American Gangster (2007)

Misdaad / Drama
157 minuten / 176 minuten (unrated edition)

geregisseerd door Ridley Scott
met Denzel Washington, Russell Crowe en Josh Brolin

Drugskoning Frank Lucas (Washington) profiteert van de aanwezigheid van het Amerikaans leger in Azië tijdens de Vietnamoorlog om goedkoop drugs de VS in te smokkelen. Daarmee bouwt hij in rap tempo een groot imperium op. Echter krijgt politieagent Roberts (Crowe) lucht van zijn handige zaakje, en ook de corrupte agent Trupo heeft interesse in de zaak.

SDG030
The loudest one in the room is the weakest one in the room.

Sterke en realistische misdaadfilm over de opkomst en ondergang van Frank Lucas. Het sterke acteerwerk, de sfeer en de regie zorgen ervoor dat deze film in mijn ogen ver boven de gemiddelde gangster movie uitsteekt. Met name Denzel Washington laat in deze film zien waarom hij één van mijn meest favoriete acteurs is. Ik keek niet naar een acterende Denzel Washington, maar naar Frank Lucas.

Ondanks de lange speelduur verveelt de film geen moment en geen scene gaf mij het gevoel onnodig te zijn. Dat we het allemaal al eens gezien hebben is uiteraard waar, maar dit is een film die het gangsterleven van een bestaand persoon laat zien en dan doet het er in mijn ogen echt niet meer toe of het al er eens eerder langsgekomen is. Ik vind dat vrij loze kritiek eerlijk gezegd. Dan zou je alle films op die manier kunnen afschieten. Nee, ik vond de film erg sterk op praktisch alle vlakken.

Hoe de drugs Amerika in werd gesmokkeld zou nu waarschijnlijk totaal ondenkbaar zijn, maar het was toendertijd, samen met de rest van zijn concept, toch een behoorlijk geniale vondst van Lucas. Hij hield zich ook nog tamelijk lang staande in de uiterst onzekere wereld waarin hij zich bevond en dat kwam mede door zijn lijfspreuk 'The loudest one in the room is the weakest one in the room'. Opvallend dat er vroeg of laat altijd een moment komt waarop gangsters van hun eigen leefregels afwijken.

Al met al is het een zeer sterke en onderhoudende misdaadfilm die, zoals ik al eerder vertelde, in mijn ogen eigenlijk alles goed doet. Ik heb beide versies gezien, de bioscoopversie en de extended versie, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de bioscoopversie. Ik heb geen moment het gevoel gehad dat er in die versie iets miste.

avatar van N811
Lol het plaatje lijkt al op scarface.

FILM!BOY! schreef:
Deze film hoort niet thuis in de Top 250, maar in de Flop 250. Een van de alle slechtste films die ik ooit heb gezien. Ik heb me rotverveeld. 0,5

Jammer dat jij kwaliteit niet herkent, misschien hou jij meer van c films, dat kan natuurlijk!!

masterton
Prima film, en echt gebeurd ook !!

N811 schreef:
Lol het plaatje lijkt al op scarface.

Die film was ook echt gebeurd!!

avatar van N811
masterton schreef:

Die film was ook echt gebeurd!!
ja weet ik en scarface niet toch? Scarface was de bijnaam van al capone. Miss moeten ze daar weer eens weer een film van maken. Of een goede serie over de gambino crime family.

avatar van JeroenFR08
Uiterst degelijk gangster-epos. Deze zit naar mijn idee wel een trapje onder de Scarfacen, Godfathers en Goodfellassen van deze wereld, maar is gewoon goed.

Crowe, Washington en Brolin stelen de show. Maar ook alle andere bijrolletjes waren goed. Het spel is voor mij de grote troef van deze film, het verhaal niet.

Sfeer is in deze gangsterprent weer in overvloed aanwezig. Zo is er in het begin al een fijne score te horen, maar er zijn nog meer fijne muziekmomenten. Ook ontbreekt deze film niet aan goede scenes als Washinton die zomaar een andere gangster neerknalt op straat. Erg sterk. Maar ook Washington die de kerk verlaat, waarna hij wordt opgepakt. Deze film heeft gewoon een hele hoop te bieden.

Toch komt hij, zoals ik al aangaf, net niet tussen de andere gangsterepossen te staan die ik eerder benoemde. Die vond ik simpelweg wel beter.

