ad

Geregisseerd door: Clint Eastwood

Met onder meer: Clint Eastwood, Bee Vang en Ahney Her

Releasedatum: 9 december 2008

Over Gran Torino

"Ever come across somebody you shouldn't have messed with?"

Walt Kowalski (Clint Eastwood), is een knorrige oorlogsveteraan en oud fabriekswerker die net zijn vrouw heeft verloren en geen goed contact heeft met zijn zoons. Ook zijn buren ziet hij amper. Ooit was het nog een goede buurt, maar nu wonen er voornamelijk Aziatische Hmong-immigranten om hem heen. En daar moet Walt helemaal niks van hebben. Door zijn ervaringen in de oorlog in Korea heeft hij een hekel aan Aziaten, maar eigenlijk aan zo'n beetje alle culturen. Hij wil het liefst met rust gelaten worden, door iedereen. Totdat op een nacht zijn prachtige auto, een Gran Torino, bijna wordt gestolen. De dader is zijn buurjongetje die dit deed onder druk van een lokale bende. Dit zet een serie gebeurtenissen in gang die het leven van Walt én zijn buren voorgoed zal veranderen...

imageimageimageimageimageimageimage

Steve Kowalski

avatar van Ed Kroket

Ed Kroket

deridder schreef:

Ik vind het laf wanneer mensen wapens dragen, en ik vind het al helemaal laf wanneer mensen hun wapens verborgen dragen.

Maar jij als ridder draagt toch ook een zwaard?

En verborgen wapens? de uitdrukking “iets in je schild voeren” ken je vast ook als ridder?

Lebarron

Gran Torino is een goede film van en met Eastwood in tegenstelling tot The Mule uit 2018. Eastwoods films met fictieve verhalen zijn in mijn optiek altijd beter dan zijn hommages aan bestaande helden omdat hij bij de fictieve personages wel hun goede en slechte kanten durft te belichten. Hoofdfiguur Walt Kowalski is verre van sympathiek maar eerder het vleesgeworden Trumpgevoel avant la lettre. Walt is een gepensioneerde fabrieksarbeider en Koreaveteraan die met lede ogen aanziet hoe zijn buurt langzaam is overgenomen door Hmong migranten. De Hmong hechten waarde aan andere dingen dan Walt. Hij ergert zich met name aan het feit dat zij hun huizen en tuinen verwaarlozen. Walt is zelf een moeilijke man met zeer veel noten op zijn zang want hij ergert zich ook aan zijn eigen kinderen en kleinkinderen vanwege hun gebrek aan (zijn) normen en waarden. Bij toeval komt hij toch in contact met de Hmong als zijn buurjongen Tao zijn auto moet stelen van zijn neef die bij een Hmonggang zit. De jongen moet als straf klusjes opknappen bij Walt. Langzaam aan ontstaat er een band tussen Tao en Walt maar ook met Tao's zus Sue. Eastwood zet een goed personage neer met Walt Kowalski al had hij dit personage al eens gespeeld als Tom Highway in Heartbreak Ridge. Ahney Her speelt ook zeer goed de rol van Sue. Ze blijft moeiteloos overeind tegenover Eastwood. Bee Vang die Tao speelt brengt het er minder goed vanaf maar kan nog. Waarom Eastwood altijd zijn talentloze zoontje Scott een rol moet geven in zijn films begrijp ik niet. Gran Torino is vooral leuk om te kijken in als tweeluik met Heartbreak Ridge omdat ze haast naadloos op elkaar aansluiten.

avatar van Alexjc

Alexjc

Een heerlijke film, waar ik echt van heb genoten.

Een mooi Drama, waar het geweld niet de overhand heeft. Blijft gewoon lekker een rustige film, waar ik ook soms echt heb gelachen. Clint Eastwood is me toch wel een acteur van een hoog niveau.

De film is echt een aanrader

avatar van deridder

deridder

Gran Tarino gaat over een man genaamd Walt Kowaski, een oorlogsveteraan, gespeeld door Clint Eastwood. Kowaski is misantropisch en diep racistisch (in de film voornamelijk ingezet om grappig te zijn, zelfs nog onder het niveau Trump).

Kowaski's kinderen zijn het type mensen waar Eastwood een hekel aan heeft: zwak omdat ze luisteren naar hun materialistische vrouwen. Kowaski's dominee is ook een loser en zodoende een representatie van witte masculiniteit.

De meeste representaties van de Koreaanse gemeenschap zijn niet minder karikaturaal. De meeste leden van de Hmong personages worden weergegeven als mensen die geen zorg dragen, en gered moeten worden door de sterke Eastwood. Geen van de Hmong personages is sterk genoeg om terug te vechten tegen de gangs die de buurt terroriseren. Ze zijn allemaal dus of crimineel of passief.

