ad

Geregisseerd door: David Lynch

Met onder meer: Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

Releasedatum: 6 juni 2001

Over Mulholland Dr.

"An actress longing to be a star. A woman searching for herself. Both worlds will collide… on Mulholland Drive."

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Vincenzo Castigliane

Luigi Castigliani

avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

Mulholland Drive in de herziening.

De setting waarin ik de film keek was niet bepaald ideaal. Wat is het toch warm bovenin het huis, ‘s avonds nog met 32 graden. Al zwetend zag ik de Hollywodiaanse, altijd schitterend blijvende plaatjes aan. De sfeer die wordt gecreëerd blijft sterk. De soundtrack die eronder hangt evenwel.

Toch heeft de film mij niet verder in weten de dammen dan 4*. Hij blijft vrij traag, niet geheel mijn ding. Ook komt de film nogal gedateerd op mij over wat met het camerawerk te maken kan hebben. De overgangen tussen de scènes zullen vast bijdragen aan de hallucinante ervaring van de film. Echter lijkt de film hierdoor wel ouder dan uit 2001. Ook de zo nu en dan vage shots sluiten hierbij aan... Niet geheel mijn ding.

Het achteerwerk van beide dames, vooral Naomi Watts is fantastisch. Wonderbaarlijk dat zij hiervoor geen Oscar nominatie in de wacht wist te slepen. Het verschil tussen Betty en Diane is tamelijk bizar de noemen. Ook de overige personages mogen er zijn en dan vooral Theroux.

Langzaamaan kom ik erachter dat het vage gebeuren wat Lynch neerzet niet geheel mijn ding is. Zo ervaarde ik Lost Highway en Eraserhead ook al. Toch mag deze er dan zeker nog wel zijn gezien boven genoemde zeer sterke punten, om over het verhaal nog maar te zwijgen.

Een film die eigenlijk nog niet klaar is na het kijken.

avatar van shrink

shrink

Een heerlijke film waarin ik opeens helemaal het pad kwijt was. Dat werd me allemaal te ingewikkeld en ik heb ook geen zin om films 10 keer te bekijken om hem te begrijpen.

Maar wat is die Laura Harring een mooie vrouw. Vooral als ze opeens naakt in bed stapt en er een mooie liefdesscene volgt.

avatar van de grunt

de grunt

• 2028 stemmen

shrink deze film zal je nooit begrijpen. ook niet na 10x. dat is de kracht.

scorsese

Prachtige film over een vrouw die naar Los Angeles komt om het te maken in de filmindustrie. David Lynch geeft je de puzzelstukjes, maar de puzzel mag je zelf oplossen en het uiteindelijke plaatje kan er iedere keer anders uitzien. Een mysterieuze sfeer (ook dankzij de mooie muziek van Angelo Badalamenti). Een intrigerend laatste gedeelte waarin de aanwijzingen bij elkaar komen. Voor Naomi Watts was dit haar doorbraak-rol (en het is te zien waarom).

In de zoveelste herziening stem verhoogd naar 4.5 sterren.

avatar van Kersje38

Kersje38

Rare film, maar als je gaat googlen naar de uitleg van de film, begrijp je hem beter

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Mijn David Lynch-kennismaking startte met het geniale Twin Peaks, en sindsdien ben ik op gestadig tempo door zijn film-oeuvre aan het gaan. Mulholland Dr. is, volgens de opinie van velen, toch wel zijn befaamdste werk, dus de verwachtingen waren in ieder geval hooggespannen. Tot nu toe is nog geen enkele film van Lynch me tegengevallen, maar je weet het uiteindelijk nooit op voorhand.

