menu

Mulholland Dr. (2001)

Alternatieve titel: Mulholland Drive

mijn stem
3,80 (3903)
3903 stemmen

Verenigde Staten / Frankrijk
Mystery / Thriller
147 minuten

geregisseerd door David Lynch
met Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=SL8mq7H9-GA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van kappeuter
5,0
kappeuter (crew)
Bijzondere film!
Een film die je meerdere keren kan kijken. Tot drie kwart van de film vrij goed te volgen en daarna pijnig je je hersens hoe het nou allemaal zit. Ik zat aardig in de goeie richting, nu ik de uitleg gelezen heb.
Twee geweldige actrices, die ook nog eens super sexy zijn. Als Hitchcock nog geleefd had, had hij ze graag gecast vermoed ik.
Het verhaal is lekker mysterieus maar erg boeiend.

avatar van starbright boy
4,0
starbright boy (moderator)
Een mooie, intelligente puzzel maar vooral een prachtig uitgevoerde, grappige, emotionele film. En een film die meteen op mijn to buy list gaat. (bepaald niet de enige op die lijst trouwens). En badiamenti is Geniaal.

4.5*

avatar van Phoenix
5,0
Het was al weer 3 jaar geleden dat ik deze zag. Toen was het de 5e en laatste film van een filmmarathon. Ik wist dus voor de 2e keer helemaal niks meer af van de film en al HELEMAAL niet waarom ik hem 4,5* gaf. Nu weet ik het weer .

Mik's verklaring op pagina 7 verwoordt precies mijn interpretatie. Nou nog eventjes in het spoilertopic de details ontrafelen . [edit]Pjotr's interpretatie dat het allemaal om Camilla draait en niet om Diane/Betty klinkt ook erg logisch. DAMN! Wat heerlijk dat alles kan, geniaal ! [/edit]

Blijft dus lekker staan die 4,5. Vooral de hypnotiserende muziek, de spanning die midden op de dag bij een coffeeshop of een apartementencomplex wordt opgewekt, Naomi Watts en het mateloos intrigerende verhaal (dat helaas iets te langzaam op gang komt, vandaar een halve ster aftrek) scoren de punten.

avatar van Chainsaw
4,5
Chainsaw (moderator)
Ramon K schreef:

De scene met de 2 dames die hand in hand in de theaterzaal zitten en luisteren naar het intense lied van Rebekah del Rio is zo intens mooi dat ik me betrapte op een traantje bij mijn eerste viewing.........een waar meesterwerk...

Heel erg eens Inderdaad een adembenemend mooie scène.

Mulholland Drive is mijn derde film van Lynch, na Rabbits en Lost Highway. Echt hele hoge verwachtingen had ik op zich niet, waardoor ik behoorlijk overdonderd werd door dit meesterwerkje. De film bevat prachtige visuele momenten en geweldige muziek (met bovengenoemde scène als ultieme combinatie) en bovenal een heerlijke sfeer. Verder acteren alle acteurs de sterren van de hemel. Watts en Harring zijn erg goed en ook Theroux speelt een voortreffelijk rol. Maar eerlijk is eerlijk; Lynch krijgt in dit geval nog de meeste credit; want het is toch geweldig als een film je kan laten lachen, je kan ontroeren én je goed aan het denken kan zetten.

Nog nét geen 5 sterren, maar wel een hele ruime 4,5.

avatar van Madecineman
5,0
Madecineman (moderator)
Deze week op een verloren doordeweekse avond Mulholland Drive maar eens in de DVD speler gedaan. En weer was ik erg diep onder de indruk van deze geniale film.
Visueel is de film ontzettend mooi. De nachtelijke scenes op de heuvels van Hollywood lijken zo uit een droom te komen. De omfloerste lichten, het soms net iets te lang uit focus zijn van de beelden het maakt de droomwereld compleet. Ook bij daglicht laat kunstenaar Lynch zijn surealistische wereld tot leven komen. En altijd blijft die donkere, onderhuidse spanning voelbaar in de lucht hangen.
De acteerprestaties zijn zeker boven gemiddeld en vooral Naomi Watts moet hier toch wel extra krediet krijgen. Want wat zij hier als jonge actrice laat zien is alles behalve kinderachtig. Formidabel zoals zij haar totaal verschilende persoonlijkheden tot leven laat komen.

De film zit met al zijn lagen zo ontzettend fascineerend inelkaar. Er is natuurlijk het suspense verhaal van de aan lager wal geraakte jaloerse Diane, die de succesvolle Camilla wil ombrengen. Maar er is ook ook Lynch zijn kritiek en eerbetoon aan het medium film en dan die van Hollywood in het bijzonder. Daarnaast kent de film ook een laag die mij persoonlijk op emotioneel, menselijk niveau erg weet te raken. Want Mulholland Drive is ook het verhaal van de vluchtigheid van dromen, de illusie dat je het leven kunt sturen naar eigen believen. Ontroerend en ontnuchterend tegelijk. Mooi dat Lynch hier een van de grootste en meest wijdverbreide dromen in onze westerse wereld voor kiest, die van de "Hollywood Dream".

Mulholland Drive weet mij iedere keer weer ruim twee uur gefascineerd naar het scherm te laten kijken. En als hij afgelopen is heb ik eigenlijk meteen de neiging hem weer opnieuw te kijken. De film zit vol voelbare spanning, is donker, surrealistisch, erotisch en weet mij keer op keer echt te raken. Wordt tijd dat deze film krijgt wat hij verdient en dat is een maximale score van 5*.

En voor diegene die Lynch maar niks en te vaag vinden; Film is een illusie en Lynch is een fantastisch illusionist. Gebruik je fantasie en laat je meeslepen in deze geweldige wereld.

5,0
Wat een GEweldige film!!! Ongelofelijk. Niks dan superlatieven. Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit zo geboeid naar een film gekeken. Eigenlijk is alles aan deze film perfect.

Het begint al met het auto ongeluk. De kijker wordt meteen geconfronteerd met een crash, die geweldig in beeld wordt gebracht . Lynch heeft de kijker meteen te pakken.

De eerste 90 minuten zit je gewoon te wachten tot er structuur in het verhaal komt en zit je te genieten van de briljante acteer momenten.
(ik vroeg me wel eens af wat Naomi Watts(mm-er) nou precies zag in de actrice Naomi Watts), maar wat kan zij acteren in deze film. Hoogtepunt in de eerste 70 minuten is toch wel de auditie. Rillingen over mijn lijf en wat zou ik graag haar tegenspeler zijn... Onge-evenaard stukje acteerwerk!!
Ook het stuk met de huurmoordenaar en het stuk waarin de regisseur thuis komt zijn echt heerlijk. Voor mij 2 stukken luchtigheid à la guy richtie alleen dan perfect ingepast in de film.

