O.J.: Made in America (2016)

4,18

Documentaire
467 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Ezra Edelman

Orenthal James Simpson (San Francisco, 9 juli 1947), meestal O.J. Simpson genoemd, is een Amerikaanse voormalig American football-speler en acteur. Hij kreeg wereldwijde bekendheid naar aanleiding van de beschuldiging zijn ex-vrouw en haar vriend te hebben vermoord. Voor deze dubbele moord werd hij in 1995 na een lange strafzaak vrijgesproken, maar in een civielrechtelijke zaak schuldig bevonden. Deze documentaire belicht zijn opkomst en ondergang.

• vandaag om 23:20 uur op TV (Canvas)

32 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van jacobine_rodijk
geplaatst: 22 juni 2016, 00:23 uur [permalink]
Ongetwijfeld de meest complete O.J. Simpson documentaire tot dusver; waarschijnlijk dé definitieve documentaire zelfs. Naast de beruchte rechtszaak zelf weet regisseur Edelman een frisse invalshoek te gebruiken door oudere, racistische kwesties te belichten - rellen tijdens de jaren '60; de Rodney King zaak - als een soort aanloop dat uiteindelijk ernaar toe zou leiden dat Simpson op 3 oktober 1995 vrijgesproken zou worden voor de moord op Nicole Brown en Ron Goldman.

Mensen ie de recente FX serie gezien hebben en nog niet vermoeid geraakt zijn van 'The Juice' mogen dit gerust een kans geven, de documentaire bevat nog een hoop anekdotes ie zelfs in de serie niet aan bod konden komen. Tevens bevat 't laatste, vijfde deel (elk deel duurt ongeveer 90 minuten) een hoop uniek beeldmateriaal van Simpson's leven ná de vrijspraak en hoe ie uiteindelijk - ironisch genoeg - toch nog achter de tralies terecht kwam met een opgelegde gevangenisstraf van 33 jaar.

avatar van rokkenjager

geplaatst: 22 september 2016, 01:31 uur [permalink]
Waar is deze docu te bekijken?

geplaatst: 17 november 2016, 23:25 uur [permalink]
Zie het net bij Pauw voorbij komen, toch wel een ontzettend interessant onderwerp voor een lange documentaire.

avatar van 606

geplaatst: 1 januari, 17:56 uur [permalink]
rokkenjager schreef:
Waar is deze docu te bekijken?
vanavond deel 1 op NPO 2 om 22,45. Morgen deel 2

avatar van des1
geplaatst: 5 januari, 17:16 uur [permalink]
Vanavond laatste deel in een serie die niet verveelt, sterker, veel pijn en ambivalentie bloot legt. Zoveel conflictstof, mitsen, maren en verwikkelingen dat je het bijna niet gelooft dat dit allemaal in één leven, laat staan in één levensverhaal kan worden gestopt. 5 x anderhalf uur maakt voor 7,5 uur dramatische TV. Opmerkelijk dat dit geinitieerd is door de Amerikaanse sportzender ESPN. Goed ook. Voor meer inzicht en begrip in raciale verhoudingen. Bij praktisch ieder andere LAPD officer aanwezig op de crime scene, was OJ veroordeeld geworden. Maar laat dat nu Mark Fuhrman zijn, die naar verluidt bekend stond om z'n aversie van 'niggers'. Daardoor gingen steeds meer mensen geloven dat OJ 'geframed' was voor moord.

geplaatst: 6 januari, 11:01 uur [permalink]
Als de gruwelijke werkelijkheid fictie overstijgt heb je geen film meer nodig. Een docu van 7,5 uur, waarvan ik "slechts" de laatste 5 uur heb gezien; de heldenopbouw van OJ kon me even gestolen worden. Maar het terugblikken op de rechtszaak was van de bovenste plank. Hoe de stoppen konden doorslaan bij de zwarte held, werd echter te weinig in detail uit de doeken gedaan.

