Mulholland Dr. (2001)

Verenigde Staten / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

avatar van cinemanukerke
There is no band playing ... and yet ... we hear a band. Door die scene alleen al zou ik dit als meesterwerk noteren. Dat de rest even meesterlijk is, is een bonus. There is no film playing... and yet ... we see a film !

avatar van Film Fan
Een beetje een langzame film die mijn nieuwsgierigheid tot halverwege wel gepakt had maar daarna voor mij iets te zweverig werd. Er zat wel een aardige twist in maar dat kon de film niet meer redden. Het acteerwerk was in orde en de film zag er verzorgd uit. Ik kreeg erg het gevoel dat ik naar de nieuwste Hitchcock zat te kijken maar dat zal de adoratie van David Lynch voor hem zijn geweest.

avatar van Ted Kerkjes
Film Fan schreef:
Hoe dan? Tussen Hitchcock en Lynch zit in mijn ogen een wereld van verschil...!

avatar van Film Fan
Ted Kerkjes schreef:
Hoe dan? Tussen Hitchcock en Lynch zit in mijn ogen een wereld van verschil...!

Belichting, tempo, camera.

avatar van king16
Gisteren deze film -voor mij de beste film ooit- voor het eerst op het grote scherm kunnen zien (in Maastricht houdt Lynch momenteel een grote expositie in het Bonnefanten Museum en als onderdeel hiervan wordt zijn volledige filmografie in Lumiere gedraaid tot en met eind april).

Laat ik het zo zeggen, de film wist me weer akelig in zijn greep te houden na afloop. Dit is zo'n film die steeds meer lijkt te rijpen naar mate het publiek zelf ouder wordt. Het mooie aan deze puzzel is dat Lynch hier alles in beeld brengt om de puzzelstukjes op de juiste plek te leggen, in plaats van alles "onafgerond" te laten, zoals in vele van zijn andere werken (en ook dat heeft zo zijn charme, laat ik dat voorop stellen).

Ik ken geen film die de diepte van het innerlijke wezen van het hoofdpersonage (de dromen, de angsten, de zelfverloochening en uiteindelijk het spijt) zo intiem en helder in beeld weet te brengen.

Diane die koffie zet gedurende het laatste deel van de film en Camilla hallucineert. Dat verdriet... zelden kwam dit zo bij mij binnen. Geef die vrouw een Oscar.

Grappig,, al die kenners die de film "begrijpen". Er valt niks te begrijpen, zijn allerlei scenes aan elkaar geflanst zonder enig verband. En 2 lekker wijven, dat wel. In die zin is het kunst, maar kom niet aan met "het verhaal begrijpen". Bullshit

avatar van Maarten0402
Huh? ... Ok. Dat is voor iedereen anders bij dit soort films. Lost Highway, Eraserhead, Donnie Darko, Enemy, Fear X. Als iemand zegt hem te begrijpen wil dat niet zeggen dat dit dan letterlijk dé manier is hoe het is gegaan, maar meer zoals de persoon het zelf heeft beleefd/ervaart. Eerste keer dat ik Mulholland Dr. had gezien kon ik ook nog niet veel met het geheel, maar hoe langer ik hierover nadacht en meer interpretaties opzocht hoe meer ik het begreep. En al begrijp ik de film volledig wil dat niet zeggen dat dit dé manier is waarop het is gegaan. Dat is het mooie van o.a. Lynch. Iedereen kan hier zijn eigen interpretatie in zien en op een andere manier tegenaan kijken.
Dat heeft dus niks met "die zogenaamde kenners" statement te maken.