De 4* zijn dik op zn plek.

avatar van scottbrl
Absolute Topfilm met absolute top acteur Denzel Washington (is weer werelds in deze film)
Waargebeurd verhaal over de opkomst en afgang van een van New Yorks beruchtste gangsters ooit 'Frank Lucas' , Zeker de moeite waard heb 'm al vaak gezien!
Het beeld van de 60/70's is zeer goed verfilmd ook!

avatar van Kondoro0614
American Gangster

Wat een heerlijke Gangster / Maffia film waarin de genres goed naar voren komen. Als je 1 maal lekker in de film zat keek die lekker weg. Na mate je in de film zit word alles duidelijk en komt er ook goeie actie voorbij! Je voelt je net een gangster ! Dit is de film waarin je kan zien dat je als gangster twee kanten op kan gaan. Je kunt de kant op gaan dat alles lukt, en niemand er achter komt. En je kunt de kant op gaan dat je carriere instort, wat hier gebeurde.

Denzel Washington vind ik echt wel 1 van de beste acteur die er zijn. Bij Denzel voel je gewoon iets, ik vind hem altijd zo lekker acteren. En die kwaliteit laat ie hier ook weer van zich zien, en ik heb weer aangenaam genoten van deze man. Russell Crowe, speelt ook in hele goeie film zoals Gladiator etc. acteerde ook in deze film heeeerlijk, echt bijna alle acteurs in deze film speelde een lekker rolletje, en ik kon er echt van genieten!

De film zegt dat hij gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Bij horror films geloof ik dit nooit (Als het met geesten te maken heeft). Maar hiermee geloof ik het wel, en het was echt een super goed en sterk verhaal! Het concept 'Gangster' / 'Maffia' vind ik altijd erg gaaf! Dus ook met deze film heb ik zitten genieten hoor.. Lekker! En dan ook nog met Russell en Denzel als de hoofdpersonages.. Hmmm ! Ik vond alleen sommige 'praat' scenes te lang duren, en dat vond ik erg jammer.. Ja, ik weet dat ze erin horen en dat maakt de film leuker, dat vind ik ook.. Alleen soms waren ze beetje te lang.. Maar dat maakt het acteren helemaal goed, en de actie scenes er tussen door ook..

Gewoon de top. Alles, de acteurs, het verhaal, de spanning, aktie scenes, denzel die gewoon subliem was.

avatar van tattoobob
Toch wel een van de beste films van Denzel Washington al zeg ik zelf.
Een heerlijk harde en goed gespeelde gangsterfilm......altijd een extra vind ik als iets op waarheid berust is.
De lekkere lange speelduur heb ik totaal niet als negatief ervaren en doet een film als deze juist goed.
Supersterk acteerwerk gecombineerd met goede visueel gedeelte en soundtrack.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
American Gangster is een wat voorspelbare film geworden over de rise & fall van een gangster uit Harlem. Ridley Scott levert wat standaard werk af, zeker als je dit vergelijkt met betere films van hem als Gladiator en Alien. Langs de andere kant is American Gangster zeker niet slecht. Denzel Washington is overtuigend als Frank Lucas en ook de rest valt best mee. Leuke soundtrack met vooral soulmuziek uit de 60's en 70's. Russell viel wat tegen, al komt dat ook doordat Washington hem hier gewoon overclasht.

avatar van Richard_Voorhees
Denzel Washington speelt hier zo'n beetje de beste rol waar ik hem tot op heden in gezien heb. De opkomst (en ondergang) van Frank Lucas word op uitgebreide wijze vertelt. Dit maakt de film wat langdradig, vooral wanneer je als kijker weet dat Crow's personage Lucas nooit laat gaan. Goed, de twist naar de corruptieschandalen had ik niet zien aankomen, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niks wist over het verhaal rondom Lucas.
Crow's personage is wat plat in vergelijking met die van Washington. Ook komt de dramatiek rondom zijn echtscheidingszaak niet geloofwaardig over.
Met name door het sterke spel van Washington blijft deze misdaadfilm toch van begin tot eind degelijk kijkvoer. Een degelijke gangsterfilm.

avatar van 606
Inderdaad waar gebeurd, of in ieder geval bestaande personen, kijk maar op Google.

Niet alles blijkt waar in de film.

avatar van Capablanca
Best wel onderhoudend, weinig verrassend.

Mooie film, met een mooie sfeer.
Misschien wel Denzels beste film die ondanks de sterke cast toch wel de uitblinker is.

avatar van Tom-Hanks
Prachtige misdaadfilm met topacteurs als Denzel Washington en Russell Crowe. Het is wel een film waar je veel aandacht aan moet geven. Je moet veel onthouden en geconcentreerd zijn. Maar als je dat allemaal doet, zie je een topfilm.
In het begin zijn er 2 verhalen: Frank Lucas, de misdadiger en Roberts, de (te) eerlijke politieman. Ze lijken niets met elkaar te maken te hebben totdat Roberts een zaak krijgt over drugshandel in Harlem.

