Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Mulholland Dr. (2001)

Alternatieve titel: Mulholland Drive

Verenigde Staten / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

avatar van Wolkenmeter
Aangename verrassing om deze film gisteren al in de sneak te zien. Mulholland Drive valt misschien nog het best te beschrijven als een mix tussen Sunset Boulevard en Lost Highway (het laatste halfuur van Mulholland Drive heeft ook van die surrealistische plotwendingen) Toch geen onbegrijpelijke film, en vooral heel spannend

Voor de geintresseerden: een uitgebreide recensie staat op KUTsite.

avatar van Jordy
Nou ik ben benieuwd, ben niet zo'n grote fan van de Lynch films die ik ken, maar ben na de goede recensies toch wel benieuwd naar deze film..

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb alleen nog maar positieve verhalen gehoord.

avatar van manic
Ik heb het al ergens anders gezegd geloof ik, maar in Den Haag (filmhuis)staat voor de Sneak van 4 februari als hint "film noir". Sneak in de gaten houden dus! Ik denk dat het Mulholland Dr. gaat worden. (wishful thinking?)

avatar van Jordy
ik zou eerder The Man Who Wasn't There denken, dit zou wel erg ver van tevoren zijn (voor de film normaal gaat draaien)

even op sneakpoint.nl kijken over een paar dagen als je het wilt weten

avatar van manic
Ja, dat zou ook heel goed kunnen, maar waarom nou zo'n tijdsverschil met België En trouwens ik dacht dat sneakpoint niet meer bijgehouden werd, maar gelukkig had ik het mis! Thanks!

avatar van Jordy
WOW WOW WOW WOW WOW WOW WOW!!

nou het onvoorstelbare is gebeurd: Jordy vond een David Lynch film goed, en niet zo'n beetje ook

prachtig gefilmd, super geacteerd, veel MEESTERLIJKE momenten en vooral ERRUG spannend... en een geweldig "mindfuck" laatste half uur

ik heb dus laatst Blue Velvet en Lost Highway van Lynch gezien.. en die vond ik een stuk minder geniaal dan de recensies me deden verwachten. Ik vraag me echt af waarom ik deze nou wél zo goed vind.. ik denk omdat ik BV en LH te ongeloofwaardig vond, waardoor ik te afstandelijk zat te kijken. Veel (goede, dat wel) artsy fartsy scenes met wat vage verbanden er tussen om het intelligent te laten lijken (vond ik dus), maar deze film is bijna 2 uur lang erg geloofwaardig, met veel vermakelijke verhaallijnen, zodat je als kijker je perfect inleeft (ik iig, iets wat ik bij die andere 2 totaal niet had). Wanneer het dan in het laatste half uur á la Lost Highway vaag begint te worden, vond ik dat wél erg boeiend.. en nu had ik ook echt *zin* om na te gaan denken over hoe alles in elkaar zou kunnen zitten (wat erg goede theoriën gelezen inmiddels, waar ik zelf ook redelijk in de richting van zat), iets dat ik bij z'n eerdere films totaal niet had omdat het me allemaal weinig kon schelen. En nu bleek er na wat nadenken ook een redelijk geloofwaardige verklaring voor alle vaagheden te zijn, iets wat ik bij bv. Lost Highway niet kon ontdekken, wat ik té frustrerend vond.

maar goed.. genoeg geluld... ik zal de oudere Lynch films nog een keer een kans geven over een tijdje (met deze film in m'n achterhoofd)

Mulholland Drive krijg van mij 4,5 sterren...

Interessant. Heb je de film ergens gedownload of zo?

avatar van Jordy
ja, erg goede kwaliteit, even op m'n breedbeeld via m'n dvd-speler dus daar lag het niet aan

dvd komt april, staat inmiddels besteld

en *ja* het was achteraf gezien wel stoer geweest om deze in de bios te zien (om je even voor te zijn ), maar goed kan nou eenmaal niet alles in de bios zien. Helemaal niet aangezien ik tegen de tijd dat deze draait de hele week werk en er dan dus ook minder tijd voor heb

Niet zo briljant als Lost Highway, maar zeker de moeite waard. Liefhebbers van standaard Hollywoodwerk doen er beter aan niet te gaan.
Wel een film voor de bios.

