Enemy at the Gates (2001)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Ierland
Oorlog

geregisseerd door Jean-Jacques Annaud
met Ed Harris, Jude Law en Rachel Weisz

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Vassili Zaitzev, een Russische sluipschutter die tijdens de Slag om Stalingrad in de Tweede Wereldoorlog in z'n eentje meer dan honderd Duitsers vermoordde. Hij wordt door z'n officier gebruikt als propaganda. Ze worden beiden verliefd op dezelfde vrouw.

avatar van des1
Teejey schreef:
Opnieuw deze film bekeken, blijft een goede film die niet verveelt maar ook niet echt memorabel is.
Mooie rollen van Law, Harris en Weisz.
Mijn 3.5* blijft staan.

Me too. Vooral Jude Law is weer eens ouwerwets goed.

avatar van W.V.
De film onlangs weer gezien en de waardering nu verhoogd met een halve ster. Waarom, ik weet het niet maar op een of andere manier kon ik me beter inleven in sommige karakters dan enkele jaren geleden.

De openingsscenes van de oversteek van de Wolga kunnen zich wat mij betreft meten met de opening van Saving Private Ryan, die duurde wel wat langer en misschien bloediger, maar de intensiteit was hetzelfde. Vooral de scene waarin de russische militaire politie begint te schieten op hun eigen mensen terwijl die alleen maar weg proberen te komen van het vijandelijke vuur.

De overgang naar de volgende scene is dan ook heel abrupt, maar roept ook een vraag op, voor het eerst laat Zaitsev zien wat hij met een geweer kan, maar de methodes die hij gebruikt doet denken aan een degelijke opleiding, dan vraag je jezelf af waarom hij dan in een zelfmoord eenheid was geplaatst wiens enige doel was om als kanonnenvoer te dienen.
Afijn, die scene zet ook de toon voor de film, het kat en muis spel van de sluipschutter en zijn prooi. Soms komt de slag om Stalingrad wel in beeld in al zijn gruwelijkheid, het waren bijna alleen maar straatgevechten, van portiek naar portiek en van kelder tot kelder, om aan te tonen dat sluipschutters zich daar niet mee bemoeiden. Dan waren de sluipschutters eigenlijk veiliger als de gewone soldaat. Waarschijnlijk zijn de romatische intermezzo's om die reden dan ook in de film opgenomen om te laten zien dat je in een dergelijke oorlogssituatie iedere kans om te eten, te drinken, te slapen of lief te hebben moest aangrijpen, je wist namelijk niet of je een uur later nog wel zou leven.
Die momenten zwakken de film voor mij wat af, als kijker ben ik meer geinterreseerd in het kat en muis spel tussen Zaitsev en Konig. Dat wordt gelukkig ook uitvoerig in beeld gebracht.
De politieke intrige die rond de successen van Zaitsev ontstond legt ook genadeloos het systeem in de USSR bloot. Functioneerde je niet dan was je lot bezegeld. Tegelijkertijd werd ook duidelijk dat propaganda zowel voor de russen als de duitsers zeer belangrijk was om de moraal in eigen gelederen hoog te houden.
Zaitsev heeft meer interesse in die propaganda dan Konig, maar komt er al snel achter dat hij ook een pion is op een groen laken. Hij hoeft maar een ding te doen, Konig overhoop knallen en twijfelt of hij de juiste man is om die opdracht uit te voeren.

Direct al vanaf het begin dat Konig ten tonele verschijnt krijg je een hekel aan hem, hij negeert de gewonden die in een trein worden afgevoerd Dat wordt later nog versterkt door bewust het russische jochie te gebruiken om Zaitsev uit zijn tent te lokken. Hoewel hij aangeeft aan het jochie om niet meer terug te komen, weet hij ook dat dit wel zal gebeuren en hij vermoord het kereltje in een ultieme poging om Zaitsev te doden nu hij terug moet naar Duitsland.

Dat Zaitsev zal slagen in zijn missie is de hele film wel duidelijk, de weg daar naar toe wordt op een geweldige manier in beeld gebracht, ook de randverschijnselen, zoals het bombardement en de gevechten in de ruines en de beelden van de kade aan de Wolga komen zeer authentiek over en geven goed weer hoe het daar moet zijn geweest in die paar maanden.