Er is één scene met zwarte mensen in de film. En natuurlijk zij zijn crimineel en uit op het verkrachten van Sue Lor wiens witte vriendje niet sterk genoeg is om haar te verdedigen. Maar gelukkig: daar is de sterke Eastwood!

Uiteindelijk denk ik dat de film een sterk racistische ondertoon heeft (matig verstopt door de vriendschap tussen Sue Lor & Kowaski). Dit moge ook duidelijk in de wijze waaeop Kowaski omgaat met zijn leeftijdsgenootjes en vrienden. In de bar en de kapperszaak kan hij niets dan racistische opmerkingen grapjes maken. Thao - in de kapperszaak - wordt pas geaccepteerd door Eastwood als een "echte man" wanneer hij ook meedoet met deze racistische rituelen.

Het thema van de film mag dan bevrijding van racisme zijn door het opbouwen van vriendschappen. Uiteindelijk spelen echter de racistische stereotyperingen de overtoon. De sterke Eastwood die de passieve Sue Lor uit de handen van de gemene zwarte man haalt.

Een typische Eastwood film.

Tarkus

Tarkus schreef:

Clint Eastwood is een van mijn all-time favorieten, en waarom dat is toont hij hier alweer.

Zowel als acteur en als regisseur doet hij het hier weer grandioos.

En net als in zijn vorige film (waarin hij zelf als acteur meedeed) 'Million Dollar Baby' weet hij hier alweer op de emoties in te werken.

Prachtig, maar net als in de eerder genoemde film, een schokkend en onverwacht einde.

De man is ondertussen op respectabele leeftijd, maar ik hoop dat Eastwood nog veel tijd wordt gegund om ons met nog veel moois te verrassen.

Opnieuw bekeken en opnieuw enorm genoten van deze film, maar vooral van Clint Eastwood, die hier de pannen van het dak speelt.

In mijn vorige mening heb ik geschreven dat ik hoopte dan Clint Eastwood nog veel tijd gegund zou worden om ons met nog veel moois te verrassen, welnu zoals we inmiddels allemaal wel weten heeft hij die tijd gekregen en is hij nog steeds onder ons, en maakt hij op een nu wel zeer respectabele leeftijd nog steeds pareltjes van films, al dan niet met hemzelf in de hoofdrol.

Moge het nog zo een tijdje verder gaan...

Dit is een van die pareltjes dat ik warm kan aanbevelen!!

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Clint Eastwood speelt hier een schitterende rol en levert tevens een uitstekende regie. Zeer goed werk van de beste man. Zijn acteerwerk draagt de film. In het begin krijgen we te maken met een norse, racistische nurk van een vent, maar al snel merk je als kijker dat er meer schuilgaat achter dat onvriendelijke gelaat. Die subtiele tekenen van goedheid vond ik best fascinerend, en op een aangenaam tempo wordt Walt getransformeerd in een complex figuur die helemaal zo verkeerd nog niet is, in iemand die respect krijgt voor zijn ander-culturele buren en zelfs beschermend optreedt. Een emotioneel volledig geblokkeerde man die dit langzaamaan weet te doorbreken. Het is ook niet zo dat hij opeens heel onrealistisch zijn harde kantjes verliest en de perfecte mens wordt. Het blijft allemaal in balans, dat vond ik echt goed geschreven. Maar het is uiteraard Eastwood die het ook daadwerkelijk weet te verkopen.

Het einde vond ik ook zeker niet verkeerd. Eerder in de film wordt er al subtiel gehint dat het allemaal wel eens anti-climactisch kan gaan eindigen, en wie op een grote shoot-out had gehoopt, heeft de boodschap of thematiek toch niet helemaal meegekregen. Het ging in de eerste en de laatste plaats, om Walts persoonlijke 'redemption', om het zo te zeggen. Innerlijke rust, en dat is wat hij heeft gekregen door op het einde te doen wat hij deed. Daar hoefde geen spectaculair geschiet aan te pas te komen.

