O.J.: Made in America (2016)

4,11

Documentaire
467 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Ezra Edelman

Orenthal James Simpson (San Francisco, 9 juli 1947), meestal O.J. Simpson genoemd, is een Amerikaanse voormalig American football-speler en acteur. Hij kreeg wereldwijde bekendheid naar aanleiding van de beschuldiging zijn ex-vrouw en haar vriend te hebben vermoord. Voor deze dubbele moord werd hij in 1995 na een lange strafzaak vrijgesproken, maar in een civielrechtelijke zaak schuldig bevonden. Deze documentaire belicht zijn opkomst en ondergang.

39 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van Donkerwoud
geplaatst: 31 januari, 23:52 uur [permalink]
pour moi schreef:
Hoe is deze te zien met NL (of Engelse) subs?

Tot twee weken terug vrij beschikbaar via uitzending gemist, maar ik vrees dat je nu langs andere weg op zoek moet naar een eigen versie.

avatar van Sneakers35
geplaatst: 19 februari, 06:21 uur [permalink]
A.s. maandag 20 feb op Canvas.be of op TV 23:20 deel 1 ga deze docu zien.

avatar van wess16
geplaatst: 27 februari, 18:13 uur [permalink]
Oscar voor beste documentaire. Volgens mij terecht!

geplaatst: 27 februari, 19:17 uur [permalink]
Dat laatste weet ik niet. Ik heb ze niet allemaal gezien. Dit was in ieder geval een erg goede docu!

avatar van Bélon
geplaatst: 6 maart, 02:21 uur [permalink]
Thomas83 schreef:
Het grootste manco aan de docu vind ik overigens nog wel dat we maar weinig echt te weten komen over de relatie tussen O.J. en Nicole. De kans lijkt mij het grootst dat O.J. Nicole en Ron Goldman vermoord heeft, maar ze wordt eigenlijk enkel als het slachtoffer neergezet terwijl ik tussen de regels door de indruk kreeg dat ze wel een complexe relatie hadden en zij wel de slechtste kant in hem naar boven heeft gehaald.

Dat had ik ook ja: expliciet wordt vermeld in de docu trouwens dat Nicole bang was dat haar eigen familie partij zou kiezen boven "The Goose with the Golden Egg" O.J. over haar eigen persoontje, dat is natuurlijk vrij triest

Maar dat gebeurd trouwens in veel docu's over bekende mensen die van hun troon zijn gevallen: men vergeet vaak gemakshalve de goede punten - Nicole had ook met bank clerk nerd of zo kunnen daten maar ze koos de ex-football jock die elke vrouw in z'n bed kon krijgen. Mjah dat geeft over het algemeen ook meer problemen

Er zijn zoveel mensen die hebben geprofiteerd van "O.J. The Brand" dat maakt deze docu wel bovengemiddeld goed: het legt het "pure kapitalisme" behoorlijk bloot zonder dat dat de insteek was. Fijn bijproduct van deze docu.

Good guys zijn er IMO hier niet zelfs de ouwelui van Brown zijn niet echt charmant. O.J. daarentegen is uiteraard Mr. Charming en dat bedoel ik niet eens cynisch: die man had/heeft echt mega charisma (daar werd wel een aantal keer aan gerefereerd in de docu).

3,5-4,0* (7,5) had beter (korter) ge-edit kunnen worden dus 3,5* maar ik raad 'm wel aan

avatar van Sneakers35
geplaatst: 6 maart, 18:49 uur [permalink]
Op investigationdiscovery channel ( Ik krijg deze zender gratis bij mijn pakket ) Is O.J. Innocent? The Missing Evidence. En daar beschuldigen ze de zoon van O.J. van alles.

avatar van Thomas83
geplaatst: 6 maart, 23:59 uur [permalink]
Bélon schreef:

Het zal ook wel een beetje met de focus van de docu te maken hebben, maar het blijft wel jammer. En ja, die familie was wel erg afhankelijk van O.J. Zo erg dat zij dacht dat ze niet automatisch partij voor haar zouden kiezen blijkbaar. En inderdaad, dat charisma. Zelfs tijdens het kijken van de documentaire denk je "toch lijkt het me wel een aardige vent". Je hoeft natuurlijk ook niet per se een lul van een vent te zijn om een vreselijke misdaad te plegen. Als O.J. de moorden heeft gepleegd mag je het waarschijnlijk wel een crime passionel noemen. En omdat het zo'n grote sterke kerel ziet het er allemaal dan ook extra naar uit.

avatar van KingJ
geplaatst: 13 maart, 12:57 uur [permalink]
super mooie docu over veel meer dan alleen OJ

lange zit waar je de tijd en rust voor moet hebben maar zeker de moeite waard!

geplaatst: 26 maart, 14:41 uur [permalink]
Uitstekende documentaire over de rechtszaak van de eeuw waarin O.J. Simpson beschuldigd wordt van een dubbele moord. Een diepgaande documentaire (ook vanwege de speelduur van bijna 8 uur). Veel achtergronden vooral mbt plaats en tijd waarin het geheel zich afspeelde (de sociale spanningen in Los Angeles destijds). O.J Simpson blijft een boeiende persoonlijkheid en zeker niet alleen vanwege het proces. Met gemak 4.0 sterren.