Dan ineens na anderhalfuur een omwenteling waar ik eerst geen antwoord op had. Ik zat echt te kijken met het gevoel van 'what the fuck' gebeurd me nu. Een half uur genieten van een mindfuck die zijn weerga niet kent.

Ik ben nu na 6 uur nog steeds verdwaasd over deze film. Een geweldige achtbaanrit die je op de onverwachte momenten een lachkick geeft via wat rare bochten maar die op de juiste momenten een looping plaatst waar je pas een antwoord op hebt als je al kilmoters verder bent!

5* en een knaller in mijn top 10 op de 2de plaats

avatar van donnie darko
5,0
Nou, deze dan maar eens herzien, en wat een fout heb ik daar gemaakt toen ik deze 3* gaf(oorspronkelijk maar 2*), want wat een ongelooflijk meesterwerk heb ik hier mogen aanschouwen. De eerste keer was ik er duidelijk nog niet klaar voor, nu dus wel. Alles aan deze film vond ik gewoon geweldig.
Nou, dan maar eens over de film zelf. Nou, het verhaal ga ik niet proberen te vertellen, maar wat ik iedereen wel kan zeggen, is dat ik eindelijk een steengoede rol van Naomi Watts heb gezien, en ook direct de bewonderaars van haar begrijp, en misschien zelfs dat selecte groepje ga bijtreden.
Laura vond ik net iets minder, maar zeker geen minpunt.
Alle scenes waren zeer mooi in beeld gebracht en ik had op het einde van de film echt een beangstigend gevoel. Ik weet niet hoe het komt, want echt eng is hij niet, maar toch moest ik bekomen van de angst die door mijn lichaam ging, bij de scene met de twee oude mensen die Naomi achtervolgen in haar huis, en dat ze dan zelfmoord pleegt, voor mij de mooiste scene, samen met de operascene.
Nou, ik denk dat ik nu wel genoeg heb gezegd.
Natuurlijk volgen een dikke 5* en een nummer 8 plaats in mijn top 10. Dit vind ik toch wel straf voor een film waar ik echt geen knijt van begreep.

Nou, dan ga ik nu wat lezen in het spoilertopic, want ik wil nu echt ook wel alles weten over deze film.

avatar van Hannibal
1,5
Ik hoop dat de rest van de films in mijn 'dringend zien' lijstje een stuk minder vaag en beter zijn.
Ik vind het prima als in een film niet meteen alles duidelijk is, maar dit ging mij te ver.

Leuk hoor, zo'n fragment waarin de dames midden in de nacht naar een theatervoorstelling gaan waar we eerst een minuut of 10 moeten luisteren naar een zangeres die vervolgens (dood?) neervalt en weggedragen wordt, maar ik snap er de ballen van wat dat uiteindelijk met de film te maken heeft.
Uiteindelijk blijkt alles een 'mooie' droom te zijn.. dat is natuurlijk wel heel makkelijk, aangezien je met dromen alle kanten op kan. Vanaf het moment dat het blauwe doosje wordt geopend zegt de film:"Vergeet maar wat je tot nu toe hebt gezien, want dat is allemaal niet waar, vanaf nu begint de film echt.. hahaha!"

Waarschijnlijk moet je deze film 28 keer zien om hem helemaal te kunnen begrijpen, maar een tweede keer zal er zelfs niet komen voor mij. Sommige 'vage' films herzie ik nog wel eens, omdat ik toch nieuwsgierig ben 'waarom dat nou ook alweer gebeurde', en 'hoe dat nou precies zat'. Bij Mulholland Dr. heb ik daar echt geen behoefte aan.

1.5*

avatar van Halcyon
Heb hem gisteren dan nog maar eens gezien, voor de vierde keer al ondertussen, en na alle theoriën te hebben gelezen zie ik er nog altijd geen topper in. Hij is in quasi alle opzichten minder goed dan Blue Velvet, waar ik deze film (misschien onterecht) mee vergelijk.
De soundtrack is, hoewel nog zeer goed, minder frivool en duister, de donkere sfeer is minder overtuigend aanwezig, het kleurgebruik is niet creatief genoeg en spreekt minder tot de verbeelding, het Hollywood-verval thema zegt me niet zoveel... Enkel het acteerwerk en het mysterieuze in de personages is van Blue Velvet-niveau.
Wat me wel erg beviel was de morbide humor die vooral via Adam de regisseur goed naar buiten kwam.
Mulholland Drive is een film waar ik graag naar kijk, maar die me verder niets doet.

avatar van otherfool
3,5
Surrealistische en toch wel ietwat overschatte film. Mooie beelden en spannende scenes, maar ook met rare zijsprongetjes en veel gezochte onduidelijkheid. De sfeer van de film is echter prima verzorgd en Watts is een ontdekking.

3,5*.

avatar van Rianneke_Dan
3,5
Nou ik heb deze eindelijk gezien!
Goeie film, de sfeer was heel duidelijk aanwezig.
Begin dacht ik van waar moet dit heengaan allemaal, maar hoe verder de film kwam hoe meer ik had van oh ja op die manier
De muziek erin was heel mooi, op de één of andere manier raakte het mij wel.
Na een uur kijken raakte ik volledig de kluts kwijt haha, en toen het was afgelopen blijf ik echt achter met een gevoel van 'huh?'
Maar dat is juist het goede van de film, en na er even over na te hebben gedacht weet je wel hoe het zit.
Maar ik snap wel dat mensen dit niet gelijk de eerste keer snappen, ik zal hem ook nog wel een paar keer moeten kijken voor de details etc.
Twee mooie actrices, acteren was ook wel goed!
Vooral het stukje als Naomi die scene 'acteert' met die oudere man, dat vond ik goed geacteerd (onder andere)
Mulholland Drive krijgt van mij nu 4 sterren, maar dat kan zeer zeker nog omhoog gaan.

avatar van Fran
1,0
De sfeer en het acteerwerk op zich waren redelijk goed. Maar ik moet iets in de film herkennen qua verhaal. Iets waarin ik me kan inleven. Bij deze film vond ik het een aaneengeplakte reeks van beelden waar ik verder niks in kon herkennen.

Eigenlijk was ik ook niet van plan om de film nog een keer te kijken, maar ik ben door jullie eigenlijk overgehaald. Blijkbaar zit er toch iets in, wat ik misschien heb gemist. Ik probeer de film deze week of volgende week nog eens te bekijken. Druk, druk, druk ..... Dan ga ik eens kijken of mijn stem geheel onterecht was en pas ik hem meteen aan !

avatar van serpico
4,5
Ik ga ervan uit dat er honderden theorieën bestaan over deze film, maar voor die allemaal door te lezen eerst mijn bericht.

