Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 146 minuten
Alternatieve titel: Mulholland Drive
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux
IMDb beoordeling: 7,9 (381.975)
Gesproken taal: Spaans en Engels
Releasedatum: 21 februari 2002
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Mulholland Dr.
"A love story in the city of dreams."
Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.
Externe links
Acteurs en actrices
Betty Elms / Diane Selwyn
Rita / Camilla Rhodes
Adam
Coco
Joe
Detective McKnight
Detective Domgaard
Vincenzo Castigliane
Luigi Castigliane
Cowboy
Reviews & comments
Sergio Leone
-
- 4017 berichten
- 2700 stemmen
Euhm.
Er valt veel te zeggen over Mulholland Dr. (en David Lynch). Iedereen zal wel z'n eigen theorie hebben waarover de film nu eigenlijk gaat. Hoewel ik nog niet bijster veel van hem gezien heb, is duidelijk dat Lynch daar de regisseur naar is: een hoop vaagheid, metaforen en wat bizarre of absurde scènes (waar ik overigens goed heb om kunnen lachen) en hupsakee: de kijker heeft stof tot nadenken.
Ik vind dat nogal lui. Ook wat pretentieus. Een film hoeft van mij niet rechtlijnig te zijn, een beetje surrealisme is voor dit soort thrillers zelfs aan te raden. Het einde open laten (en de film spekken van een aantal clues die al dan niet ook echt waarde hebben voor het plot) is flauw. Een goedkoop trucje om nog lang over je film te laten doordenken. Nu, alle rariteiten daargelaten is dit simpelweg een film over de American Dream, weliswaar overgoten met een kritisch sausje. Meer hoef ik daar niet van te maken.
Waar ik wel ten volle van heb kunnen genieten is de verpakking waarin Lynch het brengt. Audiovisueel is dit een geweldige film, met voornamelijk het werk van Angelo Badalamenti dat er echt bovenuit springt. Zonder twijfel één van de beste scores in dit genre dat ik ooit gehoord heb. Alleen daarom al zou ik Mulholland Dr. misschien ooit opnieuw kijken.
Verder heb ik een behoorlijke cast gezien, waarin het aanvankelijk wat stroef, zelfs soapachtig, loopt - maar dat is ongetwijfeld ook weer een dingetje om een eigenaardig sfeertje te creëren. Na de twist valt dat stroeve weg, krijgen we opeens veel tempo en ook een heel anders acterende Naomi Watts. Dat dit (terecht) haar grote doorbraak betekende, moge duidelijk zijn.
Dus al bij al wel een behoorlijke film. De verpakking is geweldig, maar voor een plotgedreven film toch iets te flauw en gemakkelijk. Hoewel ik met de jaren minder fan van dit genre geworden ben, ben ik toch blij dat ik deze film nu pas gezien heb, en geen 10 jaar geleden.
3
Kronos
-
- 948 berichten
- 1351 stemmen
Meer hoef ik daar niet van te maken.
Dat hoeft inderdaad niet. Maar als je er niet meer van kan of wil maken is dat natuurlijk niet te wijten aan pretenties en luiheid van David Lynch.
Lavrot
-
- 656 berichten
- 0 stemmen
Een mening over een avantgardistische neo-noir film baseren op wat vluchtige observaties is als voor de Nachtwacht gaan staan en na tien seconden vertrekken onder wat gemompel als "ach, een afbeelding van een schutterij."
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
Euhm.
Er valt veel te zeggen over Mulholland Dr. (en David Lynch). Iedereen zal wel z'n eigen theorie hebben waarover de film nu eigenlijk gaat. Hoewel ik nog niet bijster veel van hem gezien heb, is duidelijk dat Lynch daar de regisseur naar is: een hoop vaagheid, metaforen en wat bizarre of absurde scènes (waar ik overigens goed heb om kunnen lachen) en hupsakee: de kijker heeft stof tot nadenken.
