Blood Diamond (2006)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Edward Zwick
met Leonardo DiCaprio, Jennifer Connelly en Djimon Hounsou

De film speelt zich af in het Sierra Leone van 1999, als het land verwikkeld is in een gewelddadige burgeroorlog. Danny Archer is een smokkelaar die gespecialiseerd is in het verkopen van zogenaamde "bloed-diamanten", waarmee de rebellen gefinancierd werden. Zijn leven krijgt een wending wanneer hij in aanraking komt met een visser wiens zoon gevangen is genomen door de rebellen en is opgeleid tot kindsoldaat.

avatar van cantforgetyou
Heftige film en op waarheid gebaseerd. Ik heb deze film ooit in de bioscoop gezien. Nu voor 1 euro op een rommelmarkt. Toch wel weer een goede film. Wat vreselijk als je in dit soort landen moet opgroeien. Ik krijg dan ook wel meer respect voor de 'echte' vluchtelingen, als je dit soort beelden ziet. Ik snap wel dat mensen hun leven wagen om op een bootje van Afrika naar Europa te varen/dobberen.
Ik heb na het zien van de film eens de geschiedenis van dit land opgezocht. Allemaal niet echt iets waar je vrolijk van wordt. En wij maar klagen hier in Nederland. Mag dus echt niet!!!

avatar van rebelkush
I am the Master of Disaster

Goed verhaal.
Top acteurs. Dicaprio, Connely, Hounsou maar ook leuk om arnold vosloo weer te zien.
Ook die kinderen kunnen er wat van.
Brute actiescene's.
Heftig dat dit waargebeurd is en zeker met kinderen.

Best bizar dat ik nog nooit een film van Dicaprio heb gezien dat ik hem slecht vond acteren.

Dikke 5 sterren.

avatar van Shadowed
Betere Zwick.

Het is niet meteen mijn favoriete regisseur betreffende dit soort films, maar wat kan ik dan ook zeggen, ik heb er pas 3 gezien tot nu toe. Maar Defiance vond ik in ieder geval behoorlijk mak en daarom was het vertrouwen niet al te hoog voor Blood Diamond. Maar gelukkig viel het mee.

Desondanks blijft de focus ook net wat te veel op de Amerikanen liggen die centraal zijn en zijn de gebeurtenissen vooral achtergrond. Het is altijd behoorlijk aanwezig, maar de focus ligt toch echt meer op DiCaprio en Connelly dan op bijvoorbeeld Hounsou.

Desondanks is de regie van Zwick hier een stuk sterker dan bijvoorbeeld bij eerdergenoemde Defiance. De film kent regelmatig confronterende scenes die soms goed in beeld gebracht worden en ook best spannend zijn. Heel hulpeloos voelde ik me niet, maar Zwick doet toch best een heel degelijke poging.

Acteerwerk is ok. Niet heel bijzonder, al is Hounsou wel goed. DiCaprio is ook degelijk, maar dat accent was inderdaad niet een heel goed idee. Connelly stelt ook niet heel veel voor. En dan nog een paar kleinere bijrollen die eigenlijk bijna niet te noemen zijn.

De film kent zo zijn harde momenten. Alleen wordt er niet heel veel ingegaan op deze brute gebeurtenissen en daardoor is de film nooit heel intens of meeslepend. Het verhaal stelt niet heel veel voor uiteindelijk, dus uiteindelijk mag de film daarom wel iets harder zijn. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

Het boeit in ieder geval wel, maar dit soort films liggen me dan ook best wel goed. Het blijven onderdelen in onze maatschappij die wel genegeerd worden. Zwick weet er redelijk wat mee te doen. Het kent spannende en harde momenten, maar het verhaal is niet heel bijzonder en de karakters zijn vaak iets te standaard. En het einde, waar Hounsou een staande ovatie zonder woorden krijgt, tja, het is toch net wat te zoet. Voor de rest is het wel een goede film.

avatar van notsub
Blood Diamond heb ik herzien en de score een beetje verhoogd. Ik vond het vooral sterk hoe de hectiek en chaos in Afrika constant voelbaar is. Inderdaad: TIA. Die kindsoldaten en de wrede vuurgevechten zijn nooit ver weg. In het thriller/actie genre is dit voor mij zeker een bovengemiddeld bruut en mooi in beeld gebracht avontuur tegen de achtergrond van de schimmige handel in diamanten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Na ruim 13 jaar heb ik de film maar eens een eerste herziening gegeven. Destijds was dit behoorlijk indrukwekkend door de naargeestige sfeer. Zeker het eerste uur is echt enorm goed, als het waardeloze leven dat vele Afrikanen hebben in beeld wordt gebracht. Je voelt medelijden naar de bevolking en je voelt haat naar de genadeloze, kille vijand. Massamoorden, executies, uitgemoorde dorpen, martelingen. Vreselijk. Het tweede uur focust zich vooral op DiCaprio (die een goede rol speelt) die met een vader op zoek naar zijn zoon gaat. Nog altijd goed uitgewerkt, maar het voelde soms wel erg Hollywoodiaans aan. Zeker dat einde was wel redelijk clichématig. Mijn 4,5 ster blijft helaas niet overeind, maar met een halfje eraf is dit nog steeds een grote aanrader.

4* (was 4,5*)

avatar van Pim1993
ijzersterk. Ietwat langdradig hier en daar, maar dat doet weinig schade aan deze topfilm.