• 11.711 nieuwsartikelen
  • 164.254 films
  • 10.525 series
  • 30.567 seizoenen
  • 620.150 acteurs
  • 194.385 gebruikers
  • 9.055.798 stemmen
Avatar
 
banner banner

Gran Torino (2008)

Drama / Misdaad | 116 minuten
3,89 5.389 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 116 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Clint Eastwood

Met onder meer: Clint Eastwood, Bee Vang en Ahney Her

IMDb beoordeling: 8,1 (819.360)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 12 maart 2009

Plot Gran Torino

"Ever come across somebody you shouldn't have f#cked with?"

Walt Kowalski (Clint Eastwood), is een knorrige oorlogsveteraan en oud fabriekswerker die net zijn vrouw heeft verloren en geen goed contact heeft met zijn zoons. Ook zijn buren ziet hij amper. Ooit was het nog een goede buurt, maar nu wonen er voornamelijk Aziatische Hmong-immigranten om hem heen. En daar moet Walt helemaal niks van hebben. Door zijn ervaringen in de oorlog in Korea heeft hij een hekel aan Aziaten, maar eigenlijk aan zo'n beetje alle culturen. Hij wil het liefst met rust gelaten worden, door iedereen. Totdat op een nacht zijn prachtige auto, een Gran Torino, bijna wordt gestolen. De dader is zijn buurjongetje die dit deed onder druk van een lokale bende. Dit zet een serie gebeurtenissen in gang die het leven van Walt én zijn buren voorgoed zal veranderen...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Walt Kowalski

Father Janovich

Tao Vang Lor

Mitch Kowalski

Karen Kowalski

Ashley Kowalski

Steve Kowalski

Tim Kennedy

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ed Kroket

Ed Kroket

  • 55 berichten
  • 18 stemmen

deridder schreef:

Ik vind het laf wanneer mensen wapens dragen, en ik vind het al helemaal laf wanneer mensen hun wapens verborgen dragen.

Maar jij als ridder draagt toch ook een zwaard?

En verborgen wapens? de uitdrukking “iets in je schild voeren” ken je vast ook als ridder?


avatar van Lebarron

Lebarron

  • 1018 berichten
  • 702 stemmen

Gran Torino is een goede film van en met Eastwood in tegenstelling tot The Mule uit 2018. Eastwoods films met fictieve verhalen zijn in mijn optiek altijd beter dan zijn hommages aan bestaande helden omdat hij bij de fictieve personages wel hun goede en slechte kanten durft te belichten. Hoofdfiguur Walt Kowalski is verre van sympathiek maar eerder het vleesgeworden Trumpgevoel avant la lettre. Walt is een gepensioneerde fabrieksarbeider en Koreaveteraan die met lede ogen aanziet hoe zijn buurt langzaam is overgenomen door Hmong migranten. De Hmong hechten waarde aan andere dingen dan Walt. Hij ergert zich met name aan het feit dat zij hun huizen en tuinen verwaarlozen. Walt is zelf een moeilijke man met zeer veel noten op zijn zang want hij ergert zich ook aan zijn eigen kinderen en kleinkinderen vanwege hun gebrek aan (zijn) normen en waarden. Bij toeval komt hij toch in contact met de Hmong als zijn buurjongen Tao zijn auto moet stelen van zijn neef die bij een Hmonggang zit. De jongen moet als straf klusjes opknappen bij Walt. Langzaam aan ontstaat er een band tussen Tao en Walt maar ook met Tao's zus Sue. Eastwood zet een goed personage neer met Walt Kowalski al had hij dit personage al eens gespeeld als Tom Highway in Heartbreak Ridge. Ahney Her speelt ook zeer goed de rol van Sue. Ze blijft moeiteloos overeind tegenover Eastwood. Bee Vang die Tao speelt brengt het er minder goed vanaf maar kan nog. Waarom Eastwood altijd zijn talentloze zoontje Scott een rol moet geven in zijn films begrijp ik niet. Gran Torino is vooral leuk om te kijken in als tweeluik met Heartbreak Ridge omdat ze haast naadloos op elkaar aansluiten.


avatar van Alexjc

Alexjc

  • 97 berichten
  • 91 stemmen

Een heerlijke film, waar ik echt van heb genoten.

