Defiance (2008)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Edward Zwick
met Daniel Craig, Liev Schreiber en Jamie Bell

Vier Joodse broers ontsnappen uit het door de Nazi's bezette Polen. Zij vluchten richting Wit-Rusland, waar zij zich aansluiten bij Russische verzetsstrijders en beginnen met het bouwen van een degelijke uitvalsbasis, die als bescherming moet dienen voor hen zelf en voor allen die in gevaar verkeren.

avatar van Madeks
Indrukwekkende film, die gedragen wordt door Craig en Schreiber. Erg leuk om Daniel Craig een keer in een andere rol te zien. De andere broers doen het ook naar behoren.
De film blijft constant spannend en de dialogen zijn scherp en af en toe zelfs humoristisch zonder dat het ongepast wordt.
De sfeer, muziek en het verhaal zijn uitstekend en de 2 uur vliegen voorbij.
Al met al een zeer geslaagde film, waarbij drama en oorlog perfect in balans zijn.

avatar van Night's Watch
Ik kwam er al snel achter dat ik deze film ten onrechte altijd genegeerd heb. Het is de derde film die zie van Edward Zwick en ook de derde film van hem die ik beoordeel met vier of meer sterren. Misschien dat ik The Last Samurai (2003) ook nog meepak deze challenge.

Het onderwerp/plot van Defiance is natuurlijk ontzettend 'mooi', je kunt alles wat ze doen alleen maar toe juichen. De scenes in het bos zijn dan ook prachtig en erg sfeervol. Maar desondanks denk ik dat hier meer uit te halen was, het is soms wat te degelijk. Ditzelfde geldt voor de oorlogsscenes, zeker niet slecht maar er had meer ingezeten.

Zowel Daniel Craig als Liev Schreibe hebben mij positief kunnen verrassen, ze speelden sterk en kwamen overtuigend over.

avatar van Vinokourov
Defiance heeft wel wat elementen van Idi i smotri. Zo speelt het af in Wit-Rusland en is het één grote uitzichtloze en troosteloze bende. Maar de Hollywood-saus is hierover wel gegooid. Vond het wat corny, dat hele gebeuren van een groep Joden die in het bos een eigen kleine samenleving opbouwen onder leiding van de Bielski's. Het komt allemaal clichématig over, maar afijn, het kijkt wel redelijk weg met een actiescene hier en daar. Magere ruim voldoende dan maar.

avatar van Alathir
Beetje teleurgesteld over deze film van Zwick.

De echte horror van de oorlog wordt om de één of andere reden wat teveel naar de achtergrond verdreven. Bij een massagraf wordt amper stilgestaan en echte drama krijgen we veel te weinig. Ze zitten in hun bos patat te schillen. Ze hebben honger en kou, sommigen krijgen de tyfus en sterven. Wie sterft er, geen idee. Joden die niet geïntroduceerd zijn in de film.

Toevallig is er een wit paard waarop Craig, in de rol van Tuvia Bielski, wordt voorgesteld als een echte held. Van waar kwam dat paard ineens? Van waar komen al die patatten? We zitten constant in een bos, waarom worden er geen overvallen getoond? Ik kan me niet voorstellen dat de Bielski broers niemand onterecht hebben gedood om zelf in leven te blijven.

Over het grote deel in het bos kreeg ik amper een WO II gevoel. Het leek wel op 1 grote camping waar ze de picknick vergeten waren. De Duitsers waren amper aanwezig vond ik. Misschien was dit in het echt ook zo maar de echte dreiging kwam pas op het einde wanneer het rijkelijk te laat is. Ik vind Craig ook eerder een miscast aangezien hij er eerder uitziet als Duitser. Schreiber doet het goed.

Wat ook opviel in de vorige films van Zwick die ik gezien heb, was de uitstekende soundtrack. Hier vond ik het maar gemiddeld. Toch nog een 3.5* want ik focus misschien wat teveel op het negatieve. Het blijft ten slotte een degelijke film die jammerlijk genoeg wat te "veramerikaanst" is.

Sterke en wetenswaardige film over een aspect van WO II die we niet altijd te zien krijgen, namelijk het verzet van de joden, op de vlucht voor het Duits oorlogsgeweld.
Naar een waar gebeuren, maar toch wat avontuurlijker opgeschroefd, zeker naar het einde toe.
Zeer behoorlijk acteerwerk waarbij Liev Schreiber toch wel erg opvalt.

avatar van Angel9999
Voor mij een overtuigende film met mooie rollen van Craig en Liev. Mooi drama gehalte afgewisseld met de harde realiteit des levens aldaar. De charme in deze film zit 'm in het feit dat je gevoel krijgt met de hoofdpersonages. Goede film!

Iegh.

Daniel Craig en Liev Schreiber als Poolse helden in een Pools verhaal geregisseerd door een laaghangend Hollywood regisseur. Hoe kan dat nu ooit foutgaan, toch? Het is een soort van Oorlogswinter, maar dat in Polen en met een iets groter budget gemaakt.