avatar van Armin
Ik was sceptisch over deze film, want het was tenslotte een nieuwe Lynch en na Lost Highway (die ik niet eens heb afgekeken)had ik er niet zo'n vertrouwen in.
De film begint echter ijzersterk en ik was dan ook
gelijk verkocht.
Maar helaas, na ca. 75 min.(ik zat op dat moment op een **** sterren waardering), jawel hoor, de draad kwijt !!
Als de logica ontbreekt dan is voor mij de lol er echt af.
Ik las laatst overigens een quote van Lynch :"ik was een paar weken in paniek omdat ik geen idee had hoe de film moest eindigen".
Nou, ik heb nog steeds geen idee hoe de film eindigt.
Verklaringen zijn welkom, Jordy.

avatar van Jordy
Nou ja ik wil ten eerste niet de grote Lynch-kenner uit gaan hangen, en ik wil hier niet de hele film gaan spoilen maar er IS een hele goede verklaring (vond ik, ik open ff een forum-topicje).. en ondanks dat ik niet alles "snapte" bij de aftiteling had ik wel wat vermoedens over hoe alles zou kunnen zitten, wat nu (itt Lost Highway) genoeg was om de film erg goed te waarderen...

4 sterren voor de regie.

avatar van Jordy
grappig dat de Lynch liefhebbers (van deze site dan) deze dus minder vinden..

logisch anders had ik 'm niet beter gevonden natuurlijk

avatar van manic
Ik heb 'm dus net gezien: deze film zuigt je echt mee! Ik ben er denk nog wel een paar dagen mee zoet . GEWELDIG! Zie het als een droom staat tot realiteit.
Hoewel misschien niet iedereen ingewikkelde, bizarre dromen heeft. 4.5 .
5 ** als ik ooit alles kan plaatsen

Grappig dat de film ook hier goed gevonden wordt. Had ik niet verwacht van zo'n abstracte onbegrijpelijke weirde film.

avatar van Goodfella
"Wat is dit in godsnaam?" Was ongeveer mijn reactie toen de film afgelopen was. Ik snapte er niks van. Toen ben ik wat spoilers gaan lezen en werd duidelijk hoe geweldig het verhaal in elkaar steekt. Als de film iets toegankelijker was geweest had ie bij mij nog hoger gescoord. Ik bedoel, ik hou van vage films, maar zó vaag...

Erg goede film meer hoef ik denk ik niet te zeggen. Stuk beter te volgen dan lost highway die ik soms ook wat saai vond, hier dus niet het geval.

avatar van StuF
het tempo lag voor de pauze een stuk lager en als het dan ook al laat wordt terwijl je de stroomversnelling niet verwacht is het toch wel moeiluk volgen. vandaar dat ik hem eerst nog een keer ga zien voordat ik ga stemmen. maar hij gaat minimaal 4 sterren krijgen.

Toen ik deze film zag (ik heb hem in twee delen op de computer staan) dacht ik na een uur. Is dit nou zo moeilijk te begrijpen. Maar het tweede deel snapte ik geen ruk van dus ik zal hem nog een keer moeten kijken voordat ik hem pas echt snap. (Heb wel zo'n flauw vermoeden)

Ik snap hem nu na twee keer kijken en veel recensies gelezen te hebben. Echt heel erg vaag maar wel heel goed.

Super! X-treem vaag, maar wel erg lekker...... Kga hem zeker vaker zien!

hc
Ongelofelijk vage film, verreweg Lynch zijn 'raarste'. Alhoewel...Lost Highway was ook nauwelijks te bevatten.
Neemt niet weg dat dit ongewone (daardoor bijna brilliante) product geweldig goed is. Ga dat zien....tenzij je niet van uhhh films van David Lynch houdt.

Heb je Eraserhead en The Grandmother gezien? Talk about weird...

avatar van Goodfella
Eraserhead vond ik best meevallen eigenlijk. Ok, het is vaag, maar niet zo moeilijk te bevatten als deze film.

nieuwe nummer 1.. ook weer een beetje overdreven als je het mij vraagt

Hehe, jouw stem is hoger dan het huidige gemiddelde

avatar van Jordy
vind het gemiddelde ook niet overdreven (al denk ik dat ik een 4 ga maken van m'n stem als ik eindelijk m'n DVDtje eens op ga zetten), maar het feit dat ie #1 staat wél

neo (crew)
paar uur geleden gekeken en opnieuw een fantastische lynchfilm.net als bij veel andere lynchfilms is het de combinatie van de duistere muziek van badalamenti,de goeie regie,prachtige shots en een lekker vaag verhaal.4.5 sterren