Een mooi Drama, waar het geweld niet de overhand heeft. Blijft gewoon lekker een rustige film, waar ik ook soms echt heb gelachen. Clint Eastwood is me toch wel een acteur van een hoog niveau.

De film is echt een aanrader


avatar van deridder

deridder

  • 251 berichten
  • 1455 stemmen

Gran Tarino gaat over een man genaamd Walt Kowaski, een oorlogsveteraan, gespeeld door Clint Eastwood. Kowaski is misantropisch en diep racistisch (in de film voornamelijk ingezet om grappig te zijn, zelfs nog onder het niveau Trump).

Kowaski's kinderen zijn het type mensen waar Eastwood een hekel aan heeft: zwak omdat ze luisteren naar hun materialistische vrouwen. Kowaski's dominee is ook een loser en zodoende een representatie van witte masculiniteit.

De meeste representaties van de Koreaanse gemeenschap zijn niet minder karikaturaal. De meeste leden van de Hmong personages worden weergegeven als mensen die geen zorg dragen, en gered moeten worden door de sterke Eastwood. Geen van de Hmong personages is sterk genoeg om terug te vechten tegen de gangs die de buurt terroriseren. Ze zijn allemaal dus of crimineel of passief.

Er is één scene met zwarte mensen in de film. En natuurlijk zij zijn crimineel en uit op het verkrachten van Sue Lor wiens witte vriendje niet sterk genoeg is om haar te verdedigen. Maar gelukkig: daar is de sterke Eastwood!

Uiteindelijk denk ik dat de film een sterk racistische ondertoon heeft (matig verstopt door de vriendschap tussen Sue Lor & Kowaski). Dit moge ook duidelijk in de wijze waaeop Kowaski omgaat met zijn leeftijdsgenootjes en vrienden. In de bar en de kapperszaak kan hij niets dan racistische opmerkingen grapjes maken. Thao - in de kapperszaak - wordt pas geaccepteerd door Eastwood als een "echte man" wanneer hij ook meedoet met deze racistische rituelen.

Het thema van de film mag dan bevrijding van racisme zijn door het opbouwen van vriendschappen. Uiteindelijk spelen echter de racistische stereotyperingen de overtoon. De sterke Eastwood die de passieve Sue Lor uit de handen van de gemene zwarte man haalt.

Een typische Eastwood film.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5314 stemmen

Tarkus schreef:

Clint Eastwood is een van mijn all-time favorieten, en waarom dat is toont hij hier alweer.

Zowel als acteur en als regisseur doet hij het hier weer grandioos.

En net als in zijn vorige film (waarin hij zelf als acteur meedeed) 'Million Dollar Baby' weet hij hier alweer op de emoties in te werken.

Prachtig, maar net als in de eerder genoemde film, een schokkend en onverwacht einde.

De man is ondertussen op respectabele leeftijd, maar ik hoop dat Eastwood nog veel tijd wordt gegund om ons met nog veel moois te verrassen.

Opnieuw bekeken en opnieuw enorm genoten van deze film, maar vooral van Clint Eastwood, die hier de pannen van het dak speelt.

In mijn vorige mening heb ik geschreven dat ik hoopte dan Clint Eastwood nog veel tijd gegund zou worden om ons met nog veel moois te verrassen, welnu zoals we inmiddels allemaal wel weten heeft hij die tijd gekregen en is hij nog steeds onder ons, en maakt hij op een nu wel zeer respectabele leeftijd nog steeds pareltjes van films, al dan niet met hemzelf in de hoofdrol.

Moge het nog zo een tijdje verder gaan...

Dit is een van die pareltjes dat ik warm kan aanbevelen!!


