Gran Torino (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Bee Vang en Ahney Her

Walt Kowalski (Clint Eastwood), is een knorrige oorlogsveteraan en oud fabriekswerker die net zijn vrouw heeft verloren en geen goed contact heeft met zijn zoons. Ook zijn buren ziet hij amper. Ooit was het nog een goede buurt, maar nu wonen er voornamelijk Aziatische Hmong-immigranten om hem heen. En daar moet Walt helemaal niks van hebben. Door zijn ervaringen in de oorlog in Korea heeft hij een hekel aan Aziaten, maar eigenlijk aan zo'n beetje alle culturen. Hij wil het liefst met rust gelaten worden, door iedereen. Totdat op een nacht zijn prachtige auto, een Gran Torino, bijna wordt gestolen. De dader is zijn buurjongetje die dit deed onder druk van een lokale bende. Dit zet een serie gebeurtenissen in gang die het leven van Walt én zijn buren voorgoed zal veranderen...

avatar van Elchapo
Een fantastische film van en met Clint eastwood!!!!

avatar van Alathir
Gran Torino, heb er eigenlijk weinig over neer te pennen. De film was goed en onderhoudend met een einde dat gewoon subliem is. Eastwood speelt een uiterst geschikte brompot. Jup hij doet dat erg goed, ik weet niet hoe hij precies in het echte leven is, maar ja je ziet gewoon dat deze rol hem uitstekend ligt. De film kaart ook heel wat maatschappelijke thema's aan zoals straatcriminaliteit, kinderen die hun bejaarde ouders in een home willen steken, immigratie van andere culturen in je buurt, ... De film toont iig hoe Walt ermee omgaat, of dat hij er op de juiste manier mee omgaat is natuurlijk een andere vraag. Hier en daar is de film misschien een beetje trager, maar dat moeten we Clint vergeven hij is niet meer van de jongsten helaas. 4*

avatar van AJK
AJK
Tja ik heb een haat liefde verhouding met deze film.
Ik heb geprobeerd om mee te gaan met de personage die
Eastwood speelt om de redeneringen van de karakter te begrijpen.
Aan de ene kant wordt je haast gedwongen om meneer kowalski
als een racist te zien maar daarintegen krijgt hij ineens sympathie
voor zijn buren.
Is het nu een comedy,drama?
De film laat veel van de cultuur van zijn buren zien en het leven
in een achterstandswijk.
De film laat mij in iedergeval nadenken en doet veel met me.
Alleen dat kowalski in 1 keer overstapt van zijn racisme komt niet over.
Wel dat hij zich alleen voelt en zichzelf mischien niet begrijpt.
Omdat ik het een buitenbeentje vindt in zijn genre een 4.0

vdschaaf schreef:
Helaas een zwaar overschatte film.

tsja als je dit niks vind, kan je beter voor een trein springen. gewoon een prachtige film!

AJK schreef:
Tja ik heb een haat liefde verhouding met deze film.
Ik heb geprobeerd om mee te gaan met de personage die
Eastwood speelt om de redeneringen van de karakter te begrijpen.
Aan de ene kant wordt je haast gedwongen om meneer kowalski
als een racist te zien maar daarintegen krijgt hij ineens sympathie
voor zijn buren.
Is het nu een comedy,drama?
De film laat veel van de cultuur van zijn buren zien en het leven
in een achterstandswijk.
De film laat mij in iedergeval nadenken en doet veel met me.
Alleen dat kowalski in 1 keer overstapt van zijn racisme komt niet over.
Wel dat hij zich alleen voelt en zichzelf mischien niet begrijpt.
Omdat ik het een buitenbeentje vindt in zijn genre een 4.0

Racisme? De man is een Korea veteraan en houdt slechte herinneringen aan Koreanen. Ergens gedurende de film komt hij erachter dat zijn buren bij de Hmong groepering horen die tijdens de oorlog aan de kant van de VS stonden. Dat hij sympathie begint te krijgen voor deze mensen is niet geheel onlogisch naar mijn mening.

avatar van AJK
AJK
Hij scheert ze eerst over 1 kam heen toch.

avatar van Fisico
Echt genoten van Gran Torino. In de eerste plaats omwille van de immer norse brompot Kowalski. Heel mooi vertolkt door de steeds ouder wordende Clint Eastwood. Geweldige acteur, maar ook als regisseur leverde hij reeds een aantal steengoede degelijke films af, steeds to the point, vaak rauw en met wat drama. 87 intussen en er komt maar geen sleet op, hoewel het toch begint te kraken en te piepen, zeker te bedenken dat deze Gran Torino intussen ook al 10 jaar oud is.