Mulholland Drive maakt de hoge verwachtingen echter helemaal waar. Vanaf de eerste tien seconden word je helemaal ondergedompeld in die typische Lynchiaanse sfeer, en dan weet je eigenlijk gevoelsmatig al dat het niet meer stuk kan. Ik had me voorgenomen om bij een eerste kijkbeurt gewoon alles over me heen te laten komen, maar uiteraard kon ik het toch niet laten om de hele tijd te zitten puzzelen in m'n hoofd. En dat hoort voor mij persoonlijk ook wel bij de charmes van een Lynch-film. Ondanks de heerlijk surreële en absurdistische momentjes die er in de film verpakt zitten, moest ik tot mijn verrassing wel concluderen dat pakweg het eerste anderhalf uur vrij rechtlijnig is. Het keerpunt is het schitterende stukje in De Silencio. Het gedeelte dat hierna volgt is Lynch op zijn surreële hoogtepunt. Ik was voor een tijdje even de draad kwijt, maar Lynch heeft toch altijd die bepaalde kwaliteit die ervoor zorgt dat je als kijker gefascineerd blijft kijken, ook al weet je niet goed naar wat je nu aan het kijken bent. Althans, dat effect hebben zijn films altijd op mij. Tegen het einde van de film vielen grotendeels de meeste stukjes op hun plek, in ieder geval hoe ik het zie of interpreteer. Alles wat zich in het laatste halfuur afspeelt met Diane en Camilla is ècht gebeurd. Diane besluit uit jaloerse redenen om Camilla te laten vermoorden door een hitman. Nadat dit gebeurd is wordt Diane verscheurd door schuldgevoelens en pleegt ze op het einde zelfmoord. In de periode voordat ze zelfmoord pleegt beeldt ze zich een andere realiteit in, of droomt ze over hoe het anders had kunnen lopen. In deze droom is ze een succesvolle actrice, is Camilla verliefd op haar, en belandt de regisseur Adam, haar liefdesrivaal, van de ene in de andere ongelukssituatie. De ingebeelde realiteit/de droom kan echter niet volgehouden worden, en spat noodlottig uit elkaar. De maffia-personages en het monster kan ik echter niet helemaal plaatsen, en ook het feit dat Betty in haar droom haar eigen lijk kan zien, terwijl ze dan nog niet zelfmoord heeft gepleegd lijkt me kan ik moeilijk duiden. Maar dat is juist het mooie, want er zullen nog wel tientallen andere manieren zijn waarop je het verhaal kan interpreteren. Het is hetzelfde als een puzzel die je op vele manieren correct in elkaar kan steken. Dat nodigt natuurlijk uit om de puzzel opnieuw en opnieuw te maken. Wat ik in het geval van Mulholland Dr. zeker van plan ben.

Buiten het verhaal is de muziek van Badalamenti zoals altijd erg sfeervol, en moeten vooral de acteerprestaties benoemd worden. Laura Harring maar vooral Naomi Watts spelen absoluut schitterend. Die laatste is sowieso een van mijn favoriete actrices, maar hier is ze echt ongekend sterk. Justin Theroux schat ik ook heel hoog in, en zet hier ook een prima prestatie neer. Ook heb ik genoten van die typische absurde humor, zoals de incompetente huurmoordenaar, Adam die z'n vrouw in bed betrapt, de espresso-scène, of die Cowboy: het is zo absurd dat het grappig is. De humor deed me denken aan Twin Peaks The Return.

Lynch mengt hier van alles bij elkaar; surrealisme, absurdisme, mysterie, horror, humor, schitterende beelden, veel sfeer en interessante thema's over droom/realiteit. Als Twin Peaks Seizoen 3 nooit gemaakt was kon deze film als de culminatie van zijn oeuvre gezien worden, maar nu valt die eer wel aan eerstgenoemde. Persoonlijk vind ik het wel niet zijn beste film tot nu toe; die eer ken ik nog steeds toe aan Lost Highway. Maar dat is moeilijk om te zeggen na één keer kijken; ik voel nu al een verhoging aankomen bij herzieningen. 4*.

avatar van macrobody

macrobody

Nog nooit Twin Peaks gezien maar wel veel over gehoord. Ik was dan ook vol verwachting hoe deze film mij zou bevallen. Kort gezegd: ik begreep er geen hout van. Dus dat betekent dat ik na afloop op zoek moet gaan naar antwoorden en daar heb ik een hekel aan. In dit geval had ik beter eerst een paar commentaren moeten doorlezen van moviemeter dan had ik het misschien beter begrepen. Maar er zit veel symboliek in en dat is altijd op je eigen manier te interpreteren. Wat betreft het acteren kan ik me helemaal voorstellen dat dit de grote doorbraak was voor Naomi. Misschien ga ik deze film nogmaals bekijken al is het alleen al voor de bedscene!

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2071 berichten

Weet niet of ie al es geplaatst is, maar hier wordt de film van a tot z uitgelegd.