Law en Harris maken indruk met hun spel, Weisz komt niet uit de verf, ik twijfel of zij wel geschikt is voor dit soort heroische rollen. De rollen van Fienes en Perlman completeren de russische kant van het verhaal, Perlman in zijn rol als in genade weer aangenomen soldaat die de andere kant van het regime heeft leren zien en dus zeer pragmatisch is ingesteld, zorg goed voor je zelf, een ander doet dat niet. Fienes als de politicus die heel goed in de gaten heeft hoe hij het systeem voor eigen gewin kan laten werken, daar toch gewetenswroeging over krijgt en zich dus niet met de keiharde russische communisten kan meten zoals Chroetsjev, schitterende rol van Hoskins, hij zet een zeer driftig en pedante Chroestjev neer.
Waarom ik de film niet hoger waardeer, vanwege de voor mij overbodige liefedsrelatie tussen Law en Weisz, die haalt de spanning voor mij wat uit de film, voor de rest prima film

avatar van dvdcrusher
Schitterende oorlogstriller waarin twee ervaren scherpschutters elkaar naar het leven staan. Jude Law is niet mijn favoriete acteur maar speelt hier wel de rol van zijn leven, net zoals Brody in The Pianist.

Ed Harris is dan weer een schitterend volgens mij zwaar ondergewaardeerd acteur die al vaker in pareltjes heeft meegespeeld.

Prachtige beelden en decors. Een must voor iedere filmliefhebber

5 sterren

avatar van Arnhemmer
W.V. schreef:

Precies, en dan heb je het nog niet eens over het angstaanjagende gegil van de Duitse Stuka`s en hun psychologische uitwerking, die de Russische bootjes op de Wolga gruwelijk onder vuur nemen.

Een van de beste oorlog films ooit.
Van begin tot eind spannend.
Top acteurs

avatar van Rosicky
Begint sterk, maar verliest snel zijn kracht. Komt grotendeels door het nodeloze liefdessubplot en de storende Britse accenten van Russische soldaten. Vond het einde ook magertjes.

avatar van baspls
Ik ben een beetje een fan van regisseur Jean-Jacques Annaud. La Guerre du Feu en Der Name der Rose behoren tot mijn favoriete films en ik ben erg nieuwsgierig naar wat de beste man verder heeft gemaakt. Vandaar dat ik voor de Oorlog/SF-challenge deze film maar eens heb bekeken.

De Russische sniper Vassili wordt door zijn prestaties als propaganda gebruikt voor het Sovjet leger tijdens de slag om Stalingrad. Alleen dan worden Vassili en de lijder van de propaganda-campagne verliefd op dezelfde vrouw. Ook de Duitsers krijgen lucht van de sniper en sturen sniper
Major König naar Stalingrad om Vassili uit te schakelen.

In het begin ergerde ik me er een beetje aan dat de Russen en de Duitsers allebei Engels praten en af en toe wat met een accentje schreeuwen, maar zodra je dat eenmaal accepteert zie je dat het acteerwerk erg goed is. Jude Law zet een sterke rol neer als Vassili, hij ziet er ook een beetje uit als een Rus. Verder ook goed acteerwerk van Joseph Fiennes, Ed Harris en Ron Perlman. Bob Hoskins zette een grappige Chroesjtsjov neer, al was het mischien een beetje tekenfilmachtig. Rachel Weisz was ook wel goed, al vond ik haar stem soms een beetje irritant.

Enemy at the Gates heeft echt zo'n begin 00s look, en dat werkt toch een beetje in het nadeel van de film. Ik vond de locatie niet echt als Stalingrad aanvoelen, maar opzich was het wel prima gebouwd. De film was ook degelijk opgenomen en de CGI zag er over het algemeen wel redelijk uit. De soundtrack is gecomponeerd door James Horner. Ik vind Horner een erg goede componist, maar dit is wel een van zijn mindere werken. Veel hergebruikte cue's uit Willow en schandalig jatwerk uit Schindler's List.

Al met al vind vind ik Enemy at the Gates een goede oorlogsfilm, een goede balans tussen drama, romantiek en actie. Al vind ik wel dat je veel meer met het verhaal had kunnen doen en het had ook minder ver-engelst gemogen. Ben erg nieuwsgierig hoe Sergio Leone's nooit voltooide Stalingrad-film eruit had gezien, qua plot zou het opzich wel hier op kunnen lijken.

avatar van Kondoro0614
Enemy at the Gates

Na de erge tegenvaller van gisteren “Morgan (2016)“ ben ik vandaag maar verder gegaan met deze film en wat was het toch een ontiegelijk fijne film, niet de beste WOII film maar, hij was prima! Nee, deze film is geen Der Untergang (2004) en zeker nu met het Russisch perspectief is het al helemaal een verschil met Saving Private Ryan (1998). Toch volgt deze film de andere twee genoemde wel op de hielen, maar zelf vond ik Stalingrad (1993) / Stalingrad (2013) net een tikkeltje beter (op sommige vlakken uiteraard).

Door mijn Metal (muziek) obsessie vergeleek ik de film altijd met de metal band “At the Gates - Wikipedia - nl.wikipedia.org“. Toen ik deze film dus telkens langs zag gaan wou ik hem maar niet aandrukken, best onlogisch: Ik dacht dat het de metal band was. Na een tijdje drong het rustig binnen dat Netflix geen muziek streamt maar films, toch maar aangezet, haha! Die zaterdagmiddag nooit de film afgekeken en er dus maar voor gezorgd dat ik hem gisteren weer opnieuw bekeek en heb hem net afgerond. Veel stukken kwamen me weer bekend voor, ik wou geen risico lopen dus was blij met mijn keus om hem helemaal vanaf het begin te kijken.