avatar van filmfan0511

filmfan0511

  • 983 berichten
  • 1016 stemmen

Clint Eastwood speelt hier een schitterende rol en levert tevens een uitstekende regie. Zeer goed werk van de beste man. Zijn acteerwerk draagt de film. In het begin krijgen we te maken met een norse, racistische nurk van een vent, maar al snel merk je als kijker dat er meer schuilgaat achter dat onvriendelijke gelaat. Die subtiele tekenen van goedheid vond ik best fascinerend, en op een aangenaam tempo wordt Walt getransformeerd in een complex figuur die helemaal zo verkeerd nog niet is, in iemand die respect krijgt voor zijn ander-culturele buren en zelfs beschermend optreedt. Een emotioneel volledig geblokkeerde man die dit langzaamaan weet te doorbreken. Het is ook niet zo dat hij opeens heel onrealistisch zijn harde kantjes verliest en de perfecte mens wordt. Het blijft allemaal in balans, dat vond ik echt goed geschreven. Maar het is uiteraard Eastwood die het ook daadwerkelijk weet te verkopen.
Het einde vond ik ook zeker niet verkeerd. Eerder in de film wordt er al subtiel gehint dat het allemaal wel eens anti-climactisch kan gaan eindigen, en wie op een grote shoot-out had gehoopt, heeft de boodschap of thematiek toch niet helemaal meegekregen. Het ging in de eerste en de laatste plaats, om Walts persoonlijke 'redemption', om het zo te zeggen. Innerlijke rust, en dat is wat hij heeft gekregen door op het einde te doen wat hij deed. Daar hoefde geen spectaculair geschiet aan te pas te komen.

Het is dus een mooie karakterfilm met een geweldig sterke Eastwood. De andere rollen werden ook goed ingevuld, vooral het Aziatische buurmeisje vond ik sterk, maar het is wel duidelijk wie de ster is. Het heeft allemaal, zeker tegen het einde, een beetje een sentimenteel toontje, maar dat past wel, en het zou ook geen film van Eastwood zijn als dat niet zo was.


avatar van pierre18

pierre18

  • 701 berichten
  • 582 stemmen

Wat is die Clint toch in staat om zijn rol geloofwaardig neer te zetten. Ik sluit niet uit dat Amerika vol zit met dit soort stereotype figuren, verzuurd door het leven en de wereld om hem heen.Het een en ander, zoals discriminatie, ligt er dik boven op en is hier en daar gechargeerd. Maar Eastwood maakt daar in deze film handig gebruik van om de kwestie aan de kaak te stellen, in plaats van misbruik. De film wordt sterk door het geloofwaardig verhaal dat zich in menig woonstraat en familie kan afspelen.De afronding van het verhaal is zeer sterk waarbij voor het waarom er meerdere redenen zijn. Indrukwekkende film met een mooie titel.


avatar van AniSter

AniSter

  • 2035 berichten
  • 1570 stemmen

Wat een meesterwerk, deze film. Genieten van begin tot einde. Geweldige humor. Helaas een dramatische wending, maar dat is nu eenmaal het verhaal. Een mooi en goed verhaal, knap neergezet door Clint.

(Het is me onduidelijk welk aandeel Duitsland in deze film had).


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3786 berichten
  • 1319 stemmen

Racisme verkeerd begrepen…ik steiger ervan!

De vraag waar de film behendig omheen cirkelt is: hoe komt het dat jongeren bendes gaan vormen en in de criminaliteit vervallen? Zijn ze geboren crapuul, of wacht: zou het kunnen dat hun gedrag een antwoord is op een samenleving die hen systematisch uitsluit, die hen onderbetaalde jobs aanbiedt en vooral een gevoel geeft niet welkom te zijn, kortom uitschot…met andere woorden, misschien kruipen ze in de rol die wij, de zogenaamde autochtonen, al op voorhand voor hen bedacht hebben?

Wat mij betreft is ‘Gran Torino’ een sentimenteel fiasco dat zijn thematische kapstok compleet verkwanseld. Juist, als veteraan is Walt Kowalski het product van een context waarin racisme werd aangemoedigd om moorden te vergoelijken, maar dat hij gaandeweg als heilige wordt geportretteerd – weliswaar een heilige met fouten, maar dan nog – is voor mij een onoverkomelijk probleem. Walt is immers het Amerikaans racisme, niet het antwoord erop!

1,75*


avatar van Lebarron

Lebarron

  • 1018 berichten
  • 702 stemmen

JJ_D schreef:

Racisme verkeerd begrepen…ik steiger ervan!

De vraag waar de film behendig omheen cirkelt is: hoe komt het dat jongeren bendes gaan vormen en in de criminaliteit vervallen? Zijn ze geboren crapuul, of wacht: zou het kunnen dat hun gedrag een antwoord is op een samenleving die hen systematisch uitsluit, die hen onderbetaalde jobs aanbiedt en vooral een gevoel geeft niet welkom te zijn, kortom uitschot…met andere woorden, misschien kruipen ze in de rol die wij, de zogenaamde autochtonen, al op voorhand voor hen bedacht hebben?