De film begint alleraardigst. Twee meisjes komen door het toeval bij elkaar en gaan op zoek naar de identiteit van de ene. Wat hierin opvalt is, dat de film schijnbaar realistisch is, maar dat er een hoop dingen juist erg vreemd zijn. Bijvoorbeeld dat oude stel in het begin, dat met een vervremend geforceerde lach in die taxi zit. Waarom doen ze dat? Er zijn wel wat redenen te bedenken, maar die lijken toch niet echt helemaal waarschijnlijk.

Dan is er nog een scène die eruit springt, die van die jongen en die man in de Winkie's. Wat wil deze scène nu zeggen? Hij past perfect in het sfeertje dat over de film hangt, maar zit er niet meer achter? Wie is die jongen en wie is die man? Om de een of andere reden bedacht ik dat die man misschien de kijker was. Hij is dus jou als kijker. Ik weet niet meer hoe ik erbij kwam, maar zou dat niet kunnen? Deze man wordt niet toegelicht en hij komt niet opnieuw voor in de film. En hij moet toch een rol hebben?

De film start naast de vreemde personages en allesoverheersende vrolijkheid vrij normaal. Hij is vrij goed te volgen op wat rare situaties na. Het hoogtepunt van dat hele stuk is de scène dat Betty op auditie gaat, die is bijna onmenselijk goed. Het is onbeschrijflijk wat er precies gebeurde, maar dat was echt ongelooflijk goed gedaan. Dat is ook meteen een knikpunt in de film. Daarna is het afgelopen met het vrolijke sfeertje. De personages veranderen niet, maar het wordt allemaal wat drukkender. Tegen het enge aan. Die hele tweede helft van de film vond ik ongelofelijk spannend, en dat alleen maar door de sfeer!

Nadat het lijk van Diane Selwyn gevonden wordt, trekt 'Rita' het even niet meer. Ze verandert van kapsel en je ziet haar gevoelens. Dan neemt ze Betty mee naar dat theater, waar gesproken wordt over die opgenomen band. Is dat soms een metafoor? En zo ja, waarvoor dan? En waarom wil Rita überhaupt opeens naar dat theater? En waarom spreekt ze opeens Italiaans? De film geeft je steeds meer stof tot nadenken.

En dan komt het; Betty vindt opeens een blauw doosje en Rita heeft de sleutel. Waar komt dat doosje nou vandaan? Ze gaan terug naar het appartement en Rita opent het doosje. Maar waar was Betty? Ze was opeens weg! Dat moet toch ook íets betekenen? En dan de bekende twist; de personages hebben plots andere namen en gedragen zich bozer en eigenlijk ook realistischer dan in het eerste deel.

Nu eerst even dat doosje: Waar staat dat voor? Het deed me denken aan een oud en (volgens mij) Grieks verhaal; Pandora's Box? Ik weet niet zeker of het zo heette, maar het ging in ieder geval over een doosje, en nadat het geopend werd verspreidde het kwaad zich over de wereld, of iets dergelijks. Gebeurt dat hier niet óók? Zo lijkt het toch. Misschien is dat dan ook de enige betekenis van dat doosje. Maar die creep met dat enge gezicht achter dat restaurant, die had dat doosje toch eerst? Is hij dan die 'Pandora' of hoe die heet? En zo ja, wie was dat dan?

Nu lijkt het mij, dat die 2e en donkerder wereld de echte is, aangezien dat gewoon realistischer overkomt. Iedereen blijkt dus anders te heten en zich anders te gedragen. Maar de grootste naamwisseling is toch wel die van Betty en die serveerster. Daarnaast heeft 'Coco' een heel andere rol. Wat niet veranderd is, is dat 'Betty' en 'Rita' van elkaar 'houden'. Daaruit lijd ik dan af dat 1 van de 2 dat eerste stuk heeft gedroomd. Wie dat dan was laat ik even in het midden.

Wat er in dit tweede stuk uitspringt, is die scène in de auto die zich vrijwel identiek aan die in het eerste stuk afspeelt, maar slechts een ander personage bevat. Maar wat dan weer omgedraaid is, is datin het 'vrolijke' deel er een pistool aan te pas komt, in het 'donkere' deel een aangenaame verassing. En die staan ook wel tegenover elkaar. Zouden die twee werelden dan elkaars tegenovergestelden zijn? Zou zomaar kunnen.

Dan blijkt 'Rita' een relatie te hebben met Adam (die z'n naam wel nog heeft!), en uit haat laat 'Betty' haar vermoorden. Vanaf dat punt sluit het min of meer aan bij het eerste deel. Maar dat eerste deel klopte niet met de werkelijkheid. Stukken daarvan kloppen in ieder geval niet, zoals al die vrolijkheid.

Mijn conclusie is dus dat dat eerste deel de droomwereld is van 'Rita'. Ze lijdt toch aan geheugenverlies? Dan kunnen al die vreemde ontwikkelingen er nog wel bij. Misschien is ze zelfs al dood, en 'stopt' haar droom als ze dat doosje opent. En wat gebeurt er? Ze ontmoet degene van wie ze oorspronkelijk hield opnieuw. Misschien is 'Betty' wel een andere vrouw, maar is ze voor 'Rita' haar liefde. Misschien ziet Betty er wel heel anders uit. Maar 'Rita' ziet nu wie ze wil zien. Haar liefde.

Dan komt ze in dat restaurant iemand tegen die Betty heet, maar zij ziet Diane staan. Dat denk ik tenminste. Zo herinnert zij zich haar, en bij dat huis aangekomen blijkt dat ze dood is. En 'Rita' reageert verschrikt. Misschien voelde ze wel liefde bij die naam, en heeft ze nu gezien dat die liefde dood is. En wil ze daarom veranderen.
Diezelfde nacht bedrijft ze voor het eerst haar liefde met 'Betty', en gaat ze met haar naar dat restaurant, waar dat doosje ligt. Wat betekende dat ook alweer? Het slechte, het einde van haar droom. Degene die Italiaans spreekt blijkt die vrouw met het blauwe haar, die je op het einde ziet. Ik ga dus voor de 'Pandora's box'-versie.

Dan is nog niet alles opgelost, een aantal lijntjes blijven open. Toen Diane 'Rita' wilde laten vermoorden, zou die blauwe sleutel op de afgesproken plaats komen te liggen. Is dat het lijk? Is die sleutel in de andere wereld diegene die 'Rita' bij zich heeft? Kan ook.

Wat ik niet kon plaatsen was wat de Cowboy met het hele verhaal te maken had, en dan die Adam. This is the girl. Het bleek 'Rita' te zijn in de echte wereld. Misschien ook een droom van 'Rita' die betekent dat zij bij elkaar horen. Maar Adam had toch een soort liefde op het eerste gezicht-moment met 'Betty'? Wat betekende dát dan?