De film wordt in zijn geheel gedragen door het personage van Walt Kowalski. Zijn sarcastische en racistische opmerkingen zijn geweldig om volgen. Uiteraard niet dat het goed te praten valt, maar het levert fijne fragmenten op. Ook zijn rake opmerkingen aan het adres van de "overgeëduceerde 27-jarige maagd" waren geweldig. Grofgebekte uitspraken worden afgewisseld met grappige naamgevingen. Het levert mooie dialogen op.

Walt leidt een eenzaam leven, heeft nauwelijks vrienden en is daar grotendeels zelf verantwoordelijk voor. Toch had ik enig medelijden met hem. Hij zal waarschijnlijk zijn familie zwaar gekwetst hebben bij momenten, maar zijn kinderen en kleinkinderen zijn ook bepaald niet heilig. Integendeel: hun gedrag op de begrafenis van zijn vrouw was beneden alle peil. Het kon hen zelfs niet schelen. Ze azen op zijn erfenis en huis en trachten hem zo snel mogelijk het rusthuis in te krijgen.

Stilaan krijgt hij vertrouwen in zijn buren, Hmong-volk die in de oorlog aan de zijde van de VS vocht, maar zijn inkeer is niet enkel daardoor bepaald. Dat heeft ook te maken met Sue en de hulpvaardige Thao toen hij de boodschappen van de overbuurvrouw opraapte.
Zijn oorlogsverleden is een smet en een zware last. Later blijkt waarom hij zo worstelt met dat verleden. Het is ook bepalend voor het einde van de film wat ik erg goed vond. Je verwacht een cowboyheld die de gangsters simpelweg neerknalt, maar niets is minder waar. Mede daarom is de 4,0*-quotering gerechtvaardigd.

avatar van Rickazio
Clint Eastwood, onze topper!

avatar van Shadowed
Ja, goede film.

Heb deze film eigenlijk alleen voor de score gezien. Omdat hij op TV gekomen was dus maar aangezet. En ik ben ondanks het verhaal me niet echt aansprak toch goed genoten. Eastwood is goed als de 77-jarige knorrepot die opeens buitenlanders naast zich krijgt.

Aan de buitenlanders als zijn buren irriteerde ik me aan Sue de hele film door. Wat een vervelend karakter is het eigenlijk ook. Thao kon ik wel waarderen ondanks het niet volle acteerwerk. Eastwood draagt duidelijk de film, de kapper was trouwens ook leuk.

Een vlotte film, een voorspelbaar verhaal maar leuk en vermakelijk uitgewerkt. Goed om even door te kijken. 3,5*

avatar van Onceuponanytime
Clint Eastwood in de rol van Grumpy ( Sneeuwwitje )... en hij doet nog uitstekend ook. Het verhaal op zich is eenvoudig en wat ver gezocht met de Aziatische buren, het zijn conversaties die de waardering van de film de hoogte injagen.

Geslaagde film, doch geen 'waaw'-effect

avatar van BigBrainsBrett
Nee, vond hem niet zo geslaagd. Ik had constant het gevoel van: wanneer gaat hij nou echt beginnen.

avatar van MovieMind
MovieMind schreef:
Een aardig filmpje om een keer te kijken als je niets beters te doen hebt.
Clint Eastwood's acteerprestaties zijn redelijk tot goed maar dat alleen kan de film niet overeind houden.

Een aardig filmpje zeker niet meer.. eerder minder.
Ugh wat een zuurpruim ken ik soms zijn.
Inmiddels herzien en is me veel beter bevallen, gewoon een goede film.

Ach, ik zever ook maar wat.

avatar van cinemanukerke
Een dubbel gevoel want de film is onderhoudend, soms ontroerend maar de film is ook oppervlakkig en zwart/wit (de personages). Dat dubbel, gespleten gevoel is net Eastwood. Zijn personage (Eastwood, de acteur) is donker – walt is een rechtse racistische oldtimer, een beetje gepensioneerde Dirty Harry maar voor mij ook sterk verwant met zijn personage in Million dollar baby (verbitterd tgo kerk, traumatisch verleden, zorg voor jeugd) - maar sterk vertolkt met de nodige frustratie en beledigingen, ook grappig die direkte mening van Walt (mogen we daar wel om lachen ?). De acteur Eastwood doet ons wel nadenken. Maar de regisseur Eastwood is dan weer slim genoeg om de sterke kantjes af te vijlen, er is (wel degelijk !) een happy end waarin de slechten gestraft worden, de dood is immers een zelfopoffering en niet te vermijden wegens terminale ziekte. We houden een bevredigend gevoel aan over. Wat wil de film zeggen ? Moeilijkheid. Pleiten voor integratie ? Misschien. Zijn vooroordelen fout ? OK maar het personage is daarom juist aantrekkelijk voor ons. Ook de scenes met zijn familie zijn eenzijdig (alle familieleden zijn slecht) maar maken Walt wel sympathiek, we voelen mee. Een Hollywood truuk ? De kern van de film is de toenadering van Walt en de Hmong familie die naast hem woont (opnieuw een beetje zoals Million dollar baby, toenadering tussen Eastwood en Swank) maar dat is alleen maar een scenario vondst om de strijd tussen Walt en de straatbende aan te wakkeren.
Mijn conclusie : die film heeft hij al gemaakt en stukken beter (Million dollar baby), is weliswaar zeer onderhoudend en ondeugend grappig maar ook oppervlakkig en vluchtig vertier.

