Enemy at the Gates (2001)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Ierland
Oorlog / Historisch

geregisseerd door Jean-Jacques Annaud
met Ed Harris, Jude Law en Rachel Weisz

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Vassili Zaitzev, een Russische sluipschutter die tijdens de Slag om Stalingrad in de Tweede Wereldoorlog in z'n eentje meer dan honderd Duitsers vermoordde. Hij wordt door z'n officier gebruikt als propaganda. Ze worden beiden verliefd op dezelfde vrouw.

avatar van boemboem27
hele goede en realistische oorlogsfilm met als rode draad de strijd tussen 2 sluipschutters
en de geheime liefdesrelatie van de sluipschutter.
komen toch een paar goede acteurs voorbij zoals Ed Harris, Jude Law en Rachel Weisz.
en een klein rolletje voor Perlman.
de lange zit van ruim 2 uur was daarom ook zo voorbij.
als je van dit genre houdt is het een aanbeveling waard.

avatar van Hendrick99
Sinds films als The Abyss en Apollo-13 ben ik nogal een fan van Ed Harris. Ook in deze film speelt hij weer ijzersterk. Hij kruipt in de rol van een Duitse 'topgun' die zijn Russische tegenstander dient uit te schakelen. De Rus heeft echter precies dezelfde opdracht.
Zeer realistische decors en locaties. De film verveelt mede daardoor geen moment. Ook in scènes waarin geen oorlogshandelingen te zien zijn, is de sfeer steeds dreigend en onbestemd.
De knappe Rachel Weisz is aanwezig voor het (overbodige) romantische aspect.

avatar van knusse stoel
Ook ik schaar mij onder het groepje wat deze film 4 sterren gunt. (IMDb = 7,6)
Zeer realistisch verhaal, een hel schijnt het geweest te zijn in Stalingrad, Hitler en Stalin beschouwden de stad als cruciaal in het oorlogsverloop. Het had natuurlijk allemaal te maken met de naam van Stalin die in de stadsnaam zat! De slag bij Stalingrad duurde ruim 5 maanden (aug'42 - febr'43) maar koste velen het leven. Hitler had de strijd hier onderschat, zijn tanks konden niet veel in de straten die vol met puin van de ruïnes lagen. Trouwens in Leningrad was het nog erger voor de mensen (burgers en soldaten), dit beleg duurde vanaf 8 september 1941 tot 27 januari 1944 en eten was er vrijwel niet meer. Ook hier gaf Hitler het niet snel op!

De film is een van de betere die gemaakt is over de 2e wereldoorlog binnen de Europese grenzen. Het enige nadeel vond ik dat de voertaal niet origineel was, helaas sprak iedereen Engels. Dat is dan ook het enige puntje van kritiek dat ik heb. Er wordt goed in geacteerd, de locatie is geweldig en ook het materiaal is uitmuntend qua originalteit.
Mijn waardering voor de film is al bekend: een 8!

avatar van Arri
Hier en daar wat rommelig en onoverzichtelijk. Maar, ook boeiend en vermakelijk.

avatar van wibro
Film moet het voor mij helemaal hebben van de eerste 20 minuten. De oversteek van de Wolga en dit onder moordend Duits vuur, de scène waarin de Russische soldaten door de NKVD zelf werden neergemaaid wegens lafheid en het moment dat Zaytsev enkele hoge Duitsers met uiterste precisie neerschoot. De eerste 20 minuten konden zich ongeveer meten met de eerste 20 minuten van Saving Private Ryan. Wat daarna kwam vond ik allemaal wat minder boeiend. Maar over het algemeen toch een prima film, hoewel minder dan Stalingrad uit 1993, die helemaal vanuit het oogpunt gefilmd was van de Duitse soldaat.

avatar van Lebarron
Een dijk van een WOII thriller die zich afspeelt aan het Oostfront. De film opent met de slag om Stalingrad. Deze komt in al zijn bloederige bruutheid in beeld. De Russen schieten zelfs hun eigen manschappen neer wanneer ze dreigen weg te rennen. Na deze bloederige opening veranderd de film in een spannende thriller want de focus ligt immers op snipers. Snipers zijn van een ander slag dan reguliere soldaten. Snipers zijn jagers die soms dagenlang wachten op hun doelwit. Het hoogtepunt is uiteraard het kat en muisspel tussen majoor Erwin König(Ed Harris) en Vasily Zaitsev(Jude Law). Hoewel Law de held speelt is het Harris die de show steelt. Zijn personage is een koele kikker maar ook zeer stijlvol met zijn gouden sigaretjes. Bob Hoskins zet een geweldige Nikita Chroetsjov neer. Helaas verspeelt de film wel veels te veel tijd aan een overbodige love triangle tussen Law-Weisz -Fiennes. Hiermee verliest de film vaart en daarom krijgt de film maar 3,5*.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Verbazend sterke oorlogsfilm waarbij ik aanvankelijk lage verwachtingen voor had. Had de idee van een typisch Hollywoodiaanse aanpak, niet dat die er niet was, maar toch in veel mindere mate. De eerste twintig minuten vergelijken met SPR is misschien wat te veel van het goede, maar het is zeker een prima scène waarbij het hallucinant was hoe jonge Russen met slechts een geweer voor 1 op 2 soldaten de dood worden ingejaagd. Zomaar, zonder strategie of wat dan ook. Alsof het een soort ontgroeningsritueel betrof.

Nadien verandert het plot wat van schouder en ligt de klemtoon bij de rol van de snipers. Bloedstollend eigenlijk. De spanning is constant te snijden en deze werd goed weergegeven. Law doet het uitstekend en Harris ontgoochelt zelden of nooit, ook nu niet. Het kat-en-muisspelletje is ongewoon spannend en boeiend om te volgen.

Ook visueel zeker meer dan prima film. Er zitten prachtige shots in, mede door het fijne camerawerk. De typische romance is ook aanwezig al werd die gelukkig niet te veel onder de aandacht gebracht. Het gezaag dat het jammer is dat er Engels gesproken werd stoort me ook. En behoudens voor de Duitsers gaven die Duitse dubs voor de Russen ook niet het optimale effect.