2001: A Space Odyssey (1968)

Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte | 2001: Ruimte Odyssee

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

• Vanaf donderdag 31 mei in de bioscoop (re-release)
  • nummer 181 in de top 250
avatar van SilverGun
Wordt er hier nog iets gedaan ter ere van de 50ste verjaardag van 2001? Ik lees over wereldwijde vertoningen van 70mm prints vanaf mei, maar nog niets specifiek over Nederland.

Levensbeschouwelijke SF -Thriller dat de mensheid zowel een spiegel voorhoudt als een evolutionaire prognose maakt die nog steeds niet achterhaald is. Uitschieters zijn de scenes rond de aapmens, een eigenwijs artificiëel intelligente boordcomputer en uiteraard de fantastisch mysterieuze monoliet. Audiovisueel een pareltje van begin tot eind.

kappeuter (moderator)
Re-release trailer, krijgt zo te lezen 31 mei bioscooprelease!

2001: A Space Odyssey | Officiële trailer NL | 31 mei in de bioscoop - YouTube

avatar van -LvB-
In Eye vertonen ze al een jaar de gerestaureerde 70mm versie. Daar heb ik m afgelopen zomer ook gezien
Bij mijn weten ook de enige plek in Nederland die geschikt daar voor is?
Zie 2001 nu ook bij Pathe staan in 4k. Betreft het nu weer een nieuwe versie?

avatar van xgogax
Star Gate-sequence is verreweg het beste deel van deze door filmcritici hooggewaardeerde film . Star Gate-sequence is een geniaal stukje avant-garde cinema . Veel beter dan dit heb ik nog steeds nergens gezien , echt indrukwekkend ! Verder duurt deze houterige film te lang en ik ben geen liefhebber meer van films die voor het grootste deel binnen in een filmstudio opgenomen zijn . Studiofilms komen op mij erg onnatuurlijk en gekunsteld over , geef mij maar echte locaties ...

avatar van ArcovandenBroek
Vanaf nu zijn de tickets bij Pathé te koop, gelijk gereserveerd voor zondag 3 juni.

2001: A Space Odyssey - 50th Anniversary -Trailer & Laatste nieuws - Pathé - pathe.nl

avatar van GreenGold
ArcovandenBroek schreef:

Staat van 18.00 tot 20.50 uur geprogrammeerd, hopelijk de lange versie.

Die ga ik ook reserveren binnenkort. Kijk er naar uit deze film eens een keer op het grote scherm te zien.

avatar van Hendrick99
Indrukwekkende film die ik ooit op een behoorlijk groot scherm gezien heb in het toenmalige Cinerama Bellevue (Marnixstraat - Amsterdam). Moet eind jaren '60 geweest zijn...

avatar van Mescaline
ArcovandenBroek schreef:

Staat van 18.00 tot 20.50 uur geprogrammeerd, hopelijk de lange versie.

Dat is inclusief reclame, dus helaas toch de kortere versie pfff Was met The Shining vorig jaar precies het zelfde verhaal.