Blood Diamond (2006)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Edward Zwick
met Leonardo DiCaprio, Jennifer Connelly en Djimon Hounsou

De film speelt zich af in het Sierra Leone van 1999, als het land verwikkeld is in een gewelddadige burgeroorlog. Danny Archer is een smokkelaar die gespecialiseerd is in het verkopen van zogenaamde "bloed-diamanten", waarmee de rebellen gefinancierd werden. Zijn leven krijgt een wending wanneer hij in aanraking komt met een visser wiens zoon gevangen is genomen door de rebellen en is opgeleid tot kindsoldaat.

1643 BERICHTEN 88 MENINGEN
avatar van Snorren
De film geeft waarschijnlijk een realistisch beeld van de betreffende burgeroorlog, en dat is ook voornamelijk wat Blood Diamond interessant maakt. Echter, de afwisseling tussen actie en de wat rustigere scènes was echt verkeerd en de meeste scènes liepen ook niet echt lekker. De acteerprestaties vielen niet tegen en het bleef steeds interessant. Het was geen vervelende zit met het kijken van deze film, maar zo indrukwekkend als velen beweren vond ik hem niet.

Wat een geweldige film is dit!
Absoluut 1 van de allerbeste die ik heb gezien en dat zijn er wat...

ontroerend, actie, goed verhaal, en keihard!
Zeer indrukwekkend!

avatar van eRCee
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bloedmooi. En dat is nog het minste wat gezegd kan worden van Jennifer Connelly.

Maar goed, daar wilde ik het verder niet over hebben. Blood diamond is een schoolvoorbeeld van het principe "slechte film over een belangrijk onderwerp". Want dat deze Hollywood-prent de duistere kant van de diamanthandel voor het voetlicht brengt valt alleen maar toe te juichen. (Nog los van het feit dat het geven van een diamanten ring een volkomen onzinnige traditie is).

Jammer dat Zwick er geen moment in slaagt hier een boeiende film mee te maken. Er is al aardig wat kritiek voorbij gekomen in dit topic, dus ik licht er slechts een paar punten uit.

Zoals het taaltje dat DiCaprio uitkraamt. Dat moet een parodie op Afrikaans voorstellen toch? De taal die in Zuid-Afrika en in Namibië gesproken wordt. Maar niet in Sierra Leone (Engels), Liberia (Engels), Guinee (Frans), Angola (Portugees) of Zimbabwe (Engels), allemaal landen die ergens voorbij komen in de film. Blood diamond lijkt als het over het continent Afrika gaat vooral te willen uitstralen dat het eigenlijk een groot dorp is met strooien hutjes, zandwegen en loslopend wild.

Dan meer filmisch. Zwick wil duidelijk de drempel niet te hoog leggen en besluit werkelijk alles uit te leggen. Is het niet met totaal ongeïnspireerde establishing shots (de "vliegreis" van DiCaprio naar z'n kolonel Coetzee is één van de meest domme sequenties die ik ooit zag), en anders is er wel een personage dat de kijker van de nodige informatie voorziet. Zo'n plek waar allemaal mensen in tenten wonen met een hek eromheen is dus een vluchtelingenkamp, bedankt Maddy. Er wordt nog net geen bordje bij gezet.

Van het type actiescènes dat Blood diamond ons voorschotelt gaat m'n filmhart ook niet bepaald sneller kloppen. Ik kan geen enkele spanning ontwaren in passages waarbij hoofdpersonen door een kogelregen slalommen terwijl om hen heen de lokale bevolking massaal het loodje legt. En daarvan zijn er meerdere. Verder is de vormgeving wat mij betreft uitgesproken lelijk, met chaotisch camerawerk en een belachelijke score.

En dan het slot. Zwick heeft vast voor het casten van Connelly A beatiful mind gekeken, anders kan ik niet verklaren hoe hij op het idee gekomen is om met een massaal applaus voor Solomon Vandy te eindigen. Slaat echt nergens op.

Nogmaals: het onderwerp is belangrijk, zeker in Amerika en Hollywood. Daarvoor vallen Zwick en de cast te prijzen. Maar dat is niet genoeg. Blood diamond is verder gewoon een ondermaatse film die niks in de top-250 te zoeken heeft.

Na meerdere malen te hebben bezien heb ik toch een 5 gegeven voor deze film, gewoonweg omdat het me blijft pakken.