Ik vind dat nogal lui. Ook wat pretentieus. Een film hoeft van mij niet rechtlijnig te zijn, een beetje surrealisme is voor dit soort thrillers zelfs aan te raden. Het einde open laten (en de film spekken van een aantal clues die al dan niet ook echt waarde hebben voor het plot) is flauw. Een goedkoop trucje om nog lang over je film te laten doordenken. Nu, alle rariteiten daargelaten is dit simpelweg een film over de American Dream, weliswaar overgoten met een kritisch sausje. Meer hoef ik daar niet van te maken.
Waar ik wel ten volle van heb kunnen genieten is de verpakking waarin Lynch het brengt. Audiovisueel is dit een geweldige film, met voornamelijk het werk van Angelo Badalamenti dat er echt bovenuit springt. Zonder twijfel één van de beste scores in dit genre dat ik ooit gehoord heb. Alleen daarom al zou ik Mulholland Dr. misschien ooit opnieuw kijken.
Verder heb ik een behoorlijke cast gezien, waarin het aanvankelijk wat stroef, zelfs soapachtig, loopt - maar dat is ongetwijfeld ook weer een dingetje om een eigenaardig sfeertje te creëren. Na de twist valt dat stroeve weg, krijgen we opeens veel tempo en ook een heel anders acterende Naomi Watts. Dat dit (terecht) haar grote doorbraak betekende, moge duidelijk zijn.
Dus al bij al wel een behoorlijke film. De verpakking is geweldig, maar voor een plotgedreven film toch iets te flauw en gemakkelijk. Hoewel ik met de jaren minder fan van dit genre geworden ben, ben ik toch blij dat ik deze film nu pas gezien heb, en geen 10 jaar geleden.
3
Ik heb zelden iemand de plank zo mis zien slaan.
Mocht je een uurtje hebben, dat legt deze man je haarfijn uit hoe het echt in elkaar steekt en dat over alles is nagedacht en er achter het plot, een heel ander verhaal schuilgaat. En het is niet wat jij denkt…
Welkom in het hoofd van Lynch!
https://youtu.be/OiCfHW3N3vo
ZAP!
-
- 5088 berichten
- 3548 stemmen
...Mocht je een uurtje hebben, dat legt deze man je haarfijn uit hoe het echt in elkaar steekt en dat over alles is nagedacht en er achter het plot, een heel ander verhaal schuilgaat. En het is niet wat jij denkt…
ZAP!
-
- 5088 berichten
- 3548 stemmen
Welkom in het hoofd van Lynch!
Kronos
-
- 948 berichten
- 1351 stemmen
Een film behoort zo'n uitleg niet nodig te hebben en als 'ervaring' op zich voldoende te bieden hebben.
En wat een ervaring heeft deze film te bieden! Tenminste, als je je eigen kopje kan leegmaken en niet druk bezig bent met allerlei rationele verklaringen zoeken. De muziek van Mahler moet je ondergaan, las ik lang geleden eens, en zo is het ook met (veel) films van David Lynch.
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
Ik heb die uitleg ook pas gekeken nadat ik de film al een keer of 5 gezien had. Maar door die uitleg was het de 6e keer weer een hele nieuwe ervaring.
Ik raad ook niemand aan deze uitleg te bekijken voordat je zelf een verzadiging hebt bereikt. Maar het maakt wel duidelijk hoe briljant het werk van Lynch in elkaar steekt.
De 4 uur durende uitleg van Twin Peaks is nog indrukwekkender.
ZAP!
-
- 5088 berichten
- 3548 stemmen
...Maar het maakt wel duidelijk hoe briljant het werk van Lynch in elkaar steekt.
De 4 uur durende uitleg van Twin Peaks is nog indrukwekkender.
mjk87 (moderator films)
-
- 13258 berichten
- 3902 stemmen
Dit is nu zo'n film waarvan ik, na de eerste kijkbeurt, in feite geen idee had waar dit nu over ging, wat de regisseur wilde zeggen en waar ik nu precies naar had gekeken. Maar soms maakt dat niet uit. De eerste anderhalf uur is op een basisniveau in ieder geval te begrijpen, ergens lijkt de film van a naar z te gaan. Dan is er daarna natuurlijk die omslag maar ook dat deel daarna is in een zekere mate van c naar d ook goed te volgen. Binnen die twee delen volgens scènes elkaar logisch op en wat er verteld wordt is begrijpelijk.