Goede film die ondanks zijn lengte snel wegkijkt. Je bent de tijd volledig vergeten.

avatar van IH88
“The loudest one in the room is the weakest one in the room.”

Geweldige gangsterfilm met Washington, Crowe en Ridley Scott als drie-eenheid from heaven. Met deze drie geweldenaren kan het eigenlijk niet fout gaan en American Gangster is dan ook tweeënhalf uur lang puur genieten. Van de heerlijke jaren 70 sfeer, de weergaloze soundtrack, de acteurs en het bekende maar interessante rise and fall verhaal.

Washington kan dit soort rollen waarschijnlijk nog in zijn slaap spelen, maar hij is er dan ook erg goed in. Crowe is ook sterk als ietwat vadsige rechercheur die Washington op het spoor komt en hem achter de tralies wil laten verdwijnen. Veel details worden door Scott maar kort aangestipt en dat is misschien het enige minpunt. Heel diep wordt er niet ingegaan op de heroïnehandel en het politieonderzoek en Scott wil duidelijk de vaart erin houden. Spijkerhard wordt het op één of twee scènes na niet maar dat vond ik wel passen en verfrissend. Frank Lucas is een slimme en rustige man die zo weinig mogelijk aandacht wil trekken. Het einde is bijna feel good te noemen met de bromance tussen Lucas en Roberts. Helemaal niet erg want het is eens wat anders, en de film kan het hebben. Echt genoten.

avatar van Elchapo
Niet zo sterk als scarface of goodfellas, maar op basis van sterk acteerwerk 4 sterren op zijn plaats. En by the way, een film met denzel Washington doesn't Harm anyone.......

avatar van baspls
"The loudest one in the room is the weakest one in the room."

American Gangster verteld het verhaal van de oud chauffeur van een overleden Misdaadkoning uit Harlem die zijn eigen imperium opbouwt door Heroïne direct uit Vietnam te importeren via het Amerikaanse leger. Tegelijk probeert een agent zijn organisatie op te rollen, hij komt echter niet ver door de grote corrupte in het New Yorkse politiekorps.

Frank Lucas is zonder twijfel Denzel Washington's beste rol. Op een sterke manier zet hij de misdadiger neer, zowel intimiderend als menselijk. Russell Crowe doet het verder ook goed als de Richie Roberts.

De film is mooi opgenomen. De jaren '60/'70 was goed gedaan, maar op een of andere manier vond ik het toch net wat te modern over komen. De muziek van Marc Streitenfeld vond ik erg goed.

De film is vrij lang, maar wist de aandacht toch goed vast te houden. Bepaalde dingen hadden beter belicht kunnen worden en ik vond het ook onwaarschijnlijk dat iemand zo machtig als Lucas zich zo laat intimideren door die corrupte agent. Verder heb ik toch weinig aan te merken. Mooi om te zien hoe Lucas zijn imperium opbouwt en de touwtjes strak in handen heeft.

Uitstekend Misdaad/Drama van Scott.

avatar van dinhus
SDG030 schreef:
The loudest one in the room is the weakest one in the room.

S.v.p. spoiler voortaan censureren. Ook wel zo fijn voor nieuwe kijkers, hoewel ik begrijp dat er een dogma heerst op het verloop van gangster-films.

Vandaag bekeken en ik moet zeggen dat ik erg verrast ben. Eerste keer dat ik Denzel in actie zie en hij stelt zeker niet teleur. Sterker nog: ik vind dit één van de beste acteerprestaties ooit. Oprechtigheid, spontaniteit, veelzijdigheid - zomaar wat aspecten die ik kan opnoemen, kijkende naar zijn acteerprestaties.

Cinematografisch gezien vind ik het ook een erg sterke film. Hoewel Russell Crowe's personage stiekem tegen het clichématige hijgt, vond ik dit geenszins storend. Verder vind ik het zeer indrukwekkend hoe je echt het gevoel krijgt alsof je in de 70's bent.

avatar van Mr-Mcmovie
één van de beste (misschien DE beste) van Ridley Scott.

Elke keer ik American Gangster in mijn blu ray speler steek, en bekijk word de film precies beter, en beter.

Denzel Washington zal altijd in mijn top 3 van lievelings acteurs blijven staan, en ook hier is goede oude Denzel overtuigend, en zo cool as ice als grote gangster. Een rol die voor deze film er was ook ik op aan het wachten was.
Buiten Washington ook een hele mash up van bekende acteur's/actrice's o.a. Russel Crowe die ook heel sterk bezig is hier, maar vooral nog grote namen als: Josh Brolin als corrupte flik die ik buiten de twee hoofdacteurs toch één van de betere vond die in deze prent spelen. Verder Cuba Gooding, T.I, Common, Carla gugino, Ted Levine, en veel meer. Ridley Scott heeft het meer dan aardig gedaan als het op kiezen van een cast komt.