Het personage dat DiCaprio speelt komt oorspronkelijk uit Zimbabwe en voor zover ik bekend ben met het Engelse dialect dat daar gesproken wordt (o.a. uit de documentairereeks Dwars door Afrika op Ned3 van een tijdje geleden), vind ik dat DiCaprio het taaltje best verdienstelijk heeft opgepakt.

Wow wat een toppertje!Heerlijk filmpje.Dat de harde realiteit laat zien wat voor leed de diamandhandel met zich mee brengt.Ik heb de volle 3 uur genoten van dit meesterwerkje!

avatar van IH88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke film. Iedereen acteert geweldig en het verhaal is sterk. Gelukkig wordt er m.b.t. DiCaprio en Connelly niet voor de makkelijke weg gekozen, en blijft hun relatie tot het einde toe authentiek en goed uitgewerkt. Ook een dikke pluim voor alle kindacteurs. Vooral de zoon van Solomon Vandy speelt erg sterk.

avatar van Tom-Hanks
Een zeer mooie film met een prachtig verhaal. Leonardo DiCaprio speelt de rol van Danny Archer, een diamantensmokkelaar die mensen oplicht en bedriegt. Het is een allesbehalve rustige man. Archer hoort over een diamant, zo groot als een ei, dat begraven is in het midden van het oerwoud. Solomon Vandy, een locale visser, heeft die roze diamant daar verstopt. Solomon is een vriendelijk en naïef persoon. Hij vind zijn familie het meest belangrijke op de wereld.

In de film is er een burgeroorlog in Sierra Leone. Er gebeuren wrede gebeurtenissen. Vrouwen worden verkracht, kinderen vermoord of tot kindsoldaat gerekruteerd. Allemaal onschuldige mensen die slachtoffer zijn van de burgeroorlog. De oorlog vind ik trouwens zeer realistisch weergegeven. Aan de kindsoldaten wordt alcohol, sigaretten en drugs gegeven. Ze worden er helemaal verslaafd aan. Ze worden gehersenspoeld. Er wordt hen verteld dat hun ouders dieven waren. De gruwel is talrijk aanwezig in deze film

avatar van Pazmaster
Nog eens bekeken vanavond en het blijft een geweldige film. Goed verhaal, prima acteerwerk, lekkere actie en het ziet er allemaal gewoon erg goed uit. Wederom genoten.

avatar van des1
eRCee schreef:

Mee eens. Overrated film die niet lekker oogt en loopt. Hoge rating geeft aan dat mensen een film met een verhaal dat er toe doet graag sympathiek tegemoet treden. Film vond ik een allegaartje van motieven en belangen.

avatar van Billy-Pilgrim
Alleraardigst filmpje met een aantal goede acteurs die de film weten te dragen. Het verhaal zal velen aanspreken en behandelt de grove misstanden achter de schermen van de diamantenindustrie. Jammer alleen dat er gekozen is voor fictieve bedrijfsnamen i.p.v. de boosdoeners echt bij de naam te noemen (De Beers, Google maar) want daar verwijst deze film toch wel naar. Het verhaal vond ik sterk, met mensen die elkaar niet helpen uit het goede van hun hart, maar omdat ze er wederzijdse belangen bij hebben. Een doorgewinterde bandiet (DiCaprio) versus een idealistische journalist (Connelly). Een beetje cliche, maar het werkt wel. Visueel vond ik de film ook prima. Actie werd goed in beeld gebracht en was niet over de top. Een goede, uitgebalanceerde film die ik wel een beetje lang, maar zeker niet vervelend vond.

Vroeger zwijmelde ik als basisschoolmeisje weg bij Leonardo diCaprio. Tegenwoordig waardeer ik hem vooral om zijn werk, te denken aan bijv. The Departed, the Island, Body of lies en meer.

Ik vond dit een geweldige film. Goed thema dat in mijn ogen door de acteurs prima neer wordt gezet.
Dicaprio vond ik juist zeer goed als Zuid-Afrikaans sprekende geldwolf. En Hounsou, geweldige acteerprestaties! Misschien hier en daar wat over de top als het op de actiescenes aankomt maar vergeet niet dat de burgeroorlogen in Afrika er ook niet netjes uitzien. Er zijn genoeg groeperingen die vreselijke daden hebben begaan, ontelbare dorpen hebben uitgemoord. Ook kindsoldaten zijn er nog veel.
Mensen die dit overdreven vinden willen naar mijn mening niet weten wat er allemaal in de wereld (is) gebeurd en waar mensen toe in staat zijn. Niet alleen op gebied van wreedheid maar ook op het gebied van liefde (Hounsou).

avatar van blurp194
Eigenlijk gewoon goed.