Kortom, vragen, vragen en nog meer vragen. Het antwoord blijft misschien altijd niet gevonden, en bovendien weet ik zeker dat ik een hele hoop dingen nog ben vergeten ook. Een film om meerdere keren te bekijken.

Wat ik daarnaast nog wil zeggen, is dat het acteerwerk fantastisch was, het camerawerk eveneens, en de sfeer aldoor helemaal geweldig. De tweede helft van de film was gewoon ongelofelijk spannend, en ik kon maar niet zeggen waarom.

Na Wild at Heart een opluchting en mindfuck tegelijk.

4,5*

avatar van HarmJanStegenga
5,0
Er zijn vier zaken die door elkaar lopen: Droom, Flashbacks, hallicunatie en werkelijkheid.

De eerste shots: de danswedstrijd, die Betty (Diane Selwynn) wint. De oude mensen zijn of haar ouders, of juryleden. Daarna het neervallen op het kussen. De danswedstrijd is zowel droom als flashback, het neervallen op het kussen lijkt mij realiteit.

In haar droom wordt gesuggereerd dat Betty heel succesvol is, en via haar tante in Hollywood producties kan gaan werken. In feite is Betty (Diane) een mislukking, zowel op het gebied van liefde als in de showbussines. Dit wordt allemaal uitgelegd in een van de laatste scenes, waar we in Adam Keshers huis zitten. Hier komt alles samen, maar laat ik daar op terugkomen.

Dan begint de film, en de droom. De limosine:

Rita (Camilla) die wakker wordt na de crash, de detectives, de hele crime scene, allemaal droom. Let op! De detectives vinden de blauwe sleutel, dit bewijst dat het een droom is, maar dat leg ik zo uit. Rita die het huis vindt, droom. Rita gaat ook onder de tafel slapen in die scene, in mijn ogen suggereert dat een droom.

De telefoongesprekken met de mannen van de filmorganisatie zijn heel esoterisch. In haar droom zijn deze mensen, waaronder de man in de rolstoel, mensen achter de organisatie. Diane haar gefrustreerde gevoelens manifesteren deze mensen op deze manier. Als in een droom. Let goed op. de laatste telefoon is dezelfde telefoon die Diane opneemt op het allerlaatst. Dat is dan weer een flashback. Dat moet wel, want twee seconden ervoor ligt ze in de realiteit jankend te masturberen.

De karakters in het Winkeys restaurant zijn figuren die ze kort ziet in de realiteit, dit gebeurt pas op het allerlaatst. Maar in haar droom komen ze terug en hebben ze de conversatie over "the one who is doing it". In mijn visie is die man, de zwerver, het "kwaad", of het onmachtige in Diane. De gene, of entiteit die haar aanzet tot het kwade, namelijk Cammila Rhodes vermoorden.

De aankomst in LA, de ontmoeting met Rita, hun plan om uit te zoeken over het ongeluk op Mulholland Drive, allemaal droom. Let goed op details. Als de ongelukkige een hartaanval krijgt na het zien van die zwerver zie je een telefooncel en een pijl wijzend naar achter het restaurant. Deze zelfde zaken zie je wederom als Betty en Rita naar de LAPD telefoneren. Dit toont een droom aan. In een droom zit je vaker vast met dezelfde informatie en gebeurtenissen.

Alle scenes in het midden van de film zijn een droom. De vergadering met de Castilliani brothers, de ontwikkelingen van Adam Kesher en the Cowboy, allemaal droom!

Die Castilliani brothers bestaan in feite niet. De driftkikker is een verzinsel in haar droom, en de man die de espresso uitspuugt ziet ze gewoon heel kort, in de flashback op het einde van de film tijdens de huwelijksverklaring van Adam en Camilla. Daar ziet ze ook the cowboy. hij loopt gewoon langs. Totaal insignificante figuren, maar ze verschijnen in haar droom. Heel normaal. Je kan zaken dromen die je hebt gezien, maar nooit kan herrinneren dat je ze hebt gezien. De moeder van Adam Kesher is de concierge van haar droom appartement van haar tante, die in feite dood is, wat verteld wordt in de flashback scene in Adam's huis op het einde. Daar zie je ook de blondine die in haar droom weer Camilla Rhodes is.

"this is the girl" een hele belangrijke hint. Camilla moet dood.

Diane is lesbisch. De vrouw met wie ze van huis wisselt in haar droom is in werkelijkheid haar ex vriendin. Daarom komt ze ook over als een apatische, norse vrouw. Op het allerlaatst als de Cowboy haar "wakker" maakt (het einde van de droom) komt ze haar spullen halen, en zie je dat ze in feite een gekrenkt persoon is.

Dan zie je ook dat Diane hallicuneert, want Rita is dan plots weer in haar kamer.

De blauwe doos, de blauwe sleutel, ze manifesteren zich in de droom omdat de huurmoordenaar de sleutel als teken gebruikt dat de klus, het doden van Camilla Rhodes, geklaard is.

Let wel: De huurmoordenaar scene in het begin van de film waar hij de dikke vrouw, de schoonmaker en de kantoorbediende afmaakt is gewoon een droom. Belangrijk om op te merken dat de kantoorbediende zeer waarschijnlijk de bestuurder van de auto was die bij de crash betrokken was, uiteraard, in haar droom.

De scene in het theater is zeer belangrijk: ''no eye bandaa''

Dit betekent: er is een band. Het is allemaal een illusie. Zeer treffend. Deze scene, een geniaal absurde scene, is namelijk een droom. De vrouw op het linkerbalkon heeft blauw haar. Toevallig?

En let op dit, en dat is heel ziek. De vrouw die zo lang gaat zingen en dood neervalt zijn in feite twee vrouwen. De close up is de zangeres, maar de ruimere opname is in feite het lijk wat ze op het bed vinden. Maar dat kán alleen maar in een droom.

In deze film valt alles op zijn plek. Overal is een verklaring. Zelfs de man die achter winkeys sterft na het zien van "the one who is doing it". Hij is gewoon een figuur die Diane in de realiteit ziet als ze de huurmoordenaar de opdracht en de foto geeft. De tas vol geld. Die ze in haar droom verstopt, als pact met Rita.

Er zijn wat karakters die niet te verklaren zijn: de vrouw van Kesher en haar minnaar, de vrouw die belt dat kesher blut is. Dit is echter irrelevant. Deze karakters zijn er om je te verwarren. maar let goed op: De hotel bediende, Cookie, die Kesher waarschuwt dat "ze" weten waar hij zit, is in feite de presentator in het rode kostuum bij de ''no eye bandaa'' scene.

Het is prachtig hoe Lynch de huidige droomtheorieeën toepast in zijn films. Wat dat zijn het: Droomtheorieën.

