American Gangster (2007)

Misdaad / Drama
157 minuten / 176 minuten (unrated edition)

geregisseerd door Ridley Scott
met Denzel Washington, Russell Crowe en Josh Brolin

Drugskoning Frank Lucas (Washington) profiteert van de aanwezigheid van het Amerikaans leger in Azië tijdens de Vietnamoorlog om goedkoop drugs de VS in te smokkelen. Daarmee bouwt hij in rap tempo een groot imperium op. Echter krijgt politieagent Roberts (Crowe) lucht van zijn handige zaakje, en ook de corrupte agent Trupo heeft interesse in de zaak.

avatar van stefan dias
O jee. Weer een Seventies verkleedpartijtje, maar nergens wordt het boeiend. Er worden wel een paar blikken met clichés opengetrokken en het is wachten op een aparte kijk. Die komt er niet.
Geen evolutie in de karakters en op het eind allen een mager stukje schaken met het koffiebekertje om beide heren er sympathiek uit te laten komen. Dan is het kalf nog steeds aan het spartelen om niet te verdrinken. Spannend wordt het nergens. Het is nog net om aan te kijken, maar voor een film en regisseur van dit kaliber mag het toch wat meer zijn…

avatar van Brandt
Ben het wel eens met de meeste commentaren hier. Gewoon een sterke, goed gecaste film. Mij viel wel op dat de entree van Roberts (Russel Crowe) in de rechtszaal erg stuntelig en tegen het clichématige aan zat. Toen dacht ik wel even: oei, als dat maar goed komt met die Crowe. Daarna zette hij een prima personage neer.

avatar van Basto
Onderhoudende gangsterfilm die gek genoeg geen enkele grootse scene heeft. Geen paardenhoofd, geen kettingzagen of briljante achtervolgingen. Er is ook geen enkele quote die mij is bijgebleven en dat is toch wel een gemis. Heb me niet verveeld, maar ben m waarschijnlijk overmorgen weer vergeten.

3,5 blijft staan

avatar van sateck
Het is al heel lang terug dat ik een film van minimaal 150 minuten heb gekeken zonder op pauze te zetten of op mijn horloge te kijken. Dus boeide de film? JA!

Maar verder blinkt het eigenlijk nergens in uit. Wat Basto zegt: geen enkele grootse scene. Daarom blijf ik toch 'maar' steken op 3,5*. Twijfel erg om naar 4* te gaan, want er is eigenlijk niks mis aan deze film. Denzel is echt een top acteur!