Een verhaal dat er toe doet mag best sympathiek tegemoet getreden worden. Hoewel dat natuurlijk ook weer niet wegneemt dat dit verhaal ook wel weer wat erg gemakzuchtig door de cliches heen wandelt, en eigenlijk nog best voorzichtig is met het aan de kaak stellen van de toch nogal immorele manier waarop er met Afrika omgesprongen wordt als er ergens geld te halen valt. Diamanten, goud, olie, slaven, wapens, medicijnen, afval - erg fraai is de optelsom niet.

Aan de andere kant staat dan natuurlijk een mooie avonturenfilm, met een foute held, een goede antiheld en een mooi meisje. Hoe zou dat toch aflopen, en toch: het wordt aansprekend gebracht en de verontwaardiging geeft daarnaast een extra reden om de aandacht te binden. Goed spel van de hoofdrollen, met een paar kleine missertjes van een teveel overdrijvende DiCaprio daargelaten, tegen de achtergrond van het mooie Afrika. Niks mis mee. Dan kan het nog zo cliche zijn, het levert nog steeds een prima film op.

Oh en nog leerzaam ook: op zich best logisch, maar 'infanterie' en 'kindsoldaat' liggen qua etymologie best dicht bij elkaar.

MaartenTuinstra
De film biedt ruim voldoende kwaliteit, maar wist mij niet mee te slepen.

De scherpe cast, het aangrijpende verhaal en de harde beelden maken dit een film met potentie. Helaas is Blood Diamond geen meesterwerk. Misschien kwam het omdat DiCaprio niet geheel overtuigde, maar de film wist me gewoon niet bij de strot te knijpen. Onvoldoende is het ook allerminst, want het meerendeel van de cast was bijzonder kundig, de beelden van Afrika zijn keihard en de film wordt nergens te zeikerig.

avatar van Capablanca

TaylorCaniff schreef:
Al moest ik wel vaak lachen om Leo's zuid afrikaanse accent!

Mag jij Leo tegen hem zeggen?

avatar van IH88
“T.I.A. This is Africa.”

Blood Diamond is een schitterende film met een sterk verhaal en geweldige acteerprestaties. De burgeroorlog in Sierra Leone, bloeddiamanten, kindsoldaten, gruwelijke moorden... Het is allemaal al eens verfilmd of er is een documentaire over gemaakt maar toch voelt deze film nergens als een herhalingsoefening en kiest het voor een interessante invalshoek. Het verhaal wordt door regisseur Edward Zwick integer verteld maar is ook razendspannend en de gehele film hangt er een ijzingwekkende, ongemakkelijke sfeer.

De film heeft met Danny Archer en Solomon Vandy twee interessante hoofdrolspelers die allebei betrokken raken bij de zoektocht naar een roze diamant die van onschatbare waarde is. Leonardo DiCaprio speelt de geharde en cynische Archer erg sterk en dat accent is even wennen maar het went. Hounsou is ook goed op dreef als de familieman Vandy die zijn zoon probeert te zoeken die is ontvoerd en als kindsoldaat werkt. De actiescènes (vooral de belegering van de stad Freetown) zijn spectaculair en de film ziet er schitterend uit. Er is gefilmd in onder andere Zuid Afrika en Mozambique en ik moet zeggen dat het landschap bijna een karakter op zich is. Echt weergaloos. Jennifer Connelly heeft ook een mooie rol als een journaliste die over de diamantensmokkel wil schrijven en daarbij de hulp van Archer nodig heeft. Connelly en DiCaprio hebben een leuke chemie en gelukkig wordt er niet voor de makkelijke weg gekozen en blijft hun relatie professioneel en authentiek (gelukkig geen romantiek terwijl er een burgeroorlog aan de gang is). Blood Diamond zit knap in elkaar en door de sterke acteerprestaties, het hoge tempo en het schitterende decor blijft de film tot het eind boeien.

avatar van Nizzii
Een woord: geweldig.

avatar van W.V.
Eigenlijk was ik nooit zo'n liefhebber van DiCaprio, vond hem met te veel bravoure soms acteren, totdat ik deze film zag en ben toen meer van hem gaan kijken en ik moet zeggen, hij heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een geweldig acteur. In deze film wordt hij echter overschaduwd door Honsou, die speelt geweldig als die gedreven wanhopige vader en dat maakt de boodschap des te indringender. Goede film, kreeg deze op dvd cadeau onlangs en ga deze binnenkort nog wel een keer kijken.

