Gran Torino (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Bee Vang en Ahney Her

Walt Kowalski (Clint Eastwood), is een knorrige oorlogsveteraan en oud fabriekswerker die net zijn vrouw heeft verloren en geen goed contact heeft met zijn zoons. Ook zijn buren ziet hij amper. Ooit was het nog een goede buurt, maar nu wonen er voornamelijk Aziatische Hmong-immigranten om hem heen. En daar moet Walt helemaal niks van hebben. Door zijn ervaringen in de oorlog in Korea heeft hij een hekel aan Aziaten, maar eigenlijk aan zo'n beetje alle culturen. Hij wil het liefst met rust gelaten worden, door iedereen. Totdat op een nacht zijn prachtige auto, een Gran Torino, bijna wordt gestolen. De dader is zijn buurjongetje die dit deed onder druk van een lokale bende. Dit zet een serie gebeurtenissen in gang die het leven van Walt én zijn buren voorgoed zal veranderen...

deridder schreef:
Ik vind het laf wanneer mensen wapens dragen, en ik vind het al helemaal laf wanneer mensen hun wapens verborgen dragen.

Maar jij als ridder draagt toch ook een zwaard?
En verborgen wapens? de uitdrukking “iets in je schild voeren” ken je vast ook als ridder?

Gran Torino is een goede film van en met Eastwood in tegenstelling tot The Mule uit 2018. Eastwoods films met fictieve verhalen zijn in mijn optiek altijd beter dan zijn hommages aan bestaande helden omdat hij bij de fictieve personages wel hun goede en slechte kanten durft te belichten. Hoofdfiguur Walt Kowalski is verre van sympathiek maar eerder het vleesgeworden Trumpgevoel avant la lettre. Walt is een gepensioneerde fabrieksarbeider en Koreaveteraan die met lede ogen aanziet hoe zijn buurt langzaam is overgenomen door Hmong migranten. De Hmong hechten waarde aan andere dingen dan Walt. Hij ergert zich met name aan het feit dat zij hun huizen en tuinen verwaarlozen. Walt is zelf een moeilijke man met zeer veel noten op zijn zang want hij ergert zich ook aan zijn eigen kinderen en kleinkinderen vanwege hun gebrek aan (zijn) normen en waarden. Bij toeval komt hij toch in contact met de Hmong als zijn buurjongen Tao zijn auto moet stelen van zijn neef die bij een Hmonggang zit. De jongen moet als straf klusjes opknappen bij Walt. Langzaam aan ontstaat er een band tussen Tao en Walt maar ook met Tao's zus Sue. Eastwood zet een goed personage neer met Walt Kowalski al had hij dit personage al eens gespeeld als Tom Highway in Heartbreak Ridge. Ahney Her speelt ook zeer goed de rol van Sue. Ze blijft moeiteloos overeind tegenover Eastwood. Bee Vang die Tao speelt brengt het er minder goed vanaf maar kan nog. Waarom Eastwood altijd zijn talentloze zoontje Scott een rol moet geven in zijn films begrijp ik niet. Gran Torino is vooral leuk om te kijken in als tweeluik met Heartbreak Ridge omdat ze haast naadloos op elkaar aansluiten.

avatar van Alexjc
Een heerlijke film, waar ik echt van heb genoten.
Een mooi Drama, waar het geweld niet de overhand heeft. Blijft gewoon lekker een rustige film, waar ik ook soms echt heb gelachen. Clint Eastwood is me toch wel een acteur van een hoog niveau.
De film is echt een aanrader

avatar van deridder
Gran Tarino gaat over een man genaamd Walt Kowaski, een oorlogsveteraan, gespeeld door Clint Eastwood. Kowaski is misantropisch en diep racistisch (in de film voornamelijk ingezet om grappig te zijn, zelfs nog onder het niveau Trump).

Kowaski's kinderen zijn het type mensen waar Eastwood een hekel aan heeft: zwak omdat ze luisteren naar hun materialistische vrouwen. Kowaski's dominee is ook een loser en zodoende een representatie van witte masculiniteit.

De meeste representaties van de Koreaanse gemeenschap zijn niet minder karikaturaal. De meeste leden van de Hmong personages worden weergegeven als mensen die geen zorg dragen, en gered moeten worden door de sterke Eastwood. Geen van de Hmong personages is sterk genoeg om terug te vechten tegen de gangs die de buurt terroriseren. Ze zijn allemaal dus of crimineel of passief.