Het is treffend dat als Betty in haar droom de krant leest met Rita de serveerster haar naamplaatje ziet met Diane. Dat zegt ze ook: Thank you....Diane... Nogal wiedes dat dit in haar droom terugkomt.

Op het allerlaatst is Diane zo aan het hallicuneren dat haar ouders, of de juryleden uit het weggeworpen zakje lopen, en onder de deur kruipen van Diane. Haar opjagen. Ze pleegt zelfmoord.

Einde.


Hehe, geinig toch?

avatar van Spetie
4,0
Gisteravond heb ik dan eindelijk voor het eerst Mulholland Drive gezien. Wat een film zeg! Het gebeurd niet vaak dat als een film is afgelopen, dat ik daarna nog drie kwartier naar stukjes uit de film ga kijken om een film beter te begrijpen. Ik wilde van tovoren zo weinig mogelijk over de film weten en dan is deze film een eerste keer best lastig te volgen.

Mijn complimenten echter voor de film. Visueel is het een plaatje, het acteerwerk van vooral Naomi Watts is ronduit geweldig en de film zette mij ondanks de vaagheid enorm aan het denken omdat ik me zat af te vragen hoe de film nu precies in elkaar zit. Ook al snap je helemaal niets van de film dan nog zorgen de mooie plaatjes en de boeiende personages ervoor dat het een interessante film is om te volgen.

Na vanochtend bij het spoilerforum een en ander over de film te hebben gelezen is een en ander wel duidelijker voor mij. Om de film goed te kunnen interpreteren moet je ook goed op details letten en dat is iets wat menig kijker bij een eerste kijkbeurt natuurlijk niet altijd doet. Hoewel ik de film nog niet helemaal geweldig vind ga ik de film over een tijdje zeker weer bekijken in de hoop dat alles dan nog wat duidelijker wordt voor me.

Voorlopig 4,0* ,maar bij herkijken is er zeker kans op verhoging.

avatar van Pieter Montana
2,5
Ik heb niets tegen een beetje mystery in een film. Maar wat Lynch hier doet is ons een enorm grote puzzel geven en dan 2 uur later kom je tot de ontdekking dat er eigenlijk nog niets in mekaar past. Tussel al die vaagheid van de scenes begon ik mijn aandacht te verliezen. Het irriteerde mij gewoon dat tussen al die raadsels telkens weer een raadsel bijkwam. Laat de fans hier maar zoeken naar hoe het allemaal echt in mekaar zat, ik ben niet geïnteresseerd. 2.5*

avatar van kArIzMa_Movie
3,0
Een vage, doch vrij vermakelijke film. Af en toe denk je: "waar gaat dit over?", maar het zet je wel goed aan het denken. Als je denkt dat je weet waar het verhaal naar toe gaat, zet de regisseur je op een heel ander spoor. Deed hij dit nou expres of per ongeluk? Als het goed is wilde de regisseur dit niet uitleggen. Dus komen we daar nooit achter. En ik zie het nut niet om daarover te discusseren.

Ik kom niet verder dan een 3*.

avatar van DVD-T
5,0
Gisteren voor de derde keer Mulholland Drive gekeken en hij heeft me weer heel erg gefacineerd.De eerste keer dat ik deze film zag zijn me veel dingen niet opgevallen, de 2e keer vielen mij meer dingen op , en nu bij de derde keer zijn mij weer nieuwe details opgevallen.Ik ben benieuwd hoe dat bij een volgende keer zou zijn.

David Lynch stopt weer heel veel visuele flair in deze film zoals we van hem gewend zijn na sterke films als het geweldige Wild at Heart en Blue Velvet.Hoe deze man een verhaal vertelt en dat overbrengt op beeld is fantastisch, zo ook bij MD.Het verhaal begint direct vanaf de eerste minuut en het houd niet op tot aan het einde.Als je begint te kijken is het een redelijk simpel verhaal.Een vrouw raakt betrokken bij een ongeluk en wil dan achterhalen wie ze nou eigenlijk is.gaande weg krijg je steeds meer informatie als kijker doorgespeeld en denk je steeds dichter bij de waarheid te komen, maar hoe dichter je erbij komt hoeveel te meer Lynch je op een afstand houd en je gewoon op een dwaalspoor zet.Er zitten zoveel elementen in deze film en je moet als kijker goed opletten wat er allemaal gebeurd en met wie wat gebeurd en wat zijn/haar rol is binnen het hele verhaal.
Uiteindelijk draaft het naar een climax toe die je verstand in eerste instantie te boven gaat.Alle elementen en details komen samen om een geweldig geheel te vormen.Ik moet zeggen dat ik na de post van GMX te hebben gelezen heel wat wijzer ben geworden hoe het nu allemaal in elkaar steekt.Al had ik op sommige dingen mijn eigen fantasie en interpertatie op de loop laten gaan zo had ik het idee dat het paarse doosje niet pandora's doos was, maar een poort naar een compleet andere dimensie waar de karakters een heel ander iemand zijn en de zwerver daar een handje in had maar dat had ik dus helemaal mis, ach het is ook aan iedereen zelf om een bepaald beeld/idee van/over de film te hebben over hoe het nu allemaal zit.

Noami Watts speelt de sterren van de hemel, en dit is zelfs de sterkste acteer prestatie die ik van haar gezien heb.Zelfde geld voor Laura Harring, die ook een super rol speelt.De chemie tuusen beide actrices is zo goed dat ze je als het ware helemaal de film inslepen.Net als in andere Lynch films zijn de wat kleinere rollen ook heel goed bezet en hebben ze stuk voor stuk hun momenten in de film, waarbij weer heel veel excentrieke trekjes in hun doen en laten worden getoont.

Filmtechnisch ziet het er ook fenomenaal uit.Het camera werk is van hoog niveau en alle trucs die daar bij horen worden uit de hoed getoverd.Je krijgt volgens mij bijna alle stijlen van het filmen te zien.Daarbij helpt de belichting ook een hele hoop.De editing is ook goed, je krijgt als kijker iedere keer net genoeg informatie om verder te kunnen in het verhaal.nergens word er ook maar een rare cut gemaakt wat je helemaal ontrekt uit de sfeer van de film.Over sfeer gesproken, is de muziek ook een belangrijk onderdeel voor mij.Angelo Badalamenti heeft een mooi score geschreven.Mooi maar tegelijkertijd ook heel onheilspellend, je voelt gewoon dat er iets aan zit te komen.De film kan je ook het beste bekijken met dts en de volume lekker hoog.