avatar van Titatiko

Woow

avatar van Fisico
Ik vind Di Caprio een schitterende acteur. Toch vind ik dit één van zijn mindere rollen. Het uitgangspunt van de film is erg goed. Diamanthandel, kindslaven, burgeroorlog, hebzucht en hypocrisie ... alles veelbelovend om er een sterk verhaal van te maken. Toch miste ik iets. Behalve een paar scenes had ik te weinig voeling met de film. Hij raakte me nét te weinig.

Hounsou deed echter het uitstekend en het is altijd een plezier om Jennifer Connelly te zien. De sfeer zat goed en visueel was het ook aangenaam om naar het mooie Afrika te zien. Hetgeen me het meest stoorde was de soms wat overijverige Danny Archer die als de grote held zich een weg schiet naar zijn grote geluk. Eén van de meest pakkende scenes uit de film is het vluchtelingenkamp. Erg emotioneel en sterk in beeld gebracht! De wanhoop en het verdriet van Hounsou werd tot in de huiskamer gebracht.

avatar van SmackItUp
Onverwachts toch een sterke film.

Enorm sfeervol, de beelden van de dorpen, de jungle, en de prachtige uitzichten. Maar ook verontrustend om te zien hoe de kindsoldaten dusdanig worden gehersenspoeld dat ze hun eigen ouders niet meer willen kennen. Verder een ijzingwekkend spannende bedoeling wanneer Archer en Vandy de militairen en rebellen proberen te ontvluchten. DiCaprio en Hounsou spelen bijzonder sterk, Connelly vond ik wat minder.

Kleine 4*.

avatar van Black Math
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Alweer een film over Afrika die mijn vooroordeel dat het een kutcontinent is bevestigt. Films over Afrika lijken alleen maar over oorlog te gaan.

In ieder geval komt hier de nodige ellende voorbij, waar de familie die centraal staat natuurlijk relatief ongeschonden uitkomt. Verder een opportunistische blanke gespeeld door DiCaprio, die natuurlijk uiteindelijk het juiste doet. Weliswaar enigszins gedwongen, maar toch! De goedmoedige westerling, die het leed allemaal ter harte gaat, blijft met een gerust gemoed achter. Het komt op mij over als formule werk in ieder geval.

Visueel op een paar mooie plaatjes na behoorlijk standaard. Verder af en toe sfeervolle Afrikaanse muziek, maar op de dramatische plekken de standaard dramatische filmmuziek. En dat duurt dan ook nog eens bijna tweeënhalf uur. 1,5*!

avatar van Teejey
Blood Diamond vond ik op m'n 17e/18e echt geweldig weet ik nog, maar was inmiddel misschien wel de enige film die ik op 4.5 of 5 had staan die ik me nauwelijks meer herinnerde. Edward Zwick is een dubieus regisseur want zowel The Last Samurai en Legends of the Fall beoordeelde ik beide met 4.5* zo'n 1.5/2 jaar geleden gok ik, maar ze werden in gedachten steeds minder waard omdat ik het gevoel kreeg dat ik me liet 'foppen' door sentiment, maar ik denk dat ik eerder ben gefopt door andere leden hun opinie over Zwick nu ik dit weer zag.

Want wauw, wat werd ik meegezogen in dit verhaal weer zeg. Het is simpelweg gewoon ongekend interessant filmmateriaal met ontroering, spanning en actie. Alle punten die dan nog ingekleurd moeten worden, zijn kleurrijk gedaan. Vermijd onnodige scènes, houdt een hoog tempo aan en voilà, een meesterwerk. Ook nog een waargebeurd thema dat best wat opwekt en terugkomend op m'n 1e alinea moet ik zeggen dat Blood Diamond perfect op de grens blijft.

Een cast met Leo als charismatische bad guy met toch wel een goed hart, Djimon Hounsou die van schreeuwen een kunst maakt en de altijd leuke Connelly. Wat wil je nog meer?

Afrika is een prachtige locatie, waar de piano score zijn draai probleemloos weet te vinden als één van de betere scores die ik ervaren heb.

Kon er iets beter? Nah, niet iets dat ik kan bedenken in 10 seconden dus volle score. Details vliegen sowieso langs je heen wanneer je zo met je gedachten in de film zit.