Alleen inderdaad, die twee delen achter elkaar en sommige losse scènes (die intro, bij dat steegje achter het café) maken dat de film uiteindelijk in eerste instantie volstrekt onbegrijpelijk is. Maar omdat de film verder op dat basisniveau goed te volgen is, blijft deze boeien. Dat komt ook door de ijzersterke sfeer, direct ingezet met die dromerige nachtrit en de fantastische muziek van Badalementi. Dit zijn van die zeldzame films die enkel in en rond Hollywood en L.A. kunnen spelen. De sfeer is nu eens bevreemdend, dan weer naargeestig, dan zomers en zonnig maar altijd voelt de sfeer als onderdeel van het geheel en de film voelt ook als een coherent geheel. Enorm knap. En dat gevuld met veel losse prachtige momenten. Als gezegd dit nachtrit, maar ook in het theater, die seksscène.
Ik heb eigenlijk niets aan te merken hierop alleen voelt de film niet als de volle bak dus 4,5*.
Arnie
-
- 1074 berichten
- 1829 stemmen
Foutje, waar ik pakweg 15 jaar geleden 3 sterren zei moet 4,5 worden, stop.
erniesam
-
- 181 berichten
- 103 stemmen
Ik ben van mening dat Diane Camilla niet heeft laten ombrengen, omdat dit niet strookt met wat wij verder waarnemen in de film. Haar diepste angst is niet Camilla die haar achterna zit, maar het oude stel. Waarom is dit?
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
Martin Minderaa
-
- 225 berichten
- 273 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
Mdr laat zich ook niet zomaar ontcijferen. Het is dan ook een film die steeds beter wordt bij herziening.
Bob Gray
-
- 1108 berichten
- 1840 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
de simpele verklaring is dat de eerste anderhalf uur een wensdroom zijn van Diane, en na de Silencio scène wordt ze wakker in het heden en zie je de 'echte' gebeurtenissen, wat uitmond in de moord op Camila.
Echter valt er nog zoveel meer te halen uit deze film, maar dat is niet eens waarom dit een van mijn favoriete film allertijden is. Vorige week op het grote doek in Eye gezien en wat een geweldige ervaring weer. Het viel me nu pas echt dat het goed te zien is dat de eerste anderhalf uur echt gemaakt is als serie, wat ook de bedoeling was van Lynch. Veel fragmentarischere stukken die in een serie veel verder uitgediept hadden kunnen worden.
wihu61
-
- 833 berichten
- 395 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
Ik heb dat ook, zijn stijl bevalt me uitstekend, maar ik moet gewoon afhaken op een gegeven moment... en vind dat best jammer.
Lavrot
-
- 656 berichten
- 0 stemmen
Zoals Umberto Eco eens orakelde, voor je het weet eindigt een verklaring voor een snijboon in een wereldomvattende theorie. Kijk, ik heb een broertje dood aan een uitleg, nee interpretatie die niet op basis van het gegeven kijkmateriaal tot stand komt, maar door het uitwrijven van een associatieve Rorschach vlek die al maar groter wordt. Feit is dat in Mulholland Dr alles draait om Diane Selwyn. Uiteraard is zij een rare snijboon.
Kronos
-
- 948 berichten
- 1351 stemmen
De eerste anderhalf uur waren fascinerend, huiveringwekkend, mysterieuze wendingen en geweldige humor. De laatste driekwartier raakte ik volledig de draad kwijt. Blijkbaar mis ik intellectuele diepgang om het slot te begrijpen.