Je zou ook best kunnen zeggen dat dit een oefening voor David Lynch was voor Inland Empire, waar het verhaal nog vager is en ook die typische Lynch elementen heeft

Mulholland Dr. is echt zo'n film die je vaker moet zien en dan ook echt beter word.Dat was in mijn geval wel zo en daarom mijn stem verhoogd van 4.5* naar 5*.

avatar van wwelover
4,5
Lekker vage film, just the way I like it. Een film waarbij je echt moet nadenken,en waarbij je neit aanziet komen wat er gaat gebeuren. Ik verwachte van te voren al veel van deze film, en hij heeft de verwachtingen zeker waar gemaakt. Het is mijn derde van Lynch en tot nu toe de beste. Echt een zeer indrukwekkende en ontzettend boeiende film. Zeer veel respect voor Lynch, want dit mag wel één van de beste scripts genoemd worden die ik ken. Ondanks het verwarrende verhaal is hij toch wel te doen al wordt hij steeds moeilijker en moeilijker, maar ook steeds vermakelijker.

De score is ook echt prachtig, een zeer nuttige toevoeging die de film op een hoger level bracht, en zeker gecombineerd met de mooie beelden. Echt klasse!

De cast is zeer sterk. Naomi Watts speelt echt ontzettend goed, verbaasd me dat ze hier geen grote prijs voor heeft gekregen want ik vond het echt ontzettend indrukwekkend van haar. Ja verder speelt Laura Harring ook erg goed en de rest van de cast was ook goed maar viel minder op door het acteerwerk van Watts en Harring.

Zeker een aanrader voor iedereen die houdt van een beetje mysterie.

4,5*

avatar van ®Tc
5,0
Heb me nu een hele nacht liggen bezig houden met het mysterie Mulholland Drive. De vorige keer beviel de film me minder maar nu versta ik er toch veel meer van. De link in de spoiler topic is een grote hulp geweest al denk ik persoonlijk dat het hele maffia gebeuren in de film ook realiteit is.

1. Betty wint de danswedstrijd en trekt met de volle moed naar Hollywood

2. Ze krijgt hulp van Coco die haar een script bezorgd en een auditie.

3. We zien een regisseur die onder druk gezet wordt door de maffia om een zekere Camillia aan te nemen.

4. We zien een huurmoordenaar zijn werk doen.

5. Betty doet de auditie en valt in de smaak, ze mag de regisseur gaan ontmoeten

6. Die staat nu eenmaal onder enorme druk van de maffia en the cowboy om een zekere Camilla aan te duiden als zijn actrice. Hij betrapte ook nog eens zijn vrouw op overspel. Betty misloopt hier door de rol maar krijgt wel een relatie met Camilla door dat die haar aan enkele bijrolletjes heeft geholpen. Ik denk dat Lynch hier de kijker op een dwaalspoor zet door Camilla in te ruilen door een serveerster met dezelfde naam. Getuige ook de foto op het einde.

7. Camillia kiest definitief voor Adam en beginnen samen een nieuw leven, Betty kan hier niet mee leven.

8. Betty huurt de huurmoordenaar van in het begin in om Camillia te vermoorden uit jaloezie en die vindt plaats.

9. Betty kan niet leven met haar schuldgevoel en pleegt zelfmoord. Of het gaat anders: Betty heeft helemaal geen schuldgevoel (of mss wel maar het doet er niet toe) en durft gewoon niet terug naar huis om te gaan vertellen dat ze zwaar mislukt is in Hollywood. 2de lijkt me mss logischer omdat ze opgejaagd wordt door de mensen van de danswedstrijd.

10. De droomscènes van Betty waarin alles rechtgezet wordt beginnen te lopen, tevergeefs uiteraard.

Ik denk dat Lynch vooral dus iedereen in de war brengt met de montage en chronologische volgorde. Hij maakt dus eigenlijk een film over corruptie in Hollywood en jonge actrices die daar intrappen. Enige waar ik dus niks van kan maken is de blue box en Coco die opduikt als Adam zijn moeder. Maar dat zal ik wel als een dwaalspoor zien omdat deze theorie voor mij zo wel goed is., zo krijgt de film ook meer realiteit mee en minder dromen. Al zullen de echte fanaten me hier wel op fouten kunnen betrappen.


Nu ik hem begrijp (denk ik toch) krijgt hij ook de volle pot mee omdat de film in alle andere opzichten al zo perfect was (sfeer, spanning, acteren, cinematografie).

3,5
Het eerste gedeelte van de film vond ik zeer, zeer goed en hield mij zekerlijk in de ban. Daarna werd het een mix van fantasie, droom, werkelijkheid, switchen van namen en acteurs en uiteindelijk een nieuw verhaal, waarbij alle linken met het eerste gedeelte niet altijd duidelijk waren.
Denk dat Lynch voor mij niet is weggelegd. Met "Blue Velvet", "Inland Empire" en "Eraserhead" had ik dezelfde bedenkingen en probleempjes.
Daarentegen is "The Straight Story één van mijn toptien".
Merkwaardige cineast deze Lynch toch.
Even merkwaardig is het terugzien van Ann Miller. Danspartner van Fred Astaire en Gene Kelly, een halve eeuw terug.

avatar van B_B
4,0
B_B
Mijn eerste Lynch en hij viel me zeker niet tegen.

Al moet ik wel zeggen dat ik deze film meer zie als een 'beleving'. Verhaal was redelijk boeiend (en lastig) maar moet zeggen dat ik hier niet teveel op gelet heb. Toch erg knap hoe Lynch je bij elke scène weer op het verkeerde been zet, om dit te doen haalt hij werkelijk van alles uit de kast.

Toch vind ik hem vooral als sfeermaker erg sterk. Visueel pakt hij uit met mooi camerawerk, sfeervolle belichting en laat hij zien veel stijlen van filmmaken te beheersen. Vind de score ook erg mooi en is duidelijk knap geïntegreerd in de film.

Ga deze zeker nog wel eens kijken, voor nu: 4*

avatar van Koert
4,0
Ik zal maar geen woorden vuil gaan maken aan het plot en dergelijke. Dat heeft naar mijn idee weinig zin bij films van David Lynch.

Mulholland Drive kent interessante personages. Nog interessanter is hoe deze veranderen. Je krijgt als kijker weer flink wat mysterie en surrealisme voor je kiezen. Vooral dat surrealisme kwam goed tot zijn recht tussen het geheel door, dat wat gelikter leek dan normaal (zal ik waarschijnlijk zo ervaren hebben omdat ik kort hiervoor Inland Empire weer eens had opgezet). Los Angeles is een prachtige setting en wordt hier en daar mooi in beeld gebracht. Badalementi is met zijn muziek weer goed op dreef zoals gewoonlijk. Op naar een tweede kijkbeurt.

