijpelijk.
Alleen inderdaad, die twee delen achter elkaar en sommige losse scènes (die intro, bij dat steegje achter het café) maken dat de film uiteindelijk in eerste instantie volstrekt onbegrijpelijk is. Maar omdat de film verder op dat basisniveau goed te volgen is, blijft deze boeien. Dat komt ook door de ijzersterke sfeer, direct ingezet met die dromerige nachtrit en de fantastische muziek van Badalementi. Dit zijn van die zeldzame films die enkel in en rond Hollywood en L.A. kunnen spelen. De sfeer is nu eens bevreemdend, dan weer naargeestig, dan zomers en zonnig maar altijd voelt de sfeer als onderdeel van het geheel en de film voelt ook als een coherent geheel. Enorm knap. En dat gevuld met veel losse prachtige momenten. Als gezegd dit nachtrit, maar ook in het theater, die seksscène.
Ik heb eigenlijk niets aan te merken hierop alleen voelt de film niet als de volle bak dus 4,5*.

Arnie
-
- 1057 berichten
- 1787 stemmen
Foutje, waar ik pakweg 15 jaar geleden 3 sterren zei moet 4,5 worden, stop.

erniesam
-
- 177 berichten
- 99 stemmen
Ik ben van mening dat Diane Camilla niet heeft laten ombrengen, omdat dit niet strookt met wat wij verder waarnemen in de film. Haar diepste angst is niet Camilla die haar achterna zit, maar het oude stel. Waarom is dit?

Basto
-
- 9501 berichten
- 6663 stemmen

Martin Minderaa
-
- 173 berichten
- 209 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.

Basto
-
- 9501 berichten
- 6663 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
Mdr laat zich ook niet zomaar ontcijferen. Het is dan ook een film die steeds beter wordt bij herziening.

Bob Gray
-
- 1043 berichten
- 1728 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
de simpele verklaring is dat de eerste anderhalf uur een wensdroom zijn van Diane, en na de Silencio scène wordt ze wakker in het heden en zie je de 'echte' gebeurtenissen, wat uitmond in de moord op Camila.
Echter valt er nog zoveel meer te halen uit deze film, maar dat is niet eens waarom dit een van mijn favoriete film allertijden is. Vorige week op het grote doek in Eye gezien en wat een geweldige ervaring weer. Het viel me nu pas echt dat het goed te zien is dat de eerste anderhalf uur echt gemaakt is als serie, wat ook de bedoeling was van Lynch. Veel fragmentarischere stukken die in een serie veel verder uitgediept hadden kunnen worden.

wihu61
-
- 777 berichten
- 372 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
Ik heb dat ook, zijn stijl bevalt me uitstekend, maar ik moet gewoon afhaken op een gegeven moment... en vind dat best jammer.

Lavrot
-
- 601 berichten
- 0 stemmen
Zoals Umberto Eco eens orakelde, voor je het weet eindigt een verklaring voor een snijboon in een wereldomvattende theorie. Kijk, ik heb een broertje dood aan een uitleg, nee interpretatie die niet op basis van het gegeven kijkmateriaal tot stand komt, maar door het uitwrijven van een associatieve Rorschach vlek die al maar groter wordt. Feit is dat in Mulholland Dr alles draait om Diane Selwyn. Uiteraard is zij een rare snijboon.

Kronos
-
- 929 berichten
- 1304 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
Voor sommigen is het een film bedoeld om te ontcijferen. Een intellectuele puzzel die meerdere kijkbeurten vraagt. Wat mij betreft is een andere mindset vruchtbaarder. In plaats van de film als een op te lossen raadsel te bekijken kan je het mysterie in de film ook met open aandacht ondergaan. David Lynch verfilmd eerder een beleving dan een verhaal. Een mysterie valt nooit te verklaren maar als je je onderdompelt in de beleving tekent zich in de achtergrond vanzelf een verhaal af. Zonder te zoeken naar verklaringen, naar waarheid, naar betekenis, is er een intuïtief begrip. Misschien weet je niet precies wat er allemaal gebeurd is, maar gevoelsmatig vallen alle puzzelstukjes mooi in elkaar. Wat ik zie, zoals ik lang geleden al schreef, is in het eerste deel een wensdroom verfilmd als realiteit en in het tweede deel de realiteit verfilmd als nachtmerrie.

