ad
  • 8.143.495 stemmen

Lion of the Desert (1980)

Biografie / Drama | 173 minuten / 156 minuten (dvd)

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 173 minuten / 156 minuten (dvd)

Alternatieve titel: Omar Mukhtar: Lion of the Desert

Oorsprong: Verenigde Staten / Libië

Geregisseerd door: Moustapha Akkad

Met onder meer: Anthony Quinn, Oliver Reed en Rod Steiger

Over Lion of the Desert

"He was a man of honor in a war without any."

In 1929 woedt de twintig-jarige oorlog tussen de Libische Bedoeïenen en Italiaanse koloniale bezetters nog in alle hevigheid. Drijvende kracht van de rebellen is de legendarische Omar Mukhtar, een leraar die zich verplicht zag revolutionair te worden omdat hij niet kan dulden dat zijn volk werd onderworpen aan een buitenlandse macht.

imageimage

avatar van Justice4All

Justice4All

Anthony Quinn als vrijheidstrijder tegen onderdrukking door de Italianen

FullMoon

Dit is een geweldige film. Vooral Westerlingendie weinig van de geschiedenis van het Imperialisme mee hebben gekregen op school... Prachtige rol van Anthony Quinn als Omar al-Mogtaar.

avatar van Salto

Salto

Prachtige film!

Anthony Quinn maakt eens te meer duidelijk wat voor fantastische acteur hij is en hoeveel diepgang hij een karakter kan meegeven.

Het is niet makkelijk om een legendarisch persoon uit de geschiedenis te spelen. Hij doet het fantastisch als Omar al Mukhtar. Alsof hij er zelf bij was.

De regisseur (wijlen Mustapha Akkad) heeft meerdere films gemaakt waarin belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de mens worden weergegeven die door de rest van de wereld worden doodgezwegen of genegeerd.

Een meester in het maken van Epossen....

avatar van Timos

Timos

erg saaie film

0,5 *

avatar van kahraman

kahraman

de genocide van de italianen op de libiers perfect in beeld gebracht...

avatar van DokterBerber

DokterBerber

schitternd, prachtige opnames, en zeer realistisch neergezet

ademt de athmospfeer van de sahara

4****

Hier ook:

Omar al-Mukhtar - Wikipedia - en.wikipedia.org

Met foto's en een duidelijk verhaal.

avatar van Rabia3

Rabia3

Een film die niet zwijgt over het verleden

Wat door sommigen nog weleens graag vergeten word

m.n. doelend op de westerlingen alias terroristenjagers of waren het zelf terroristen ik weet t niet meer

avatar van decsss

decsss

Hele mooie opnames die nog lang in je koppie blijven zitten. Verhaal is prachtig neergezet, en de acteerprestaties liegen er ook niet om. Iedereen zette zijn rol heel geloofwaardig neer. Verveelt geen enkele moment.

Wederom een meesterwerk van Moustapha Akkad. 5*****

avatar van appie74

appie74

ik geef deze film 5 sterren omdat hij me diep heeft geraakt vooral omar mokhtar die het met paard en geweer opneemt tegen stalen machines

en vanwege zijn enorme intelligentie heeft hij meer dan 20 jaar stand gehouden tegen de italiaanse onderdrukking

RESPECT.

meer weten!!!...surf dan naar wikipedia.org en type zijn naam in

avatar van timbo_

timbo_

Bijzonder goede film. De film ademt echt de sfeer van de woestijn uit. Dit zorgt ervoor dat je meeleeft en dat je ook helemaal meegaat in het verhaal. Ook geeft de film een mooi beeld van het kat en muis spel van de italianen en Mukhtar. De acteerprestaties zijn dik in orde, de muziek is sterk gekozen en de film ziet er ook nog redelijk goed uit. Vond vooral de paar zwart wit archiefbeelden erg mooi. Wat me echter het meest opviel aan de film was het lef. Er wordt geen moeite gedaan de beelden mooier voor te stellen dan ze waren. Nogmaals bijzonder mooie film over een vergeten stukje geschiedenis.