Voor sommigen is het een film bedoeld om te ontcijferen. Een intellectuele puzzel die meerdere kijkbeurten vraagt. Wat mij betreft is een andere mindset vruchtbaarder. In plaats van de film als een op te lossen raadsel te bekijken kan je het mysterie in de film ook met open aandacht ondergaan. David Lynch verfilmd eerder een beleving dan een verhaal. Een mysterie valt nooit te verklaren maar als je je onderdompelt in de beleving tekent zich in de achtergrond vanzelf een verhaal af. Zonder te zoeken naar verklaringen, naar waarheid, naar betekenis, is er een intuïtief begrip. Misschien weet je niet precies wat er allemaal gebeurd is, maar gevoelsmatig vallen alle puzzelstukjes mooi in elkaar. Wat ik zie, zoals ik lang geleden al schreef, is in het eerste deel een wensdroom verfilmd als realiteit en in het tweede deel de realiteit verfilmd als nachtmerrie.
Lavrot
-
- 656 berichten
- 0 stemmen
Wat ik zie, zoals ik lang geleden al schreef, is in het eerste deel een wensdroom verfilmd als realiteit en in het tweede deel de realiteit verfilmd als nachtmerrie.
Zit je nog steeds met twee vragen in je maag: 1. Waar houdt het eerste deel op en begint het tweede? 2. Bij wie hoort die wensdroom en die (perceptie van de) realiteit als nachtmerrie? Laat je die vragen onbeantwoord dan doe je Lynch in mijn ogen tekort.
B.A.
-
- 46 berichten
- 273 stemmen
Een van de betere interpretaties/verklaringen staat op YT: The Terrible Secret of Mulholland Drive.
Lavrot
-
- 656 berichten
- 0 stemmen
Uhh, een verklaring die meer dan een uur duurt, terwijl de essentie allang in amper 5 minuten is verteld. Wat volgt is achtergrond die men op de voorgrond tracht te plaatsen. Lynch zelf geeft een gigantische aanwijzing als hij zegt:
Maarten0402
-
- 549 berichten
- 491 stemmen
Ik heb hier weer heel veen zin in, heb deze film op 4K UHD van StudioCanal (blijkbaar in samenwerking of met goedkeuring van Criterion Collection) en heb dit weekend een nieuwe OLED evo TV. Heb al een beetje beeld getest en afgestemd met o.a. deze film... Ja bizar vet!
Nu nog helemaal zien (voor de 2e keer)
Hannibal
-
- 9018 berichten
- 3012 stemmen
Herziening in de bioscoop. Toen ik de film lang geleden zag snapte ik er niks van en vond hem vooral pretentieus. Ik kwam met de interviews van David Lynch geen steek verder omdat hij bij elke vraag om uitleg lekker makkelijk de "eigen interpretatie" kaart trok. Ik verdacht hem er van dat hij het zelf niet eens wist. Geïrriteerd gaf ik anderhalve ster. Later, na het zien van Inland Empire, besloot ik dat Lynch niks voor mij is en dat ik zijn volgende films niet meer hoef te zien. Nu deze opnieuw gerestaureerd in de bioscoop kwam verschenen ook opnieuw de lovende recensies die mij deden vermoeden dat ik misschien toch niet zo goed had opgelet, en dacht eraan Lynch nog een kans te geven door Mulholland Drive te gaan herzien. Zo onbevooroordeeld mogelijk begon ik aan de gerestaureerde versie op het grote doek, en heb van het begin tot het einde genoten. Ik kan de film nog steeds niet volledig uitleggen maar er zijn er weinig die dat kunnen, dus dat is geen schande. Als je met die gedachte aan deze film begint kun je er ook veel meer van genieten. Het is een geweldige film. Volgens mij was dit de doorbraak van Naomi Watts. Begrijpelijk en terecht, wat een goede actrice! Dit alles in combinatie met de geweldige soundtrack maakt van Mulholland Drive mijn meest succesvolle herziening ooit.
Maarten0402
-
- 549 berichten
- 491 stemmen
De restauratie is verbluffend mooi!