Hier en daar werd een tipje van de sluier opgelicht waaruit bleek dat OJ twee gezichten had. De scheur die dwars door de persoonlijkheid van OJ liep, symboliseerde de tweedeling in de gehele U$A: zwart tegen wit.

Wie diep in de psyche wil graven van de crimineel komt (uiteraard) bij David Lynch uit, die in Lost Highway (1997 en 50 jaar na The Black Dahlia Murder) een barok contrasterende tweedeling tot een hallucinerend geheel weet te smeden.

Wie nog dieper in de zoektocht van Goed en Kwaad wenst te verdwalen, kan bij Twin Peaks terecht, dat dit jaar, na 25 jaren van afwezigheid, zijn vervolg krijgt ....

geplaatst: 6 januari, 13:24 uur [permalink]
In principe een rechtlijnige 'rise and fall' met veel archiefmateriaal en anekdotes van bekenden rond O.J. Simpson. Maar door de grootse opzet is het zoveel meer dan alleen het beeld van één sporter. Over de raciale verhoudingen en rechtsongelijkheid tussen blank/zwart. Over een sporter die zich -volledig op zijn Amerikaans - wist te onttrekken aan racisme en discriminatie omdat hij de beste was in zijn vakgebied. Over een beruchte rechtszaak waarin zijn Afro-Amerikaanse achtergrond opeens wel het onderwerp wordt wat de verdediging opwerpt. Over een celebrity die een tweede kans krijgt en het gigantisch verpest omdat de roem hem naar zijn hoofd is gestegen. Ezra Edelman weet heel knap thema's als klassenjustitie, de burgerrechtenbeweging en geïnstitutionaliseerd racisme te vermengen met het levensverhaal van O.J. Het kijkt als een echt epos, waarbij de voormalige sporter iets ongrijpbaars heeft. Hij is ongelofelijk sympathiek en charismatisch, zelfs in de wetenschap dat hij Nicole Brown en Ron Goldman waarschijnlijk bruut vermoord heeft. Tegelijk is er ook de wanhoop en het onbegrip bij de nabestaanden om een celebrity die voor even boven de wet komt te staan.

avatar van missl
geplaatst: 6 januari, 13:44 uur [permalink]
Ik hoef niet echt te zien hoe fantastisch deze man was en wat hij allemaal goed deed, het mooiste aan deze film is de laatste 3u ongeveer waarin je mee wordt genomen in de rechtzaak. Hoe iedereen er toen mee omgegaan is, de bewijsstukken en de advocaten. Dat was heel mooi om te zien en goed vastgelegd.

geplaatst: 6 januari, 13:54 uur [permalink]
Eerlijk gezegd vind ik dat Lavrot en missl de documentaire ernstig tekort doen door het begin over te slaan. Juist de kracht van de documentaire is dat het de mythe rond O.J. - dat hij een Afro-Amerikaan was die door het racistische systeem onheus werd bejegend- in historisch perspectief geen hout snijdt, want O.J. is door de witte gemeenschap compleet anders behandeld dan elke andere zwarte Amerikaan. Het is juist wrang om te zien dat juist hij een soort symbool werd van de burgerrechtenbeweging.

avatar van ArnoldusK
geplaatst: 6 januari, 14:33 uur [permalink]
Topdocumentaire.
Ik miste echter iemand die het woord 'psychopaat' in zijn of haar mond durfde nemen. OJ voldoet aan ongeveer alle eisen die de DSM-V stelt. Is hij nooit onderzocht?