Wat mij betreft is ‘Gran Torino’ een sentimenteel fiasco dat zijn thematische kapstok compleet verkwanseld. Juist, als veteraan is Walt Kowalski het product van een context waarin racisme werd aangemoedigd om moorden te vergoelijken, maar dat hij gaandeweg als heilige wordt geportretteerd – weliswaar een heilige met fouten, maar dan nog – is voor mij een onoverkomelijk probleem. Walt is immers het Amerikaans racisme, niet het antwoord erop!

1,75*

Iedereen heeft recht op zijn mening maar u bent wat mij betreft behoorlijk kort door de bocht. Criminaliteit gebeurt vooral uit hebzucht en machtswellust. Snel rijk willen worden en er zo min mogelijk voor willen doen. Onderwijl terroriseren ze vooral hun eigen buurtgenoten met hun reign of terror. Ik zie dat gebrek aan kansen vooral als slap excuus want er zijn miljoenen mensen die gewoon keihard werken en niet in de criminaliteit stappen. Voor u begint dat ik geen recht van spreken heb, ik ben afkomstig uit een niet rijk gezin en behoor ook tot een minderheidsgroepering. Dat er veel mis is met de gehele westerse maatschappij en de Amerikaanse in het bijzonder ben ik met u eens maar het grootste probleem ligt met name bij het feit dat wij in een wereld leven waar looks,geld, status en populariteit enkel telt. Filmsterren, muzikanten en sporters verdienen bakken met geld en lijken boven de wet te staan. Talentvolle sporters krijgen een beurs voor college maar iemand met straight A's moet zijn universitaire opleiding bekostigen met 3 bijbanen. Bovendien loont het tegewoordig om negatief in het nieuws te komen. Talentloze internetcelebs als de Kardashians worden miljardair door zich als slettebakken te gedragen. Een dorpsgek als terrorvlogger Ismail Ilgun krijgt zelfs een baan bij het AD terwijl hij mensen bedreigde en lastigviel. Wat betreft uw mening over militairen voel ik mij persoonlijk diep beledigd. Als militair wens ik mij noch voor een racist of een moordenaar uit te laten maken. Als militair is mijn primaire taak om mensen in nood of onderdrukking te helpen, waar ook ter wereld, ongeacht hun huidskleur, geloof of seksuele voorkeur. Dat ik leden van een opposing force moet doden om hun veiligheid en vrijheid te bewerkstelligen beschouw ik als een onderdeel van die taak. U hebt recht op uw mening, hoe onbeholpen en ongenuanceerd die ook mag zijn, maar onthoud wel dat u deze in alle vrijheid mag spuien dankzij veteranen type Walt Kowalski die daar voor hebben gevochten in het verleden en diegene die nu militair zijn en elke dag vechten, wereldwijd, zodat u dit kunt blijven doen.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3786 berichten
  • 1319 stemmen

Lebarron: laat ons goed lezen wat er staat.

Vooreerst heb ik uiteraard niets tegen militairen of tegen het militaire apparaat. Wel tegen het taaltje dat Walt Kowalski hanteert als hij het over zijn verleden heeft. Dat is racisme, racisme dat vermoedelijk werd aangemoedigd in de oorlogscontext zovele decennia geleden. Kortom, laat dat gevoel van belediging maar weer gauw varen: met het leger is niets mis, wel met hoe de veteraan er in deze film op terugblikt.

En wat de oorsprong van criminaliteit betreft: dat is een ideologisch dispuut, lijkt me. Ik werk in de zorg, en vanuit mijn ervaring met mensen die tot criminaliteit overgaan, zetten ze die stap niet omdat ze iets buitensporig nastreven, wel integendeel. Ze willen er bij horen, ze willen "gewoon" mee kunnen doen met een samenleving waarvan ze het gevoel hebben dat die hen aan de kant zet. That's it.

Zo, komen we terug overeen?


avatar van Lebarron

Lebarron

  • 1018 berichten
  • 702 stemmen

JJ_D schreef:

Lebarron: laat ons goed lezen wat er staat.

Vooreerst heb ik uiteraard niets tegen militairen of tegen het militaire apparaat. Wel tegen het taaltje dat Walt Kowalski hanteert als hij het over zijn verleden heeft. Dat is racisme, racisme dat vermoedelijk werd aangemoedigd in de oorlogscontext zovele decennia geleden. Kortom, laat dat gevoel van belediging maar weer gauw varen: met het leger is niets mis, wel met hoe de veteraan er in deze film op terugblikt.