Lavrot
-
- 601 berichten
- 0 stemmen
Wat ik zie, zoals ik lang geleden al schreef, is in het eerste deel een wensdroom verfilmd als realiteit en in het tweede deel de realiteit verfilmd als nachtmerrie.
Zit je nog steeds met twee vragen in je maag: 1. Waar houdt het eerste deel op en begint het tweede? 2. Bij wie hoort die wensdroom en die (perceptie van de) realiteit als nachtmerrie? Laat je die vragen onbeantwoord dan doe je Lynch in mijn ogen tekort.

B.A.
-
- 46 berichten
- 268 stemmen
Een van de betere interpretaties/verklaringen staat op YT: The Terrible Secret of Mulholland Drive.

Lavrot
-
- 601 berichten
- 0 stemmen
Uhh, een verklaring die meer dan een uur duurt, terwijl de essentie allang in amper 5 minuten is verteld. Wat volgt is achtergrond die men op de voorgrond tracht te plaatsen. Lynch zelf geeft een gigantische aanwijzing als hij zegt:

Maarten0402
-
- 499 berichten
- 472 stemmen
Ik heb hier weer heel veen zin in, heb deze film op 4K UHD van StudioCanal (blijkbaar in samenwerking of met goedkeuring van Criterion Collection) en heb dit weekend een nieuwe OLED evo TV. Heb al een beetje beeld getest en afgestemd met o.a. deze film... Ja bizar vet!
Nu nog helemaal zien (voor de 2e keer)

Hannibal
-
- 8775 berichten
- 2858 stemmen
Herziening in de bioscoop. Toen ik de film lang geleden zag snapte ik er niks van en vond hem vooral pretentieus. Ik kwam met de interviews van David Lynch geen steek verder omdat hij bij elke vraag om uitleg lekker makkelijk de "eigen interpretatie" kaart trok. Ik verdacht hem er van dat hij het zelf niet eens wist. Geïrriteerd gaf ik anderhalve ster. Later, na het zien van Inland Empire, besloot ik dat Lynch niks voor mij is en dat ik zijn volgende films niet meer hoef te zien. Nu deze opnieuw gerestaureerd in de bioscoop kwam verschenen ook opnieuw de lovende recensies die mij deden vermoeden dat ik misschien toch niet zo goed had opgelet, en dacht eraan Lynch nog een kans te geven door Mulholland Drive te gaan herzien. Zo onbevooroordeeld mogelijk begon ik aan de gerestaureerde versie op het grote doek, en heb van het begin tot het einde genoten. Ik kan de film nog steeds niet volledig uitleggen maar er zijn er weinig die dat kunnen, dus dat is geen schande. Als je met die gedachte aan deze film begint kun je er ook veel meer van genieten. Het is een geweldige film. Volgens mij was dit de doorbraak van Naomi Watts. Begrijpelijk en terecht, wat een goede actrice! Dit alles in combinatie met de geweldige soundtrack maakt van Mulholland Drive mijn meest succesvolle herziening ooit.

Maarten0402
-
- 499 berichten
- 472 stemmen
De restauratie is verbluffend mooi!
Vorig weekend met mijn broer thuis gezien op 4KUHD (StudioCanal versie met goedkeuring van Criterion Collection, in principe dezelfde master dus).
Zeker een upgrade voor mij, want van DVD naar de 4KUHD is echt een grote stap.
Dit was de tweede keer dat ik hem heb gezien ook.

Gerelateerd nieuws

De tien best beoordeelde films van de jarige David Lynch (77)

Vijf uitstekend beoordeelde films die het heel slecht deden in de bioscoop

Mystery-thriller 'Mulholland Dr.' van David Lynch vanavond op Canvas

De uitslag van de MovieMeter Top 1000 van 2021
Bekijk ook

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.441 reacties

The Usual Suspects
Misdaad / Mystery, 1995
1.679 reacties

American Beauty
Drama / Komedie, 1999
1.897 reacties

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.063 reacties

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Komedie / Romantiek, 2001
1.828 reacties

Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
25 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.