De VS blijft een merkwaardig land in alle opzichten, van het adoreren van een loslopende moordenaar tot het hele spel met de raciale kaart. De docu is dan ook makkelijk te koppelen aan het nog steeds heersende politiegeweld tegen zwarten.

avatar van missl
geplaatst: 6 januari, 17:11 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:

Niet overgeslaan hoor, maar het had een stuk korter gekund, ik vond de rechtzaak en de nasleep interessanter dan zijn geweldige persoonlijkheid.

geplaatst: 6 januari, 17:42 uur [permalink]
Dat dacht ik ook. Vooral omdat ik niets met sport heb, maar in de context van de rest van het verhaal vind ik de eerste aflevering misschien wel het interessants. Alhoewel die 'car chase' behoorlijk merkwaardig is. Nooit geweten.

avatar van Pecore
geplaatst: 6 januari, 20:26 uur [permalink]
Fascinerende documentaire, maar duurt veel te lang. Knap van de makers om zoveel betrokkenen hun zegje te laten doen. En zeer pijnlijk om te zien hoe het Amerikaanse rechtssysteem wederom tekortschiet. Vrijgesproken worden voor een dubbele slachting en 35 jaar krijgen voor akkefietje in een hotelkamer, yeah right..

geplaatst: 6 januari, 20:38 uur [permalink]
Veel te veel eer voor deze "loser".

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 6 januari, 21:27 uur [permalink]
Geweldige documentaire .
Met o.j als semi hoofdrol,,,,maar het gaat natuurlijk over het racisme van nu en het verleden.
Verpakt in Een biografie over O.J.

avatar van Macmanus
geplaatst: 7 januari, 16:09 uur [permalink]
Sterke documentaire.

Laatst die docu Wit is ook een kleur gekeken. Die is helemaal slecht als je dit ziet. Alsof je hier kijkt naar Duke Ellington waar je eerder hebt geluisterd naar Herman van Veen. Verschil in niveau is pijnlijk. Het mooie hier aan is dat het het gevoel van de donkere man in Amerika (LA) inzichtelijk maakt aan de hand van een smeuïg verhaal. Waarom was de donkere man zo voor OJ terwijl alles erop wijst dat hij schuldig is.

Dit soort docu's vind ik geweldig uit Amerika. Ze nemen de tijd en geheel objectief is het natuurlijk nooit. Maar het geeft een uitstekend beeld van alle kanten. Ze hebben zo goed als iedereen te spreken gekregen (incl. Mark Fuhrman, helaas geen Durden en OJ) Je krijgt daardoor een gelaagde weer en wederhoor documentaire. Het is een lange zit maar alles moet worden verteld om de context volledig te begrijpen. Als je de serie "The People v. O.J. Simpson: American Crime Story" hebt gezien zitten er wel wat herhalingen van zetten in. Maar dit sluit ook weer perfect aan op die serie. De voor geschiedenis van LA krijgt hier veel ruimte en wat er na de zaak met OJ gebeurde is ook boeiend om te weten.

Dit is vakmanschap. Mijn aantal sterren moet je niet helemaal serieus nemen omdat ik een documentaire nooit helemaal als film kan zien. Dus ben ik altijd wat conservatief qua sterren. Maar voor iedereen die een beetje geïnteresseerd is in Amerika en deze zaak is dit een must see.

3.5 dikke sterren.

avatar van depri83
geplaatst: 7 januari, 21:47 uur [permalink]
Fascinerende docu.

Heb eerder wel her en der beelden van die achtervolging gezien maar dat het zo bizar was...
Treurig te zien de zelfdestructie van deze ooit alom geliefde persoonlijkheid. Begrijp nu wel goed waarom dit in Amerika zo'n grote zaak is geweest.

geplaatst: 11 januari, 20:48 uur [permalink]
If the gloves don't fit, you must acquit (oftewel in het Nederlands "Als de handschoenen niet passen, dan moet u vrijspreken").