En wat de oorsprong van criminaliteit betreft: dat is een ideologisch dispuut, lijkt me. Ik werk in de zorg, en vanuit mijn ervaring met mensen die tot criminaliteit overgaan, zetten ze die stap niet omdat ze iets buitensporig nastreven, wel integendeel. Ze willen er bij horen, ze willen "gewoon" mee kunnen doen met een samenleving waarvan ze het gevoel hebben dat die hen aan de kant zet. That's it.

Zo, komen we terug overeen?

Ik voelde mij als veteraan persoonlijk aangevallen door uw woorden dat hij als veteraan een product was van een context waarin rascisme aangemoedigd werd om moorden te vergoeilijken. Dit kwam mij ietwat generaliserend over maar als u zegt dat wat u betreft uw woorden enkel op Walt van toepassing waren dan geloof ik u. Wat betreft ons verschil van mening waarom men hun toevlucht zoekt in de criminaliteit is niet zo zeer een ideologisch dispuut maar meer een verschil van ervaringen. U heeft vanuit uw line of work inzichten opgedaan en ik via mijn line of work weer anderen. U komt via uw werk met personen in aanraking die een verkeerde afslag op het levenspad hebben genomen nadat ze in een achterstandspositie zijn geboren. Zij voelen dat ze geen keus hadden omdat de maatschappij een vooroordeel over ze heeft, iets wat in mijn optiek weer een vooroordeel van hun is. Mijn mening is gebaseerd op de jongens en meiden die ik heb opgeleid en geleid heb in combat die ook uit een achterstandspositie kwamen en nu respectabele burgers zijn geworden. Allen kozen zij ervoor om de criminaliteit en het snelle geld links te laten liggen of achter zich te laten om te investeren in hun zelf en structureel bij te dragen aan de maatschappij. Vandaar mijn mening dat het een keus is. Ik vrees dat wij door onze verschillen van inzicht nooit echt overeen zullen komen qua gedachten maar dat geeft ook niet want wij hebben beide het beste voor met onze medemens. Wat betreft het idee dat u mij en diegene met mij die dienen of gediend hebben aanviel ,dat misverstand is dus volledig uit de wereld en wat dat betreft zijn we wel in overeenstemming.


avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1706 berichten
  • 712 stemmen

Nu is het voor mij een tijdje geleden maar ik herken in veel commentaren hierboven totaal niet wat ik gezien heb. Er lijkt daarin een nogal simplistisch beeld van racisme en Amerika te heersen, bediend door associaties, geindoctrineerd door jarenlange agitatiepropaganda en vergiftigd door woke geneuzel.

Nu kan ik me Gran Torino herinneren als niet altijd even subtiel en met soms mislukte grappen maar toenemende anarchie is in het westen een serieuze ontwikkeling voor wie buiten de eigen veilige buurt kijkt (en niet de andere kant op).

Goed dat er nog films zijn die niet uit het elitaire, hypocriete en hoogbehekte Hollywood komen , die niet blind zijn voor het leven van "deplorables". En Eastwood gooit het eens niet over de boeg van de actiefilm. Vond het zeker 1 van zijn beteren. Genoeg reden hem nog eens op te zetten.


avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1706 berichten
  • 712 stemmen

Hoewel ik het net als de eerste keer deprimerend vond om de verschrikkingen van een criminele buurt te zien blijft het een film met een positieve boodschap over verlossing uiteindelijk.

Eastwood is geknipt als de verharde macho oorlogsveteraan, een gesloten en beledigingen strooiende Archie Bunker met een goed hart, maar helaas minder goede longen. De film blijft geloofwaardig en menselijk. Kowalski is geen racist in hart en nieren, zoals met name diegenen, die opvallend vaak zelf in de meest roomblanke en welvarende buurten wonen, hem maar al te graag zouden willen zien.

Van begin tot eind boeiend, er wordt geen tijd verdaan. Die scene met Thao bij die kapper vond ik wat zwakker als deze komisch bedoeld was. Hoe Thao's zelfvertrouwen groeit wordt ook overgeslagen, hoewel die klusjes daar zeker aan bij moeten hebben gedragen. Toch voornamelijk sterke scenes verder, met genoeg richting in het verhaal en een best mooi einde.