Het begin van de film, Vasili Zajtsev leert jagen van zijn opa, en red een bepaalde leider in de tweede wereld oorlog van 5 Duitse soldaten met een goeie precisie. Hij word gepromoveerd naar de Sniper Divisie waar hij als Russische sniper de Duitsers mag verslaan. De Duitsers zijn daar natuurlijk niet van gediend en Erwin Koning wil Vasili Zajtsev uitschakelen. In gevecht met elkaar vallen verschillende doden. Toch wint Vasili Zajtsev en hij word de held van Rusland.

De begin scene dat ze van de boot afstappen komt mij toch zo rete bekend voor. Volgens mij had ik zo’n precieze scene ook gespeeld in een ‘Call of Duty’ game genaamd: “Call of Duty: United Offensive - Wikipedia - nl.wikipedia.org“. Dit weet ik niet meer zeker omdat deze weer eens in een HD versie uitkwam op de PlayStation 3 maar, de scene komt mij echt heel erg bekend voor van een spelletje, kan natuurlijk ook anders zijn.

Uiteraard is dit Non-Fictie verhaal goed en mooi uitgewerkt, je kunt wederom de gruwel daden van het Derde Rijk zien. Neem bijvoorbeeld Sascha die opgehangen word door Erwin Koning omdat deze de Duitsers verraden had. Bij het zien van deze scene zat ik uiteraard ook met open mond te kijken want Jean-Jacques Annaud laat dit behoorlijk duidelijk zien in de film, weer eens iets nieuws.

Ook laat de film de dagen van het rode leger zien. Velen weten het niet, mensen die zich er niet in verdiepen of niet geïnteresseerd in zijn maar, het rode leger was soms nog harder dan het derde rijk. Wat het derde rijk heeft gedaan was niet bij het eigen leger, althans ik hoop niet dat het derde rijk zijn eigen mannen heeft vergast in gaskamers (zou er anders niet raar van staan te kijken), het rode leger was natuurlijk totaal anders. Wat deze film ook erg goed laat zien is dat er een machine geweer met een groepje Russische soldaten klaar achter een stenen muur zitten als er een bepaalde divisie richting de Duitsers rennen. Wanneer de Russen door hebben dat de Duitsers op die positie te sterk waren en terug probeerden te trekken werden ze wel door hun eigen land dood geschoten. Je moest en zal vechten, dit laat het mooie propaganda deel van Jozef Stalin ook goed zien. Jozef Stalin was voor de Russen ‘de’ leider, en iedereen kon zijn kont likken. Deed je dat nou niet, dan was je een landverrader, en werd je dood geschoten.

Nu heb ik vandaag weer van iemand anders gehoord dat het in de eerste wereld oorlog erger aan toe ging, was de oorlog voorbij dan vermoorde de Russen je wel bij je eigen huis, mocht je het land hebben verraden. Of ik dit nou geloof weet ik niet.

Of Vasili Zajtsev , of de Finse sluipschutter Simo Häyhä nu de beste sluipschutter ooit op de aardbodem was zal me een worst wezen. Deze film was te gek en ik vond dat het concept uitstekend was. Heb me prima vermaakt op sommige scenes na, die te traag of saai waren. Nee, Enemy at the Gates is geen topper, ik heb wel prima genoten.

avatar van Boneka
Prima oorlogsfilm met mooie personages. Vooral het begin is erg sterk en ook het einde is zeker niet verkeerd. Rollen worden uitstekend vertolkt door Ed Harris en Jude Law. Rachel Weisz is een mooie actrice maar heeft hetzelfde manco een beetje als Keira Knightley. Te mooi Brits gesproken. Overigens niet echt een probleem dat deze film geheel Engels wordt gesproken. Wat betreft Ed Harris is zijn Duitse uiterlijk prima gecast. Vond alleen die Russische commandant een wat vreemde eend in de bijt. Vooral dat Russische leger vond ik wat te vrijpostig. Ander minpuntje vond ik de CGI technieken. Vooral bij de grote gevechten als bij de vliegtuigen die te snel vlogen naar mijn mening. Maar goed overall bekt deze film goed al had ik de snipermomenten graag nog wat langer willen zien in het begin. de hangende jongen vond ik wel een zeer apart moment in de film Blijft toch bij je hangen na het zien in deze film.

De transfer op blu ray vond ik trouwens goed. Had hier wat kritieken over gelezen maar dat valt reuze mee. Vond eerder het geluid wat tegenvallen. Beetje zacht gesproken bijna dichtgeknepen.