Het gedoe omtrent O.J. Simpson in de jaren 90 kan ik me nog wel herinneren en het was destijds ook regelmatig in het nieuws en ik kan me daarvan vooral nog herinneren, de live beelden van de auto/politie (met in de auto O.J. Simpson) achtervolging gemaakt vanuit een nieuws helikopter, het proberen aantrekken van handschoenen (eentje gevonden bij de plaats waar de twee moorden werden gepleegd en eentje rond het huis van O.J. Simpson) door O.J. Simpson in de rechtszaak en de uiteindelijke vrijspraak voor O.J. Simpson, terwijl hij natuurlijk gewoon schuldig was. Maar hoe nu alles precies in elkaar zat, heb ik eerlijk gezegd nooit geweten en dat laat deze uitstekende lange documentaire (bestaande uit vijf afleveringen, van circa 1,5 uur per aflevering) zien, waardoor ik in ieder geval met veel interesse en belangstelling hebben zitten te kijken naar de opkomst en ondergang van O.J. Simpson en dat van de eerste tot de laatste minuut.

In de eerste twee afleveringen ligt de nadruk vooral op de carrière van O.J. Simpson als American football-speler (zowel op school als later professioneel), waar hij ook de bijnaam "The Juice" kreeg, en als acteur, waarbij hij o.a. meespeelde in bekende films zoals "Capricorn One (1977)" en de drie "The Naked Gun" films. Ook het racisme in Los Angeles tussen de zwarte bevolking en de politie krijgt de nodige aandacht (o.a. de gewelddadige arrestatie van Rodney King door de politie van Los Angeles en de rellen in Los Angeles) en ook dat O.J. Simpson vooral omging met de blanke bevolking en zich niet bekommerde om het racisme (hij had ook weinig op met de zwarte bevolking) omdat hij zeer geliefd was onder de blanke bevolking en ook woonde hij in de blanke rijke wijk Brentwood van de stad Los Angeles, waar zwarte mensen een uitzondering waren.

In de derde aflevering draait het vooral om relatie tussen de zwarte O.J. Simpson en de blanke Nicole Brown Simpson, waarbij hij de laatste ook regelmatig mishandelde (in elkaar slaan en opsluiten) en waar ook regelmatig de politie voor langskwam. Nicole is ook uiteindelijk van hem geschieden, maar O.J. Simpson beschouwde haar als zijn bezit en liet haar dan ook nooit met rust en hij kon er al helemaal niet tegen als zij omging met andere mannen. Dit resulteert dan dat Nicole Brown Simpson en haar jongere vriend Ronald Goldman uiteindelijk in de avond van 12 juni 1994 op een brute manier (middels een mes) vermoord worden bij het huis van Nicole in de wijk Brentwood en waarbij O.J. Simpson dan de hoofdverdachte is. Omdat hij hoofdverdachte is, moet hij zich melden op het politiebureau, maar dat doet hij niet waardoor o.a. de bekende auto/politie achtervolging ontstaat, waarbij live verslag van werd gedaan op de televisie en de opnames daarvan gemaakt werden vanuit een nieuws helikopter. Uiteindelijk eindigt de auto/politie achtervolging bij het huis van O.J. Simpson en laat hij zich na een tijdje ook arresteren door de politie.

In de vierde aflevering draait het om rechtszaak tegen O.J. Simpson (aangeklaagd wegens dubbele moord), waarbij de nodige fouten/blunders (o.a. de keuze van de locatie voor de rechtszaak, waar de meerderheid van de jury bestond uit zwarte mensen en natuurlijk het moment dat de aanklagers willen dat O.J. Simpson de handschoenen aantrekt, maar die natuurlijk nu niet meer passen omdat O.J. Simpson latex handschoenen moet aantrekken zodat het bewijsmateriaal intact blijft en zijn handen waren ook opgezwollen vanwege artritis) werden gemaakt door de aanklagers (die van een eerlijk proces uitgingen) en waarbij de verdediging (die iedereen zwart maakte en zich daarbij vooral richtte op racisme, maar ze deden ook feiten verwisselen, zo had O.J. Simpson eigenlijk alleen maar foto's in zijn huis met hem en blanke bekende personen erop, die zij dan omwisselde voor foto's met O.J. Simpson en onbeduidende zwarte personen erop 😂) vooral hamerde op racisme, terwijl dat niets met de zaak te maken had. Maar gezien het recente verleden van Los Angeles m.b.t. racisme, was dat wel een hele goede en uiteindelijk ook succesvolle tactiek. De hele rechtszaak was pijnlijk om te zien (vooral vanwege de domheid van de aanklagers), maar als kijker was het wel genieten geblazen (o.a. vanwege Johnnie Cochran die bij de verdediging hoorde en zelfs Hitler bij rechtszaak betrok).