avatar van mcdaktari
domi1980 schreef:

Die kan en moet je ook niet serieus nemen. Goodfellas krijgt ook maar 1,5 ster van hem. Ik vermoed dat het zo iemand is die een film niet tot het einde kijkt en er toch op stemt. Zulke figuren zijn er helaas nog te veel. Dat soort kan geen film volgen.

avatar van Shadowed
mcdaktari schreef:

Dit type klinkt in mijn oren meer als een internettrol

avatar van JanLo
jumpstylemovie schreef:
Blijft een leuke film maar het grote probleem is dat het slecht geacteerd is. Met name het Aziatische buurmeisje is waardeloos maar Clint Eastwood zelf is ook niet altijd overtuigend. Alleen hij heeft z'n gezicht meezitten natuurlijk.
Leg me eens uit hoe je kunt zien dat het slecht geacteerd is? Ik snap dit als ik het script gelezen heb en dan een oordeel geef, maar anders heb ik er te weinig verstand van om dit te kunnen beoordelen. Ik zie zo vaak meningen over acteerprestaties, maar heb vaker het idee dat dit gaat over de eigen invulling van het personage, en dat die niet overeen komt. Ik geef toe dat ik een leek ben, en het kan dus best zijn dat je me precies kan uitleggen hoe het zit. Ik heb dit al eens vaker op deze website gevraagd, maar er nooit een antwoord op gekregen. Ik ben benieuwd of ik nu uitleg krijg.

een dikke 10

bloepie schreef:
een dikke 10
Dat zijn dan 5 sterren en geen 4,5

avatar van Captain Pervert
Gisteren herzien op TV. Ja, dat medium uit de jaren 80 met reclames enzo. En waarbij ze het laatste shot afkappen waardoor je maar twee noten hoort van het liedje "Gran Torino" (ingezongen door Clint himself).
Desalniettemin, ook nu bij de derde kijkbeurt een prachtige film.
Met de nodige voorkennis over het plot ga je dingen anders zien. Hij weet dat hij ziek is en heeft geen zin in een lijdensweg. Dus het niet alléén maar om zijn buren te helpen.
Het acteerwerk van buurmeisje Sue is nog re-de-lijk maar Thao (Toad) is echt niet te pruimen. Met name het stukje dat hij in de kelder zit en roept. Tenenkrommend. Het is dan ook niet voor niets hun zijn filmcarrière hierna niet echt van de grond is gekomen (zie IMDB). Sue speelt nog in 3 films een piepklein rolletje en Toad is maar film editor geworden in plaats van acteur.

Ook erg grappig hoe er maar geen einde lijkt te komen aan Walt Kowalski's synoniemen voor spleetoog. Sommige moest ik googlen en kwam dan steeds weer uit bij de Urban Dictionary waar weer eens stond 'derogatory slur to describe a person of Asian descent'.

cinemanukerke schreef:
Wat wil de film zeggen ?

De zoektocht van een man naar innerlijke vrede, hoe hij past in deze wereld. Dat vindt hij niet bij zijn familie maar wel bij de buren die hij eerst veracht maar daarna omarmt. Wellicht wil de film zeggen dat ergens voor iedereen een plekje is in de wereld.

Het helpt ook wel dat Clint veel in zichzelf praat in deze film. Als je al zijn monologen tegen zichzelf achter elkaar zit dan krijg je precies te essentie van de film te horen. Sommige van deze zinnen had hij ook weg kunnen laten, de intelligente kijker zou dit zelf ook wel zien zonder dat Clint op deze simplistische manier nog even extra goed uitlegt wat hij denkt en voelt.

Wat betreft thematiek lijkt de film erg op About Schmidt met Nicholson.

avatar van wimaroca
Wat is het toch een topacteur zeg,en hoe tie bevriend raakt met die chinezen,is echt top!!!
en een klasse einde

Tussenin wel iets teveel saaie momenten om 'm 4 sterren tegeven