Gran Torino (2008)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Bee Vang en Ahney Her

Walt Kowalski (Clint Eastwood), is een knorrige oorlogsveteraan en oud fabriekswerker die net zijn vrouw heeft verloren en geen goed contact heeft met zijn zoons. Ook zijn buren ziet hij amper. Ooit was het nog een goede buurt, maar nu wonen er voornamelijk Aziatische Hmong-immigranten om hem heen. En daar moet Walt helemaal niks van hebben. Door zijn ervaringen in de oorlog in Korea heeft hij een hekel aan Aziaten, maar eigenlijk aan zo'n beetje alle culturen. Hij wil het liefst met rust gelaten worden, door iedereen. Totdat op een nacht zijn prachtige auto, een Gran Torino, bijna wordt gestolen. De dader is zijn buurjongetje die dit deed onder druk van een lokale bende. Dit zet een serie gebeurtenissen in gang die het leven van Walt én zijn buren voorgoed zal veranderen...

avatar van Elchapo
Een fantastische film van en met Clint eastwood!!!!

avatar van Alathir
Gran Torino, heb er eigenlijk weinig over neer te pennen. De film was goed en onderhoudend met een einde dat gewoon subliem is. Eastwood speelt een uiterst geschikte brompot. Jup hij doet dat erg goed, ik weet niet hoe hij precies in het echte leven is, maar ja je ziet gewoon dat deze rol hem uitstekend ligt. De film kaart ook heel wat maatschappelijke thema's aan zoals straatcriminaliteit, kinderen die hun bejaarde ouders in een home willen steken, immigratie van andere culturen in je buurt, ... De film toont iig hoe Walt ermee omgaat, of dat hij er op de juiste manier mee omgaat is natuurlijk een andere vraag. Hier en daar is de film misschien een beetje trager, maar dat moeten we Clint vergeven hij is niet meer van de jongsten helaas. 4*

avatar van AJK
AJK
Tja ik heb een haat liefde verhouding met deze film.
Ik heb geprobeerd om mee te gaan met de personage die
Eastwood speelt om de redeneringen van de karakter te begrijpen.
Aan de ene kant wordt je haast gedwongen om meneer kowalski
als een racist te zien maar daarintegen krijgt hij ineens sympathie
voor zijn buren.
Is het nu een comedy,drama?
De film laat veel van de cultuur van zijn buren zien en het leven
in een achterstandswijk.
De film laat mij in iedergeval nadenken en doet veel met me.
Alleen dat kowalski in 1 keer overstapt van zijn racisme komt niet over.
Wel dat hij zich alleen voelt en zichzelf mischien niet begrijpt.
Omdat ik het een buitenbeentje vindt in zijn genre een 4.0

vdschaaf schreef:
Helaas een zwaar overschatte film.

tsja als je dit niks vind, kan je beter voor een trein springen. gewoon een prachtige film!

AJK schreef:
Tja ik heb een haat liefde verhouding met deze film.
Ik heb geprobeerd om mee te gaan met de personage die
Eastwood speelt om de redeneringen van de karakter te begrijpen.
Aan de ene kant wordt je haast gedwongen om meneer kowalski
als een racist te zien maar daarintegen krijgt hij ineens sympathie
voor zijn buren.
Is het nu een comedy,drama?
De film laat veel van de cultuur van zijn buren zien en het leven
in een achterstandswijk.
De film laat mij in iedergeval nadenken en doet veel met me.
Alleen dat kowalski in 1 keer overstapt van zijn racisme komt niet over.
Wel dat hij zich alleen voelt en zichzelf mischien niet begrijpt.
Omdat ik het een buitenbeentje vindt in zijn genre een 4.0

Racisme? De man is een Korea veteraan en houdt slechte herinneringen aan Koreanen. Ergens gedurende de film komt hij erachter dat zijn buren bij de Hmong groepering horen die tijdens de oorlog aan de kant van de VS stonden. Dat hij sympathie begint te krijgen voor deze mensen is niet geheel onlogisch naar mijn mening.

avatar van AJK
AJK
Hij scheert ze eerst over 1 kam heen toch.

avatar van Fisico
Echt genoten van Gran Torino. In de eerste plaats omwille van de immer norse brompot Kowalski. Heel mooi vertolkt door de steeds ouder wordende Clint Eastwood. Geweldige acteur, maar ook als regisseur leverde hij reeds een aantal steengoede degelijke films af, steeds to the point, vaak rauw en met wat drama. 87 intussen en er komt maar geen sleet op, hoewel het toch begint te kraken en te piepen, zeker te bedenken dat deze Gran Torino intussen ook al 10 jaar oud is.

De film wordt in zijn geheel gedragen door het personage van Walt Kowalski. Zijn sarcastische en racistische opmerkingen zijn geweldig om volgen. Uiteraard niet dat het goed te praten valt, maar het levert fijne fragmenten op. Ook zijn rake opmerkingen aan het adres van de "overgeëduceerde 27-jarige maagd" waren geweldig. Grofgebekte uitspraken worden afgewisseld met grappige naamgevingen. Het levert mooie dialogen op.

Walt leidt een eenzaam leven, heeft nauwelijks vrienden en is daar grotendeels zelf verantwoordelijk voor. Toch had ik enig medelijden met hem. Hij zal waarschijnlijk zijn familie zwaar gekwetst hebben bij momenten, maar zijn kinderen en kleinkinderen zijn ook bepaald niet heilig. Integendeel: hun gedrag op de begrafenis van zijn vrouw was beneden alle peil. Het kon hen zelfs niet schelen. Ze azen op zijn erfenis en huis en trachten hem zo snel mogelijk het rusthuis in te krijgen.

Stilaan krijgt hij vertrouwen in zijn buren, Hmong-volk die in de oorlog aan de zijde van de VS vocht, maar zijn inkeer is niet enkel daardoor bepaald. Dat heeft ook te maken met Sue en de hulpvaardige Thao toen hij de boodschappen van de overbuurvrouw opraapte.
Zijn oorlogsverleden is een smet en een zware last. Later blijkt waarom hij zo worstelt met dat verleden. Het is ook bepalend voor het einde van de film wat ik erg goed vond. Je verwacht een cowboyheld die de gangsters simpelweg neerknalt, maar niets is minder waar. Mede daarom is de 4,0*-quotering gerechtvaardigd.

avatar van Rickazio
Clint Eastwood, onze topper!

avatar van Shadowed
Ja, goede film.

Heb deze film eigenlijk alleen voor de score gezien. Omdat hij op TV gekomen was dus maar aangezet. En ik ben ondanks het verhaal me niet echt aansprak toch goed genoten. Eastwood is goed als de 77-jarige knorrepot die opeens buitenlanders naast zich krijgt.

Aan de buitenlanders als zijn buren irriteerde ik me aan Sue de hele film door. Wat een vervelend karakter is het eigenlijk ook. Thao kon ik wel waarderen ondanks het niet volle acteerwerk. Eastwood draagt duidelijk de film, de kapper was trouwens ook leuk.

Een vlotte film, een voorspelbaar verhaal maar leuk en vermakelijk uitgewerkt. Goed om even door te kijken. 3,5*

avatar van Onceuponanytime
Clint Eastwood in de rol van Grumpy ( Sneeuwwitje )... en hij doet nog uitstekend ook. Het verhaal op zich is eenvoudig en wat ver gezocht met de Aziatische buren, het zijn conversaties die de waardering van de film de hoogte injagen.

Geslaagde film, doch geen 'waaw'-effect