In de vijfde en dus laatste aflevering draait het vooral om de vrijspraak voor O.J. Simpson op 3 oktober 1995 en de nasleep daarvan (waar hij alsnog tijdens een civielrechtelijke zaak schuldig wordt bevonden en hij veroordeelt wordt tot een boete van 33 miljoen dollar). De hele rechtszaak duurde bijna 267 dagen, maar het besluit van de jury om O.J. Simpson vrij te spreken (terwijl toch wel duidelijk was dat O.J. Simpson het had gedaan) werd bepleit in slechts één ochtend. Dat kwam vooral omdat de zwarte jury leden O.J. Simpson vrij wilden hebben als wraak voor Rodney King en dus niet lang hoefden te beraden daarover en ook omdat ze weer graag naar huis wilden na 267 dagen rechtszaak, waarbij ze met niemand contact mochten hebben (dus ook niet met hun gezin en familie). Ook konden veel vrouwelijke zwarte jury leden de vrouwelijk blanke aanklaagster Marcia Clark niet uitstaan en vonden ze dat het aanklagers team (zoals het laten oproepen van de blanke detective Mark Fuhrman, die een belangrijke getuige was in de rechtszaak, maar vroeger wel eens het woord "Nigger" gebruikte en de zwarte advocaat Christopher Darden, die de blunder maakte om O.J. Simpson de handschoenen te laten aantrekken) had gefaald.

O.J. Simpson mag dan wel vrij gesproken zijn, maar niemand geloofde in zijn onschuld (zelfs de jury niet) en hij was daarna ook niet meer bepaald geliefd onder de bevolking, waardoor hij min of meer geïsoleerd raakte en zeker ook in verval raakte. Dit resulteert dat hij uiteindelijk weer voor het gerecht moet verschijnen voor ontvoering en gewapende overval, vanwege een misdrijf (voor iets waar je normaal gesproken hooguit iets van twee jaar voor zou krijgen) in een hotelkamer (waar O.J. Simpson probeert om meegenomen spullen uit zijn huis, die in andere handen is belandt vanwege schulden, weer terug te krijgen), waarbij het gerecht (de blanke vrouwelijke rechter Jackie Glass, maakt gehakt van O.J. Simpson door o.a. de jury lang vast te houden) dan wraak neemt op zijn eerdere vrijspraak en hem op 3 oktober 2008 (13 jaar na zijn vrijspraak) veroordeeld tot 33 jaar strafgevangenis (wel met kans om er eerder uit de gevangenis te komen, zijn eerste kans daarop is dit jaar) !

Al met al vond ik dit dus een schitterende documentaire, waarbij op een fraaie manier (mede door de Amerikaanse samenleving) de opkomst en ondergang van O.J. Simpson in beeld werd gebracht en waarbij ook veel belangrijke personen van destijds (o.a. personen die betrokken waren bij de rechtszaak zoals Marcia Clark, Fred Goldman die de vader was van Ronald Goldman, Carl Douglas die bij de verdediging van O.J. Simpson hoorde, detective Mark Fuhrman die vooral door de verdediging van O.J. Simpson beschuldigd werd van racisme en het zwarte jury lid Carrie Bess, die gewoon zegt dat ze voor vrijspraak heeft gestemd als wraak voor Rodney King en die ook eigenlijk een hekel heeft aan blanke vrouwen zoals Marcia Clark en Nicole Brown Simpson. Over de laatste zegt ze zelfs "Ik heb geen respect voor een vrouw die een pak slaag gelaten ondergaat") aan het woord komen. De eerste twee afleveringen zijn misschien iets te langdradig (had men misschien beter kunnen verwerken in één aflevering), maar al met al heb ik gewoon geboeid en zeer geïnteresseerd zitten te kijken naar deze documentaire en dat van de eerste tot de laatste minuut.