Vooral naar het einde laat zich dat wat gelden, met een aantal mooi(er) geschoten scenes. Niet eens zozeer de actiescenes, wel een aantal rustigere momenten in het bos. Al is "rustig" relatief natuurlijk, want het blijft een Hollywood film en die moeten een beetje vooruit gaan.

Het feit dat je met een Britse en Amerikaanse hoofdrolspeler opgescheept zit is toch best pijnlijk, ze doen het ook beiden écht niet goed. Verhaaltje wist verder ook niet echt te boeien en de actiescenes zitten redelijk slecht in elkaar. Vooral die blurry filtertjes erovenheen maken het er echt niet beter op. Mnee, nogal zielloze film, Zwick is doet z'n reputatie wel weer eer aan.

avatar van Brabants
Deze film is zeker niet perfect want de personages spreken Engels met Slavische accenten. In andere scènes spreken ze Russisch of Wit-Russisch. De Bielskis waren niet onbesmet. Ze executeerden gevangen Duitsers, plunderden boeren voor teerkost en ze werkten met de Sovjets. Toch hebben ze alles vanuit hun beste wil gedaan en hen zelf en vele in gevaar verkenden door erbarmelijke tijden door de oorlog geholpen. Op wat details na(zoals boven omschreven) vond ik het een zeer indrukwekkende film.

avatar van Lovelyboy
Een film die me nog nooit helemaal heeft kunnen bekoren zelfs nu net na de derde keer niet.

Op zich is het geen slechte film, het ademt wel allemaal een bepaalde kwaliteit uit, acteurs als Craig en Schreiber doen hun best, de film begint mooi met echte korrelige beelden die langzaam overgaan in echte beelden van de 'ontruiming' van een dorp, aardige sfeerbeelden zoals de hinderlaag en de trouwpartij in de sneeuw, evenals Craig die door een overdaad aan zonlicht loopt wanneer de lente eindelijk begint. Doch, overtuigt de film me niet. Ik zelf wijt dit aan een kleine overdaad aan drama en heel veel details de me niet zo bevallen. Een ander zal zeggen, die kleine dingetjes? Mja...die kleine dingetjes worden een optelsom waardoor het iets minder echt overkomt. Klaar, laten we eerlijk zijn, iedereen stoort zich toch in bepaalde mate aan het Engels met vet aangezet accent? Dan gaat Craig wraak halen, hij arriveert daar doornat. Toch volgende morgen in het kamp, ligt iedereen onbeschut te slapen, en niemand lijkt nat. Zelfs Craig niet meer. Heel plaatselijk regenbuitje zeker? Dan de toch wat amateuristische aanpak van zowel de hinderlaag op de weg als die later op het politiebureau. Wat vreselijk veel geschiet en wat een domme acties zoals midden op de weg blijven staan. Over munitieverspilling gesproken terwijl kogels niet net als truffels onder de bomen groeien, Craig's waarschuwingssalvo's wanneer het dorp bijna de eerste keer onder de voet gelopen wordt. Zoveel kogels, niemand geraakt, en dan nog zeker twee onnodige salvo's om je bluf kracht bij te zetten, tja, ik vind dat dom. Net als dat geruzie tussen Zus en Tuvia. Je hangt aan je vingernagels om te overleven, maar de kracht om met elkaar op de vuist te gaan en ruzie te hebben heb je wel. Wat ik dan juist wel weer mooi vind is de scheiding, Craig die bij zijn volk blijft, en Schreiber die bij de partizanen gaat en dat je daar een kijkje krijgt. Dat vind ik niet gek.
Dan hebben ze prachtige huisjes gemaakt, waar ze gezellig in zitten te kleumen met -20 a -30 want dat is het al snel in Rusland en....o ja, oeps, een luik en een deur om te tocht wat tegen te houden was ook wel handig geweest. Zit ze daar te kleumen en te stoken met open deur en raam. Dat geloof je toch niet? Die mensen zijn daar opgegroeid, die weten daar de grillen van het klimaat. Zo'n soort fout zouden ze nooit maken. Nou ja...en dan de Stuka's die duikaanvallen op een bos houden. Yeah right. Had dan een eskader Heinkell's overlaten komen voor een 'tapijtbombardement'. Dat zou ik nog gelooft hebben. Dit zijn allemaal van die dingetjes die het drama-effect wat moeten vergroten en wat mij betreft lukt dat niet.

Nah ja, aardig filmpje. Maar meer ook niet wat mij betreft.

TMP
Gedegen oorlogsfilm. De setting in de bossen is zeer de moeite waard, de film heeft enkele indrukwekkende shots van de omgeving. Het plot is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en zeker de moeite waard. Hier en daar wordt er wel een wat overdreven Hollywood sausje overheen gegooid, maar dat valt wel voor lief te nemen. Het acteerwerk is in orde. Het schakelen tussen Engels (met zwaar aangezette accenten) en Russisch had beter achterwege kunnen blijven.