Vorig weekend met mijn broer thuis gezien op 4KUHD (StudioCanal versie met goedkeuring van Criterion Collection, in principe dezelfde master dus).
Zeker een upgrade voor mij, want van DVD naar de 4KUHD is echt een grote stap.
Dit was de tweede keer dat ik hem heb gezien ook.
Franz_Hose
-
- 32 berichten
- 32 stemmen
...En toen deed David Lynch op de record knop drukken.
...En toen begreep ik, zoals altijd, van zijn film weer geen ene reet.
Saaie, onsamenhangend geneuzel over identiteitsverwisseling of iets... Ik heb geen idee.
Er zaten te weinig explosies, schietscenes en blote t&/t€n in de film. Dat weet ik wel.
mikey
-
- 28295 berichten
- 4903 stemmen
..te weinig …. blote t&/t€n in de film. Dat weet ik wel.
mikey
-
- 28295 berichten
- 4903 stemmen
Het gedeelte dat hierna volgt is Lynch op zijn surreële hoogtepunt.
Dayer
-
- 86 berichten
- 98 stemmen
Als kijker zonder voorkennis ga je deze film lineair in en kom je er zonder twijfel verward uit. Waar Lynch je in Lost Highway na een half uurtje al in het ongewisse laat, houdt hij de kijker in Mulholland Drive langer bij de les. We krijgen verschillende verhaallijnen te zien, maar het verband blijft lange tijd onduidelijk. Een jonge vrouw met geheugenverlies die wordt opgevangen door een getalenteerde actrice, een regisseur die wordt gedwongen om een bepaalde actrice te kiezen voor een hoofdrol en dan heb je ook nog de (korte) scènes met de klungelige huurmoordenaar en het duo in het wegrestaurant.
Wie op het eind alles in mekaar puzzelt, kan er misschien toch wel wat van maken. Betty (en later Diane) is niet per se een geesteszieke vrouw, maar ze is in de steek gelaten en openlijk vernederd door haar vriendin/partner (Rita/Camille). Dat zien we duidelijk aan het einde van de film. Diane geeft uiteindelijk aan de huurmoordenaar de opdracht om Camille te vermoorden. Een beslissing die haar later helemaal zou verteren van spijt en verdriet. Alleen valt er niets meer aan te doen, zoals de man aangeeft: betaald is betaald en dan zal de opdracht uitgevoerd worden.
Diane verbeeldt zich intussen (en dat is het grootste stuk van de film) hoe Camille toch ontkomt aan de moord en hoe ze toch samen zouden kunnen blijven. Onder meer omdat de regisseur eigenlijk niet veel voorstelt, doordat de huurmoordenaar een klungelaar blijkt, doordat een groep dronken studenten inrijdt op de auto waar ze in zit (waarna ze geliquideerd zou worden). Tijdens de lipsync-voorstelling wordt ook gesteld: niets is echt, alles waar je naar kijkt is een illusie. Dat lijkt me vooral een boodschap aan de kijker.
Het oude echtpaar lijkt me dan vooral haar schuldgevoel dat haar achterna zit? Net als de man achter het wegrestaurant. Daar zitten voor mij zeker ook nog een aantal ambigue zaken in. Maar dit is toch een indrukwekkende kijkervaren, telkens tussen droom/verbeelding en realiteit. In een eerste kijkbeurt, zonder voorkennis, quasi onmogelijk om niet in verdwaald te raken.
Gerelateerd nieuws
De tien speelfilms van de jarige David Lynch (78)
Amazon Prime Video verwijdert deze ijzersterke titels zeer binnenkort uit het aanbod
Vijf uitstekend beoordeelde films die het heel slecht deden in de bioscoop
Mystery-thriller 'Mulholland Dr.' van David Lynch vanavond op Canvas
Bekijk ook
One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.447 reacties
The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.679 reacties
American Beauty
Drama, 1999
1.905 reacties
Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.065 reacties
Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Komedie / Romantiek, 2001
1.832 reacties
Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
25 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.