geplaatst: 11 januari, 22:05 uur [permalink]
Brilliante documentaire. Tegen de achtergrond van de biografie van OJ, krijg je een perfect beeld van de Amerikaanse samenleving.

avatar van Thomas83
geplaatst: 19 januari, 22:36 uur [permalink]
Was een documentaire over een persoon, die persoon zelf, ooit zo symbolisch als hier? O.J. Simpson lijkt haast te mooi om waar te zijn als je het Amerikaanse verhaal wil vertellen van raciale en sociale ongelijkheid, de invloed van je imago, afglijdende mores van de media en de manier waarop de omstandigheden waarin je leeft je vormen en de kansen die je krijgt bepalen of je boven jezelf uit kunt stijgen. Door zijn sportieve talent kon Simpson eigenlijk de overstap van de ene sociale klasse naar de andere maken en werd hij, ook door zich te gedragen zoals men van hem verlangde, simpel gezegd een ideale schoonzoon voor de blanke bevolking waar zwarte burgerrechtenactivisten in hem een persoon zagen die wat kon doen voor de vooral door de politie van Los Angeles zo onderdrukte zwarte bevolking.

Tot Simpson zo onovertroffen spectaculair ten val kwam hield hij zich totaal niet met politiek bezig en begaf zich enkel onder de blanken en de rijken, maar toen hij eenmaal in de problemen kwam zette hij toch in op de sentimenten die zijn huidskleur opriepen en verdeelde blank en zwart Amerika gigantisch. Gewoon griezelig om te zien. Ook hoeveel invloed het op de zaak heeft in welk district de zaak wordt gehouden. Simpson leek al praktisch gewonnen te hebben zodra die werd toegewezen aan downtown Los Angeles met zijn plaatselijke demografische samenstelling.

Sterk is ook hoe de documentaire tegelijk over het grote geheel gaat, over heel Amerika in feite, de American Dream, maar tegelijkertijd ook over O.J. zelf, die nogal een interessant persoon is. Een documentaire kan nooit helemaal laten zien hoe iemand in elkaar steekt misschien, maar de docu doet in elk geval een behoorlijke poging. Aanvankelijk voel je wel sympathie voor O.J. als iemand die aan een bepaald lot en milieu heeft weten te ontsnappen en gewoon lekker zijn leven leidt en maakt wat hij er van wil zonder zich met politiek bezig te houden.

Er wordt door die regelmatig wat vervelende en zelf in moreel opzicht ook niet brandschone burgerrechteractivisten (vooral die Bakewell komt als een nare vent over) regelmatig gedaan alsof dat zijn plicht was, maar was hij niet al een mooi voorbeeld voor iedereen door zijn sportieve successen en status als geliefd figuur? Simpson oversteeg met zijn successen en populariteit eigenlijk alle hokjes, zo leek hij het zelf in elk geval ook te zien. Hoewel je huidskleur en afkomst onderdeel uitmaken van je identiteit wil je uiteindelijk beoordeeld worden op wat je doet en hoe je je gedraagt en gezien worden als een individu.