kleine 4,5 ster

avatar van interista2001

interista2001

Erg goede film, die een vergeten stuk van de (Italiaanse) geschiedenis belicht. Ik ben zelf half italiaans en was blij dat in deze film niet alle italianen als monsters worden neergezet. Bijvoorbeeld de luitenant die zijn bevelen weigert, de jongen die weigert omar mukhtar neer te schieten en de officier en advocaat die omar mukhtar van de galg willen redden. Niet alleen omdat ik half Italiaans ben maar ook omdat dat wel realistisch is voor een oorlogsfilm. Het kan niet zo zijn dat alle soldaten en officieren zo graag bloed willen vergieten. De echte fanatieke fascisten waren alleen de hoog geplaatsten en de rijkeren.

avatar van garlic senior

garlic senior

Ik vond de hoofdrolspeler niet echt overkomen als een leider en de muziek vond ik niet al te denderend. Voor mij is deze film een grote tegenvaller. Ik had veel meer van deze film verwacht, aangezien de hoge notering in de tiplijst. Bovendien vond ik deze film erg langdradig en vond ik het verloop van het verhaal erg voorspelbaar.

avatar van interista2001

interista2001

garlic senior schreef:

en vond ik het verloop van het verhaal erg voorspelbaar.

Het is dan ook gebaseerd op waargebeurde feiten

avatar van decsss

decsss

avatar van garlic senior

garlic senior

ik vind de muziek juist prachtig en er heel goed bij passen.

Het past er wel bij, maar het is (voor mij) niet goed.

Het is dan ook gebaseerd op waargebeurde feiten

Ja, maar dan alsnog had de filmmaker het wat spannender mogen maken. Dat deze film grotendeels historisch correct is, vind ik dan wel weer een pluspunt.

avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

Waar is deze te koop? Heb namelijk wel interesse. Nooit van de film gehoord, van de acteur(S) wel..

avatar van kahraman

kahraman

decsss schreef:

ik vind de muziek juist prachtig en er heel goed bij passen.

ik kan dit ook beamen, met name de muziek die de italianen begeleid,

en ook bij de concentratiekampen...

avatar van ags50

ags50

FullMoon schreef:

Ik denk dat je de film "Lion of the Desert" erg goed gaat vinden. Ik vind het een ontroerende film en ook die is door Moustapha Akkad geregisseerd.

Bedankt "FullMoon" voor de tip die je me meer dan een jaar geleden (op 5 januari 2008) gaf bij de film "ar-Risâlah". Deze film, die ik gistermiddag op DVD heb bekeken, is inderdaad een meesterwerk. Als het verhaal misschien op enkele punten gekleurd is, dan blijft het toch binnen het geloofwaardige (deze opmerking is niet negatief bedoeld).

interista2001 schreef:

Ik was blij dat in deze film niet alle Italianen als monsters worden neergezet. Het kan niet zo zijn dat alle soldaten en officieren zo graag bloed willen vergieten. De echte fanatieke fascisten waren alleen de hoog geplaatsten en de rijken.

Bij de goeden heb je Raf Vallone vergeten die de rol van kolonel Diodiece speelt. Zijn houding bij de onderhandelingen en later bij de gevangenschap van Omar al-Mukhtar tonen hem als een militair die wars is van politiek (althans, zo zie ik hem).

Opmerkelijk vind ik (met opzet door M. Akkad toegevoegd?) de fascistische groet die een van de twee bisschoppen bij de aankomst van generaal Graziani in Benghazi brengt terwijl de andere bisschop dat (strikt volgens de regels van het Vaticaan) achterwege laat.

Hoe goed iemand in zijn rol zit of daarin geïnstrueerd wordt is vaak in kleine dingen te zien, zoals de manier waarop Anthony Quinn tijdens zijn les in de Qor'aan iemand naderbij wenkt: met de handpalm naar de grond en de vingers naar onder gebogen. Dit is niet alleen in de Arabische wereld, maar ook verder naar het oosten (India, China, Japan, Indonesië) gebruikelijk, terwijl in het westen (Europa, Noord-Amerka, Australië) de vingers naar boven wijzen.

Overigens: wordt met "de laatste Senusi" die aanwezig is bij het gesprek tussen Omar al-Mukhtar en de sharif El Gariani (gespeeld door Sir John Gielgud) misschien de latere koning Idris I van Libië bedoeld?

garlic senior schreef:

Interessante opmerking van je. Dat hij in je ogen niet als een leider, kan ik begrijpen. Hij kwam niet zo over door het feit dat de mentaliteit van dat soort leiderschap zich kenmerkt door de bescheidenheid van de leider. In die cultuur is de leider letterlijk één van de mensen. Bewerkt ook het land. Hij heeft zelf geen geld en als hij dat heeft geeft hij dat de armen onder de bevolking. Daarom moet je het niet vanuit een westerse, maar vanuit een 'islamitische' oog bekijken.