Er is één scene met zwarte mensen in de film. En natuurlijk zij zijn crimineel en uit op het verkrachten van Sue Lor wiens witte vriendje niet sterk genoeg is om haar te verdedigen. Maar gelukkig: daar is de sterke Eastwood!

Uiteindelijk denk ik dat de film een sterk racistische ondertoon heeft (matig verstopt door de vriendschap tussen Sue Lor & Kowaski). Dit moge ook duidelijk in de wijze waaeop Kowaski omgaat met zijn leeftijdsgenootjes en vrienden. In de bar en de kapperszaak kan hij niets dan racistische opmerkingen grapjes maken. Thao - in de kapperszaak - wordt pas geaccepteerd door Eastwood als een "echte man" wanneer hij ook meedoet met deze racistische rituelen.

Het thema van de film mag dan bevrijding van racisme zijn door het opbouwen van vriendschappen. Uiteindelijk spelen echter de racistische stereotyperingen de overtoon. De sterke Eastwood die de passieve Sue Lor uit de handen van de gemene zwarte man haalt.

Een typische Eastwood film.

Tarkus schreef:
Clint Eastwood is een van mijn all-time favorieten, en waarom dat is toont hij hier alweer.
Zowel als acteur en als regisseur doet hij het hier weer grandioos.
En net als in zijn vorige film (waarin hij zelf als acteur meedeed) 'Million Dollar Baby' weet hij hier alweer op de emoties in te werken.
Prachtig, maar net als in de eerder genoemde film, een schokkend en onverwacht einde.
De man is ondertussen op respectabele leeftijd, maar ik hoop dat Eastwood nog veel tijd wordt gegund om ons met nog veel moois te verrassen.

Opnieuw bekeken en opnieuw enorm genoten van deze film, maar vooral van Clint Eastwood, die hier de pannen van het dak speelt.
In mijn vorige mening heb ik geschreven dat ik hoopte dan Clint Eastwood nog veel tijd gegund zou worden om ons met nog veel moois te verrassen, welnu zoals we inmiddels allemaal wel weten heeft hij die tijd gekregen en is hij nog steeds onder ons, en maakt hij op een nu wel zeer respectabele leeftijd nog steeds pareltjes van films, al dan niet met hemzelf in de hoofdrol.
Moge het nog zo een tijdje verder gaan...
Dit is een van die pareltjes dat ik warm kan aanbevelen!!

avatar van filmfan0511
Clint Eastwood speelt hier een schitterende rol en levert tevens een uitstekende regie. Zeer goed werk van de beste man. Zijn acteerwerk draagt de film. In het begin krijgen we te maken met een norse, racistische nurk van een vent, maar al snel merk je als kijker dat er meer schuilgaat achter dat onvriendelijke gelaat. Die subtiele tekenen van goedheid vond ik best fascinerend, en op een aangenaam tempo wordt Walt getransformeerd in een complex figuur die helemaal zo verkeerd nog niet is, in iemand die respect krijgt voor zijn ander-culturele buren en zelfs beschermend optreedt. Een emotioneel volledig geblokkeerde man die dit langzaamaan weet te doorbreken. Het is ook niet zo dat hij opeens heel onrealistisch zijn harde kantjes verliest en de perfecte mens wordt. Het blijft allemaal in balans, dat vond ik echt goed geschreven. Maar het is uiteraard Eastwood die het ook daadwerkelijk weet te verkopen.
Het einde vond ik ook zeker niet verkeerd. Eerder in de film wordt er al subtiel gehint dat het allemaal wel eens anti-climactisch kan gaan eindigen, en wie op een grote shoot-out had gehoopt, heeft de boodschap of thematiek toch niet helemaal meegekregen. Het ging in de eerste en de laatste plaats, om Walts persoonlijke 'redemption', om het zo te zeggen. Innerlijke rust, en dat is wat hij heeft gekregen door op het einde te doen wat hij deed. Daar hoefde geen spectaculair geschiet aan te pas te komen.

Het is dus een mooie karakterfilm met een geweldig sterke Eastwood. De andere rollen werden ook goed ingevuld, vooral het Aziatische buurmeisje vond ik sterk, maar het is wel duidelijk wie de ster is. Het heeft allemaal, zeker tegen het einde, een beetje een sentimenteel toontje, maar dat past wel, en het zou ook geen film van Eastwood zijn als dat niet zo was.