3:10 to Yuma (2007)

Alternatieve titel: Three Ten to Yuma

Western / Actie

geregisseerd door James Mangold
met Russell Crowe, Christian Bale en Logan Lerman

Remake van de gelijknamige film uit 1957. De door droogte geteisterde arme rancher Dan Evans is samen met zijn beide zoons getuige van een zeer gewelddadige overval op een postkoets met de salarissen voor het personeel van de Southern Pacific Railroads door de beruchte outlaw Ben Wade en zijn bende. Wade wordt echter gearresteerd. Dan Evans begeleidt vervolgens tegen een beloning van $200 Wade van Bisbee naar Contention, van waar hij Wade met de trein van tien over drie naar de gevangenis in Yuma moet brengen. Vanaf het vertrek uit Bisbee blijkt de reis niet zonder gevaren te zijn en een psychologisch kat en muis spel tussen Evans en Wade begint.

Tarkus schreef:
Veel westerns worden er tegenwoordig niet meer gemaakt, en zeker al geen goede, maar deze is dan wel een uitzondering op die regel.
Prima film dit, met alweer een uitstekende Russell Crowe en een iets minder overtuigende Christian Bale.
Maar het scenario is goed en actie krijg je ook genoeg, echt een topper in dit genre.
Let op de rol van oudgediende, Peter Fonda...

Opnieuw genoten van deze prachtige western 'old-style'.
Goede cast, prima locaties en decors, en een puik scenario... topper deze film !!

avatar van DiamondsRealDeal
Goede film, echter zodra de trein in beeld komt ontspoort de film volledig.

avatar van kissyfur
Na ruim tien jaar herzien. Ik kon me er weinig meer van herinneren, en had dus ook twijfels of ik het nog wel eens was met een rating van 3,5. Nou, de 3,5 ster blijft staan.

Wat me het meest opvalt aan deze film is dat het eigenlijk het genre opnieuw uitvindt. Als je droogjes bekijkt wat je nu eigenlijk ziet, schietpartijen, paarden, wildernis, kleine stadjes dan is dat hetzelfde als bij andere westerns, jong en oud. Maar de beeldtaal is nieuw, modern zonder irritant te zijn. Dat is ook zo bij de muziek. Je hoort nog steeds trompetjes enzo, en toch heb je het niet eerder gehoord.
En een prima verhaal qua karakters, karakterontwikkeling. Ik heb het origineel nog nooit gezien, maar van deze heb ik wel genoten.

Toch wel bijzonder dat een remake als The Magnificent Seven (2016) - MovieMeter.nl dan bijna 10 jaar later zo slecht is, terwijl ze deze remake als voorbeeld hadden kunnen nemen.

Anyways. Hij kan de vergelijking met de films die ik 4 sterren heb gegeven niet helemaal doorstaan (die vaak echt iets vernieuwends hebben of me echt weten te raken), dus rating ongewijzigd.

avatar van Boneka
Al vele malen gezien en voor mij misschien wel de beste western ooit. Onlangs uitgebracht ook op een mooie 4k transfer (English subtitles), maar desondanks redelijk prima te volgen. Zag dat de film is uitgebracht in 2007. Het tijdperk dat de blu ray zijn intrede ging doen. Het heeft mede daarom net niet het mooiste beeld wat je zou verwachten. Vooral de blauwe luchten is een vorm van lichte ruis te zien. Ook zijn de kleuren ook in 4K net even te veel verzadigd, maar wel weer een stap voorwaarts ten opzichte van de normale 2K blu ray. Het geluid en soundtrack zijn uitstekend!

3:10 to Yuma is een remake en ik heb eerlijk gezegd het origineel uit 1957 nog nooit gezien, maar ga dat binnenkort wel een keer doen. Dit is wel een zwart wit versie overigens. Toch kan ik nu al zeggen dat ik daar denk ik niet zo'n hoog punt voor zou geven.

3:10 to Yuma begint uitstekend en heeft een heerlijk verloop. Er is ook een mooie mix gemaakt van de bad guys and the good guys. Vooral Ben Foster springt hier uit met een heerlijke rol als bad guy. Russell Crowe, en Christian Bale zijn voor mij meestal wel in voor een goede act. Al is de stem van Russell altijd wel hetzelfde. Zijn Australisch accent is hier en daar ook nog goed te horen. Wel leuk dat hij een keer the bad guy speelt en hoe slecht hij ook is, hier en daar zien we toch wat menselijke trekjes terug.