De documentaire laat wel ook een andere kant van O.J. zien, als berekenend persoon die zelfbehoud voor alles stelt en bereid is er vrienden voor te verraden. De mensen die hun verhaal mogen doen zaten wel vaak dicht bij het vuur en vertegenwoordigen uiteenlopende geluiden. Het is ook echt een rijk gedetailleerde documentaireserie geworden, heel krachtig ook door de fenomenale manier waarop alle beelden gemonteerd zijn. De context in met name sociaal opzicht wordt heel goed duidelijk gemaakt.

Het grootste manco aan de docu vind ik overigens nog wel dat we maar weinig echt te weten komen over de relatie tussen O.J. en Nicole. De kans lijkt mij het grootst dat O.J. Nicole en Ron Goldman vermoord heeft, maar ze wordt eigenlijk enkel als het slachtoffer neergezet terwijl ik tussen de regels door de indruk kreeg dat ze wel een complexe relatie hadden en zij wel de slechtste kant in hem naar boven heeft gehaald.

Verder is de documentaire ook erg sterk in al die persoonlijke verhalen. Darden versus Cochran, hoe we Darden na de uitspraak en die politieagent die zich eeen vriend van Simpson waanden op een hartverscheurende manier zien instorten. Veel ergerniswekkende personen ook zoals dat achterlijke jurylid, bepaalde burgerrechtenactivisten of zo'n creep als Zoey Tur, die met een lach op haar gezicht enthousiast loopt te vertellen over al het drama.

Als O.J. eenmaal echt is afgegleden is het ook best wel een bizar staaltje kapitalisme en wansmaak dat hij nog geld weet te verdienen en aandacht te genereren met zijn nieuwe status. En de manier waarop hij uiteindelijk alsnog in de cel terecht wist te komen na een overval is ook verdacht symbolisch. En hoewel de Goldmans in de eerste plaats nabestaanden zijn die een familielid hebben verloren is de bloedlust van vader Goldman toch bijzonder naar.

Je kan maar moeilijk positief zijn over Amerika als je een documentaire als deze ziet. Een land gebouwd op haat en ongelijkheid, politieagenten die buitensporig geweld gebruiken en een krommer dan krom rechtssysteem. Een bijzonder zwartgallige kijk op de andere kant van de American Dream. En wat dit verhaal zo naar persoonlijk maakt: ondanks zijn duistere kant en de nare dingen die hij heeft gedaan lijkt Simpson mij daadwerkelijk ook best een aardige kerel met in elk geval aanvankelijk vooral een hoop goede intenties en enorme spijt om de moorden die hij waarschijnlijk heeft gepleegd. Daarom is het ook zo onvergetelijk krachtig om de documentaire te eindigen met Simpsons "zelfmoordbrief". "Please remember me as The Juice. Please remember me as the good guy". 4.0*.

geplaatst: 20 januari, 11:02 uur [permalink]
de wraakgevoelens van de vader Goldman begrijp ik eigenlijk nog het beste aan deze geschiedenis. Toen ik de foto's zag van de slachtpartij . . . . . daar ligt je zoon of dochter.
De rechtszaak die er op volgt is voor de vader ook al geen pretje. Allemaal gedoe over zaken die helemaal niets te maken hebben met het vergrijp. Iedereen weet dat OJ het gedaan heeft, maar de rechtszaak lijkt er maar niet over te gaan.
Vader Golman begrijp ik wel.

avatar van Thomas83
geplaatst: 20 januari, 20:31 uur [permalink]
Ik heb alle begrip voor dit soort gevoelens bij nabestaanden, maar het blijft toch een beetje naar.

geplaatst: 27 januari, 19:56 uur [permalink]
Theunissen schreef:

De laatste m.b.t. eerder uit de gevangenis te komen, dat klopt overigens niet, want het vonnis (voor ontvoering en gewapende overval) voor O.J. Simpson luidde:

Punt 1: Een misdrijf voorbereiden. 1 jaar gevangenis.
Punt 2: Poging tot ontvoering. Minimaal 12 en maximaal 48 maanden gevangenis.
Punt 3: Poging tot roof. Minimaal 12 en maximaal 48 maanden gevangenis.
Punt 4: Inbraak in bezit van een dodelijk wapen. Minimaal 26 maanden.
Punt 5: Gewapende ontvoering. 15 jaar, met kans op vervroegde vrijlating vanaf 5 jaar.
Punt 6: Ontvoering met gebruik van een dodelijk wapen. 15 jaar.
Punt 7: Gewapende overval. Minimaal 60 maanden en maximaal 180 maanden.
Punt 8: Aanval met een dodelijk wapen. Minimaal 18 maanden, maximaal 72 maanden gevangenis.