Het is dus een mooie karakterfilm met een geweldig sterke Eastwood. De andere rollen werden ook goed ingevuld, vooral het Aziatische buurmeisje vond ik sterk, maar het is wel duidelijk wie de ster is. Het heeft allemaal, zeker tegen het einde, een beetje een sentimenteel toontje, maar dat past wel, en het zou ook geen film van Eastwood zijn als dat niet zo was.

avatar van pierre18

pierre18

Wat is die Clint toch in staat om zijn rol geloofwaardig neer te zetten. Ik sluit niet uit dat Amerika vol zit met dit soort stereotype figuren, verzuurd door het leven en de wereld om hem heen.Het een en ander, zoals discriminatie, ligt er dik boven op en is hier en daar gechargeerd. Maar Eastwood maakt daar in deze film handig gebruik van om de kwestie aan de kaak te stellen, in plaats van misbruik. De film wordt sterk door het geloofwaardig verhaal dat zich in menig woonstraat en familie kan afspelen.De afronding van het verhaal is zeer sterk waarbij voor het waarom er meerdere redenen zijn. Indrukwekkende film met een mooie titel.

avatar van AniSter

AniSter

Wat een meesterwerk, deze film. Genieten van begin tot einde. Geweldige humor. Helaas een dramatische wending, maar dat is nu eenmaal het verhaal. Een mooi en goed verhaal, knap neergezet door Clint.

(Het is me onduidelijk welk aandeel Duitsland in deze film had).

avatar van JJ_D

JJ_D

Racisme verkeerd begrepen…ik steiger ervan!

De vraag waar de film behendig omheen cirkelt is: hoe komt het dat jongeren bendes gaan vormen en in de criminaliteit vervallen? Zijn ze geboren crapuul, of wacht: zou het kunnen dat hun gedrag een antwoord is op een samenleving die hen systematisch uitsluit, die hen onderbetaalde jobs aanbiedt en vooral een gevoel geeft niet welkom te zijn, kortom uitschot…met andere woorden, misschien kruipen ze in de rol die wij, de zogenaamde autochtonen, al op voorhand voor hen bedacht hebben?

Wat mij betreft is ‘Gran Torino’ een sentimenteel fiasco dat zijn thematische kapstok compleet verkwanseld. Juist, als veteraan is Walt Kowalski het product van een context waarin racisme werd aangemoedigd om moorden te vergoelijken, maar dat hij gaandeweg als heilige wordt geportretteerd – weliswaar een heilige met fouten, maar dan nog – is voor mij een onoverkomelijk probleem. Walt is immers het Amerikaans racisme, niet het antwoord erop!

JJ_D schreef:

Racisme verkeerd begrepen…ik steiger ervan!

Iedereen heeft recht op zijn mening maar u bent wat mij betreft behoorlijk kort door de bocht. Criminaliteit gebeurt vooral uit hebzucht en machtswellust. Snel rijk willen worden en er zo min mogelijk voor willen doen. Onderwijl terroriseren ze vooral hun eigen buurtgenoten met hun reign of terror. Ik zie dat gebrek aan kansen vooral als slap excuus want er zijn miljoenen mensen die gewoon keihard werken en niet in de criminaliteit stappen. Voor u begint dat ik geen recht van spreken heb, ik ben afkomstig uit een niet rijk gezin en behoor ook tot een minderheidsgroepering. Dat er veel mis is met de gehele westerse maatschappij en de Amerikaanse in het bijzonder ben ik met u eens maar het grootste probleem ligt met name bij het feit dat wij in een wereld leven waar looks,geld, status en populariteit enkel telt. Filmsterren, muzikanten en sporters verdienen bakken met geld en lijken boven de wet te staan. Talentvolle sporters krijgen een beurs voor college maar iemand met straight A's moet zijn universitaire opleiding bekostigen met 3 bijbanen. Bovendien loont het tegewoordig om negatief in het nieuws te komen. Talentloze internetcelebs als de Kardashians worden miljardair door zich als slettebakken te gedragen. Een dorpsgek als terrorvlogger Ismail Ilgun krijgt zelfs een baan bij het AD terwijl hij mensen bedreigde en lastigviel. Wat betreft uw mening over militairen voel ik mij persoonlijk diep beledigd. Als militair wens ik mij noch voor een racist of een moordenaar uit te laten maken. Als militair is mijn primaire taak om mensen in nood of onderdrukking te helpen, waar ook ter wereld, ongeacht hun huidskleur, geloof of seksuele voorkeur. Dat ik leden van een opposing force moet doden om hun veiligheid en vrijheid te bewerkstelligen beschouw ik als een onderdeel van die taak. U hebt recht op uw mening, hoe onbeholpen en ongenuanceerd die ook mag zijn, maar onthoud wel dat u deze in alle vrijheid mag spuien dankzij veteranen type Walt Kowalski die daar voor hebben gevochten in het verleden en diegene die nu militair zijn en elke dag vechten, wereldwijd, zodat u dit kunt blijven doen.

avatar van JJ_D

JJ_D

Lebarron: laat ons goed lezen wat er staat.

Vooreerst heb ik uiteraard niets tegen militairen of tegen het militaire apparaat. Wel tegen het taaltje dat Walt Kowalski hanteert als hij het over zijn verleden heeft. Dat is racisme, racisme dat vermoedelijk werd aangemoedigd in de oorlogscontext zovele decennia geleden. Kortom, laat dat gevoel van belediging maar weer gauw varen: met het leger is niets mis, wel met hoe de veteraan er in deze film op terugblikt.