Een gouden keeltje heeft Eastwood nooit gehad dus dat stukje gebrom met muziek had bij niet bij de aftiteling gehoeven.


avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

  • 5555 berichten
  • 1508 stemmen

Het is niet wat het lijkt dat het is, heb ik enorm met deze film. Daar gaat de film over, maar dat heb ik ook met de film zelf. Het is niet wat het lijkt dat het is.

Ik verwachtte een totaal andere film, dus op dat vlak vrij verrast. Mijn beeld over Clint Eastwood is volledig veranderd na het zien van deze film. Ook dat had ik niet verwacht, en gebeurt doorgaans zelden. Maar bijna in alles schuilt dat niet alles lijkt wat het is. Racisme als middel tegen een duidelijk anti-racistische film, maar dan toch de mis ingaat door enkele andere racistische "foutjes", maar wat is racistisch, en vanaf wanneer iets racistisch en wanneer iets niet meer racistisch, en daar vind ik deze film vrij verwarrend in. Bepaalde zaken zijn erg sterk, en elders lijkt het de mist in te gaan, wat misschien ook onvermijdelijk is, en misschien wel aantoont wat er fout is, want welke kleur de vijand ook zou hebben, het zou toch als racistisch geinterpreteerd worden, dus dan moeten we weer verder kijken, en dan vraag ik me af wat is bewust en niet bewust gedaan, en dat is heel moeilijk om daar een antwoord op te vinden. En ondanks dat de film met hyperbolen werkt, kan je moeilijk een kant als goed portretteren en een ander als slecht. Er wordt toch een groep Afro-Amerikanen vrij racistisch gezien, en dat wordt jammer genoeg niet genuanceerd. Bij de Aziatische-Amerikanen zie ik wel die nuance, maar daar zie je ook duidelijk dat Kowalski in een soort identiteitscrisis verkeert, waarbij de vijand eigenlijk dicht in zijn thuisomgeving bevindt. Het gaat niet enkel om ras of afkomst, maar om familie vs vreemden, de generatiekloof, cultuurkloof, en zelfs religie vs atheisme. Het zoekt de tegenstellingen op, en doet ons er zeker over nadenken, maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat het wel lijkt alsof de film soms in de fout gaat, maar misschien ook te veel hooi op de vork neemt. Er zit ook wel een licht religieus tintje in, maar ik denk dat je het zelfs eerder en bovenal vooral een humanistische film kunt noemen.


avatar van GothamCity

GothamCity

  • 84 berichten
  • 155 stemmen

Zijn beste film vind ik.


avatar van Brabants

Brabants

  • 2724 berichten
  • 2039 stemmen

Gran Torino een film van en met een Hollywood legende. Hij is hier goed in zijn element en het verhaal van een norse oude man die toch wel over gevoel blijkt te beschikken is ontzettend mooi/leuk uitgebeeld. Heerlijke film.


avatar van stratmans

stratmans

  • 879 berichten
  • 894 stemmen

goeie film, soms grappig soms wreed, realistisch beeld van de nieuwe samenleving


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 59533 berichten
  • 3966 stemmen

Schitterende film die ik dankzij HBO Max recent nog eens heb gekeken, de eerste herziening sinds de release destijds. Wederom was het genieten van Clint Eastwood die eerst langdurig mag tieren en klagen en daarna langzaam ontdooit naar een behulpzame en sympathieke man die zijn racistische, ouderwetse denkbeelden opzij kan zetten om een Aziatische familie naast hem te helpen. De film mag niet enorm origineel zijn, maar is wel vreselijk sterk en zit vol met geweldige stukken. Het ongemakkelijke feestje bij de buren die hij bezoekt, zijn kapper, de klussen die Thao voor hem moet verrichten en uiteraard het sterke slot, dat net even anders verloopt dan je als kijker had gedacht. Het zou zonder Eastwood ook een prima film zijn geweest, maar dankzij Clint is het een schitterende film geworden die me al jaren bij was gebleven en dat zal blijven doen tot ik 'm ooit nog eens ga kijken.