4*

avatar van patrick21079
5,0
Wat een spanning, sfeer, muziek, verhaal, acteerprestaties, cinematography: wat een film. Tja, wat is nou het goede verhaal, ik zelf denk dat het eerste deel de droom is, maar op Wikipedia kwam ik een andere versie tegen die ook mogelijk is:

De film is opgesplitst in twee gedeeltes. Het tweede gedeelte speelt zich hierbij af vlak voor het eerste gedeelte. In het tweede gedeelte speelt Naomi Watts een hele andere rol dan in het eerste gedeelte. In het eerste gedeelte zagen we hoe de twee actrices elkaar ontmoetten en vervolgens een lesbische relatie kregen. Vervolgens komen ze in het theater waar niets is wat het lijkt, dit is het theater waarin de trompetsolo gegeven werd. Dit theater moet eigenlijk de bioscoop symboliseren. Vervolgens openen de twee actrices de mysterieuze kubus en ontvouwt zich het tweede gedeelte. Deze donkere kubus symboliseert het verhaal zelf. Betty en Rita wordt de kubus (= het verhaal) geopenbaard. Hierna wordt het hele verhaal duidelijk uitgelegd. Dit gedeelte speelt zich dus een paar dagen ervoor af. Diana Selwyn komt er achter dat haar partner Camilla vreemd gaat met regisseur Justin Theroux en wil wraak plegen. Daarom organiseert zij de moordaanslag op haar partner. Nadat Camilla bij deze mislukte moordaanslag haar geheugen kwijtraakt, wil Diane niet meer leven. Ze pleegt zelfmoord, haar lijk wordt halverwege het eerste deel gevonden als Betty en Rita in het appartement gaan kijken. Rita is dus gewoon Camilla die haar geheugen was kwijtgeraakt.

De conclusie van deze interpretatie is simpel: Mulholland Drive heeft een simpel verhaal dat alleen niet chronologisch verteld wordt. Lynch heeft ons bewust op een dwaalspoor door zowel Betty als Diane (twee totaal verschillende personages) door dezelfde actrice te laten spelen. De film eindigt met een shot van spookachtige zwerver die dezelfde kubus in z'n handen ronddraait. Dit personage moet eigenlijk David Lynch zelf voorstellen: hij draait de kubus (het verhaal) in z'n handen. Hij is meester van het verhaal, als hij wil, kan hij het verhaal (kubus) zo omdraaien.


Wat is nou de goede? Dat is voor eigen interpretatie, dat is ook de kracht van de film. Schitterend toch hoe je, nadat deze intense kijkervaring heb gehad, je nog een paar uur erover nazit te denken hoe alles in elkaar steekt, dat is hoe een film moet zijn, niet dat als hij af is je hem al vergeten bent.

Mulholland Drive heeft interessante personages, vooral omdat je verschillende karakters in hetzelfde lichaam te zien krijgt. De mysterieuze vrouw die een ongeluk heeft gehad en niet meer weet wie ze is die met een blonde jonge vrouw op zoek gaat naar haar identiteit, zijn schitterende personages. Ook de bijrollen, die in de droom een grote rol spelen maar in de werkelijkheid eigenlijk helemaal geen rol spelen, maar om een bepaalde reden wel in haar droom naar voren komen.

Deze film maakt echt iets bij je los. De scene in die opera, de auditie bezorgen je echt kippenvel, het is zo zuiver en echt, schitterend! Je wordt zo meegezogen in het verhaal en met een paar schitterende scénes ertussen en spannende scénes is het een genot om naar te kijken. De scéne in de flat was werkelijk subliem zo'n spanning heerst er. Je weet dat er iets is gebeurd want ze lopen met hun hand voor hun mond, maar het moment waarop je te zien krijgt wordt steeds uitgestelt en zorgt ervoor, mede door de geweldige muziek en camerawerk, dat er steeds meer spanning komt. Bovendien heb ik me nog nooit zo kapot geschrokken als in Mulholland Drive. De eerste scéne in Winkie, als ze om de hoek gaan.

Visueel is het misschien wel de mooiste film die ik gezien heb, de setting, stijl, sfeer, alles is gewoon zó goed! Ik kan niet zeggen: dat is de stijl van Lynch, want dit is de eerste film die is van hem heb gezien en ik weet zeker dat dit niet de laatste zal zijn! De cover is trouwens heel stijlvol, past perfect bij de film.

Dit meesterwerk moet iedereen gezien hebben, alles is close to perfection, misschien sommige dingen wel perfect. Deze komt stipt op mijn nummer 1 positie, en ik vraag me af of er een film is die hem eraf kan stoten. Met afstand de beste film die ik heb gezien en het is een schande dat hij zo laag in de top 250 staat, door de mensen die afhaken bij een film als het ze allemaal te ingewikkeld wordt en ze erbij na moeten denken.
Een meesterwerk en er is maar één cijfer die je Mulholland Drive kan geven:

5*

avatar van sinterklaas
5,0
Weer een subliem werkje van Lynch waar ie dit keer bijna alles uit de kast haald. De heer en meester die me toch puzzelachtige verhalen weet te verzinnen en het zo neer te zetten dat je der als kijker na dagen nog steeds keihard over zit te hersenkraken. Daarnaast past Lynch ook weer lugubere en uiterste donkere en umheimliche elementjes toe. Om te beginnen vond ik die vrouwenduo Watts en Harring fantastisch acteren. Harding als Rita die betrokken is bij een spelletje van de mafia maar der geheugen is kwijtgeraakt door die ongeluk. En dan Watts als Betty die nietsvermoedend de lege Rita aantreft in der woning. En zo begint het verhaal, doordrenkt met gepuzzel en onderzoeken maar ook... liefde tussen die twee dames. Ja heren, de lesbische scenes zijn ook niet van de poes.

De trucjes van David Lynch zijn weer helemaal vertrouwt maar dan toch weer steeds nieuwe. Dat je al meteen aan het puzzelen zetten en dat je denkt: wat kan dat nou te maken hebben met dat en dit met dat en dat je soms nog wel eens later denkt: hey die heb ik eerder gezien toen het zo overbodig leek. Vooral met die cassieredenk je eerst: hey dat naambordje waar Diana opstaat geeft een boodschap en ja hoor, het donkere geheim komt angstaanjagend dichterbij. En soms lijkt te film erg voorspelbaar: We weten dat die Betty en Diana iets met elkaar gemeen hebben en dat Betty Diana kan zijn. Maar evengoed blijf je je afvragen: Hoe en wat? Wat ook zo'n mooi momentje was wat ik hierboven heb opgenoemt met "dat het zo overbodig leek" is dat als die 2 agenten naar de auto lopen en dat er dan zo'n griezelige kop om de muur kijkt. Maar die griezelige kop schijnt dus evenlater nog de lijk van Betty eeh Diana (wat is het nou?) te zijn.