De drie uren waren alweer voor ik het wist voorbij.

Ik tijfel nog steeds tussen een 4,5 of een 5,0
Hou het momenteel op een super vette dikke 4,5 sterren!
Prachtfilm!

avatar van Richard_Voorhees
Ik was vergeten dat ik deze Washington vs. Crowe al eens gezien had, maar na deze herziening doe ik er nog een halve ster bij. Een bezienswaardige gangster film als je het mij vraagt.
Minstens net zo goed als de klassiekers uit het genre.

avatar van woeler82
Een goeie gangsterfilm, eentje die wel wat lang duurde, maar kan niet zeggen dat er ergens
een langdradig scene inzat , kijken dus

Tarkus schreef:
Dit is een fantastische film.
Prachtige vertolkingen van zowel Russell Crowe als Denzel Washington, maar ook de andere leden van de cast zijn voortreffelijk in dit meesterwerk van Ridley Scott.
Het waar gebeurde verhaal is hier goed verteld in een puik scenario en verveelt je geen seconde, al duurt de film bijna 3 uur (heb de unrated edition bekeken).
Ook de soundtrack is een lust voor het oor.
Dit is tot nu toe de beste film die ik dit jaar heb gezien, top !!!

De film opnieuw bekeken op Blu-ray dit keer én de lange versie.
Blijft een steengoede film met een ongelooflijk goede cast.
Dat de film in deze versie bijna 3 uur duurt stoor geen enkel moment, integendeel, je heb er bijna 20 minuten extra filmplezier bij !!
Blijft een aanrader !!

avatar van Woland
Het valt me na alle hallelujah-verhalen en het hoge gemiddelde toch een beetje tegen. Natuurlijk is het een solide gemaakte film, met prima acteerwerk en redelijk wat actie, maar bijzonder was het nergens. American Gangster neemt alle standaardingredienten van de gangsterfilm, warmt ze een beetje op, en doet er daarna weinig verrassends of vernieuwends mee. Een gewelddadige opkomst met natuurlijk een paar staaltjes bruut machtsvertoon om hun positie te consolideren, een paar hulpjes/familie waar het geld en het prestige ze naar het hoofd stijgen, een eigen drugsconnectie, het gentleman-gedrag naar zijn zeer naaste familie, een onorthodoxe Dirty Harry achtige politieagent die door zijn superieuren niet geloofd wordt maar wiens vasthoudendheid toch vruchten afwerpt ik heb het allemaal al zo vaak langs zien komen. Natuurlijk, het is goed neergezet met ook wat sterke actiescenes, maar ik vond het uiteindelijk maar matig interessant. Een voldoende kan er nog wel af, maar daar houdt het ook wel mee op wat mij betreft.

avatar van Flat Eric
Degelijke gangsterfilm gebaseerd op ware feiten. Dat maakt het kijken extra boeiend.
Film neemt wel de tijd om de personages, de ontwikkeling van het imperium en het kat en muis spel te laten zien. Toch stoorde dat niet. 70s sfeertje zag er prima uit. Degelijk dus maar zal bij mij verder niet echt blijven hangen.

avatar van Fisico
American ganster doet me wat denken aan Serpico van Sidney Lumet uit de jaren 70 of zelfs LA Confidential. Wederom een verhaal rond (zware) corruptie van de politie en één integere politieman die het moet opnemen tegen zijn eigen korps en de heersende maffia. Een mooie openingsscène overigens met een uitstekende Denzel Washington (Frank Lucas) die zonder mededogen een tegenstander uit de weg ruimt. Hij schuwt indien nodig het geweld niet en zijn handel in drugs floreert welig waardoor hij andere bendes tegen zich in het harnas jaagt. Familiebanden zijn erg belangrijk voor hem en dit gegeven komt wel vaker voor in andere maffiaproducties. Allemaal niet erg vernieuwend, maar daarentegen wel wederom een meer dan degelijke geschoten film van Scott. Washington overklast de wat zoutloze Crowe hier, maar dat ligt evenzeer aan het fletse personage dat Crowe moet spelen. Richie Roberts is weinig benijdenswaardig en is onevenwichtig.

Verder een meer dan degelijke setting van de jaren 70 mede door de historische flash nieuwsberichten. Ook de American dream wordt belicht (vanuit het negatief uitgangspunt) van de rise (and fall) van de Afro-Amerikaanse gangsterbaas Lucas. Camerauitvoering, montage, setting, acteurs, verhaal ... Scott doet weinig mis. Toch begeesterde de film me nét iets te weinig, mede omdat de film me het gevoel gaf het allemaal al eens gezien te hebben.