In hoeverre het verhaal gebaseerd is op ware feiten? Well ik denk dat de schrijver een aardige vrije wil had in het boek. De personages bestonden, maar het hele verhaal is denk ik toch vrij fictief geschreven. Voor wat betreft de film maakt dat niet uit. Vond het liefdesplotje ook geen probleem. Heb hier overigens de moeilijkste wip ooit gezien in een film

avatar van Alathir
Een uitstekende oorlogsfilm is dit, maar toch net niet de top van de oorlogsfilms. Ik had al eerder wat gelezen over de bekende Vassily Zaitsev nadat ik vorige maand nog de film Stalingrad (1993) meepikte. Wat de film betreft is het eerste anderhalf uur erg goed. Het liefdesplotje had voor mij weinig toevoeging en haalde echt ontzettend de vaart uit de film. De soundtrack is van een hoogstaand niveau, net als de actie die desondanks het uiteindelijk vaak lang wachten was tot er iets gebeurde toch boeiend bleef. Lang wachten om een schot te nemen is nu eenmaal typische, dagelijkse kost voor een scherpschutter. Een ander minpuntje is eigenlijk de casting en de gesproken taal in de film. Jude Law en Rachel Weisz die Russen spelen en Ed Harris die een Duitse mof speelt. De laatste kon er nog mee door als Duitser maar het is jammer dat alles in het Engels gesproken werd. Dat haalde de geloofwaardigheid toch een heel stuk naar beneden. De acteerprestaties waren an sich wel in orde, maar ja het zien er gewoon geen mensen uit van dat land... De kostuums zagen er dan weer wel verzorgd uit.

Enemy at the Gates is dus toch nog een film die ik net 4* ga geven omdat de film verder goed lette op de details bv. sneeuw in de koude winter (we zien echter wel nergens hongersnood maar dat was misschien vooral aan de kant van de Duitsers tijdens het einde van de Slag bij Stalingrad). Verder heb ik eigenlijk geen idee of de Sovjets hun eigen manschappen neerknalden als ze wouden terugtrekken. Lijkt nogal bruut maar volgens mij heb ik het al eerder gezien.

Ik ben weer aan het lezen geslagen en het blijkt dat König volgens de archieven nooit heeft bestaan. Het hele duel is dus in feite een mythe. Bovendien was Tania slechts een minnares van Zaitsev tijdens de oorlog en blijkbaar zou ze wel geraakt zijn door granaatscherven maar niet zoals in de film waar ze Mrs Filipov op de boot wou zetten. Blijkbaar heeft Vassily haar eigenhandig naar een veldhospitaal gebracht. Daar zou ze dan vernomen hebben dat Vassily omgekomen zou zijn, waarbij ze pas in 1969 in een interview ontdekte dat Vassily nog leefde. Dus het einde van de film is historisch ook al niet correct. Nu ja het blijft een film en voor het verhaal maakt het allemaal weinig uit, het is ten slotte geen documentaire, maar wou het toch even vermelden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het geromantiseerde verhaal van de Russische sluipschutter Vassili Zaitzev. Verfilmd door Amerikanen dan nog wel. Weliswaar over een tijd waarin ze bondgenoten waren. Of toch samen vochten tegen dezelfde vijand. Het verhaal is geromantiseerd met feiten en figuren die niet bestaan hebben, maar het is nu eenmaal film. Daar maak ik me niet zo druk om, evenmin om de taal dat hier voor sommigen wel een probleem lijkt te zijn.

De film begint wel goed en het lijkt dan ook een boeiende oorlogsfilm te worden. De slag van Stalingrad was een belangrijk keerpunt in de 2e WO, dus voldoende materiaal voor een film. We zien ook de manier van oorlogsvoeren door de ogen van de Russen. Gewoonlijk gaat het over de oorlog in het westen van Europa. Hoskins is wel een zwakke Khrushchev, toch één van de bekendere figuren die wel echt bestaan heeft.

Gaandeweg krijgen we een Pearl Harbor-sausje over de film met een driehoeksverhouding. Wat bij Pearl Harbor nog wel werkte, wordt hier meer en meer de rode draad van de film. Naast de vete tussen de sluipschutters, zodat het meer een western in oorlogstijd wordt. De Slag van Stalingrad wordt helemaal bijzaak en is ook gedaan voor je er erg in hebt.

Maar het is wel genoeg entertainment en de aankleding is wel tof gedaan. Saai is het zeker niet, maar er had veel meer in gezeten.

avatar van Wataru
Film Pegasus, Enemy at the gates is een Europese productie geen Amerikaanse. Jean-Jacques Annaud, Alain Godard en John Schofiel traden als Europese producenten op.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dat verklaart veel. Wat verder geen rol speelt in mijn beoordeling natuurlijk.