En wat de oorsprong van criminaliteit betreft: dat is een ideologisch dispuut, lijkt me. Ik werk in de zorg, en vanuit mijn ervaring met mensen die tot criminaliteit overgaan, zetten ze die stap niet omdat ze iets buitensporig nastreven, wel integendeel. Ze willen er bij horen, ze willen "gewoon" mee kunnen doen met een samenleving waarvan ze het gevoel hebben dat die hen aan de kant zet. That's it.

Zo, komen we terug overeen?

JJ_D schreef:

Lebarron: laat ons goed lezen wat er staat.

Zo, komen we terug overeen?

Ik voelde mij als veteraan persoonlijk aangevallen door uw woorden dat hij als veteraan een product was van een context waarin rascisme aangemoedigd werd om moorden te vergoeilijken. Dit kwam mij ietwat generaliserend over maar als u zegt dat wat u betreft uw woorden enkel op Walt van toepassing waren dan geloof ik u. Wat betreft ons verschil van mening waarom men hun toevlucht zoekt in de criminaliteit is niet zo zeer een ideologisch dispuut maar meer een verschil van ervaringen. U heeft vanuit uw line of work inzichten opgedaan en ik via mijn line of work weer anderen. U komt via uw werk met personen in aanraking die een verkeerde afslag op het levenspad hebben genomen nadat ze in een achterstandspositie zijn geboren. Zij voelen dat ze geen keus hadden omdat de maatschappij een vooroordeel over ze heeft, iets wat in mijn optiek weer een vooroordeel van hun is. Mijn mening is gebaseerd op de jongens en meiden die ik heb opgeleid en geleid heb in combat die ook uit een achterstandspositie kwamen en nu respectabele burgers zijn geworden. Allen kozen zij ervoor om de criminaliteit en het snelle geld links te laten liggen of achter zich te laten om te investeren in hun zelf en structureel bij te dragen aan de maatschappij. Vandaar mijn mening dat het een keus is. Ik vrees dat wij door onze verschillen van inzicht nooit echt overeen zullen komen qua gedachten maar dat geeft ook niet want wij hebben beide het beste voor met onze medemens. Wat betreft het idee dat u mij en diegene met mij die dienen of gediend hebben aanviel ,dat misverstand is dus volledig uit de wereld en wat dat betreft zijn we wel in overeenstemming.

avatar van FlorisV

FlorisV

Nu is het voor mij een tijdje geleden maar ik herken in veel commentaren hierboven totaal niet wat ik gezien heb. Er lijkt daarin een nogal simplistisch beeld van racisme en Amerika te heersen, bediend door associaties, geindoctrineerd door jarenlange agitatiepropaganda en vergiftigd door woke geneuzel.

Nu kan ik me Gran Torino herinneren als niet altijd even subtiel en met soms mislukte grappen maar toenemende anarchie is in het westen een serieuze ontwikkeling voor wie buiten de eigen veilige buurt kijkt (en niet de andere kant op).

Goed dat er nog films zijn die niet uit het elitaire, hypocriete en hoogbehekte Hollywood komen , die niet blind zijn voor het leven van "deplorables". En Eastwood gooit het eens niet over de boeg van de actiefilm. Vond het zeker 1 van zijn beteren. Genoeg reden hem nog eens op te zetten.

avatar van FlorisV

FlorisV

Hoewel ik het net als de eerste keer deprimerend vond om de verschrikkingen van een criminele buurt te zien blijft het een film met een positieve boodschap over verlossing uiteindelijk.

Eastwood is geknipt als de verharde macho oorlogsveteraan, een gesloten en beledigingen strooiende Archie Bunker met een goed hart, maar helaas minder goede longen. De film blijft geloofwaardig en menselijk. Kowalski is geen racist in hart en nieren, zoals met name diegenen, die opvallend vaak zelf in de meest roomblanke en welvarende buurten wonen, hem maar al te graag zouden willen zien.

Van begin tot eind boeiend, er wordt geen tijd verdaan. Die scene met Thao bij die kapper vond ik wat zwakker als deze komisch bedoeld was. Hoe Thao's zelfvertrouwen groeit wordt ook overgeslagen, hoewel die klusjes daar zeker aan bij moeten hebben gedragen. Toch voornamelijk sterke scenes verder, met genoeg richting in het verhaal en een best mooi einde.

Een gouden keeltje heeft Eastwood nooit gehad dus dat stukje gebrom met muziek had bij niet bij de aftiteling gehoeven.