2010 (1984)

Alternatieve titel: 2010: The Year We Make Contact

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Peter Hyams
met Roy Scheider, John Lithgow en Helen Mirren

In dit vervolg op 2001: A Space Odyssey wordt een Amerikaans/Sovjet-expeditie naar Jupiter gestuurd om uit te zoeken wat er mis is gegaan met de U.S.S. Discovery, terwijl de spanningen op aarde steeds groter worden. Enkele mysteries die de crew moet zien op te lossen zijn het verschijnen van een grote zwarte monoliet, en het lot van H.A.L., de boordcomputer van de Discovery.

Mooi gemaakt: een film die het moet hebben van de special effects. Het 'gedoe met de russen en amerikanen' draagt er aan bij dat de film gedateerd is. De videobrieven zijn meer speeches waar alles nog eens uitgelegd wordt en zeker niet iets wat je aan je geliefde zou sturen. Emoties doen hier oppervlakkig aan. De scene waarin het russische meisje komt schuilen is wel een vonst.

avatar van Darth Mallasorte
Is het vervolg op 2001 geeft een paar antwoorden wat in de eerste film onbeantwoord bleken, film heeft wel meer dan 15 jaar op zich laten wachten . voor de rest niet slecht en onmisbaar als je de eerste hebt

avatar van knusse stoel
Prima sciencefiction film die als je kijkt naar het jaartal dat deze gemaakt is, uitstekende

ik vind er niks aan sf horror , ? totaal geen spanning niks nada

De insteek van deze film is geheel anders dan in 2001; deze film wil vooral alles verklaren. De film wordt hierdoor meteen minder interessant, toch is het verhaal nog best aardig. De spanning wordt goed opgebouwd naar een prima climax.
De koude oorlog speelt een belangrijke rol en geeft de film, naast de special effects, een gedateerde indruk.

avatar van FlorisV
Prima film. In veel opzichten superieur aan het teveel bejubelde 2001: deze film is niet zo tergend sloom, pretentieus of afstandelijk gefilmd en bevat geen stomvervelende scenes met nep-apen. Door meer dialogen heb je ook meer het idee naar mensen te kijken in plaats van naar een slaapverwekkende registratie van langzaam voortbewegende machines.

Interessant verhaal met een bevredigend einde. Vreemde zaken kunnen uitleggen is geen zwaktebod maar een kracht. Ze niet uitleggen kan veroorzaakt worden door het zelf ook niet goed snappen van de materie en dat is te vaak het kenmerk van een slecht schrijver die pretentieus zit te doen. Nu weet ik dat daar nog steeds hordes mensen intrappen en die gaan het dan nog steeds bejubelen. Er zit een kronkel in de hersenen van veel mensen die als volgt loopt:

"ik snap er geen reet van" >
"de film moet wel briljant zijn en je moet heel slim zijn het te snappen" >
"als ik de film briljant noem behoor ik tot de heel slimme mensen en dat is fijn".

Op zo'n manier kun je de meest tenenkrommend slechte pretentieuze troep verkopen alsof het goud is. Nu is 2001 nog wel voldoende uitgelegd en geen troep maar het blijft voor mij een zwakkere film.

Ik had Helen Mirren helemaal niet herkend en dacht echt dat ik naar een Russische actrice zat te kijken! Wat nou slecht acteerwerk. Scheider doet het ook prima, Lithgow redelijk maar wat mij betreft is Bob Balaban als Dr Chandra, die met HAL moet gaan praten, het beste. De film bevat genoeg spanning, mysterie en verassingen en de effecten zijn prima. En De Koude Oorlog mag over zijn, conflicten zijn er nog genoeg op de wereld en wat dat betreft blijft het thema prima overeind staan.

Mijn kijkadvies: vergeet al het gezeur over hoe "matig" dit vervolg is en het gezever over hoe "geweldig" het origineel is. Ik zou ze wel allebei kijken maar hou de fast-forward knop goed bij de hand voor de eerste, zeker als je de apen ziet.

avatar van james_cameron
Ambitieus vervolg, minder filosofisch en intrigerend, maar qua visuele aanpak en plot zeker de moeite waard. Degelijke cast ook. De special effects kunnen er uiteindelijk nog verrassend goed mee door, met een bijzonder fraai ruimteschip en heel wat complexe scenes, zeker voor die tijd. Ondergewaardeerde film derhalve, wat mij betreft.

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:

En daar hield indertijd mijn verhaal op. Het is dus een film uit 1984 en de scènes zijn voor die tijd uitstekend in elkaar gezet. Als vervolg op het "2001: A Space Odyssey"uit 1968 vind ik deze film mooier in elkaar gezet en ook sterker. Voor de kijker is het vervolg echt een verademing want de eerste in dit duo vind ik persoonlijk traag en moeilijk. En dus niet een prima film als je een vergelijking maakt. Het verhaal hier loopt ook gemakkelijker om naar te kijken. Nog steeds echt een aanrader!
Een ruime 7,5!

avatar van DjFrankie
Gedateerde film. Maar wel met een duidelijke boodschap die in de koude oorlog nog actueel was. Heden ten daage zijn we nog steeds niet zo ver als mijn destijds dacht. Jupiter is nog ver weg.