3:10 to Yuma (2007)

Alternatieve titel: Three Ten to Yuma

Western / Actie

geregisseerd door James Mangold
met Russell Crowe, Christian Bale en Logan Lerman

Remake van de gelijknamige film uit 1957. De door droogte geteisterde arme rancher Dan Evans is samen met zijn beide zoons getuige van een zeer gewelddadige overval op een postkoets met de salarissen voor het personeel van de Southern Pacific Railroads door de beruchte outlaw Ben Wade en zijn bende. Wade wordt echter gearresteerd. Dan Evans begeleidt vervolgens tegen een beloning van $200 Wade van Bisbee naar Contention, van waar hij Wade met de trein van tien over drie naar de gevangenis in Yuma moet brengen. Vanaf het vertrek uit Bisbee blijkt de reis niet zonder gevaren te zijn en een psychologisch kat en muis spel tussen Evans en Wade begint.

Tarkus schreef:
Veel westerns worden er tegenwoordig niet meer gemaakt, en zeker al geen goede, maar deze is dan wel een uitzondering op die regel.
Prima film dit, met alweer een uitstekende Russell Crowe en een iets minder overtuigende Christian Bale.
Maar het scenario is goed en actie krijg je ook genoeg, echt een topper in dit genre.
Let op de rol van oudgediende, Peter Fonda...

Opnieuw genoten van deze prachtige western 'old-style'.
Goede cast, prima locaties en decors, en een puik scenario... topper deze film !!

avatar van DiamondsRealDeal
Goede film, echter zodra de trein in beeld komt ontspoort de film volledig.

avatar van kissyfur
Na ruim tien jaar herzien. Ik kon me er weinig meer van herinneren, en had dus ook twijfels of ik het nog wel eens was met een rating van 3,5. Nou, de 3,5 ster blijft staan.

Wat me het meest opvalt aan deze film is dat het eigenlijk het genre opnieuw uitvindt. Als je droogjes bekijkt wat je nu eigenlijk ziet, schietpartijen, paarden, wildernis, kleine stadjes dan is dat hetzelfde als bij andere westerns, jong en oud. Maar de beeldtaal is nieuw, modern zonder irritant te zijn. Dat is ook zo bij de muziek. Je hoort nog steeds trompetjes enzo, en toch heb je het niet eerder gehoord.
En een prima verhaal qua karakters, karakterontwikkeling. Ik heb het origineel nog nooit gezien, maar van deze heb ik wel genoten.

Toch wel bijzonder dat een remake als The Magnificent Seven (2016) - MovieMeter.nl dan bijna 10 jaar later zo slecht is, terwijl ze deze remake als voorbeeld hadden kunnen nemen.

Anyways. Hij kan de vergelijking met de films die ik 4 sterren heb gegeven niet helemaal doorstaan (die vaak echt iets vernieuwends hebben of me echt weten te raken), dus rating ongewijzigd.

avatar van Boneka
Al vele malen gezien en voor mij misschien wel de beste western ooit. Onlangs uitgebracht ook op een mooie 4k transfer (English subtitles), maar desondanks redelijk prima te volgen. Zag dat de film is uitgebracht in 2007. Het tijdperk dat de blu ray zijn intrede ging doen. Het heeft mede daarom net niet het mooiste beeld wat je zou verwachten. Vooral de blauwe luchten is een vorm van lichte ruis te zien. Ook zijn de kleuren ook in 4K net even te veel verzadigd, maar wel weer een stap voorwaarts ten opzichte van de normale 2K blu ray. Het geluid en soundtrack zijn uitstekend!

3:10 to Yuma is een remake en ik heb eerlijk gezegd het origineel uit 1957 nog nooit gezien, maar ga dat binnenkort wel een keer doen. Dit is wel een zwart wit versie overigens. Toch kan ik nu al zeggen dat ik daar denk ik niet zo'n hoog punt voor zou geven.

3:10 to Yuma begint uitstekend en heeft een heerlijk verloop. Er is ook een mooie mix gemaakt van de bad guys and the good guys. Vooral Ben Foster springt hier uit met een heerlijke rol als bad guy. Russell Crowe, en Christian Bale zijn voor mij meestal wel in voor een goede act. Al is de stem van Russell altijd wel hetzelfde. Zijn Australisch accent is hier en daar ook nog goed te horen. Wel leuk dat hij een keer the bad guy speelt en hoe slecht hij ook is, hier en daar zien we toch wat menselijke trekjes terug.

Toen ik deze film voor het eerst zag was ik heel erg verbaast over de zgn Coolies. Deze Aziaten werden voornamelijk ingezet in de mijnbouw. De verbazing van het jochie (William) vond ik prachtig in beeld gebracht onder de noemer wat gebeurt hier allemaal. Als ik dan nog een rol eruit mag pakken dan is het wel die van Vanessa Shaw 3:10 to Yuma (2007) - imdb.com pff wat jammer dat we haar maar zo kort in beeld zagen

Zoals gezegd heeft 3:10 to Yuma een heerlijk verloop van actie tot rustige dialogen. We zien zelfs nog even een indiaan in beeld. Het eind is een beetje wat je kunt verwachten bij zo'n western. Toch is het eind niet voorspelbaar. Je zou zelfs nog kunnen denken aan een sequel nadat Ben Wade naar zijn paard fluit

Film 4.5
Beeld 4.0 (4K)
Geluid 4.5
Extra's 4.0

Boneka schreef:
Het is precies andersom. Het origineel met Glenn Ford en de onweerstaanbare Felicia Farr is subliem! De IMDb -score is dan ook terecht hoger dan deze remake.
En de Criterion Blu-ray transfer is ook top!
En dan vergeet ik haast die geweldige openingstune! (dito, met veel beter audio: YouTube. )

avatar van Boneka
Dogie_Hogan schreef:
En de Criterion Blu-ray transfer is ook top!

Ik hoop m dit jaar nog te zien. Een ding kan ik je al vertellen Vanessa Shaw zal ze niet overtreffen.

Boneka schreef:
Dan moet je Felicia Farr zeker gaan zien in Western "Hell Bent for Leather"!

En dit mag je dan niet missen: https://i.postimg.cc/1RKGtyh4/moviequote.png