Mulholland Dr. (2001)

Verenigde Staten / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

• Vanaf 29 november in de bioscoop (re-release)
  • nummer 191 in de top 250

avatar van lowstar1
Waar heb ik nu eigenlijk naar gekeken? Na 2.5 uur is Mulholland Drive afgelopen. Of toch niet? Een filmervaring die ik nog niet eerder heb meegemaakt.

Het eerste wat bij mij opkwam na deze film is waar heb ik nu eigenlijk naar gekeken. Uiteraard heb ik de film meerdere keren teruggekeken om het te proberen te begrijpen. Ook heb ik een aantal maal de film als mp3 bestand geluisterd om zo niet beïnvloed te worden door alle hints die je kunnen helpen of wellicht op je verkeerde been kunnen zetten. Helaas heeft dat niet heel veel opgeleverd. Ook na wat speurwerk op internet zijn er zoveel verschillende belevenissen van deze film dat het voor mij lastig is om nu uit te leggen waar het precies overgaat.

Een oordeel geven over deze film is gelukkig minder lastig. Een film die nu toch al bijna een week vragen blijft stellen krijgt voor mij de hoogste beoordeling die ik pas 1 keer eerder heb gegeven: 4,5.

avatar van Karl van H.
lowstar1 schreef:

Dit is toch wel de wonderlijkste manier om een film te beleven die ik ooit heb gehoord

avatar van Thampon
Dit is echt zo een film waarvan je achteraf zegt "What The Hell Did I Just Watch?"
Werid stuff tot en met waarvan je wel een liefhebber moet zijn!

Meesterwerk!

Vreemd, als filmliefhebber heb ik MD 17 jaar lang weten te vermijden of zo. Van Twin Peaks was ik geen liefhebber maar deze film van Lynch vond ik zeer goed. Watts speelt echt geweldig, siliconen Harring een stuk minder overtuigend en daarom geen 5 sterren.
Er is veel bizar en vreemd in en aan deze film en toen redelijk op het eind weer een nieuw personage ten tonele verscheen die erg op de hoofdpersoon leek maar niet helemaal, draaide mijn hersenen overuren. De asbakscene was voor mij het sleutelmoment, toen viel eindelijk bij mij het kwartje dat er twee realiteiten/fantasieën/flashbacks door elkaar heen liepen. In de scenes die daarna volgenden werd alles wat ik tot nu toe gezien had op zijn kop gezet en ik begreep nog steeds maar een beetje. Tot het lezen van een recensie en direct nogmaals de film bekijken (thanks Netflix).
Het rare was dat Betty en Diane zó anders werden gespeeld dat het tijdens mijn eerste keer kijken, het maar heel moeilijk doordrong dat ze dezelfde persoon was.
Een fijne film die enigszins traag loopt maar bij de 2e keer kijken met open mond viel me dat totaal niet meer op.

hoffhaan schreef:
Omdat de film wat ouder is oogt hij traag. Maar dat droomgedoe is niets voor mij. Driekwart van de film is gewoon goed, maar op het eind wordt de film onvoldoende. 2.5
Juist het einde geeft betekenis aan de film die je tot dan toe hebt gezien. Alles valt op zijn plaats en alles wordt op zijn kop gezet.
Driekwart van de film is gewoon redelijk. Pas daarna wordt die driekwart zeer goed.

avatar van nathaniel177
duurde wel ff voordat ik de film snapte!