Ook die theaterstukjes middenin de film waren interesant.

Het sfeertje is ook weer zoals gezegt op zijn David Lynch en kent zo weer zijn velen duistere, lugubere achtergronden als toepasselijk decor om dit vreemde verhaal nog even wat griezeliger te maken.

Het einde is behoorlijk creepy: Diane die in der halucinatie der ouders als dwergen terugziet en der gaan achtervolgen en vervolgens schiet Diane der eigen neer. Dan even later krijg je dat enge blauwharige wijf in dat theater in beeld die heel creepy fluisterd: "Silencio" En dan volgt de aftiteling met nog een bijzonder creepy muziekje.

De film duurt 150 minuten maar zelfs aan het einde heb je nog dagen nodig om echt goed te kunnen weten wat er nou is gebeurt. Waar ik dan wel een beetje ben uitgekomen: Het kan zo zijn dat Betty wel degelijk Diana was maar dat Betty een droomfiguur was van Diana en dat de hele film is gehalicuneerd door Diane voor ze zelfmoord pleegde. Althans dat denk ik.

Ja, je leest het gewoon weer een sublieme klassieker van David Lynch. Hij heeft het weer mooi voor elkaar gekregen. Hoe vager, hoe beter.



















Silenciooooooo.......




5,0*

avatar van Vinokourov
3,5
Zeg je vaag, dan zeg je Mulholland Drive. Na de eerste keer kijken had ik het idee 'nah, kan hem maar meteen opnieuw te zien om de film wellicht beter te snappen'. Wel, die herkijk kwam veel en veel later, maar snappen doe ik het nog steeds niet. Ik heb ook geen zin om me allerlei sites te lezen over hoe en waar ik alles moet plaatsen of interpreteren. Je mening over een film moet je alleen via datzelfde medium kunnen bepalen. Wanneer het allemaal maar vage onbegrijpelijke shit is, dan mag je dat gerust de film aanrekenen, ook al zijn er allemaal plausibele theorieën door de filmmaker of anderen bedacht.

Anyway, zo heel vervelend was Mulholland Drive ondanks de vage shit niet. Tenminste, niet voordat dat doosje open ging.

avatar van Bottleneck
3,5
Bij Mulholland Drive ontdek ik telkens weer nieuwe dingen, hints die verwijzen naar hetgeen Betty/ Diane overkomt en wat er in haar hoofd omgaat. Iets teveel van het goede misschien, maar goed, Lynch laat weer lekker veel over aan je verbeelding. Ik vraag me bijna af of alle betrokkenen bij de film wel helemaal op de hoogte zijn van zijn hersenspinsels

Toch blijft de langdradigheid me tegenstaan. Lost Highway bijvoorbeeld sleurt me veel meer mee, ook door de imo veel betere soundtrack en meer (andersoortige) spanning. Maar Mulholland Drive heeft gelukkig genoeg positieve elementen. Die typische matte kleuren en sfeer, de vreemde personages die je op een verkeerd been willen zetten, de sluimerende spanning, Naomi Watts en Harring uiteraard. En de ontknoping blijft ontroerend, wat een emoties.

Wat me trouwens de eerste keer wel schokte was het moment dat je op het eind al die "belangrijke personen" heel kort zag langskomen, in werkelijkheid dus. Dat zie je bij je zelfs soms ook, dat nietszeggende dingen of personen opeens in je droom verschijnen.
Lynch is de 'droomverfilmer' bij uitstek.

avatar van Captain Pervert
4,5
Soms hangt de film tegen het langdradige aan, maar er zitten stukken in die zo spannend en beklemmend zijn dat het nergens saai wordt.
Als je de makkelijkste uitleg hanteert voor deze film dan valt alles wel een beetje op zijn plaats. Er zijn mensen die er veel verder in gaan door te praten over parallelle dimensies, maar ik vind de film prima verklaarbaar. Desondanks is het een kunststukje waar je echt wel even over nadenkt na de aftiteling.
Ook denk ik je bij een tweede kijkbeurt nog veel meer hints oppikt, maar ik geloof het voorlopig wel.

4.5 sterren

avatar van rep_robert
5,0
Poeff, heb de film gelijk maar weer herkeken hehe, met en kameraad erbij. Nu vielen een heleboel dingen op zijn plaats voor mij en zat die kameraad met alle vragen waarmee ik eerst zat. Geweldig!
Ik moet zeggen dat deze film eigenlik wel dicht tegen perfectie aan zit. Zoveel subtiele hints die er verstopt zitten in de film, dit is een van de weinige films waar je echt goed bij moet nadenken, zo´n gigantisch doordacht script. Denk dat weinig mensen dit kunnen evenaren. Je kan de film nog wel tien keer kijken en elke keer weer wat nieuws ontdekken wat je eerder niet is opgevallen.
Om maar iets te noemen, in het begin zou je je haast storen aan dat overacting van Naomi Watts, aan het einde van de film kom je eigenlijk tot de conclusie dat dit expres is gedaan om maar aan te geven dat het een droom is en dat ze eigenlijk een ander beeld van zichzelf geeft in de droom als blij, vrolijk en onschuldig meisje. Dat is maar 1 van die kleine dingetjes.

Trouwens is de site die op de vorige pagina gelinkt is extreem handig om de film goed uit te zoeken. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen. Ik link hem nog maar een keer: http://www.franksreelreviews.com/reviews/mdexplain.htm

Puntje erbij, van een 3,5 naar 4,5*

avatar van DonOswaldo
4,5
@rep_robert: Ik kan me ontzettend goed vinden in je woorden. Had de film nog nooit gezien, maar wel het een en ander van gehoord dus had me al op een gecompliceerd geval voorbereid.

En het grootste gedeelte was het zeker vaag, maar te volgen, terwijl het naar een goede verklaring leek toe te werken. Maar toen kwam inderdaad de grote mindfuck, waar ik compleet het spoor bijster raakte en na de film echt even dacht.. wat is hier nou net gebeurd..?

Ondanks dat ik er dus geen bal van snapte heeft ie me toch goed geboeid doordat ze er goed tempo en niveau in houden, en de regie en het acteerwerk van hoog niveau is. Ook de muziek, geluiden, shots, camerahoeken, en switchen van verhaallijnen is goed gedaan

Maarja nadat ik de film even heb laten bezinken, ben ik toch wat reacties gaan lezen en de uitleg bij die link en de mist is ietsjes weggetrokken. Desondanks is het nog niet helemaal 100% duidelijk, dus zal 'as soon as possible' deze film aan wat herzieningen onderwerpen, want ik denk dat hier voor mij een hoger cijfer inzit (misschien zelfs een top 10 notering). Nu met die uitleg alsnog 4,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 04:52 uur

geplaatst: vandaag om 04:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.