Voor deze punten werd O.J. Simpson dus veroordeeld tot 33 jaar gevangenis, waarvan hij tot heden nog geen 10 jaar heeft uitgezeten.

Op dat misdrijf stond overigens hooguit twee jaar (volgens zwarte advocaat Carl Douglas), omdat O.J. Simpson niemand had ontvoerd, gemarteld of geslagen.

Zijn 33 jaar gevangenisstraf, was gewoon blanke gerechtigheid in Amerika !

geplaatst: 27 januari, 20:50 uur [permalink]
Blank nog wel.

avatar van Kondoro0614

geplaatst: 27 januari, 22:26 uur [permalink]
Ziegler schreef:
Blank nog wel.

Nog steeds iets wat het verre verleden als schade heeft achtergelaten.

geplaatst: 28 januari, 01:59 uur [permalink]
Een beetje mosterd na de maaltijd bij DWDD, maar de advocate Bénédicte Ficq laat Maxim Hartman een poepje ruiken over het fundamentele manco van juryrechtspraak: Documentaire O.J. Made in America - Is het Amerikaanse rechtssysteem (on)eerlijk - dewerelddraaitdoor.vara.nl

geplaatst: 28 januari, 11:53 uur [permalink]
Dat deed ze sterk inderdaad.

avatar van Macmanus
geplaatst: 28 januari, 16:53 uur [permalink]
Matig DWDD stukje juist. Geen enkele benoemen van de serie die eerder uitkwam. Rodney werd helemaal niet vermoord. En je kan veel betere discussies hebben over jury uitspraak. Dit is weer 5 minuten snel een mening hebben en deze in hap klare brokken uitleggen. (grootste probleem met televisie) Er zou in Amerika met alleen een rechter systeem ook heel veel mis zijn. De lobby en ongelijkheid is daar extreem groot. Het systeem in Nederland is redelijk maar mag ook kritischer benaderd worden, maar ons systeem zou niet zomaar goed werken in een Amerika. Kort door de bocht stukje.

avatar van pour moi

geplaatst: 31 januari, 22:52 uur [permalink]
Hoe is deze te zien met NL (of Engelse) subs?

geplaatst: 31 januari, 23:45 uur [permalink]
Macmanus schreef:

Dat is dan ook het programma waar je op afstemt (of naartoe gelokt wordt door mijn linkje 😉) 'Boer Zoekt Vrouw' geeft ook geen socio-economische beschouwingen over de gevolgen van huwelijksverbanden tussen agrariërs en niet-agrariërs. Maxim Hartman schreeuwt wat, Bénédicte Ficq reageert erop. Je noemt overigens wel interessante punten, want ik merk ook bij mezelf een automatische afkeer van jury-rechtspraak omdat het niet bon ton is om erover te praten in ons eigen rechtssysteem.

geplaatst: 31 januari, 23:52 uur [permalink]
pour moi schreef:
Hoe is deze te zien met NL (of Engelse) subs?

Tot twee weken terug vrij beschikbaar via uitzending gemist, maar ik vrees dat je nu langs andere weg op zoek moet naar een eigen versie.

avatar van Sneakers35
geplaatst: 19 februari, 06:21 uur [permalink]
A.s. maandag 20 feb op Canvas.be of op TV 23:20 deel 1 ga deze docu zien.