4,5* blijven staan


avatar van schrans

schrans

  • 427 berichten
  • 1026 stemmen

Degelijk drama met humoristische elementen en een typisch Amerikaans Eastwood sausje. Op zich een simpel verhaal maar wel sfeervol en beklijvend gebracht. Van tijd tot tijd wel wat clichématig, maar in se niet zeer storend. Eastwood speelt de rol die hem het best ligt en is de Amerikaanse held die andere volken ondanks zijn initiële afkeer uit de nood helpt. Het valt me wel op dat het zo hoog scoort op MoMe, maar finaal kan ikzelf er toch ook een lage 4* aan kwijt.


avatar van Boneka

Boneka

  • 2432 berichten
  • 1284 stemmen

Gran Torino heeft best wel een hoog punt moet ik zeggen. Ik had m lang geleden ooit eens gezien en toen kon ie mij geen indruk maken. Maar goed het is toch een soort van mini klassieker die in alle reviews hoog scoort. Of dat terecht is weet ik niet. Gran Torino is niettemin een goede film met heel veel lagen. Het ligt er (te) dik op waardoor je soms het gevoel hebt dat je kijkt vanuit hun gedachten. Ik denk maar zeg het niet. Niet alleen bij good old Eastwood maar bij iedereen. De racistische scheldwoorden zijn hier niet vreemd. Opvallend East speelt een Pool. Een goede rol is weggelegd voor Ahney Her die Clint wel kan hebben met gevatte opmerkingen die zelfs bij Clint doorkomen. Gelukkig is er ruimte voor een opening. Opvallend in deze film zijn alle groepjes die op zichzelfstaand en geen binding hebben met de ander. Maar uit iets slechts komt toch wat goeds. Het eind is anders dan je misschien zou verwachten. Misschien geen film voor een doorsnee kijker maar daarom zeker niet minder goed. Minder geslaagd vond ik wel die patre. Die had er voor mij niet in gehoeven.

Film 4,0

Beeld 4,5

Geluid 4,5

Extra's 4,5


avatar van nick1965

nick1965

  • 29 berichten
  • 95 stemmen

I love the character "Daisy". She's always there for Walt; no matter how grumpy he'll be. Walt can always rely on her. She's his one and only friend; Walt has no secrets for Daisy. She is his alter ego. Walt's way of communicating with her touches me.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13444 berichten
  • 3986 stemmen

Ik heb me niet verveeld; de film keek vrij soepel weg en vermaakte. En enkele personages zijn vrij sympathiek. Qua filmbeleving was dit ding wel oké. Vandaar een voldoende. Maar eigenlijk is de film best een gedrocht. Enorm vol clichés, vooral hoe Eastwood zich eerst gedraagt en dan langzaamaan bijdraait. Dat ziet natuurlijk niemand aankomen en ergens is de film een komedie behalve dat Eastwood dit allemaal bloedserieus lijkt te benaderen. Af en toe stoorde ik me echt aan keuzes maar ook hoe karikaturaal veel van die personages waren (ja, ook Eastwood zelf). Uiteindelijk te sentimenteel met een behoorlijk einde. 3,0*.


avatar van nick1965

nick1965

  • 29 berichten
  • 95 stemmen

Één woord:

DAISY


avatar van frans123

frans123

  • 4018 berichten
  • 1049 stemmen

Wat een tegenvaller, wat een slechte film. Een film volop racistische grapjes en opmerkingen, bijna 2 uur lang Wat wil Eastwood eigenlijk met deze film? Racisme aan de kaak stellen?? Wat een misser . Een verzuurde racist ziet Het Licht aan het eind van zijn leven? Wat goedkoop, en wat makkelijk in elkaar geflanst.


avatar van frans123

frans123

  • 4018 berichten
  • 1049 stemmen

deridder schreef:

Gran Tarino gaat over een man genaamd Walt Kowaski, een oorlogsveteraan, gespeeld door Clint Eastwood. Kowaski is misantropisch en diep racistisch (in de film voornamelijk ingezet om grappig te zijn, zelfs nog onder het niveau Trump).

Kowaski's kinderen zijn het type mensen waar Eastwood een hekel aan heeft: zwak omdat ze luisteren naar hun materialistische vrouwen. Kowaski's dominee is ook een loser en zodoende een representatie van witte masculiniteit.

De meeste representaties van de Koreaanse gemeenschap zijn niet minder karikaturaal. De meeste leden van de Hmong personages worden weergegeven als mensen die geen zorg dragen, en gered moeten worden door de sterke Eastwood. Geen van de Hmong personages is sterk genoeg om terug te vechten tegen de gangs die de buurt terroriseren. Ze zijn allemaal dus of crimineel of passief.

