2001: A Space Odyssey (1968)

Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte | 2001: Ruimte Odyssee

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

Jordy (admin)
Toen ik de film voor de eerste keer keek had ik echt zoiets van "Sja... goh... nou...", de film had voor mij de entertainmentwaarde van het kijken naar een goudvis in een kom: minutenlange scenes waarin je niets anders ziet dan twee "dockende" ruimteschepen, onder de begeleiding van klassieke muziek. De film ziet er wel prachtig uit, zelfs voor de huidige maatstaven. Maar ja, toen ging ik wat lezen over de film en begreep ik dat ik gewoon totaal niet doorhad waar de film nou eigenlijk over ging. Een erg ambitieus verhaal, dat vragen probeert te beantwoorden over de zin van het leven, en het bestaan van een God. Toen ik 'm voor de tweede keer zag, met dit in m'n achterhoofd, vond ik 'm eigenlijk geweldig. Ik hou het dus toch maar op 4 sterren, maar je bent gewaarschuwd

avatar van You_bastard
Ik vond het ook een mooie film en wat ook mij opviel was dat de computer HAL meer emoties liet zien dan de hoofdrolspeler.

Ik heb hem nog maar een keer gezien en ik snapte het einde niet maar goed zal nog wel weer is kijken als ik tijd heb:P

Wat ik wel cool vind is de naam HAL. Dat zijn precies de letters die in het alfabet voor de I, de B en de M komen.

geronimo
Omdat ie laatst op tv was, en omdat ie door de halve wereld de hemel in wordt geprezen, dacht ik: het is eigenlijk verplichte kost.
Nou, het spijt me zeer, maar ik kon het geduld niet opbrengen, en heb doorgezapt. Mooie opnames en zo, maar wat dúúrt 't allemaal lang!

ik vind die apen zo klote, en dan ga ik zappen en dan vergeet ik dat ik em aan het kijken was.

neo (crew)
ik kan deze film echt waarderen.het is eigenlijk mijn favoriete kubrick-film.het ziet er allemaal prachtig uit en heeft fantastiche muziek.het einde vond ik eigenlijk heel duidelijk maar ik zal het maar ff uitleggen die overlevende astronaut David ondergaat op het einde een cosmische wedergeboorte.

joh!

ik miste de eerste keer een beetje de rol die de monolithen (sp?) speelden in de ontwikkeling van de mens...

Jordy (admin)
o wacht was reactie op dttom, laat maar

avatar van Goodfella
Zappen bij de apen... Waarom? Iedere actie van die beesten heeft juist weer een diepere betekenis! Fantastische film, alleen vond ik het einde juist nogal onduidelijk, ondanks dat ik er verschillende dingen over gelezen heb. Neo, zou jij dan misschien kunnen uitleggen wat een 'cosmische wedergeboorte' precies inhoudt?!?

neo (crew)
tja ehmm, dat je jezelf in je eerste leven ziet sterven en dan weer opnieuw geboren wordt in de ruimte.

jay
bij deze film heb ik eigelijk niks te melden dan alleen te zeggen dat deze film overgewardeerd is alleen omdat ene Kubric nog wat die film heeft gemaakt sorry ik vond de film ddoood saai

jay

Geniaal. Filosofie met puur cinematografische middelen.
Niet voor Jean Claude van Damme liefhebbers....

Toch wel een must see als echte sf fan zijnde

Vanaond op tv, ik denk dat deze film een stuk te moeilijk wordt voor mij. Maar ik ga hem toch zien.

Laat hem helemaal over je heen komen, denk na afloop pas na.

avatar van Wolkenmeter
en lees vervolgens iets over de übermensch in het werk van Nietzsche

Ofwel, hoe schrik ik mensen af om een film te zien....

Ik weet heel weinig van Nietzsche en de Uebermensch theorie, mijn filosofielessen zijn te lang geleden. Kan evenzogoed van die film genieten.

Amai, ik begreep er niet veel van, vooral van de zwarte monoliet. (die wel voor het 1 of ander staat)
Ik begrijp de film nu nog niet en ook vooral het einde niet, ik zal hem voor later houden... en nu nog geen punten geven.

avatar van Wolkenmeter
Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat telkens die monoliet verschijnt, de (aap)mens een nieuwe 'evolutionaire' sprong maakt. Zo gaan die apen dus bij de eerste verschijning van de monoliet beenderen als werkinstrumenten gebruiken. Wanneer de monoliet een laatste keer verschijnt, is de mens klaar om te evolueren naar übermensch. Je krijgt zo dus een soort kosmische wedergeboorte van de mens te zien. Er zit natuurlijk nog veel meer in de film, maar zelf snap ik er ook niet alles van.

Aha, dan begrijp ik toch al een deeltje.

avatar van aburefan
laatst gezien en ik snapte er ook maar weinig van.. super langdradige scenes enzo... toen ik erover ging lezen werd het al heel wat duidelijker... maar ik hou het voorlopig op 3.5 sterren tot ik em weer zie

avatar van Ramon K
Staaltje cinema van jewelste van een van de grootmeesters van de film. De laatste 20 minuten zijn echt magistraal!!! 5 sterren!!

Ik heb een hele tijd geleden 2001 voor het eerst gezien en ik begreep er de ballen van.. Maar toen ik hem een jaar later nog een keer zag, toen begon ik het te begrijpen, het is inderdaad een knap staaltje kunst, vooral de laatste minuten. Prachtige beelden! Nu ik hier ook lees wat het inhoud begrijp ik het helemaal, dankjewel!

zeer langdradig maar wel heel mooi. lange zit dus, maar best vol te houden, de onvoorspelbaarheid houdt je in zn greep. het middenstuk was even doorbijten maar het laatste half uur, uur, was de moeite van het wachten waard.

die trip scene is echt heel vet durf te wedden dat die geinspireerd is op een lsd trip

4,0 sterren

sydney
Zeer langdradig, maar dat hoort bij deze film. Vooral de dans van ruimtevaartuigen in de ruimte is prachtig.

Mmm, ik heb hem nie gezien. En door het commentaar hier zit ik nog meer te twijfelen... wie geeft de doorslag?

avatar van Yak
Yak
de doorslag: gaat dat zien! '2001: a space odyssey' is een mystieke ervaring, en niet minder dan dat!

avatar van NERD
Ja, ik heb hem ook nog niet gezien (waarom weet ik eigenlijk niet). Maar het lijkt mee een film die je gezien MOET hebben, ook al vind je er niks aan. Toch een stukje filmgeschiedenis van wat ik gehoord heb.

Komt ie toevallig binnenkort op TV? Want ik heb alleen een DVD speler, geen Video...en bij mijn videotheek(en) hebben ze hem niet