2001: A Space Odyssey (1968)

Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte | 2001: Ruimte Odyssee

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

avatar van Lovelyboy
AC1 schreef:
Een installatie (kunstwerk) van 2015.

Westworld werd naar het schijnt ook opgenomen in die omgeving en naar men zegt zou het een decorstuk kunnen zijn.

Ja dat wordt ook gemeld in het AD-artikel.

AD schreef:
Rond augustus 2015-oktober 2016, toen het raadselachtige voorwerp volgens de satellietbeelden van Google Earth moet zijn geplaatst in de woestijn van Utah, vonden daar ergens in de buurt ook opnames plaats voor het eerste seizoen van de sciencefiction tv-serie Westworld. Mogelijk is het metalen ding een overblijfsel van een filmset.

Nu is er een gesignaleerd in Roemenië (in de stad Piatra Neamt):
Monolit descoperit la Piatra Neamț - YouTube

Ziet er minder strak uit dan die in de VS stond.

Na Utah ook mysterieuze monoliet in Roemenië: ‘Gemaakt door slechte lasser’ | Buitenland | AD.nl

avatar van Graaf Machine
Bijzonder dat deze metalen objecten "monolieten" worden genoemd, daar een monoliet per definitie uit steen bestaat.

Ja daar dacht ik gisteren ook over na, beetje vaag.

Nou het wordt een beetje een soap nu, het mysterieuze is er nu wel af:
Video opgedoken van man die monoliet weghaalt uit woestijn Utah: ‘Laat niets achter’ | Buitenland | AD.nl

avatar van Q Jones
Aparte ervaring. Ik snap dat, zeker in het tijdsbeeld van toen dit een fenomenale film was. Revolutionair, zonder deze film hadden andere sfi klassiekers er misschien wel veel anders uit gezien.

Toch heeft de film voor mij de tand des tijds maar half doorstaan. Er zitten best veel wat saaiere stukken in, en doordat je tegenwoordig zoveel meer gewend bent qua spektakel is het lastig je aandacht erbij te houden. Sommige scènes zijn nu gewoon niet meer zo verbluffend als dat ze in die tijdsgeest waren. Ik snap dat je daar als film liefhebber door heen moet kijken maar dat vond ik soms wat lastig.

Verder cool gedaan met dat rotsblok wat als rode draad door het verhaal heen loopt. En de muziek is ook adembenemend. Voor mij persoonlijk duurde sommige scènes gewoon iets te lang.

Toch nog een ruime voldoende en deze film verdient zeker een plek in de top 250