FullMoon

Een link naar de biografie van Omar Al Mokhtar. Ook zie je daar een foto van hem toen hij gevangen werd:

Omar Mukhtar - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Intrigerend omdat het een stuk geschiendenis in beeld brengt die wij doorgaans niet meekrijgen. Het gaat om de strijd tussen de oorspronkelijke Libische bewoners tegen de Italiaanse fascisten. Anthony Quinn speelt de sympathieke verzetsheld (type streng doch rechtvaardig) die de overheersing van de Italianen jarenlang weet af te slaan. Erg subtiel is het allemaal niet. Mussolini en de belangrijkste generaals worden neergezet als machtsgeile karikaturen die weinig menselijks meer hebben. Op een bepaald punt had ik het wel gehad met de aanzwellende, protserige muziek die de ijdelheid en het gemaakte van de fascisten nog dikker aanzet. Gelukkig geeft de film op enkele momenten wel enkele nuances die wat grijstinten aan de geschiedschrijving bieden, maar het blijft in zijn geheel een fractie te simplistische weergave van de gebeurtenissen.

avatar van Humphrey

Humphrey

Een uitstekende film over een bitter weinig bekende brok geschiedenis van het Italiaans fascistisch kolonialisme in de dertiger jaren. Briljante rollen voor Anthony Quinn, Oliver Reed en Rod Steiger. 4,5*.

gauke

Een verwarrende epische, historische David en Goliath oorlogsactiefilm over de Libische vrijheidsstrijder Omar Mukhtar, die er wel solide uitzag en gefilmd werd in schitterende kleuren. De film gaf bovendien een interessante blik op de Arabische cultuur. De cast overtuigde me niet echt. Deze productie schijnt destijds gefinancierd te zijn door ex-dictator Moammar al-Qadhafi en dat riekt naar propaganda; geheel accuraat zal hij zeker niet zijn geweest.

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Hoe is de blu-ray van Anchor Bay?

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een imposante film, de enige die ik ken over de militaire kolonisatie van Italië om Libië te veroveren. Ze zijn zelfs in Libië geweest om scènes te gaan opnemen, en dan heb je een heel authentiek uitziende oorlogsfilm met grandioze oorlogsscènes in geweldige decors. De oorlogsscènes zijn trouwens zeer geloofwaardig en het gaat er best stevig aan toe in sommige scènes. Quinn zet de rebel teveel neer als een soort Gandhi figuur die wijsheid moet uitstralen (daar schuilt de propaganda dan) en de generaal Graziani van Reed is dan teveel de cliché militair. Maar ondanks de weinig genuanceerde personages is dit een film die vooral opvalt door de prachtige mise en scène en de zorg om alles zo getrouw mogelijk weer te geven.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1922 berichten

Filmkriebel heeft het allemaal verwoord. Anthony Quinn speelt zijn rol ijzersterk. Quinn speelt ook goed in The Message (1976) een islamitisch epos.

avatar van joolstein

joolstein

Ik vond het een nogal verward historische spektakelfilm waar niet alle gebeurtenissen even duidelijk zijn. Ook staat in het plot vermeld dat Omar Mukhtar revolutionair is geworden omdat hij niet kon dulden dat zijn volk werd onderworpen aan een buitenlandse macht. Echter is dat nogal met een kanttekening want voordat Italië er in 1912 aan de macht kwamen was het land allang bezet door het Osmaanse Rijk (het latere Turkije) Hij kwam pas in opstand toen er een christelijke bezetter aan de macht kwam. Al neemt niet weg dat het Italië onder Mussolini er een schrikbewind heb gevoerd. Uiteraard paste dit verhaal dan ook erg goed bij de anti-westerse politiek van Moammar al-Qadhafi.

Al met al is het wel een aardig film, intrigerend maar wel met een ietwat gekleurd beeld. Gefilmd in Panavision en waarbij de locaties in de woestijn een goede achtergrond vormen voor de uitstekende actiescènes.