Er is één scene met zwarte mensen in de film. En natuurlijk zij zijn crimineel en uit op het verkrachten van Sue Lor wiens witte vriendje niet sterk genoeg is om haar te verdedigen. Maar gelukkig: daar is de sterke Eastwood!

Uiteindelijk denk ik dat de film een sterk racistische ondertoon heeft (matig verstopt door de vriendschap tussen Sue Lor & Kowaski). Dit moge ook duidelijk in de wijze waaeop Kowaski omgaat met zijn leeftijdsgenootjes en vrienden. In de bar en de kapperszaak kan hij niets dan racistische opmerkingen grapjes maken. Thao - in de kapperszaak - wordt pas geaccepteerd door Eastwood als een "echte man" wanneer hij ook meedoet met deze racistische rituelen.

Het thema van de film mag dan bevrijding van racisme zijn door het opbouwen van vriendschappen. Uiteindelijk spelen echter de racistische stereotyperingen de overtoon. De sterke Eastwood die de passieve Sue Lor uit de handen van de gemene zwarte man haalt.

Een typische Eastwood film.

Verdorie man, hij heet KowaLski.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 10851 berichten
  • 2562 stemmen

"What you lookin' at, old man?”

“Ever notice how you come across somebody once in a while you shouldn't have fucked with? That's me.”

Ooit heb ik deze film al wel eens gezien maar, op magische wijze heb ik mijn stem toch verwijderd. Ik denk dat het te maken heeft me de statistieken omdat het toch wel een mening miste van mij. Toch wist ik wel een paar dingen op te halen, en ik weet ook dat ik niet direct de grootste fan ben geweest van deze Eastwood film. Het hele stigmatiserende concept van de film vond ik nou niet echt héél boeiend. Het was moeilijk om door de clichés heen te komen, wat ervoor zorgde dat ik deze bijna twee uurtjes soms toch lastig vond om doorheen te komen. Ik kan mezelf dus ook niet héél erg vinden in de vele positieve reacties, en vooral de onwijs hoge score. Of, had ik misschien iets totaal anders verwacht van deze film?

Toch vond ik dat het verhaal met vele dialogen toch best indrukwekkend, op zijn eigen manier. Niet dat ik dermate werd omvergeblazen, toch is het duidelijk dat Eastwood een statement wil afgeven via deze film. Racisme is uiteraard een zwaar onderwerp, en duidelijk dat Eastwood daar geen stap voor terug zet. Het lag er overigens misschien iets té dik bovenop, het constant bejegenen van de Aziatische mensen om hem heen was me na een tijdje wel genoeg. Op één of andere manier verwachtte ik ook wat meer actie in deze film maar, dat lijkt me wat onrealistisch omdat de film uiteraard ook meer uitkomt als een drama.

Eastwood speelt overigens gewoon wel weer verrukkelijk, blijft toch een goede acteur die hier wederom een leuke rol neer zet. Maar het is helaas in mijn ogen wel de enige acteur die me wist te overtuigen. Daarnaast hoewel ik het doel ook goed vond, het concept interesseerde me niet altijd even goed. Wat er toch wel voor zorgde dat ik een redelijke filmavond had maar, er wel echt meer van had verwacht; en dan kom je toch wat bedrogen uit.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 160 berichten
  • 108 stemmen

Aardig

Een redelijke film van Eastwood. De film heeft een aantal sterke punten maar in zijn geheel is het niet echt fantastisch. Veel scenes zijn best grappig en dat komt vooral door Eastwood zijn karakter maar ook bepaalde scenario's. Mijn favoriete scene is de de scene waar Walt en Thao naar die kapperszaak gaan. De cinematografie is heel standaard en dat is het camerawerk ook. De meer dramatische/emotionele scenes zijn wat minder, omdat ze te cliché zijn. Het is ook een beetje te veel Hollywood wat wel te verwachten was. Acteerwerk van de cast is niet bepaald speciaal behalve Eastwood en die ene kapper uiteraard. Ik weet niet of het komt vanwege het gebrek aan ervaring of de directie van Eastwood. Het resultaat is een beetje teleurstellend.

In conclusie wel een aardige film maar niet een geweldige.