Toen ik deze film voor het eerst zag was ik heel erg verbaast over de zgn Coolies. Deze Aziaten werden voornamelijk ingezet in de mijnbouw. De verbazing van het jochie (William) vond ik prachtig in beeld gebracht onder de noemer wat gebeurt hier allemaal. Als ik dan nog een rol eruit mag pakken dan is het wel die van Vanessa Shaw 3:10 to Yuma (2007) - imdb.com pff wat jammer dat we haar maar zo kort in beeld zagen

Zoals gezegd heeft 3:10 to Yuma een heerlijk verloop van actie tot rustige dialogen. We zien zelfs nog even een indiaan in beeld. Het eind is een beetje wat je kunt verwachten bij zo'n western. Toch is het eind niet voorspelbaar. Je zou zelfs nog kunnen denken aan een sequel nadat Ben Wade naar zijn paard fluit

Film 4.5
Beeld 4.0 (4K)
Geluid 4.5
Extra's 4.0

Boneka schreef:
Het is precies andersom. Het origineel met Glenn Ford en de onweerstaanbare Felicia Farr is subliem! De IMDb -score is dan ook terecht hoger dan deze remake.
En de Criterion Blu-ray transfer is ook top!
En dan vergeet ik haast die geweldige openingstune! (dito, met veel beter audio: YouTube. )

avatar van Boneka
Dogie_Hogan schreef:
En de Criterion Blu-ray transfer is ook top!

Ik hoop m dit jaar nog te zien. Een ding kan ik je al vertellen Vanessa Shaw zal ze niet overtreffen.

Boneka schreef:
Dan moet je Felicia Farr zeker gaan zien in Western "Hell Bent for Leather"!

En dit mag je dan niet missen: https://i.postimg.cc/1RKGtyh4/moviequote.png

3:10 To Yuma is een leuke western, die aardig goed gecast is. Ben Foster en Russell Crowe spelen goed als bad guys, en de rest van de cast doet het ook aardig goed. Het is mooi gefilmd en er zitten een paar vette ouderwetse cowboy-schietpartijen in. Het verhaal is oke, het voelde wel wat onnatuurlijk aan dat Wade zijn eigen mannen neerschoot op het eind.

Leuke cowboy-film van deze tijd, met een goeie cast en goeie actie, helaas viel het einde een betje tegen, net aan dan een 3,5!

avatar van filmfan0511
Heerlijke western gegoten in een modern jasje. Het verhaal is simpel en rechtlijnig, maar daar heb ik een western nog nooit op afgerekend. Dat is inherent aan het genre, en zo dus ook bij deze 3:10 to Yuma. In sfeerschepping en mooie beelden van de stadjes en woenstijnachtige landschappen excelleert deze film wel, en wat mij betreft is dat het belangrijkste voor een film uit dit genre. Het tempo is zeer snel, waardoor het niet als een oldschool western aanvoelt, maar het is niet zo dat er van die anachronistische elementen inzitten om de film 'hip' te maken. Het voelt modern aan, ja, maar het is toch een western door en door.
Actie is er voldoende aanwezig, maar nooit in overdaad. De personages staan op de voorgrond, en gelukkig maar. Christian Bale en Russel Crowe zetten geweldige personages neer, die helemaal niet archetypisch overkomen, maar juist diepere lagen en motivaties bezitten. Vooral Crowe vond ik echt fantastisch acteren; zijn mysterieuze, charismatische en uiteindelijk toch niet zo erg slechte villain personage is het hoogtepunt van de film. Maar ook de andere acteurs zaten sterk in hun rol; vooral Ben Foster zette een erg dreigende, op het randje verkerende bad guy neer. Het einde kan wat vreemd overkomen misschien, maar vond ik niettemin heel passend en zie je ook wel aankomen.

Ik vond dit in ieder geval een érg geslaagde westernfilm, met een schitterende cast en prachtige beelden en sfeer.

avatar van Lovelyboy
Prima western, die eerder naar drama en de hardheid van het bestaan in het Westen neigt, dan dat het een western is met veel hoefgetrappel en geschiet.

Bale en Crowe zijn prima op dreef als de getroebleerde rancher en gentleman crook. In eerste instantie voert de moeilijkheid van het bestaan in het geval van Dan de boventoon, hij kan zijn gezin amper voorzien, faalt volgens zijn oudste zoon en wordt ook nog onder druk gezet door een typische pachter. Een heel ander beeld hangt er rond Wade. Misdaad loont toch wel, althans als je voorzichtig bent. De zorgelijke situatie van Dan resulteert in het escorte naar de trein. Een reis niet bepaald zonder gevaren als indianen, Wade's bende, Wade zelf, onachtzaamheid en andere partijen die een appeltje met Wade te schillen hebben. Wat gedurende de reis het meeste speelt is echter de vraag of Wade nu echt zo slecht is en waarom Dan zo gebrand is Wade weg te brengen...

Crowe en Bale zijn prima, ik echter vind Fonda geweldig als de Pinkerton agent en zit iedere keer weer gebiologeerd naar Ben Foster te kijken, met deze film ooit de eerste kennismaking, hoe hij de arrogante, zelfverzekerde en wrede gunslinger Charlie Prince gestalte geeft. Geweldige rol van Foster qua mimiek, uitstraling en houding. Daarnaast valt de uitstekende soundtrack van Beltrami op die niet voor niets een oscarnominatie kreeg.

3:10 to Yuma schetst een nietsontziend en hard beeld van het westen, een film die vooral om dialogen, goede acteerprestaties en het overwinnen en bewijzen van jezelf ligt. Als Western gebeurt er dan ook niet zoveel, als drama wel en daar blijkt 3:10 een meer dan prima film in te zijn.

avatar van Basto
Net herzien op 4k UHD. Ziet er prachtig uit. Blijft prima film.